2961
Sök

Motorstyrning i detajlnivå , at styra hela förbränningsbeloppet på en vanlig bensinmotor

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
#1
hej jag och några bilintresserade kompisar funderar på en projektarbete vi ska göra i skolan, vi ska gå teknik år 3 på gymnasiet , och projektarbetet varar en hel läsår med minst 6 timmar schemalagt tid per vecka och MYCKET av våran( min för de mesta delen) egen tid.

och vi har valt att ta en äldre bil (golf är den nuvarande kandidaten) och styla en hel del, men de viktigaste nu-då att vi ska bygga OCH programmera en helt egen ECU ( att styra hela motorn ), vi ska bland annat vilja trimma (förstår) och turbokonvertera .

det som motorstyrningen ska ta hand om är :
1. tändningen
2. insprutare
3. turbon ( jag vet inte direkt vad ecu gör med turbon men förhoppningsvis får jag reda på det med här)

det vi behöver ha reda på då är hur ska en bils förbränningsförlopp och timingen av alla komponenter vara.
vid olika varvtal


( t ex när kolv1 har släppt ut avgaserna så ska nytt bensin in ska det direkt eller vänta några millisekunder?, och då kolven har pressat ihop blandningen ska tändstiftet direkt tända eller ska den vänta
lite ?)

( t ex jag vet att tändningen kommer att komma vi den annan tillfälle på högvarv jämfört med lågvarv. men hur mycket skillnad ?)

desto mer nyttig info/fakta ni ska skriva desto bättre , jag "kan en del om motorer"(med långt från allt), men kanske inte kompisarna som jag ska arbeta med..

alla ni som inte har något positivt att komma med , behöver inte skriva något alls, ( det har ofta förekommit att många "experter" säger att det är HELT omöjligt det är bara att ge upp och jag har ändå klarat av det

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

3 235 Inlägg
9 juni 2011
#2
Den informationen du är ute efter varierar kraftigt mellan olika motorer.
Vilken motor sitter i Golfen?
Det kan vara stor skillnad mellan en äldre 8 vntilare med väldigt "snäll kamaxel" vs en nyare 16 ventilare med vassare kammar.
I tillägg ändras tändningen och insprutningen beroende på motor och lufttemperatur, lufttryck och varvtal, och inte glöm labdasonden som mäter avgaserna för oförbrända bränsle/luftrester.


85 Inlägg
10 juni 2011
#3
Inte för att verka negativ på något sätt. Men vet ni (DU) verkligen vad ni ger er in på?
Att bygga ett helt eget styrsystem till bil är något som tar dem flesta flera år. Speciellt om det skall vara adaptivt.
Man behöver inte bara vara extremt kunnig inom motorlära, programmering utan även el/teknik.
Det krävs inte bara hårdvara, utan även mjukvara. Beror självklart på vilka komponenter ni skall använda, och om ni skall utveckla egen mjukvara.

Ni måste nog sätta er ner och ta en rejäl funderare på det där.
När du väl kommit till ett beslut. Då kan du få ta del av stora delar av motorlära från KTH.
http://www.kth.se/itm/inst/mmk

Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
10 juni 2011
#4
det är fruktansvärt kompliserat att få till på kortare tid

därimot kan man jhu alltid få ledtrådar om man kollar på Ms spruten

Kör fort så hinner inget hända...

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
#5
engolf skrev:
Den informationen du är ute efter varierar kraftigt mellan olika motorer.
Vilken motor sitter i Golfen?
Det kan vara stor skillnad mellan en äldre 8 vntilare med väldigt "snäll kamaxel" vs en nyare 16 ventilare med vassare kammar.
I tillägg ändras tändningen och insprutningen beroende på motor och lufttemperatur, lufttryck och varvtal, och inte glöm labdasonden som mäter avgaserna för oförbrända bränsle/luftrester.

motorn har vi inte bestämt än men grunderna vill man ju veta för får man igång motorn då kan man börja experimentera ( mappa ) den så man får den att gå bättre och bättre, men grundvärdena och vilka värdena man ska leka med vet vi inte...

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
#6
Growe skrev:
det är fruktansvärt kompliserat att få till på kortare tid

därimot kan man jhu alltid få ledtrådar om man kollar på Ms spruten

Ms spruten vad är det?

