3321
Sök

Köpråd: Bmw e34, saab 9000, volvo 940

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 februari 2011
#81
Svenska bilar lär ju vara bland de få i världen som faktiskt utvecklas med tanke på att vi har ett hjortdjur på upp till 700 kg springer runt på våra vägar utan någon som helst trafikvett smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2011
#82
Garfield skrev:
Rquired skrev:
Garfield: Folksams statistik är kraftigt kritiserad och har många stora nackdelar, de tar olyckor rakt upp och ner utan hänsyn till antal eller att olika bilar körs olika. Om vi tar 100st. olyckor med en Bmw M3 och 100st. med en Toyota Corolla, tror du verkligen det är jämförbart?

En lustighet är att denna tidens klart säkraste bil, Mercedes W124 som var tidigt ute med att byggas för att deformeras för att absorbera kraft, bara har medelhög säkerhet medan Volvo 740 vars A-stolpe veks på mitten vid dåtida krocktest anses säkrare än medelbilen. Enbart i Folksams statistik, tillbaka till E34 var den i klass med Volvo 700 vid krocktest;  A-stolpen var inte helt intakt på denna heller efter krocktest.

Har du överhuvudtaget läst på sidan? Alla olyckor är bil mot bil, krockar t.ex en 9000 mot en BMW E34 så har du betydligt större chans att överleva om du sitter i en 9000. Resultaten visas inte förrän att visst underlag finns, därför hittar du t.ex sällan underlag på nya bilar efter som det inte skett tillräckligt många olyckor. Länka gärna ett exempel på där Folksams statistik kritiseras.
Rquired skrev:
Precis, och man får inte glömma att testerna sker i högre fart idag. Volvo 700 är självklart en dödsfälla med moderna mått mätt och detsamma gäller 9000, 940 och E34 och vill man sedan tro på Folksam´s statistik får det stå för en själv.

Trots att 9000 och 940 fortfarande rankas med 20% högre säkerhet än medelbilen och BMW E34 rankas sämre än medelbilen så anser du att 9000 och 940 är dödsfällor? Vad grundar du det på?

Jo visst:
-En Corolla körandes 25km/h under hastighetsbegränsningen stannar vid ett rödljus och bilen bakom som irriterat legat på tok för nära "rear end it" med en hastighetsskillnad på 10km/h.
Jämfört med:
-En Bmw M3 som kör om ovanstående bils lika inkompetenta väninna och frontalkrockar med en *bil* med en hastighetsskillnad på 140 (70+70, lågt räknat)km/h.
Olycka som olycka enligt Folksam...

Men visst, ovanstående metod visar inte alls på hur olika bilar körs snarare än vilken som är säkrast. Nej den visar säkert den faktiska passiva säkerheten bättre än dåtida vetenskapliga krocktester utförda på exakt samma sätt. Så E34 som i början av 90-talet bedömdes lika säker som Volvo och Saab har helt plötsligt på något magiskt sätt fått en värdelös säkerhet i och med att Folksam "uppskattar" (Gissar vilt) att den är mycket sämre än medelbilen.

Folksams statistik har av uppenbara anledningar kritiserats, du kan söka på tex. Garaget om du vill men seriösa artiklar publiceras i tidningar och vad jag hittar presenterar inte Teknikens Värld med kollegor konsumentartiklar på sina hemsidor.

Din Saab var säker som ny men tror du verkligen att denna 30år gamla konstruktion är annat än en farlig bil att krocka i jämfört med det mesta upp till 10-15år gamla bilar du vanligen möter i trafiken? 20% säkrare än medelbilen, hoppas du slipper krocka och själv få erfara hur fel det är...

Säkraste bilen i världen är uppenbarligen Hummer H1, vad som händer vid en avkörning, en viltolycka, en kollision med ett träd eller liknande är ju uppenbart helt ointressant utan det enda som spelar roll (Enligt Folksam) är hur den klarar sig i krockar mot mottrafikanter. Alltså drygt 3.5ton Hummer mot Nissan Micra 900kg, 3.5ton mot 1500kg Saab etc. Dessutom är Hummer hög nog att missa krockzonerna och gå direkt mot A-stolpar och tak. Resultatet är uppenbart, Hummer kommer kapa tak och överkroppar av motparten.

Men i verkligheten, om en Hummer voltar eller krockar med tex. ett träd, är det en ytterst gammalmodig konstruktion byggt för ett annat syfte än krocksäkerhet; Den är kort sagt livsfarlig och risken för en dödlig skada vid "annan olycka än personbilskollision" är troligtvis mycket stor redan vid låg fart.

Detta speglar inte Folksam, men visst känn dig säker i din 9000. Till den dag du krockar.
Senast redigerat av Rquired (14 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 019 Inlägg
14 februari 2011
#83
M_Broberg skrev:
Garfield skrev:
M_Broberg skrev:
Fast folksam räknar inte vilt eller avåkningar, vilket jag tkr gör att deras statistki är missvisande.

Förklara, varför tycker du det är missvisande när du vill jämföra olika bilars verkliga säkerhet?

är deras verkliga säkerhet antalet bil mot bil kollisioner? avkörningar är mycket vanligare och även viltkollisioner är inte ovanligt, varför är inte det verklighet?

Jag säger inte att det inte är verkligt. I en singelolycka är det väldigt svårt att förutse hur en annan bil hade klarat avåkningen. Men om du tittar på bil-mot-bil-olyckor så kan jämföra hur passagerar och chaufförer klarade sig i respektive bil. Du har något att jämföra mot. Det har du inte om du krockar med en älg. (Möjligtvis hur krocksäker en älg är då men det finns mig veterligen inte så många älgryttare i det här landet. smile )


Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2011
#84
Garfield skrev:
M_Broberg skrev:
Garfield skrev:

Förklara, varför tycker du det är missvisande när du vill jämföra olika bilars verkliga säkerhet?

