Trim till 740 16v 5000-15000kr?

Atchoprosit
6 december 2010 · 193 Inlägg

Jag står nu inför den stora frågan om jag ska trimma den bil jag har nu eller om jag ska köpa en färdigtrimmad. Tanken är att jag ska använda den som drifting/leksaksbil, så jag vill helst slippa undan turbo.

Vad får man ut effektmässigt om man lägger 5000kr respektive 15 000kr (och allt däremellan) på trim till en 16v -89?

Samt finns det något trim som ökar vridet mer än effekten?

Marlboroman
6 december 2010 · 8 234 Inlägg

För mellan 5 och 15000 får man inte mycket om man inte vill ha överladdning. Men en så pass liten budget får man sikta in sig på billigare modifieringar. Elfläkt, chip, riktigt grenrör och ett 2,5 avgas är ju grunden. Och då har du gjort av med runt 10.000 redan och fått ut runt 15 hk. Resterande pengar kan ju läggas på att gå över till E85 och så får man ju göra om tändlägesgivaren så man får litehögre tändning. Finns ju dem som fått ut runt 200hk med denna kombination.

15000 räcker inte långt om man vill bygga en lite vassare 16V-motor utan turbo.

Ska man öka vridet mer än effekten så får man sikta in sig på högre kompression och framförallt större motormolym.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
G-sson
6 december 2010 · 612 Inlägg

Passar 2,5l marinveven i B234-blocket?

Sharky
6 december 2010 · 10 287 Inlägg

Bästa trimmet är att toklätta bilen och lägga pengarna på säkerhet.

LittleBear skrev:
Tanken är att jag ska använda den som drifting/leksaksbil,

Ökar du vrid så ökar du effekt.

LittleBear skrev:
Samt finns det något trim som ökar vridet mer än effekten?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Marlboroman
6 december 2010 · 8 234 Inlägg

G-sson skrev:
Passar 2,5l marinveven i B234-blocket?

Ja, men bara marinvev till B230 med stora ramlagren. Men då lär man dessutom ha andra kolvar eller stakar. I min 16V jag hade förut så satt det marinvev och marinkolvar och vanliga stakar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
torpis Forummoderator
6 december 2010 · 10 576 Inlägg

LittleBear skrev:
Samt finns det något trim som ökar vridet mer än effekten?

Vrid är en slaggprodukt som du egentligen inte vill ha.  Du menar förmodligen vrid som i bottendrag... men varför i hela friden vill man ha bottendrag i en driftingbil? växla ner och ring ur skiten så kommer effekten dessutom.

Du vill ju ha effekten på hjulen, låg säga att bilen varvar 3000rpm och har 250Nm i 80km/h. Ökar vi varvtalet till 6000rpm genom att växla från 4:an till 2:an så sjunker kanske vridmomentet till 200Nm i motorn men växellådan växlar nu ner varvtalet på vägen.  växlar vi 2:1 dvs går från 3000 till 6000rpm på motorn så ökar vi vridmomentet på hjulen till det dubbla också.

3000rpm ---> växellåda 1:1 ---> 80km/h
250Nm    --->         1:1        ---> 250Nm på hjulen

6000rpm ---> växellåda 2:1 ---> 80km/h
250Nm    --->        2:1         ---> 500Nm på hjulen

det är ju på hjulen du vill ha pulvret.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
opela VD Hammar
6 december 2010 · 613 Inlägg

ingen som nämt att du bör byta till varv villigare kammar, plana toppen

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
S70-T5R
13 december 2010 · 29 Inlägg

Släng i turbo stonkan smile de e smidigt plus plana toppen bygg om avgas.sen släng på ett portat svanhhals insug från 740 gle big_smile då går han redigt fint sen big_smile

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
13 december 2010 · 3 180 Inlägg

S70-T5R skrev:
Släng i turbo stonkan smile de e smidigt plus plana toppen bygg om avgas.sen släng på ett portat svanhhals insug från 740 gle big_smile då går han redigt fint sen big_smile

varför plana toppen om man ska turbokonvertera en B234 som redan har relativt högt komp? sen passar inte 230E insug på en 234

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
S70-T5R
13 december 2010 · 29 Inlägg

NITROUS skrev:

S70-T5R skrev:
Släng i turbo stonkan smile de e smidigt plus plana toppen bygg om avgas.sen släng på ett portat svanhhals insug från 740 gle big_smile då går han redigt fint sen big_smile

varför plana toppen om man ska turbokonvertera en B234 som redan har relativt högt komp? sen passar inte 230E insug på en 234

faaaann de går la modda elller?? allt ska inte passsaa bolton

opela VD Hammar
13 december 2010 · 613 Inlägg

svårt att tro att de är bättre flöde i svanhalsinsuget än i 16v insuget
men kanske stämer

Senast redigerat av opela (13 december 2010)

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
S70-T5R
13 december 2010 · 29 Inlägg

opela skrev:
svårt att tro att de är bättre flöde i svanhalsinsuget än i 16v insuget
men kanske stämer

aafaan dom som trimmar slänger juofta i det smile

Super40
13 december 2010 · 415 Inlägg

S70-T5R skrev:

