3320
Sök

BESLUTSÅNGEST - köpa förstabil

Saab älskare!
4 597 Inlägg
12 oktober 2010
#41
ska han ha en bil är väl volvo inte o rekomendera då det är en traktor. Jag har en 740 GLE, och den är ju långt ifrån rolig. Visst, kul och breställa lite, men kan man inte det med en beemer eller så? fula är de dessutom. Men visst, de håller ju helt okej endå.


huh?
10 427 Inlägg
12 oktober 2010
#42
Behåll listan och köp den till synes fräschaste bilen du hittar, tror jag man kan tjäna på i längden wink

Jag skaffade en Volvo 740 GLE -88 som förstabil som hade gått 29600 mil.
Har för mig att den drog c:a 0,9liter/mil när jag bodde hemma och pendlade 16km ("ooh")
dagligen in till jobbet i stan på den tiden. När bilen sen fick bo i stan och användas till nästan
bara stadskörning så drog den nog c:a 1,15liter/mil (ingen motorvärmare).
Rekord i "låg" snittförbrukning var 0,78liter/mil Ånge - Falun.

Bör tilläggas att jag hade tillgång till 25% rabatter på originalreservdelar och det spelade in en del i bilvalet. wink


huh?
10 427 Inlägg
12 oktober 2010
#43
Kan tilläggas att Golf 2 1,8 90hk-motorerna är lika stendöda som Volvos 2,3 (B230F) 113/116hk-motor (vanligaste på de 5 senaste årsmodellerna). Så skulle säga att det är dött lopp där motormässigt iallafall, om den diskussionen skulle komma upp. Ingen större skillnad prestandamässigt heller lustigt nog. Mercedes 190 2,0 borde vara rappare än båda tycker jag.


836 Inlägg
12 oktober 2010
#44
Konstigt att dom flesta som tycker att man ska ha en volvo 740 alltid drar upp att man kan sladda med den???

E det inte roligt att köra snabbt i kurvor? att ha lite acceleration? att känna att bilen gör vad du vill att den ska göra?

Enligt 740 folk så e körglädje att slita däck, visst det kanske kan vara en glädje men inte i närheten av att pressa en bil i kurvor.

Ta en golf gti smäll på ett par sänknings fjädrar sen har man en bil med körglädje.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 oktober 2010
#45
_Eve skrev:
Okej, jag håller inte med. Varför är den tråkig jämfört med övriga? Och hur sladdar man på "oklassiskt" vis? Och vad är det för fördelar man generellt brukar kunna hitta i bakhjulsdrivna bilar från 90-talet och bakåt som 740n skulle sakna? För mig innebär Volvon hög körglädje, den duger åt det jag ska ha den till. Och ja, den är lätt i bak och väghållningen är inte som hos t ex en BMW, men grabben skulle inte bara pendla och ta sig från punkt A till punkt B så säkert som möjligt, han ville leka också. Det den tappar i lämplighet som vägvagn väger den upp (jag vill skriva "flera gånger om" men jag tänker inte göra det) som pålitlig lekkompis. JA, du läste rätt, jag skrev faktiskt pålitlig.. Och då menar jag att det är lätt att veta var man har den och skulle det gå åt helvete är chansen större att man klarar sig bra mycket bättre i den än i en Golf i alla fall. Jag tycker inte att de andra i listan är så sjukt j-a mycket mer lämpliga faktiskt, skillnaden är inte direkt stor som natt och dag som du får det att låta.

Du skriver "...med tanke på hur tråkig och osofistikerad modellen är till utförandet..." - innebär det att du dissar den för att du inte tycker att den är typ SNYGG nog?! Jag kan inte se att skönhet är ett av kraven i listan trådskaparen hade. (Och även om det var det skulle den lätt passa in ändå, men det är min personliga åsikt och inte något jag tycker som jag presenterar som fakta.) Och sen behåller jag hellre mina pengar, investerar dem i annat och SAMTIDIGT äger en bil med karaktär. Hur lätt som helst med t ex en Volvo 740.

