13 juni 2011
Trådstartare
jahap nu har det gått några dagar, och de har skrivits några intressanta ideer men inte exakt det som jag frågade efter ...( exakta värden)
( denna teorin baserar på en en rak 4 kolvars motor)
så efter att ha tänkt logiskt på problemet så funderar jag att gå framåt såhär:
att man monterar en nu skiva fram på motorns vevaxel, och denna skivan har 4 hål varje hår överstämmer med tiden då insugningsventiler öppnas, och varje givare ger signal till varje insprutare, i en viss tig efter den har fått signalen. och ifall man kör sugismotor så kan denna tiden vara fast hela tiden för en kolv har en fast volym, och med hjälp av like kemilära så kan man räkna ut på ett ungefär hur mycket bensin det ska vara.och sedan vet man hur mycket en spridare kan ge på en viss tid och då har man fått igång grunderna till insprutet , sedan ska vi troligen ha turbo, och då lägger man en tryckmätare på turbot och räknar fram mängden bränsle som behövs per kolv då man använder max turbotryck och lite mer matte så får man fram en formel för turbotryck vs tiden då insprutaren ska vara på. och skriver in det i en dator ( så datorn använder grundvärdet på tiden insprutaren behöver vara på och lägger till värdet som den har räknat från formeln baserat på turbotrycket),
då har vi insprutare-delen klar, och för att dubbelkolla och gör finjusteringar så har man lambdasonden som finjusterar insprutare-pulsens-längd.
sedan tillkommer tändningen där behöver jag en grundvärde på hur mycket tändningen ska ändras beroende på varvtal.. och då har man en till skiva på motorns vevaxel och 4 givare som ger en signal då varje kolv ska tända , men en x mängd grader innan, och då kan datorn räkna ut med hjälp av varvtalet hur mycket den ska vänta för att ge en signal till tändspolen.
( i början kan man använda värden så att datorn tänder EXAKt då kolven är i toppen, för att få igång motorn och sedan börjar man leka runt med inställningar tills det börjar gå bättre och bättre)
så-här-långt har jag funderat ut ungefär hur jag ska börja men vad behöver datorn luft-massa-mätaren till(LMM)?
och jag behöver en bra gissning från någon på , tändningsvärden , ska motorn tända strax innan eller strax efter kolven har nått toppen, och hur mycket innan / efter?
lite extra:
(och sedan kan man ju förstås år långa matematiska formler för tändning och insprutet där man också lägger till temperatur, lite tidsskillnad , och spjälls-lägens-givaren, osv
och för lite försäkring så kan man ha en liten knapp på gasen då gasen ligger på tomgången så håller datorn en väldigt specifik varvtal t. ex. 500rpm -800rpm utan att rubba alls...)
Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a