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

85 Inlägg
10 juni 2011
#7
Börja med det enkla. Här är lite läsvärt som man MÅSTE kunna för att ge näring åt den iden ni har.

Kod:
http://www.md.kth.se/~angstrom/download/ICE1_10/Combustion.pdf
Kod:
http://www.md.kth.se/~angstrom/download/ICE1_10/SIcontrol-Turbo.pdf

Tror fortfarande inte du har förstått vilka förkunskaper det behövs.........


85 Inlägg
10 juni 2011
#8
offfroad skrev:
Growe skrev:
det är fruktansvärt kompliserat att få till på kortare tid

därimot kan man jhu alltid få ledtrådar om man kollar på Ms spruten

Ms spruten vad är det?

Men sluta nu!!!!!!

Om du kommit så långt i tanken att bygga ett eget. Då MÅSTE du för tusan veta vad ett MS sprut är!!!!!

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
#9
Stettler skrev:
offfroad skrev:
Growe skrev:
det är fruktansvärt kompliserat att få till på kortare tid

därimot kan man jhu alltid få ledtrådar om man kollar på Ms spruten

Ms spruten vad är det?

Men sluta nu!!!!!!

Om du kommit så långt i tanken att bygga ett eget. Då MÅSTE du för tusan veta vad ett MS sprut är!!!!!

jag nämnde inga negativa kommentarer...

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

85 Inlägg
10 juni 2011
#10
offfroad skrev:
Stettler skrev:
offfroad skrev:

Ms spruten vad är det?

Men sluta nu!!!!!!

Om du kommit så långt i tanken att bygga ett eget. Då MÅSTE du för tusan veta vad ett MS sprut är!!!!!

jag nämnde inga negativa kommentarer...

Nä, inga kommentarer. Men någon rim och reson måste det ju finnas.
Om DU nu har kommit så långt att du tänkt bygga ett eget styrsystem. Då MÅSTE du veta vad MS är!

Kod:
http://megasquirt.se/

Försöker vara behjälplig i ditt skolarbete. Men du har väl gjort några eftersökningar och vet vad du ger dig in på!?
Det du talar om är inte bara byta av någon soppa pump, spridare och annan tändspole. Du talar om ett styrsystem (ECU) till en motor!!!!!


1 938 Inlägg
10 juni 2011
#11
Ja tror nog att du måste vara väldigt insatt i en motor innan du påbörjar det här och ha goda kunskaper i ellära.
Det är inte för inte som ett motorstyrsystem kostar en sisådär 10-30 000 kr, avancerade grejjer.
Börja studera hur tändningen fungerar, t.ex genom att titta på en förgasarmotor och titta på brytarspetsar när dom får ström.
Avancera och titta på hur en bil med mekaniskt insprut fungerar så får du ytterligare lite kunskap om hur elektronisk bränsletillförsel fungerar, sen tittar du på ett helektroniskt sprut som styr både tändning och bränsle.
Tror det är utöver svensson-nivå att bygga ett sprut som sagt, mapp-bara köpes-sprut har nog tagit, (en ren gissning), flera år att utveckla och få att fungera tillfredställand, och då har flertalet kunniga personer varit inblandade och jobbat på detta.
Tror du får tänka till om detta verkligen är ett verkligt mål.
Senast redigerat av Glesmark (10 juni 2011)

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
#12
megasquirt har jag hört talas om men inte förkortningen ms, och vill ni se mitt cv om bilar så kolla på min videoklipp på garaget,( har byggd den själv ,och kör den själv )

( och detta är ännu en exempel där i princip ingen tror att jag kommer klara det )

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

1 938 Inlägg
10 juni 2011
#13
offfroad skrev:
megasquirt har jag hört talas om men inte förkortningen ms, och vill ni se mitt cv om bilar så kolla på min videoklipp på garaget,( har byggd den själv ,och kör den själv )

( och detta är ännu en exempel där i princip ingen tror att jag kommer klara det )

Jag tror att du gett dig ut på alldeles för djupt vatten om du har som mål att bygga ett fungerande mappbart styrsystem som täcker bränsle och tändning, hur som helst så får du ett stort lycka till av mig!
Skapa en projekttråd, skulle va kul att följa vägen mot målet. smile