Den här diskussionen kommer inte leda nånvart eftersom att jag gillar Volvo och du inte gör det. Där jag ser fördelar kommer du se nackdelar och vice versa. Men om du känner att det är meningsfullt att försöka gå till botten med detta så kan jag väl hänga på.

Det heter ofta att det krävs RWD för att sladda vilket är fel, det är inga problem att ha roligt med en framhjulsdriven bil men den "klassiska" metoden är drivningen bak och gasen som en andra ratt. Detta kan förstås en 740.

740 är helt enkelt inte en bil för aktiv körning i samma utsträckning, den ger inte föraren feedback i någon större omfattning och uppmuntrar inte föraren att fortsätta köra aktivt.

Att köra bil är roligt och alla bilar är därmed per definition körglada, visst. Men i Volvon ligger körglädjen i att, som du själv uttryckte det "leka", inte i att bilen i sig är rolig eller inbjuder till detta. Och bilen har inget beteende jag skulle kalla pålitligt eller tryggt, definitivt inte jämfört med de andra.

Har du verkligen kört dessa fyra modeller och inte upptäckt det jag beskriver, då vet jag inte om det är lönt att försöka beskriva det med ord heller. Klart man kan ha kul i en Volvo 740, men man kan ha kul i och med en Mercedes för att ta den modell som liknar Volvon mest.

"Med" syftar då på att bilen är med på noterna och inte piskas till aktiv körning. Om Volvon sedan innebär hög körglädje för dig är det bara att gratulera till rätt bilval, men jag tvivlar på att detta är hur gemene man skulle uppleva modellerna.

Du har däremot helt rätt i att Volvon är säker, och det är något man bör eftersträva kanske framför allt som ung förare men där är Mercedes å andra sidan ett mycket starkt kort den med. Speciellt om vi går upp till samma storleksklass som Volvo 740 i och med en W124.

Med "...med tanke på hur tråkig och osofistikerad modellen är till utförandet..." menar jag just utförandet och inte design eller det estetiska, jag dissar alltså inte modellen för sitt utseende. Man kan tycka vad man vill om Volvo, container eller snygging, men att utseendet har karaktär håller jag med om.

Vad jag menar är att Volvo 740 är/var en omodern bil, till chassi, till utförande, i motorn, när det kommer till förbrukning och i andra fall. Den byggdes som en praktisk familjefraktare långt från termer som körglädje eller perfektionism, och det är något av det första man märker om man bekantar sig med en 740.

Detta har förstås sina fördelar med, och om det är dåligt eller brukslig charm går att diskutera men att kalla detta "roligt" har jag svårt att förstå.

I övrigt håller jag med Kenny_crx:
"E det inte roligt att köra snabbt i kurvor? att ha lite acceleration? att känna att bilen gör vad du vill att den ska göra? " Detta saknar 740 helt även om bränna däck eller köra på tvären kan vara roligt det med.
Senast redigerat av Rquired (12 oktober 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
13 oktober 2010
#46
Personligen hade jag nog valt Golf 2 GTI V8, går ju helt klart bra och har en acceptabel bensinförbrukningsnivå om man vill. smile

Volvo:n funkar väl antar jag, vill inte komma här o säga att det är den absolut värsta bil jag vet. skulle aldrig i hela mitt liv sätta min rumpa i en sån. Men smile Alla som vill får tycka om volvo 740 o jag skall inte hindra er eller klanka ner på er för det men, jag avråder starkt från att köpa en 740, men om du vill det så smile kör till!
       För att blanda om här lite o kanske till o med göra en liten fuling o lägga in en annan bilmodell så skulle jag rekomendera Mitsubishi lancer glxi (1.6l 112 hk/ ca 1140kg) inte spec dyra o mkt delar på skroten finns om det skulle behövas. låg väl runt 0.8l/mil när jag "våldtog" den bara ett tips som kan klassas som off topic smile