är deras verkliga säkerhet antalet bil mot bil kollisioner? avkörningar är mycket vanligare och även viltkollisioner är inte ovanligt, varför är inte det verklighet?

Jag säger inte att det inte är verkligt. I en singelolycka är det väldigt svårt att förutse hur en annan bil hade klarat avåkningen. Men om du tittar på bil-mot-bil-olyckor så kan jämföra hur passagerar och chaufförer klarade sig i respektive bil. Du har något att jämföra mot. Det har du inte om du krockar med en älg. (Möjligtvis hur krocksäker en älg är då men det finns mig veterligen inte så många älgryttare i det här landet. smile )

Visst men du har också mängder med osäkra faktorer:
-Olika antal kollisioner modellerna mellan.
-Olika antal personer i bilen vid kollisionen.
-Olika ålder och hälsa på personerna i bilen.
-Olika hastigheter, kollisionsvinklar, vikter, last (Tänk hur mycket osäkrad last kan skada) och många fler fysiska olikheter.
-Bilens skick samt ålder, en skillnad på 4år mellan exemplar 1 och 2 av modell X kan innebära defekta krockkuddar tex. Volvo konstaterade att dessa håller som längst i 8år.
-Bilens skick; En bil som tidigare varit krockad och reparerad presterar sämre än en orginalbil. Folksam hävdar att detta inte spelar någon roll.

Och det går att fortsätta. Att tro att man får något meningsfullt ur detta är som att skjuta mot en flock av 100 ankor, träffa en och därmed konstatera att 99% av världens ankor är skottsäkra...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 februari 2011
#85
Rquired skrev:
Garfield skrev:
M_Broberg skrev:

är deras verkliga säkerhet antalet bil mot bil kollisioner? avkörningar är mycket vanligare och även viltkollisioner är inte ovanligt, varför är inte det verklighet?

Jag säger inte att det inte är verkligt. I en singelolycka är det väldigt svårt att förutse hur en annan bil hade klarat avåkningen. Men om du tittar på bil-mot-bil-olyckor så kan jämföra hur passagerar och chaufförer klarade sig i respektive bil. Du har något att jämföra mot. Det har du inte om du krockar med en älg. (Möjligtvis hur krocksäker en älg är då men det finns mig veterligen inte så många älgryttare i det här landet. smile )

Visst men du har också mängder med osäkra faktorer:
-Olika antal kollisioner modellerna mellan.
-Olika antal personer i bilen vid kollisionen.
-Olika ålder och hälsa på personerna i bilen.
-Olika hastigheter, kollisionsvinklar, vikter, last (Tänk hur mycket osäkrad last kan skada) och många fler fysiska olikheter.
-Bilens skick samt ålder, en skillnad på 4år mellan exemplar 1 och 2 av modell X kan innebära defekta krockkuddar tex. Volvo konstaterade att dessa håller som längst i 8år.
-Bilens skick; En bil som tidigare varit krockad och reparerad presterar sämre än en orginalbil. Folksam hävdar att detta inte spelar någon roll.

Och det går att fortsätta. Att tro att man får något meningsfullt ur detta är som att skjuta mot en flock av 100 ankor, träffa en och därmed konstatera att 99% av världens ankor är skottsäkra...

Det du säger är bara att förare av BMW 525 kör mer vårdslöst än andra.

Tror du att den genomsnittlige föraren av Volvo 740 turbo och saab 9000 turbo kör mer vårdslöst än gemene man?

Jag tror faktiskt det då de båda är populära ungdomsbilar. Dessvärre har man ju sett att de inte alltid heller hålls i trafiksäkert skick då de börjar bli till åren och ger mycket effekt för förhållandevis lite pengar. Många kapitalsvaga ynglingar köper sig en 9k turbo och har sedan kanske inte råd att byta dämpare eller bromsar (eller byta ut de blankslitna däcken!) när det behövs för att hålla bilen trafiksäker, stadig på vägen och med normalt fullgott väggrepp.

Att en 9000/940 eller BMW 525 med krockkudde är säkrare än en tio-femton år nyare Fiesta i krock bil mot bil är självklart. En halvannan gång tyngre bil skojar man inte bort med lite deformationszoner.

Jag vidhåller fortfarande med en dåres envishet (känner du igen dig wink ) att Volvo och Saab faktiskt utvecklar bilar med tanke på älgrisken medan tillverkare från andra länder inte bryr sig om att det springer älgar i Skandinavien, Ryssland och Kanada där de kanske har på sin höjd 5% av sin marknad.
Viktigt lär vara A-stolpar, tak och att ha en låååååång motorhuv för att klara att fronta en älg i sidan. Det är i regel kanske inte det som prioriteras i krockar bil mot bil då en bil du frontalkrockar med inte klättrar upp på huven speciellt ofta.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
14 februari 2011
#86
M_Broberg skrev:
Andromeda skrev:
Viktigt lär vara A-stolpar, tak och att ha en låååååång motorhuv för att klara att fronta en älg i sidan.

Bara kolla Og900, långhuv och STENhårda A-stolpar cool

En gammelmoster har älgtestat og900, gick riktigt skapligt faktiskt. big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2011
#87
Andromeda skrev:
Rquired skrev:
Garfield skrev:

Jag säger inte att det inte är verkligt. I en singelolycka är det väldigt svårt att förutse hur en annan bil hade klarat avåkningen. Men om du tittar på bil-mot-bil-olyckor så kan jämföra hur passagerar och chaufförer klarade sig i respektive bil. Du har något att jämföra mot. Det har du inte om du krockar med en älg. (Möjligtvis hur krocksäker en älg är då men det finns mig veterligen inte så många älgryttare i det här landet. smile )

Visst men du har också mängder med osäkra faktorer:
-Olika antal kollisioner modellerna mellan.
-Olika antal personer i bilen vid kollisionen.
-Olika ålder och hälsa på personerna i bilen.
-Olika hastigheter, kollisionsvinklar, vikter, last (Tänk hur mycket osäkrad last kan skada) och många fler fysiska olikheter.
-Bilens skick samt ålder, en skillnad på 4år mellan exemplar 1 och 2 av modell X kan innebära defekta krockkuddar tex. Volvo konstaterade att dessa håller som längst i 8år.
-Bilens skick; En bil som tidigare varit krockad och reparerad presterar sämre än en orginalbil. Folksam hävdar att detta inte spelar någon roll.

