Garfield skrev:
Rquired skrev:
Garfield: Folksams statistik är kraftigt kritiserad och har många stora nackdelar,
de tar olyckor rakt upp och ner utan hänsyn till antal eller att olika bilar körs olika. Om vi tar 100st. olyckor med en Bmw M3 och 100st. med en Toyota Corolla, tror du verkligen det är jämförbart?
En lustighet är att denna tidens klart säkraste bil, Mercedes W124 som var tidigt ute med att byggas för att deformeras för att absorbera kraft, bara har medelhög säkerhet medan Volvo 740 vars A-stolpe veks på mitten vid dåtida krocktest anses säkrare än medelbilen. Enbart i Folksams statistik, tillbaka till E34 var den i klass med Volvo 700 vid krocktest; A-stolpen var inte helt intakt på denna heller efter krocktest.
Har du överhuvudtaget läst på sidan? Alla olyckor är bil mot bil, krockar t.ex en 9000 mot en BMW E34 så har du betydligt större chans att överleva om du sitter i en 9000. Resultaten visas inte förrän att visst underlag finns, därför hittar du t.ex sällan underlag på nya bilar efter som det inte skett tillräckligt många olyckor. Länka gärna ett exempel på där Folksams statistik kritiseras.
Rquired skrev:
Precis, och man får inte glömma att testerna sker i högre fart idag. Volvo 700 är självklart en dödsfälla med moderna mått mätt och detsamma gäller 9000, 940 och E34 och vill man sedan tro på Folksam´s statistik får det stå för en själv.
Trots att 9000 och 940 fortfarande rankas med 20% högre säkerhet än medelbilen och BMW E34 rankas sämre än medelbilen så anser du att 9000 och 940 är dödsfällor? Vad grundar du det på?
Jo visst:
-En Corolla körandes 25km/h under hastighetsbegränsningen stannar vid ett rödljus och bilen bakom som irriterat legat på tok för nära "rear end it" med en hastighetsskillnad på 10km/h.
Jämfört med:
-En Bmw M3 som kör om ovanstående bils lika inkompetenta väninna och frontalkrockar med en *bil* med en hastighetsskillnad på 140 (70+70, lågt räknat)km/h.
Olycka som olycka enligt Folksam...
Men visst, ovanstående metod visar inte alls på hur olika bilar körs snarare än vilken som är säkrast. Nej den visar säkert den faktiska passiva säkerheten bättre än dåtida vetenskapliga krocktester utförda på exakt samma sätt. Så E34 som i början av 90-talet bedömdes lika säker som Volvo och Saab har helt plötsligt på något magiskt sätt fått en värdelös säkerhet i och med att Folksam "uppskattar" (Gissar vilt) att den är mycket sämre än medelbilen.
Folksams statistik har av uppenbara anledningar kritiserats, du kan söka på tex. Garaget om du vill men seriösa artiklar publiceras i tidningar och vad jag hittar presenterar inte Teknikens Värld med kollegor konsumentartiklar på sina hemsidor.
Din Saab var säker som ny men tror du verkligen att denna 30år gamla konstruktion är annat än en farlig bil att krocka i jämfört med det mesta upp till 10-15år gamla bilar du vanligen möter i trafiken? 20% säkrare än medelbilen, hoppas du slipper krocka och själv få erfara hur fel det är...
Säkraste bilen i världen är uppenbarligen Hummer H1, vad som händer vid en avkörning, en viltolycka, en kollision med ett träd eller liknande är ju uppenbart helt ointressant utan
det enda som spelar roll (Enligt Folksam) är hur den klarar sig i krockar mot mottrafikanter. Alltså drygt 3.5ton Hummer mot Nissan Micra 900kg, 3.5ton mot 1500kg Saab etc. Dessutom är Hummer hög nog att missa krockzonerna och gå direkt mot A-stolpar och tak.
Resultatet är uppenbart, Hummer kommer kapa tak och överkroppar av motparten.Men
i verkligheten, om en Hummer voltar eller krockar med tex. ett träd, är det en ytterst gammalmodig konstruktion byggt för ett annat syfte än krocksäkerhet; Den är kort sagt livsfarlig och risken för en dödlig skada vid "annan olycka än personbilskollision" är troligtvis mycket stor redan vid låg fart.
Detta speglar inte Folksam, men visst känn dig säker i din 9000. Till den dag du krockar.