Gödseldräng
4 529 Inlägg
13 oktober 2010
#47
mercedes 190 2.0 säger jag 90 eller nyare pga av bättre rostskydd.
stryktåligare bil är svårt att hitta min 2.0a har hållt 1 år längre än 740in o ändå så hade jag för de mesta kört på spillolja o diverse andra skitoljor i den för att se om de håller o den gick fortfarande likabra tills jag hoppade lite me den o mosade oljetråget
enda negativa me mercan e väl att oljetråget sitter väldigt känsligt till.
annars är det en sjukt slitstark o pålitlig bil.
visst den e väll inte vidare pigg men kör ju ifrån en 740 gle utan problem o hänger med en glt rakt fram
i kurvorna har då volvon även nyare volvo tex 850 inte en suck mot mercan


Nybro
41 Inlägg
13 oktober 2010
#48
GTI dem är helt underbara smile

44 Inlägg
13 oktober 2010
#49
Golf gti:n utan att tveka. Hade själv en golf gti 8v som första bil och det är fan den roligaste bilen jag har haft tror jag,gick att köra som en tok med den och den drog aldrig mer än 0.8 milen:D


871 Inlägg
13 oktober 2010
#50
CarpeDiem skrev:
Johan945 skrev:
tror inte den tar så mycket mer än 1liter.. så länge du inte kör aut..
och det är ju lättare å räka ut hur mycket du behöver tanka om den dra 1 liter milen smile
eftersom dom flesta 740s ha trasi tankmätare smile

Ja, men trasig tankmätare är väl en vanlig barnsjukdom? Inte mer än 1 liter??? Spelar ingen roll om man har manuell växellåda eller automatlåda, oavsett hur man kör drar 740:in mer än 1-2 liter milen.

Mvh

Morsans hade vid förra tankning dragit 0.81 liter milen.. säg nått du vet istället...

rätt ska va rätt!
Senast redigerat av beckstroem (13 oktober 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 oktober 2010
#51
_Eve skrev:
Det heter ofta att det krävs RWD för att sladda vilket är fel, det är inga problem att ha roligt med en framhjulsdriven bil men den "klassiska" metoden är drivningen bak och gasen som en andra ratt. Detta kan förstås en 740.

Okej, du tror att jag tror att man bara kan sladda med bakhjulsdrivna bilar? Så nu ska du utbilda mig smile Charmigt.. Okej, men jag undrade ju faktiskt vad du menade med "klassiskt" och nu har jag fått svar, tack så mycket, så när du skriver på "klassiskt" vis så menar du att man sladdar med en bil som är bakhjulsdriven. Och sen då..? Du är fortfarande inne på att 740n är den i särklass tråkigaste bilen, men den har en enda fördel och det är att om man nu gillar att sladda bakhjulsdrivet så uppfyller den i alla fall DET? Är jag med?

740 är helt enkelt inte en bil för aktiv körning i samma utsträckning, den ger inte föraren feedback i någon större omfattning och uppmuntrar inte föraren att fortsätta köra aktivt.

Det låter typ som att pojken ska köra med bilen på bana.. Han ska köpa sin första bil.. 740n ger en den feedback man behöver, med tanke på det jag har fått för mig att han ska ha den till.

Att köra bil är roligt och alla bilar är därmed per definition körglada, visst. Men i Volvon ligger körglädjen i att, som du själv uttryckte det "leka", inte i att bilen i sig är rolig eller inbjuder till detta. Och bilen har inget beteende jag skulle kalla pålitligt eller tryggt, definitivt inte jämfört med de andra.

Jag tycker att den är rolig i sig, jag tycker att den inbjuder till körglädje. Jag tycker inte att de andra är mer pålitliga eller trygga.

Har du verkligen kört dessa fyra modeller och inte upptäckt det jag beskriver, då vet jag inte om det är lönt att försöka beskriva det med ord heller. Klart man kan ha kul i en Volvo 740, men man kan ha kul i och med en Mercedes för att ta den modell som liknar Volvon mest.

Ja, som du själv skriver så är bilkörning roligt och alla bilar är därmed per definition roliga så jag tror dig, man kan säkert ha kul i och med en merca också, det vet jag flera som har. Eller i alla fall en. Men jag har roligare i en Volvo och det trådskaparen efterfrågade var vad andra hade att säga. Jag tycker fortfarande att han ska köpa 740n.