Och det går att fortsätta. Att tro att man får något meningsfullt ur detta är som att skjuta mot en flock av 100 ankor, träffa en och därmed konstatera att 99% av världens ankor är skottsäkra...

Det du säger är bara att förare av BMW 525 kör mer vårdslöst än andra.

Tror du att den genomsnittlige föraren av Volvo 740 turbo och saab 9000 turbo kör mer vårdslöst än gemene man?

Jag tror faktiskt det då de båda är populära ungdomsbilar. Dessvärre har man ju sett att de inte alltid heller hålls i trafiksäkert skick då de börjar bli till åren och ger mycket effekt för förhållandevis lite pengar. Många kapitalsvaga ynglingar köper sig en 9k turbo och har sedan kanske inte råd att byta dämpare eller bromsar (eller byta ut de blankslitna däcken!) när det behövs för att hålla bilen trafiksäker, stadig på vägen och med normalt fullgott väggrepp.

Att en 9000/940 eller BMW 525 med krockkudde är säkrare än en tio-femton år nyare Fiesta i krock bil mot bil är självklart. En halvannan gång tyngre bil skojar man inte bort med lite deformationszoner.

Jag vidhåller fortfarande med en dåres envishet (känner du igen dig wink ) att Volvo och Saab faktiskt utvecklar bilar med tanke på älgrisken medan tillverkare från andra länder inte bryr sig om att det springer älgar i Skandinavien, Ryssland och Kanada där de kanske har på sin höjd 5% av sin marknad.
Viktigt lär vara A-stolpar, tak och att ha en låååååång motorhuv för att klara att fronta en älg i sidan. Det är i regel kanske inte det som prioriteras i krockar bil mot bil då en bil du frontalkrockar med inte klättrar upp på huven speciellt ofta.

Nej det måste jag faktiskt understryka att det är fel, det fetstilade är bara en av många saker jag säger. Sedan har Volvo och Saab Turbo först nu blivit ungdomsbilar vilket förmodligen har en minimal inverkan på 10-tals år av statistik. Detsamma gäller det eftersatta underhållet, visst det kommer säkert påverka i framtiden men de resultat vi ser idag är satta bakåt i tiden.

Sedan är Turbo-svenskar (Alltså de effektstarka, inte någon lättrycksvariant med lite effekt) visserligen starka bilar som troligen körs "värre" än genomsnittsbilen. Men, av andelen Volvo/Saab, hur många är starka modeller och hur många är klena familjebilar eller pensionärsexpresser?

Vi flyttar istället över till Bmw, hur många 518i rullar hos familjer/pensionärer? Ännu färre blir det desto mer motor där sitter under huven, därmed inte sagt att en Bmw inte förekommer som familjebil men då med en fader med tung gasfot osv. Detta var ännu tydligare förr där denna statistik grundar sig, Bmw har ju blivit mer vanlig idag medan den tidigare var lite mer exklusiv; Ansågs vara lite mer av en sportbil.
Och vi jämför 9000 med E34, Saabs toppmodell är Aero. Bmw´s likvärdiga (eller starkare) modeller är 525i (Nåja), 530i, 535i, 540i och till sist M5. Jag vet inte hur jag skall sätta det i ord bättre men jag tror du vet vad jag menar, Saabs stämpel som körmaskin är blek jämfört med Bmw´s och deras marknadsandel bland förare som kör aktivt är avsevärt mindre samt deras utbud för denna målgruppen är en bråkdel av Bmw´s.

Men ovanstående är bara spekulationer, jag försöker inte förklara Folksams statistik för jag har ingen aning om vad som ligger bakom resultatet. Jag försöker bara visa varför den är orimlig att förlita sig till. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
14 februari 2011
#88
Varför hamnade diskussionen på säkerhet???
För det första köper man inte en bil för att krocka med den.

För det andra man köper inte en så pass gammal bil för säkerhetens(jag räknar helt bort säkerhet när jag köper bil) skull. Man prioriterar att ha en fungerande bil till ett så billigt pris som möjligt, har man sen andra krav(RWD, turbo, hk) så måste man prioritera.

Ja det finns både bra och dåliga gamla bilar men jag räknar med att alla bilar jag köper som är över 10 år gamla är rena dödsfällan. Airbags kanske inte utlöser? rost som inte upptäckts av besiktning? rostlagningar och eventuellt tidigare olyckor som gör bilen svagare eller farligare vid en olycka t.ex

TS har fått info(om än bristfällig) för länge sen, nu handlar det bara om vems pappa som är starkast.

Peace out! wink

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2011
#89
AcesHigh666 skrev:
Varför hamnade diskussionen på säkerhet???
För det första köper man inte en bil för att krocka med den.

För det andra man köper inte en så pass gammal bil för säkerhetens(jag räknar helt bort säkerhet när jag köper bil) skull. Man prioriterar att ha en fungerande bil till ett så billigt pris som möjligt, har man sen andra krav(RWD, turbo, hk) så måste man prioritera.

Ja det finns både bra och dåliga gamla bilar men jag räknar med att alla bilar jag köper som är över 10 år gamla är rena dödsfällan. Airbags kanske inte utlöser? rost som inte upptäckts av besiktning? rostlagningar och eventuellt tidigare olyckor som gör bilen svagare eller farligare vid en olycka t.ex

TS har fått info(om än bristfällig) för länge sen, nu handlar det bara om vems pappa som är starkast.

