_Eve skrev:
Det heter ofta att det krävs RWD för att sladda vilket är fel, det är inga problem att ha roligt med en framhjulsdriven bil men den "klassiska" metoden är drivningen bak och gasen som en andra ratt. Detta kan förstås en 740.
Okej, du tror att jag tror att man bara kan sladda med bakhjulsdrivna bilar? Så nu ska du utbilda mig Charmigt.. Okej, men jag undrade ju faktiskt vad du menade med "klassiskt" och nu har jag fått svar, tack så mycket, så när du skriver på "klassiskt" vis så menar du att man sladdar med en bil som är bakhjulsdriven. Och sen då..? Du är fortfarande inne på att 740n är den i särklass tråkigaste bilen, men den har en enda fördel och det är att om man nu gillar att sladda bakhjulsdrivet så uppfyller den i alla fall DET? Är jag med?740 är helt enkelt inte en bil för aktiv körning i samma utsträckning, den ger inte föraren feedback i någon större omfattning och uppmuntrar inte föraren att fortsätta köra aktivt.
Det låter typ som att pojken ska köra med bilen på bana.. Han ska köpa sin första bil.. 740n ger en den feedback man behöver, med tanke på det jag har fått för mig att han ska ha den till.Att köra bil är roligt och alla bilar är därmed per definition körglada, visst. Men i Volvon ligger körglädjen i att, som du själv uttryckte det "leka", inte i att bilen i sig är rolig eller inbjuder till detta. Och bilen har inget beteende jag skulle kalla pålitligt eller tryggt, definitivt inte jämfört med de andra.
Jag tycker att den är rolig i sig, jag tycker att den inbjuder till körglädje. Jag tycker inte att de andra är mer pålitliga eller trygga.Har du verkligen kört dessa fyra modeller och inte upptäckt det jag beskriver, då vet jag inte om det är lönt att försöka beskriva det med ord heller. Klart man kan ha kul i en Volvo 740, men man kan ha kul i och
med en Mercedes för att ta den modell som liknar Volvon mest.
Ja, som du själv skriver så är bilkörning roligt och alla bilar är därmed per definition roliga så jag tror dig, man kan säkert ha kul i och med en merca också, det vet jag flera som har. Eller i alla fall en. Men jag har roligare i en Volvo och det trådskaparen efterfrågade var vad andra hade att säga. Jag tycker fortfarande att han ska köpa 740n."Med" syftar då på att bilen är med på noterna och inte piskas till aktiv körning. Om Volvon sedan innebär hög körglädje för dig är det bara att gratulera till rätt bilval, men jag tvivlar på att detta är hur gemene man skulle uppleva modellerna.
Du menar dig själv nu. Det finns hur många som helst som tycker som du, och det finns lika många som tycker som jag men både du och jag kan bara prata för oss själva. Egentligen. Det argumentet köper jag inte. Kom med nåt annat.Du har däremot helt rätt i att Volvon är säker, och det är något man bör eftersträva kanske framför allt som ung förare men där är Mercedes å andra sidan ett mycket starkt kort den med. Speciellt om vi går upp till samma storleksklass som Volvo 740 i och med en W124.
Mm, då är vi där igen. Inne på smaken.. På vad man gillar. Båda är starka kort säkerhetsmässigt. Så vilken parameter ska få avgöra när det nu är så jämt.. Försäkringen? Skatten? Hur mycket den drar? Billiga reservdelar?Med "...med tanke på hur tråkig och osofistikerad modellen är till utförandet..." menar jag just utförandet och inte design eller det estetiska, jag dissar alltså inte modellen för sitt utseende. Man kan tycka vad man vill om Volvo, container eller snygging, men att utseendet har karaktär håller jag med om.
När det kommer till det sista är jag faktiskt på din sida.Vad jag menar är att Volvo 740 är/var en omodern bil, till chassi, till utförande, i motorn, när det kommer till förbrukning och i andra fall. Den byggdes som en praktisk familjefraktare långt från termer som körglädje eller perfektionism, och det är något av det första man märker om man bekantar sig med en 740.
Här bara måste jag kontra med ett helt underbart klipp http://www.youtube.com/watch?v=SSZLSfBDyhsDetta har förstås sina fördelar med, och om det är dåligt eller brukslig charm går att diskutera men att kalla detta "roligt" har jag svårt att förstå.