"Med" syftar då på att bilen är med på noterna och inte piskas till aktiv körning. Om Volvon sedan innebär hög körglädje för dig är det bara att gratulera till rätt bilval, men jag tvivlar på att detta är hur gemene man skulle uppleva modellerna.

Du menar dig själv nu. Det finns hur många som helst som tycker som du, och det finns lika många som tycker som jag men både du och jag kan bara prata för oss själva. Egentligen. Det argumentet köper jag inte. Kom med nåt annat.

Du har däremot helt rätt i att Volvon är säker, och det är något man bör eftersträva kanske framför allt som ung förare men där är Mercedes å andra sidan ett mycket starkt kort den med. Speciellt om vi går upp till samma storleksklass som Volvo 740 i och med en W124.

Mm, då är vi där igen. Inne på smaken.. På vad man gillar. Båda är starka kort säkerhetsmässigt. Så vilken parameter ska få avgöra när det nu är så jämt.. Försäkringen? Skatten? Hur mycket den drar? Billiga reservdelar?

Med "...med tanke på hur tråkig och osofistikerad modellen är till utförandet..." menar jag just utförandet och inte design eller det estetiska, jag dissar alltså inte modellen för sitt utseende. Man kan tycka vad man vill om Volvo, container eller snygging, men att utseendet har karaktär håller jag med om.

När det kommer till det sista är jag faktiskt på din sida.

Vad jag menar är att Volvo 740 är/var en omodern bil, till chassi, till utförande, i motorn, när det kommer till förbrukning och i andra fall. Den byggdes som en praktisk familjefraktare långt från termer som körglädje eller perfektionism, och det är något av det första man märker om man bekantar sig med en 740.

Här bara måste jag kontra med ett helt underbart klipp wink http://www.youtube.com/watch?v=SSZLSfBDyhs

Detta har förstås sina fördelar med, och om det är dåligt eller brukslig charm går att diskutera men att kalla detta "roligt" har jag svårt att förstå.

Okej, men jag förstår. Och jag kallar det roligt.

I övrigt håller jag med Kenny_crx:
"E det inte roligt att köra snabbt i kurvor? att ha lite acceleration? att känna att bilen gör vad du vill att den ska göra? " Detta saknar 740 helt även om bränna däck eller köra på tvären kan vara roligt det med.

Det är jättekul att köra snabbt i kurvor. Och det är jätteroligt när det rör på sig. Men vad har man för glädje av att maxa i landsvägskurvor på vintern? Och hur stor idé är det att stå på när det är så halt så det bara spinner? Jag antar att grabben ska köpa bilen nu inom en relativt snar framtid. Det är vinter snart. Jag får känslan av Kenny_crx syn på det hela hade varit mer relevant om några månader. Men visst, ska man typ köra på isen så är det ju annat såklart. Och tänk, man kan ha en 740 till det också. En GL är väl inte i det roligaste laget men vill man ha en med hög prestanda så är inte dörren stängd till det heller.

1. Jag har aldrig spekulerat i vad du tror någonstans, du frågade mig vad jag menade med "klassiskt" och jag svarade. Detta är inget begrepp jag har definierat, utan det är en syn många brukar ha. Och ja, jag har svårt för att tolka meningen "Detta kan förstås en 740" som något annat än att en 740 duger till att sladda med.

2. Väghållning och uppträdande är kanske inte ett krav på samma sätt som vid bankörning men något man aldrig kan få för mycket av, 740 ger den feedback som behövs för att ta sig mellan A och B. Skall det köras aktivt utöver detta avslöjas modellens brister kvickt, men visst Tant Agda 80år är säkert nöjd med modellens uppträdande. 

3. Du är fri att tycka vad du vill men jag skriver samma sak som jag skrev i tidigare inlägg, du är rätt ensam om dessa åsikter. Visst skiljer sig smaken åt, men skall vi som "representerar" Garaget försöka få fram en enhetlig bild åt TS får man helt enkelt försöka ta fram gemene mans åsikt, och vi kan väl säga som så att 740 är inte känd för sin körgläjde men mer igenkänd för bristen på sådan...