Peace out! wink

Klart det gör, E34 är inte ens aktuell längre om jag förstod det rätt av budgetskäl och effektskäl. Men rätt skall vara rätt och det är dumt om Bmwn väljs bort på grund av något fånigt påstående om att den skulle vara osäker medan alternativen Saab och Volvo än idag skulle vara säkra bilar och inte lika stora dödsfällor som E34an. smile
Senast redigerat av Rquired (14 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 februari 2011
#90
Rquired skrev:
Andromeda skrev:
Rquired skrev:
Visst men du har också mängder med osäkra faktorer:
-Olika antal kollisioner modellerna mellan.
-Olika antal personer i bilen vid kollisionen.
-Olika ålder och hälsa på personerna i bilen.
-Olika hastigheter, kollisionsvinklar, vikter, last (Tänk hur mycket osäkrad last kan skada) och många fler fysiska olikheter.
-Bilens skick samt ålder, en skillnad på 4år mellan exemplar 1 och 2 av modell X kan innebära defekta krockkuddar tex. Volvo konstaterade att dessa håller som längst i 8år.
-Bilens skick; En bil som tidigare varit krockad och reparerad presterar sämre än en orginalbil. Folksam hävdar att detta inte spelar någon roll.

Och det går att fortsätta. Att tro att man får något meningsfullt ur detta är som att skjuta mot en flock av 100 ankor, träffa en och därmed konstatera att 99% av världens ankor är skottsäkra...

Det du säger är bara att förare av BMW 525 kör mer vårdslöst än andra.

Tror du att den genomsnittlige föraren av Volvo 740 turbo och saab 9000 turbo kör mer vårdslöst än gemene man?

Jag tror faktiskt det då de båda är populära ungdomsbilar. Dessvärre har man ju sett att de inte alltid heller hålls i trafiksäkert skick då de börjar bli till åren och ger mycket effekt för förhållandevis lite pengar. Många kapitalsvaga ynglingar köper sig en 9k turbo och har sedan kanske inte råd att byta dämpare eller bromsar (eller byta ut de blankslitna däcken!) när det behövs för att hålla bilen trafiksäker, stadig på vägen och med normalt fullgott väggrepp.

Att en 9000/940 eller BMW 525 med krockkudde är säkrare än en tio-femton år nyare Fiesta i krock bil mot bil är självklart. En halvannan gång tyngre bil skojar man inte bort med lite deformationszoner.

Jag vidhåller fortfarande med en dåres envishet (känner du igen dig wink ) att Volvo och Saab faktiskt utvecklar bilar med tanke på älgrisken medan tillverkare från andra länder inte bryr sig om att det springer älgar i Skandinavien, Ryssland och Kanada där de kanske har på sin höjd 5% av sin marknad.
Viktigt lär vara A-stolpar, tak och att ha en låååååång motorhuv för att klara att fronta en älg i sidan. Det är i regel kanske inte det som prioriteras i krockar bil mot bil då en bil du frontalkrockar med inte klättrar upp på huven speciellt ofta.

Nej det måste jag faktiskt understryka att det är fel, det fetstilade är bara en av många saker jag säger. Sedan har Volvo och Saab Turbo först nu blivit ungdomsbilar vilket förmodligen har en minimal inverkan på 10-tals år av statistik. Detsamma gäller det eftersatta underhållet, visst det kommer säkert påverka i framtiden men de resultat vi ser idag är satta bakåt i tiden.

Sedan är Turbo-svenskar (Alltså de effektstarka, inte någon lättrycksvariant med lite effekt) visserligen starka bilar som troligen körs "värre" än genomsnittsbilen. Men, av andelen Volvo/Saab, hur många är starka modeller och hur många är klena familjebilar eller pensionärsexpresser?

Vi flyttar istället över till Bmw, hur många 518i rullar hos familjer/pensionärer? Ännu färre blir det desto mer motor där sitter under huven, därmed inte sagt att en Bmw inte förekommer som familjebil men då med en fader med tung gasfot osv. Detta var ännu tydligare förr där denna statistik grundar sig, Bmw har ju blivit mer vanlig idag medan den tidigare var lite mer exklusiv; Ansågs vara lite mer av en sportbil.
Och vi jämför 9000 med E34, Saabs toppmodell är Aero. Bmw´s likvärdiga (eller starkare) modeller är 525i (Nåja), 530i, 535i, 540i och till sist M5. Jag vet inte hur jag skall sätta det i ord bättre men jag tror du vet vad jag menar, Saabs stämpel som körmaskin är blek jämfört med Bmw´s och deras marknadsandel bland förare som kör aktivt är avsevärt mindre samt deras utbud för denna målgruppen är en bråkdel av Bmw´s.

Men ovanstående är bara spekulationer, jag försöker inte förklara Folksams statistik för jag har ingen aning om vad som ligger bakom resultatet. Jag försöker bara visa varför den är orimlig att förlita sig till. smile

Vänta lite nu...

525i, kan den ha haft typ 190 hk/230 nm eller något sådant om vi pratar E34? Knappast jämförbart på något sätt. 540i hade väl 286 hk vilket är en del mer än 9k Aero som har 225hk/342 nm.

Men det mest fantastiska med 9k Aero är ju att man för en hyffsat billig peng kan få effekt som en M3 eller mer, vilket knappast kan göras på en sugmotorbil (därmed inte sagt att hållbarheten på en 350 hk+ 9k Aero skulle vara i närheten av en M3 original, men det går utmärkt att göra ändå)

Jag tror knappast heller att någon ointresserad av effekt köpte sig en Aero för 350-400k när de kunde få en vanlig lättryckare för 200-250k. Jag tror också att BMW sålt absolut flest 518, 520 osv, eftersom medelsvensson inte är intresserad av att lägga upp 100-200k för en större motor och mer utrustning.