Okej, men jag förstår. Och jag kallar det roligt.I övrigt håller jag med Kenny_crx:
"E det inte roligt att köra snabbt i kurvor? att ha lite acceleration? att känna att bilen gör vad du vill att den ska göra? " Detta saknar 740 helt även om bränna däck eller köra på tvären kan vara roligt det med.
Det är jättekul att köra snabbt i kurvor. Och det är jätteroligt när det rör på sig. Men vad har man för glädje av att maxa i landsvägskurvor på vintern? Och hur stor idé är det att stå på när det är så halt så det bara spinner? Jag antar att grabben ska köpa bilen nu inom en relativt snar framtid. Det är vinter snart. Jag får känslan av Kenny_crx syn på det hela hade varit mer relevant om några månader. Men visst, ska man typ köra på isen så är det ju annat såklart. Och tänk, man kan ha en 740 till det också. En GL är väl inte i det roligaste laget men vill man ha en med hög prestanda så är inte dörren stängd till det heller.
1. Jag har aldrig spekulerat i vad du tror någonstans, du frågade mig vad jag menade med "klassiskt" och jag svarade. Detta är inget begrepp jag har definierat, utan det är en syn många brukar ha. Och ja, jag har svårt för att tolka meningen "Detta kan förstås en 740" som något annat än att en 740 duger till att sladda med.
2. Väghållning och uppträdande är kanske inte ett krav på samma sätt som vid bankörning men något man aldrig kan få för mycket av, 740 ger den feedback som behövs för att ta sig mellan A och B. Skall det köras aktivt utöver detta avslöjas modellens brister kvickt, men visst Tant Agda 80år är säkert nöjd med modellens uppträdande.
3. Du är fri att tycka vad du vill men jag skriver samma sak som jag skrev i tidigare inlägg, du är rätt ensam om dessa åsikter. Visst skiljer sig smaken åt, men skall vi som "representerar" Garaget försöka få fram en enhetlig bild åt TS får man helt enkelt försöka ta fram gemene mans åsikt, och vi kan väl säga som så att 740 är inte känd för sin körgläjde men mer igenkänd för bristen på sådan...
4. Att du har roligare i Volvo kontra Mercedes går under ovanstående.
5. Jag har aldrig försökt sälja någonting heller, jag menar inte mig själv utan gemene man och Volvo 740 är som sagt inte känd under namnet skoj-40...
6. Grejen är den att Mercedes och Volvo drar hyggligt jämt på alla dessa punkter, men Mercedes är den med marginal mest beprövat pålitliga konstruktionen. Svenskar hänvisar till 740 som en pålitlig bil som om det vore en självklarhet, faktum är att nordisk vinter och tjälskott är rena semestern jämfört med många av de platser där gammel-Mercor sliter hårt med med obefintligt underhåll.
Dessutom vinner Mercedes på sin väghållning, körglädje, kvalité och förbrukning jämfört med en 740.
7.Undantaget som bekräftar regeln kanske!
8. Underbart klipp som varit uppe tillräckligt många gånger för att åtminstone jag skall ha tröttnat på det, visst finns det lite kult över 740 och visst kommer denna känsla fram när man ser ett sådant klipp. Men inget av detta har någon betydelse och att modellen kan sladda runt i en reklamfilm med proffs bakom ratten tillför egentligen ingenting till den här diskutionen.
9. Ok, se ovan.
10. Och hur mycket vinter förekommer egentligen i Sverige? Inte ens ett extremt exempel som föregående vinter kan man prata om en årstids vinter, snarare om kanske en månads även om det varierar beroende på vart i landet man bor. Två saker;
a. Ovanstående kriterier (väghållning, balans etc.) spelar fortfarande en stor roll oavsett väglag.
b. Större delen av året är väglaget barmark, varför
inte köpa en bil som presterar bra på vårt vanligaste underlag och vinterväglag?
Och jag delade upp inlägget i punktform för att få lite överblick över det hela. Citatrutorna är ovärdeliga hjälpmedel om du frågar mig, att sitta och avgöra vem som skrivit vad när den enda skillnaden är att det ena är i kursiv stil är ett litet helvete. Och jag har förstått att du går din egen väg vad jag vill förmedla är just att din egen väg är rätt unik...
Notera nu att ingen har sagt att 740 är varken tråkigast eller sämst, bara att det finns roligare, bättre och vettigare alternativ. Håller du inte med om den åsikten så, ja det har väl gjorts rätt klart vid den här punkten med tanke på tidigare inlägg?