4. Att du har roligare i Volvo kontra Mercedes går under ovanstående.

5. Jag har aldrig försökt sälja någonting heller, jag menar inte mig själv utan gemene man och Volvo 740 är som sagt inte känd under namnet skoj-40...

6. Grejen är den att Mercedes och Volvo drar hyggligt jämt på alla dessa punkter, men Mercedes är den med marginal mest beprövat pålitliga konstruktionen. Svenskar hänvisar till 740 som en pålitlig bil som om det vore en självklarhet, faktum är att nordisk vinter och tjälskott är rena semestern jämfört med många av de platser där gammel-Mercor sliter hårt med med obefintligt underhåll.

Dessutom vinner Mercedes på sin väghållning, körglädje, kvalité och förbrukning jämfört med en 740.

7.Undantaget som bekräftar regeln kanske!

8. Underbart klipp som varit uppe tillräckligt många gånger för att åtminstone jag skall ha tröttnat på det, visst finns det lite kult över 740 och visst kommer denna känsla fram när man ser ett sådant klipp. Men inget av detta har någon betydelse och att modellen kan sladda runt i en reklamfilm med proffs bakom ratten tillför egentligen ingenting till den här diskutionen.

9. Ok, se ovan.

10. Och hur mycket vinter förekommer egentligen i Sverige? Inte ens ett extremt exempel som föregående vinter kan man prata om en årstids vinter, snarare om kanske en månads även om det varierar beroende på vart i landet man bor. Två saker;
a. Ovanstående kriterier (väghållning, balans etc.) spelar fortfarande en stor roll oavsett väglag.
b. Större delen av året är väglaget barmark, varför inte köpa en bil som presterar bra på vårt vanligaste underlag och vinterväglag?

Och jag delade upp inlägget i punktform för att få lite överblick över det hela. Citatrutorna är ovärdeliga hjälpmedel om du frågar mig, att sitta och avgöra vem som skrivit vad när den enda skillnaden är att det ena är i kursiv stil är ett litet helvete.

Och jag har förstått att du går din egen väg vad jag vill förmedla är just att din egen väg är rätt unik...

Notera nu att ingen har sagt att 740 är varken tråkigast eller sämst, bara att det finns roligare, bättre och vettigare alternativ. Håller du inte med om den åsikten så, ja det har väl gjorts rätt klart vid den här punkten med tanke på tidigare inlägg?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 641 Inlägg
13 oktober 2010
#52
Tror valet kvittar faktiskt, Leta efter allihoppa å ta den som är finast smile

Hade mercedes 190 och Volvo 740 varit framhjulsdrivna så hade alla varit skrotade för länge sedan då ingen skulle vilja ha dem.
Jag hade dock hellre tagit Mercan eller Volvon då båda är bakhjulsdrivna. Förövrigt så är väl skillnaden på "rolighetsfaktor" marginell bortsett från Golf GTI som är vassare smile


Varför folk sitter å diskuterar vilken outstanding väghållning m.m respektive modell besitter fattar jag dock inte, Bilarna är 20-25 år gamla!
Tror dessutom att personen som ska köpa sin första bil skiter fullständigt i vilken bil som är mest sofistikerad, var mest omodern som ny o.s.v.


65 Inlägg
13 oktober 2010
#53
http://www.youtube.com/watch?v=SAfd7_xX-bw

volvon kan släppa på asfalt också, baramanharlitegrejorunderhuven.


38 Inlägg
13 oktober 2010
#54
Köp en bmw 320 e30 den drar inte mkt soppa alls min ligger runt 0,6-0,8 vid lugn körning, funkar bra att sladda med, är väll kanske lite dyr i försäkring dock jag betalar 240kr i månaden för trafikförsäkring då står bilen på min far skulle jag haft bilen på mig skulle den kostat 18.000kr per år för trafik har jag för mig det var...