Det som verkligen hållit tillbaka bilar som BMW 540i och 9k Aero lär ju också vara att de var för dyra för att få plockas ut som tjänstebilar.


Men jag vill återigen poängtera att det inte är någon mening med att dra in effekten på en M# eller 540i (den är högre än en 9k Aero original, jag vet) när vi diskuterar BMW 525 kontra 940 turbo och saab 9k Aero.

Edit: Jag förstår att du ville få fram att BMW's modellprogram för exempelvis 5-serien har flera bilar med högre effekt än 9k Aero och att statistiken därför blir missvisande. Men medan antalet BMW E34 med effekt högre än 225 hk är stort på Garaget så är det ganska litet i trafiken. Antalet BMW E34 med mindre än 225 hk lär vara betydligt större då de pga kundernas preferenser och inte minst nypriset på en effektstark BMW sålde många gånger bättre. Antalet svenska BMW med stora motorer är ju så lågt att folk som velat ha en begagnad sett sig tvungna att importera en från utlandet.
Senast redigerat av Andromeda (14 februari 2011)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2011
#91
Andromeda skrev:
Rquired skrev:
Andromeda skrev:

Det du säger är bara att förare av BMW 525 kör mer vårdslöst än andra.

Tror du att den genomsnittlige föraren av Volvo 740 turbo och saab 9000 turbo kör mer vårdslöst än gemene man?

Jag tror faktiskt det då de båda är populära ungdomsbilar. Dessvärre har man ju sett att de inte alltid heller hålls i trafiksäkert skick då de börjar bli till åren och ger mycket effekt för förhållandevis lite pengar. Många kapitalsvaga ynglingar köper sig en 9k turbo och har sedan kanske inte råd att byta dämpare eller bromsar (eller byta ut de blankslitna däcken!) när det behövs för att hålla bilen trafiksäker, stadig på vägen och med normalt fullgott väggrepp.

Att en 9000/940 eller BMW 525 med krockkudde är säkrare än en tio-femton år nyare Fiesta i krock bil mot bil är självklart. En halvannan gång tyngre bil skojar man inte bort med lite deformationszoner.

Jag vidhåller fortfarande med en dåres envishet (känner du igen dig wink ) att Volvo och Saab faktiskt utvecklar bilar med tanke på älgrisken medan tillverkare från andra länder inte bryr sig om att det springer älgar i Skandinavien, Ryssland och Kanada där de kanske har på sin höjd 5% av sin marknad.
Viktigt lär vara A-stolpar, tak och att ha en låååååång motorhuv för att klara att fronta en älg i sidan. Det är i regel kanske inte det som prioriteras i krockar bil mot bil då en bil du frontalkrockar med inte klättrar upp på huven speciellt ofta.

Nej det måste jag faktiskt understryka att det är fel, det fetstilade är bara en av många saker jag säger. Sedan har Volvo och Saab Turbo först nu blivit ungdomsbilar vilket förmodligen har en minimal inverkan på 10-tals år av statistik. Detsamma gäller det eftersatta underhållet, visst det kommer säkert påverka i framtiden men de resultat vi ser idag är satta bakåt i tiden.

Sedan är Turbo-svenskar (Alltså de effektstarka, inte någon lättrycksvariant med lite effekt) visserligen starka bilar som troligen körs "värre" än genomsnittsbilen. Men, av andelen Volvo/Saab, hur många är starka modeller och hur många är klena familjebilar eller pensionärsexpresser?

Vi flyttar istället över till Bmw, hur många 518i rullar hos familjer/pensionärer? Ännu färre blir det desto mer motor där sitter under huven, därmed inte sagt att en Bmw inte förekommer som familjebil men då med en fader med tung gasfot osv. Detta var ännu tydligare förr där denna statistik grundar sig, Bmw har ju blivit mer vanlig idag medan den tidigare var lite mer exklusiv; Ansågs vara lite mer av en sportbil.
Och vi jämför 9000 med E34, Saabs toppmodell är Aero. Bmw´s likvärdiga (eller starkare) modeller är 525i (Nåja), 530i, 535i, 540i och till sist M5. Jag vet inte hur jag skall sätta det i ord bättre men jag tror du vet vad jag menar, Saabs stämpel som körmaskin är blek jämfört med Bmw´s och deras marknadsandel bland förare som kör aktivt är avsevärt mindre samt deras utbud för denna målgruppen är en bråkdel av Bmw´s.

Men ovanstående är bara spekulationer, jag försöker inte förklara Folksams statistik för jag har ingen aning om vad som ligger bakom resultatet. Jag försöker bara visa varför den är orimlig att förlita sig till. smile

Vänta lite nu...

525i, kan den ha haft typ 190 hk/230 nm eller något sådant om vi pratar E34? Knappast jämförbart på något sätt. 540i hade väl 286 hk vilket är en del mer än 9k Aero som har 225hk/342 nm.

Men det mest fantastiska med 9k Aero är ju att man för en hyffsat billig peng kan få effekt som en M3 eller mer, vilket knappast kan göras på en sugmotorbil (därmed inte sagt att hållbarheten på en 350 hk+ 9k Aero skulle vara i närheten av en M3 original, men det går utmärkt att göra ändå)

192hp/245Nm, det var därför jag satte den med ett "nåja" inom parentes. Man kan inte enbart jämföra effekt, en 328i är tex. något snabbare till 120km/h och lika snabb till toppfart som en 240hp Volvo T5-R.

Sedan är en 525i enligt mångas åsikt en klart mer inbjudande bil när vägen svänger än 9000 Aero, också en sak som spelar in. Vi pratade väl om körmaskiner vilket omfattar väghållning, för ärligt talat vad jag några sekunder hit eller dit till en viss hastighet för skillnad på säkerheten? 520i är för klen men 525i går dels mycket bättre än man tror med 192hp och är dels en bil som inbjuder till körning; Den upplevs pigg och inbjuder till att köras hårt och aktivt.
Jag tänkte att jag tar med den ändå, fyra snabba E34 mot en Saab jämfört med fem snabba E34 mot en Saab för fram budskapet oavsett.

Sedan är trim visserligen en faktor, men hur många pysslade med det för 15-20år sedan egentligen? Inte särskilt många jämfört med antalet sålda bilar tror jag, det är nog ännu ett "modernt" fenomen enligt tidigare inlägg. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 februari 2011
#92
Rquired skrev:
Andromeda skrev:
Rquired skrev:

Nej det måste jag faktiskt understryka att det är fel, det fetstilade är bara en av många saker jag säger. Sedan har Volvo och Saab Turbo först nu blivit ungdomsbilar vilket förmodligen har en minimal inverkan på 10-tals år av statistik. Detsamma gäller det eftersatta underhållet, visst det kommer säkert påverka i framtiden men de resultat vi ser idag är satta bakåt i tiden.

Sedan är Turbo-svenskar (Alltså de effektstarka, inte någon lättrycksvariant med lite effekt) visserligen starka bilar som troligen körs "värre" än genomsnittsbilen. Men, av andelen Volvo/Saab, hur många är starka modeller och hur många är klena familjebilar eller pensionärsexpresser?

Vi flyttar istället över till Bmw, hur många 518i rullar hos familjer/pensionärer? Ännu färre blir det desto mer motor där sitter under huven, därmed inte sagt att en Bmw inte förekommer som familjebil men då med en fader med tung gasfot osv. Detta var ännu tydligare förr där denna statistik grundar sig, Bmw har ju blivit mer vanlig idag medan den tidigare var lite mer exklusiv; Ansågs vara lite mer av en sportbil.
Och vi jämför 9000 med E34, Saabs toppmodell är Aero. Bmw´s likvärdiga (eller starkare) modeller är 525i (Nåja), 530i, 535i, 540i och till sist M5. Jag vet inte hur jag skall sätta det i ord bättre men jag tror du vet vad jag menar, Saabs stämpel som körmaskin är blek jämfört med Bmw´s och deras marknadsandel bland förare som kör aktivt är avsevärt mindre samt deras utbud för denna målgruppen är en bråkdel av Bmw´s.

Men ovanstående är bara spekulationer, jag försöker inte förklara Folksams statistik för jag har ingen aning om vad som ligger bakom resultatet. Jag försöker bara visa varför den är orimlig att förlita sig till. smile

Vänta lite nu...

525i, kan den ha haft typ 190 hk/230 nm eller något sådant om vi pratar E34? Knappast jämförbart på något sätt. 540i hade väl 286 hk vilket är en del mer än 9k Aero som har 225hk/342 nm.

Men det mest fantastiska med 9k Aero är ju att man för en hyffsat billig peng kan få effekt som en M3 eller mer, vilket knappast kan göras på en sugmotorbil (därmed inte sagt att hållbarheten på en 350 hk+ 9k Aero skulle vara i närheten av en M3 original, men det går utmärkt att göra ändå)

192hp/245Nm, det var därför jag satte den med ett "nåja" inom parentes. Man kan inte enbart jämföra effekt, en 328i är tex. något snabbare till 120km/h och lika snabb till toppfart som en 240hp Volvo T5-R.

Sedan är en 525i enligt mångas åsikt en klart mer inbjudande bil när vägen svänger än 9000 Aero, också en sak som spelar in. Vi pratade väl om körmaskiner vilket omfattar väghållning, för ärligt talat vad jag några sekunder hit eller dit till en viss hastighet för skillnad på säkerheten? 520i är för klen men 525i går dels mycket bättre än man tror med 192hp och är dels en bil som inbjuder till körning; Den upplevs pigg och inbjuder till att köras hårt och aktivt.
Jag tänkte att jag tar med den ändå, fyra snabba E34 mot en Saab jämfört med fem snabba E34 mot en Saab för fram budskapet oavsett.

Sedan är trim visserligen en faktor, men hur många pysslade med det för 15-20år sedan egentligen? Inte särskilt många jämfört med antalet sålda bilar tror jag, det är nog ännu ett "modernt" fenomen enligt tidigare inlägg. smile

Du svarar så snabbt att jag inte hann redigera klart smile

Om turbotrim är en nypåkommen hobby eller inte, vi pratar om bilarna som begagnade 15-20 år gamla bilar i dagens läge, och i dagsläget är chiptrim en realitet.

En 9k är betydligt stadigare än exempelvis ng900 och går alldeles utmärkt att med ganska enkla medel få kanonbra väghållning för både allmän väg och bana i. Men du har ju en poäng i att det är ganska mycket bättre om det redan är det i bilen original.

En 192 hk sugmotor känns rapp. Men en 192 hk turbo har högre medeleffekt. 0-50 har dock aldrig varit någon paradgren för en framhjulsdriven turbobil av naturliga skäl. Mäter man istället 50-200 eller något annat intervall som kan vara intressant på bana eller kurviga vägar (hur ofta accar man från noll undantaget rödljusrace?) lär turbon dra ifrån lite tack vare en betydligt mer gynnsam momentkurva.

Hur är 525i utväxlad egentligen? En T5:a gör väl 90km@2k rpm precis som Aeron. Jag finner det svårt att tro att en 525:a trots 48(!) hk mindre och mer toppig momentkurva gör 0-250 lika snabbt tongue En 330 med 231 hk tror jag också får det svårt mot en T5 (330i har väl förresten bara 211 hk som E34?). 240 hk mot 192 är en jävla skillnad, speciellt när den starkare dessutom har turbo.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2011
#93
Andromeda skrev:
Rquired skrev:
Andromeda skrev:
Vänta lite nu...

525i, kan den ha haft typ 190 hk/230 nm eller något sådant om vi pratar E34? Knappast jämförbart på något sätt. 540i hade väl 286 hk vilket är en del mer än 9k Aero som har 225hk/342 nm.

Men det mest fantastiska med 9k Aero är ju att man för en hyffsat billig peng kan få effekt som en M3 eller mer, vilket knappast kan göras på en sugmotorbil (därmed inte sagt att hållbarheten på en 350 hk+ 9k Aero skulle vara i närheten av en M3 original, men det går utmärkt att göra ändå)

192hp/245Nm, det var därför jag satte den med ett "nåja" inom parentes. Man kan inte enbart jämföra effekt, en 328i är tex. något snabbare till 120km/h och lika snabb till toppfart som en 240hp Volvo T5-R.

Sedan är en 525i enligt mångas åsikt en klart mer inbjudande bil när vägen svänger än 9000 Aero, också en sak som spelar in. Vi pratade väl om körmaskiner vilket omfattar väghållning, för ärligt talat vad jag några sekunder hit eller dit till en viss hastighet för skillnad på säkerheten? 520i är för klen men 525i går dels mycket bättre än man tror med 192hp och är dels en bil som inbjuder till körning; Den upplevs pigg och inbjuder till att köras hårt och aktivt.
Jag tänkte att jag tar med den ändå, fyra snabba E34 mot en Saab jämfört med fem snabba E34 mot en Saab för fram budskapet oavsett.

Sedan är trim visserligen en faktor, men hur många pysslade med det för 15-20år sedan egentligen? Inte särskilt många jämfört med antalet sålda bilar tror jag, det är nog ännu ett "modernt" fenomen enligt tidigare inlägg. smile

Du svarar så snabbt att jag inte hann redigera klart smile

Om turbotrim är en nypåkommen hobby eller inte, vi pratar om bilarna som begagnade 15-20 år gamla bilar i dagens läge, och i dagsläget är chiptrim en realitet.

En 9k är betydligt stadigare än exempelvis ng900 och går alldeles utmärkt att med ganska enkla medel få kanonbra väghållning för både allmän väg och bana i. Men du har ju en poäng i att det är ganska mycket bättre om det redan är det i bilen original.

En 192 hk sugmotor känns rapp. Men en 192 hk turbo har högre medeleffekt. 0-50 har dock aldrig varit någon paradgren för en framhjulsdriven turbobil av naturliga skäl. Mäter man istället 50-200 eller något annat intervall som kan vara intressant på bana eller kurviga vägar (hur ofta accar man från noll undantaget rödljusrace?) lär turbon dra ifrån lite tack vare en betydligt mer gynnsam momentkurva.

Hur är 525i utväxlad egentligen? En T5:a gör väl 90km@2k rpm precis som Aeron. Jag finner det svårt att tro att en 525:a trots 48(!) hk mindre och mer toppig momentkurva gör 0-250 lika snabbt tongue En 330 med 231 hk tror jag också får det svårt mot en T5 (330i har väl förresten bara 211 hk som E34?). 240 hk mot 192 är en jävla skillnad, speciellt när den starkare dessutom har turbo.

Idag ja, men hur mycket skillnad tror du de senaste årens olyckor har på statistik insamlad under 20år? Att 9000 uppträder "korrekt" och bra till skillnad mot 900 är jag medveten om.

525i, minns jag rätt varvar den 2000rpm vid 80km/h på ett ungefär. 330i kom 2001 och har 231hp och har inga problem alls mot en T5 det har jag testat flera gånger, du får dock ursäkta men jag har helt och hållet missat när 330i E46 kom med i bilden? wink

Du missförstod mig, jag har aldrig menat att en 525i är lika kvick som 9000 Aero för det är den inte. Jag menar dock att det är en till aktiv körning lika eller mer inbjudande bil än en 9000 Aero. Och det var trots allt det vi diskuterade för som sagt om 525i är 2 eller 10s slöare till en viss hastighet spelar ingen roll: Om båda två är inbjudande bilar att köra bör båda riskera en olycka i samma utsträckning. Är du med?

Jo 240hp mot 193hp är en stor skillnad speciellt när den starkare har turbo, ändå hänger 328i på så. Nu är inte så fallet med 525i men jag tog det som exempel på att allt inte är siffror eller gynnsamma kurvor.
Senast redigerat av Rquired (14 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 februari 2011
#94
AcesHigh666 skrev:
Varför hamnade diskussionen på säkerhet???
För det första köper man inte en bil för att krocka med den.

För det andra man köper inte en så pass gammal bil för säkerhetens(jag räknar helt bort säkerhet när jag köper bil) skull. Man prioriterar att ha en fungerande bil till ett så billigt pris som möjligt, har man sen andra krav(RWD, turbo, hk) så måste man prioritera.

Ja det finns både bra och dåliga gamla bilar men jag räknar med att alla bilar jag köper som är över 10 år gamla är rena dödsfällan. Airbags kanske inte utlöser? rost som inte upptäckts av besiktning? rostlagningar och eventuellt tidigare olyckor som gör bilen svagare eller farligare vid en olycka t.ex

TS har fått info(om än bristfällig) för länge sen, nu handlar det bara om vems pappa som är starkast.

Peace out! wink

Det är uppenbart att du väljer bort säkerhet wink

Själv har jag, och säkert du också, kommit i möte med människor som fått hela sina liv kraftigt förändrade pga att de av ren otur råkat t för en trafikolycka. Jag minimerar helst risken att det händer mig. Hur jag kör kan jag påverka, men inte hur andra på samma väg kör. Dessutom är jag långt ifrån perfekt och kan klanta till det jag med.

Jag tycker personligen att en av poängerna med ett diskussionsforum är att just diskutera, inte bara sprida upplysningar, och sedan låsa tråden. Jag tror forumet skulle dö ut väldigt snabbt som internetcommunity då. Vissa av oss gillar inte att diskutera i våra liv överhuvudtaget, och vissa av oss gillar att diskutera, som undertecknad och uppenbarligen Required också smile. Jag har ett flertal intresseområden och diskuterar även gärna politik, kost & träning, samhälle, you name it. Required är säkert likadan.