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
#14
jahap nu har det gått några dagar, och de har skrivits några intressanta ideer men inte exakt det som jag frågade efter ...( exakta värden)
( denna teorin baserar på en en rak 4 kolvars motor)

så efter att ha tänkt logiskt på problemet så funderar jag att gå framåt såhär:
att man monterar en nu skiva fram på motorns vevaxel, och denna skivan har 4 hål varje hår överstämmer med tiden då insugningsventiler öppnas, och varje givare ger signal till varje insprutare, i en viss tig efter den har fått signalen. och ifall man kör sugismotor så kan denna tiden vara fast hela tiden för en kolv har en fast volym, och med hjälp av like kemilära så kan man räkna ut på ett ungefär hur mycket bensin det ska vara.och sedan vet man hur mycket en spridare kan ge på en viss tid och då har man fått igång grunderna till insprutet , sedan ska vi troligen ha turbo, och då lägger man en tryckmätare på turbot och räknar fram mängden bränsle som behövs per kolv då man använder max turbotryck och lite mer matte så får man fram en formel för turbotryck vs tiden då insprutaren ska vara på. och skriver in det i en dator ( så datorn använder grundvärdet på tiden insprutaren behöver vara på och lägger till värdet som den har räknat från formeln baserat på turbotrycket),
då har vi insprutare-delen klar, och för att dubbelkolla och gör finjusteringar så har man lambdasonden som finjusterar insprutare-pulsens-längd.

sedan tillkommer tändningen där behöver jag en grundvärde på hur mycket tändningen ska ändras beroende på varvtal.. och då har man en till skiva på motorns vevaxel och 4 givare som ger en signal då varje kolv ska tända , men en x mängd grader innan, och då kan datorn räkna ut med hjälp av varvtalet hur mycket den ska vänta för att ge en signal till tändspolen.
( i början kan man använda värden så att datorn tänder EXAKt då kolven är i toppen, för att få igång motorn och sedan börjar man leka runt med inställningar tills det börjar gå bättre och bättre)

så-här-långt har jag funderat ut ungefär hur jag ska börja men vad behöver datorn luft-massa-mätaren till(LMM)?

och jag behöver en bra gissning från någon på , tändningsvärden , ska motorn tända strax innan eller strax efter kolven har nått toppen, och hur mycket innan / efter?

lite extra:
(och sedan kan man ju förstås år långa matematiska formler för tändning och insprutet där man också lägger till temperatur, lite tidsskillnad , och spjälls-lägens-givaren, osv
och för lite försäkring så kan man ha en liten knapp på gasen då gasen ligger på tomgången så håller datorn en väldigt specifik varvtal t. ex. 500rpm -800rpm utan att rubba alls...)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 juni 2011
#15
LMM är till för att klara variationer i luftens densitet, tidigare användes en halvmekanisk LMM av "klaff-typ", den mäter bara mängden, inte densiteten. Anledningen till att man har så många givare är att bränsle & tändning är olika vid olika förhållanden, i uppförsbacke 2000 m.ö.h så är det en jävla skillnad mot plan mark en varm julidag.
Jag skulle rekomendera dig att läsa mycket bla, http://www.haynes.se/Products/product_SV3390.htm som är en bra början. Du behöver dessutom en TPS och mycket annat, tändkurvor är dessutom högst inviduella för varje setup om det ska vara optimalt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 938 Inlägg
24 september 2011
#16
Hur går det här då? Antar att det blev för avancerat....?

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
24 september 2011
Trådstartare
#17
Glesmark skrev:
Hur går det här då? Antar att det blev för avancerat....?

skulle nog ha klarat av det, men fick inte ha den som skolprojekt så det ligger på "hyllan" tills vidare...

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
24 september 2011
#18
skithäftigt att bygga egen styrning! max respekt big_smile

Lobster knife fight

1 062 Inlägg
24 september 2011
#19
Har du insett att andra parametrar som styr tex bränslemängden är:

Spjälläge/acceleration på spjäll, lufttemperatur, vattentemperatur, varvtal, luftens densitet. spikar det så ska det berikas lite,  m.m.
Hur ska du få till allt det där?
Det går ju absolut! Men det är ju lite programmering som behövs.
Kollade lite för skoj skull i mitt Saabsprut och det är 144 parametrar, mappar och funktioner bara för att styra bränslet, 51 för att styra laddtrycket och 47 till tändningen....

Nu måste man ju inte ha det så precist när man gör en skoluppgift men du hajjar läget va?

M.V.H.



Sök