Fri fart för ett fritt folk!
14 296 Inlägg
13 oktober 2010
#55
kör alla som kärringar här inne eller?
har åkt volvo i många år och ingen jag haft har dragit under litern blandad körning

mina t5 brukar snitta mellan 1.3-1.6
745glt 16v låg nog och sittade runt 1.1 i bästa fall
enda som är snål är min supersnik 2.5l 140hk
men skulle tro att den sällan klarar sig under litern

golfen min snittar 0,67 landsväg
blandad 0.8
men så kör jag inte som en kärring utan gaspedalen sätts i botten till lagom fart nås sen släpper man av lite

men visst kärringkör man så kan man likagärna välja någon micra eller något annat skrot
för då vill man bevisligen inte ha lite körglädje i grejerna smile

att få en 740 att gå under litern kräver att man inte har det minsta roligt och aldrig kör fortare än 80km/h
eller så kräver det att man är dålig på matte och inte kan räkna ut snittförbrukning på en tank smile

Kör fort så hinner inget hända...

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
13 oktober 2010
#56
Köp ingen 740! det misstaget har jag gjort med tight budget. Dem duger bara som "bas" till att bygga nått stort projekt på, och att sladda på vintern. Annars är det den tråkigaste/oekonomiska bilen man kan ha.

siffran 0,8-0,9 är förvrängd, detta är på landsvägskörning. Blandad körning (verkligheten) snackar vi aldrig under en liter om du inte kör som agda -85. En normal person kör inte en gammal slutkörd 740 eller 940 under en liter.

Av dessa hade jag tagit golfen eller mercan. Mercan är RWD och finns med en riktigt slö/tråkig men ekonomisk motor. Har väl samma prestanda som en 740 och är RWD, samt bättre komfort. Lätt en av mercedes bästa bilar på att hålla också.

Golfen går billigt och är lätt att laga, Jag kan bara tala för golf 3 Gti 8v. Men det är "typ" en golf 2 med annan kaross kan man säga. Samma motor(ungefär) fast på 2l istället bara.

Minst lika lättskruvad som volvo 740 på ALLA punkter UTOM kopplingsbyte, eftersom att motorn är tvärställd.

Vid en jämnförelse av billigaste reservdelarna på mekonomen(här på garaget), Kom 740gl sist, audi 80 2a och Golf 3 Gti -8v först.

Så det här med "billiga" reservdelar kan folk köra upp, det finns bilar i samma prisklass.

Eftersom att GTi delarna till golf 3 var så billiga så tror jag inte att golf 2 1.8 delarna är dyrare.

Så om du har tight budet så bort med volvon och välj golf om du vill åka billigt, eller merca 190 om du vill ha RWD.
Senast redigerat av AcesHigh666 (13 oktober 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

731 Inlägg
13 oktober 2010
#57
Jag skulle nog rekomendera GTI golfen. Billiga delar. Drös med begagnade delar, och billiga att äga. Drar inte mycket heller men går bra. Tycker fan min 1,8CL går bra och då kör jag bmw vanliga fall.. Min 1,8cl dicker BLANDAD körning 0,75. Och jag kör inte med egg under gasen, brukar bränna ur den lite då och då.


1 327 Inlägg
13 oktober 2010
#58
Jag skulle välja golf 1.8.

Att hitta en golf GTI som inte är sönderkörd och i fint skick är inte lätt, bättre att satsa pengarna på en golf 1.8 som förmodligen har haft en lugnare liv.


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
13 oktober 2010
#59
Nu kastar väl alla stenar och tomater på mig när jag skriver men ändå tongue

Är du ute efter en billig och bakhjulsdriven bil så köp en Ford Sierra. Dom är fan sköna !! , billiga i försäkring + delar.

Hade halv på min, betala 300 i mitt namn. Och jag är 21, och jag va 20 när jag hade den. smile

Annars rekommederar jag en golf 2, 1.8. Fast jag har haft en massa problem med min.. billig i stortsätt allt. Fast jag skulle nog inte ångra mig om jag hade köpt en Sierra igen..

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Game On!
244 Inlägg
13 oktober 2010
#60
Köp en riktigt billig 740/940(billigare försäkring på 940) och kör med och ha roligt i vinter, sen köper du nån finare bil till sommaren ? smile



Sök