Genom diskussioner får man ny kunskap man inte hade innan, och att träna sig i att argumentera kan man ha stor nytta av i utbildning och arbetsliv. Mänsklighetens utveckling avstannar utan diskussioner.
Kolla på Nordkorea, där diskussioner säkert inte förekommer alls på samma sätt utan man gör bäst i att hålla alla sina åsikter för sig själv. Hur långt har de kommit jämfört med Sydkorea? Planekonomi anser jag vara ett resultat av bl a förbud mot att diskutera och argumentera. Förbud att uttrycka åsikter leder ju i grunden bort från demokrati och marknadsekonomi.

Den här bilden är rätt kul, att två länder från samma läge kan utvecklas så olika (eller inte alls i det ena fallet) på 60 år wink:

http://fullmentalstraightjacket.files.wordpress.com/2010/08/n_korea.jpg?w=630&h=629

En rejäl utsvävning, men du är välkommen att diskutera det om det misshagar dig smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2011
#95
Kanoninlägg Andromeda, helt rätt vad vore Garaget om vi inte kunde diskutera olika synsätt? Så länge vi inte gör oss ovänner med varandra ser jag inga problem med att det går lite utanför ämnet! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
14 februari 2011
#96
Asså grejen är ändå att bryr man sig om säkerhet så köper man en ny bil. Eller åtminstånde en som är iaf inom 10 år gammal.

Har man inte råd med det men endå måste ha så säker bil det går... köp då en skitfin bil av pensionär. Hoppas på att den inte är rostlagad eller smälld tidigare, sen hoppas du på att de aktiva säkerhetsprylarna funkar om du smäller. Givetvis får man välja en erkänt säker bilmodell.

Men jag tycker ändå att har man andra krav än att det ska gå att åka från A till B och vara säker får man prioritera bort något. Vill man åka billigt får man t.ex köpa en småbil, vilket då gör att man tummar bort säkerheten. Vill man åka fort får man ibland göra samma sak.

Eller som i volvos eller saabs och även BMWś fall, köpa en bil som massa ungdomar haft och som ofta gått långt och hårt och ganska ofta hårt nergångna. Då tummar man på säkerheten igen.

Plus att alla under 25 är ju odödliga så varför bry sig om säkerhet??? wink

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

964 Inlägg
14 februari 2011
#97
Jag har ägt alla tre modellerna som diskuteras i tråden. 9000 Aero-96, BMW 525 E34-95, Volvo 940-91.
Kan säga att prestandamässigt så klassar saaben ut som andra totalt, Saaben var dock trimmad men för väldigt lite pengar så hade jag över 300 hk i saaben, men även original så var den bra mycket snabbare än dom andra två. däremot i kvalitetskänsla och allmän hållbarhet så var BMWn riktigt grym, grymt skön att åka i samt en behaglig men lite i klenaste laget motor med sina 192 hk.
Min slutsats är att Volvon inte har något att göra bland dom andra två modellerna du väljer bland, 940 var enligt mej en riktigt tråkig skitbil där allt sitter löst och skrammlar och dyr i bensin.
Bäst bränsleekonomi hade Saaben så länge man inte körde gasen i bott, då blev den ganska törstig, men lugn körning så låg den på cirka 0.7.
Bmwn och Volvon hade ungefär samma förbrukning, Det var dock roligare att tanka BMWn eftersom den hade en trevligare motor än Volvon.


Med andra ord, Vill du bara ha en bil som går riktigt bra så köp En 9000 Aero och trimma.
Vill du däremot ha en lite stekigare bil att glassa runt i samt pressa lite i kurvor, köp en E34.
Men jag kan tyvrär inte komma på något positivt med 940n.

Jag själv äger idag en BMW M5 e39 och är så himla nöjd med den så jag tror att jag lägger min röst på BMWn
Senast redigerat av Donvito (14 februari 2011)


1 482 Inlägg
15 februari 2011
#98
Till TS:

Vill du ha FWD: Saab

Vill du ha RWD: Bmw ( Endast M50/m60 motorerna ).

Personligen så tycker jag E34 bara har 1 nackdel. Styrsnäcka... är den soppslut kan man chansa o köpa en från skroten som förhoppningsvis är frisk, eller så går man in på bavaria o slantar upp 15 000 riksdaler och gråter blod.
Senast redigerat av Noxxer (15 februari 2011)

BLT Service
Theracords Music Label

Turbo lover
555 Inlägg
15 februari 2011
#99
Tror det fanns renoverade styrsnäckor i USA eller om det var Australien för betydligt mindre, men det är ju upp till var och en om man vill lägga de pengarna på en gammal E34. Speciellt bra känsla i styrningen blir det ju inte med snäcka ändå. Har dock frisk snäcka på min nyare E34 och en glappig på den äldre och känslan i bilen skiljer sig enormt.
Senast redigerat av Turbovin (15 februari 2011)


12 086 Inlägg
15 februari 2011
#100
Noxxer skrev:
Till TS:

Vill du ha FWD: Saab

Vill du ha RWD: Bmw ( Endast M50/m60 motorerna ).

Personligen så tycker jag E34 bara har 1 nackdel. Styrsnäcka... är den soppslut kan man chansa o köpa en från skroten som förhoppningsvis är frisk, eller så går man in på bavaria o slantar upp 15 000 riksdaler och gråter blod.

Jag skrev just en tråd på AP om att det går att laga styrsnäckan smile
Plockade isär den och lokalisera problemet, sen putsa jag till kuggen som bråkar lite i taget och provade med märkfärg samtidigt som jag spände dreven. Tillslut  va allt glapp borta i hela registret smile


Sök