NITROUS skrev:

S70-T5R skrev:
Släng i turbo stonkan smile de e smidigt plus plana toppen bygg om avgas.sen släng på ett portat svanhhals insug från 740 gle big_smile då går han redigt fint sen big_smile

varför plana toppen om man ska turbokonvertera en B234 som redan har relativt högt komp? sen passar inte 230E insug på en 234

faaaann de går la modda elller?? allt ska inte passsaa bolton

Då känns det betydligt enklare att bygga ett eget än att svetsa dit fästen för spridare och matcha insugshålen mot toppen som har helt annan geometri på hålen.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
beetleracing Håga locals
13 december 2010 · 45 Inlägg

jag har kört mycket 16v och jag tog bort balansaxelremen, Jag tog bort insugs dämpande skumgummi i insugs kanalerna hadde orginal luftfilter och service detaljer och nytt frächt kylarsystem. 2,5 tum och 2 st simons turbo dämpare svetsat direkt in på katalysatorn så man slipper avsmalade effekten effter att avgaserna passerat katalysator huset. sen även pressat samman sopparegulatorn lite gran och kört ca 75% v-power och 25% E-85. Ursotad motor vid toplockspacknings bytet med orginaldelar. Fick en effekt av ca 195hp och 270Nm efter att ha mätt på rullande landsväg.   AGA diffad och ny koppling sen gick det undan både rakt fram och på bredden kan jag lova:) så igentligen tog jag bara ur effekten som redan finns i motorn. Sen kan man ju kosta på kammar och andra saker men det här är nog bland det billigaste "tillbörjamed trimmet"

Senast redigerat av beetelracing (13 december 2010)

Volkswagen 1303S "DTM edition" (1973)
BOBert this shit's got to go
18 december 2010 · 183 Inlägg

beetelracing skrev:
Jag tog bort insugs dämpande skumgummi i insugs kanalerna

Vad är detta jag aldrig hört talas om förut?tongue

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
steifan DR!FTT3KN!K3R
18 december 2010 · 10 427 Inlägg

För 15000 ungefär så kan man väl få ut c:a 160hk på bakhjulen. tongue

http://www.forumbilder.se/images/de720101200321653.jpg
http://www.forumbilder.se/images/7a72010120051aa6a.jpg

Renoverat topplock, omslipade kamaxlar (Enem), "chippad",
extraktorgrenör & övrigt avgasmeck. (Har jag för mig att det var).

Senast redigerat av steifan (18 december 2010)

steifan DR!FTT3KN!K3R
18 december 2010 · 10 427 Inlägg

BOBert skrev:

beetelracing skrev:
Jag tog bort insugs dämpande skumgummi i insugs kanalerna

Vad är detta jag aldrig hört talas om förut?tongue

Njaa sitter skumgummi-isolering runt röret från luftmassemätaren som man kan ta ur.
Men tveksamt om det gör något speciellt. Om det var det beetelracing syftade på dvs.

n_andersson
18 december 2010 · 689 Inlägg

BOBert skrev:

beetelracing skrev:
Jag tog bort insugs dämpande skumgummi i insugs kanalerna

Vad är detta jag aldrig hört talas om förut?tongue

Inte jag heller. Han får gärna skicka en bild på det tongue

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
18 december 2010 · 3 180 Inlägg

beetelracing skrev:
jag har kört mycket 16v och jag tog bort balansaxelremen, Jag tog bort insugs dämpande skumgummi i insugs kanalerna hadde orginal luftfilter och service detaljer och nytt frächt kylarsystem. 2,5 tum och 2 st simons turbo dämpare svetsat direkt in på katalysatorn så man slipper avsmalade effekten effter att avgaserna passerat katalysator huset. sen även pressat samman sopparegulatorn lite gran och kört ca 75% v-power och 25% E-85. Ursotad motor vid toplockspacknings bytet med orginaldelar. Fick en effekt av ca 195hp och 270Nm efter att ha mätt på rullande landsväg.   AGA diffad och ny koppling sen gick det undan både rakt fram och på bredden kan jag lova:) så igentligen tog jag bara ur effekten som redan finns i motorn. Sen kan man ju kosta på kammar och andra saker men det här är nog bland det billigaste "tillbörjamed trimmet"

du menar alltså att du fick ut ca 40 hk av att ta bort insugsljuddämparren, öka soppatrycket samt 2,5" system? tveksamt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Sharky
18 december 2010 · 10 287 Inlägg

Det är minst lika imponerande är att få 270Nm på en 2.3 L maskin. Dvs bättre vrid per liter än BMW M3. Det är oerhört bra och brukar kräva omfattande ingrepp hos andra motorbyggare.

/Göran


NITROUS skrev:
du menar alltså att du fick ut ca 40 hk av att ta bort insugsljuddämparren, öka soppatrycket samt 2,5" system? tveksamt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang