4257
Sök

Byta batteri utan att förlora ström

300 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#1
Halloj!

Är på gång med att byta batteri, men det skulle tydligen vara tjafs med radiokod och elhissar osv. om man bara plockade ur det gamla. Mazda skulle ha 600 spänn för att byta batteriet - jävla banditer.

Finns det något sätt man kan behålla strömmen i bilen medan man byter ut batteriet, förutom att ha motorn igång?
Senast redigerat av RoniisH (15 juni 2011)


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
15 juni 2011
#2
går är ju inga problem, ta ett batteri, ställ det bredvid bilen och koppla med startkablar till dina batteriskor, demontera medans startkablarna sitter där, men jag rekomenderar försiktighet, det kan bli en bra smäll ifall du råkar kortsluta...

men kolla först i instruktionsboken om inte koden till radion står där...


300 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#3
Xoff skrev:
går är ju inga problem, ta ett batteri, ställ det bredvid bilen och koppla med startkablar till dina batteriskor, demontera medans startkablarna sitter där, men jag rekomenderar försiktighet, det kan bli en bra smäll ifall du råkar kortsluta...

men kolla först i instruktionsboken om inte koden till radion står där...

Det känns lite halvt riskabelt bara. Om en av startkablarna "faller av" ena skon så torskar jag rätt hårt roll

Koden står inte i instruktionsboken.
Senast redigerat av RoniisH (15 juni 2011)


2 024 Inlägg
15 juni 2011
#4
Du behöver ju inte ta ett batteri heller, det räcker med en batteriladdare av gammal hederlig typ som ger ständig spänning ut. Sätt klämmorna på polskorna och säkra dem med lite eltejp så går det nog bra.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 juni 2011
#5
Expoze skrev:
Du behöver ju inte ta ett batteri heller, det räcker med en batteriladdare av gammal hederlig typ som ger ständig spänning ut. Sätt klämmorna på polskorna och säkra dem med lite eltejp så går det nog bra.

Behöver inte vara "en gammal hederlig" laddare utan kan tex likaväl vara en helt ny, toppmodern Ctek inställd på supply wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2 024 Inlägg
16 juni 2011
#6
Självklart, men inte alla Ctek har supplyläge, dessutom kan det vara lätt att inte tänka på att den verkligen måste stå på supply. Därför jag föreslog en gammal hederlig.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

300 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
#7
Problemet är då att jag bara har två bilbatterier. ett som sitter i bilen, och ett nytt. Det funkar ju då inte så bra när jag ska koppla på det nya batteriet om det är kopplat till batteriskorna redan.


2 024 Inlägg
16 juni 2011
#8
RoniisH skrev:
Problemet är då att jag bara har två bilbatterier. ett som sitter i bilen, och ett nytt. Det funkar ju då inte så bra när jag ska koppla på det nya batteriet om det är kopplat till batteriskorna redan.

Förstår inte riktigt hur du menar men det brukar alltid finnas plats för ett par laddarklämmor på batteriskorna. Du sätter dit klämmorna först, lossar skorna från gamla batteriet, byter batteri, monterar skorna, tar bort laddklämmorna.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

300 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
#9
Expoze skrev:
RoniisH skrev:
Problemet är då att jag bara har två bilbatterier. ett som sitter i bilen, och ett nytt. Det funkar ju då inte så bra när jag ska koppla på det nya batteriet om det är kopplat till batteriskorna redan.

Förstår inte riktigt hur du menar men det brukar alltid finnas plats för ett par laddarklämmor på batteriskorna. Du sätter dit klämmorna först, lossar skorna från gamla batteriet, byter batteri, monterar skorna, tar bort laddklämmorna.

Tänkte mest på Xoffs tips med ett annat batteri. En billaddare har jag tyvärr inte. Om jag nu kopplar startkablar från nya batteriet till batteriskorna så måste ju startkablarna plockas bort innan jag monterar på batteriskorna på det nya batteriet; då bryts ju strömmen.

Alternativt om jag kopplar från en väns bils batteri. bör väl funka om inte annat.
Senast redigerat av RoniisH (16 juni 2011)


23 Inlägg
16 juni 2011
#10
Förstår inte varför du inte letar fram rätt kod till stereon bara...

Ring stället där bilen är såld ny så har dom den istället för att krångla big_smile

Och vad skulle hända med elhissarna om du skulle koppla bort batteriet mena dom?
Senast redigerat av Lemon (16 juni 2011)


2 982 Inlägg
16 juni 2011
#11
600 var väl inte så farligt !


Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
16 juni 2011
#12
stäng av alla strömkällor i bilen lysen radio fläktar osv sen slår du igång bilen tar loss batteriet och byter svårare än så är det ej smile

så skulle jag göra eller sätta en vanlig batteriladdare som håller liv i allt minne ibilen

Kör fort så hinner inget hända...

58 Inlägg
16 juni 2011
#13
Growe skrev:
stäng av alla strömkällor i bilen lysen radio fläktar osv sen slår du igång bilen tar loss batteriet och byter svårare än så är det ej smile

så skulle jag göra eller sätta en vanlig batteriladdare som håller liv i allt minne ibilen

det är ingen gammal diesel bil.


129 Inlägg
16 juni 2011
#14
Som sagt starta bilen  byt batteri undertiden motorn är igång;)
Problem solved

1 749 Inlägg
16 juni 2011
#15
Hur mår generatorn om man startar bilen och plockar bort batteriet? wink

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

772 Inlägg
16 juni 2011
#16
Du får trixa lite då.
Sätt startkablar på kabelskorna och säkra med eltejp.
Lossa kabelskorna samtidigt som du sätter dom andra startkabelklämmorna på batteripolen.
Lyft bort batteriet med startkablarna på batteripolerna och dit med den nya, sätt dit kabelskorna och lossa startkabelklämmorna.

129 Inlägg
16 juni 2011
#17
generatorn händer de inget?

de blir ju som du skulle köra med ett dött batteri

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 juni 2011
#18
DJ_Philip skrev:
generatorn händer de inget?

de blir ju som du skulle köra med ett dött batteri

Precis, en generator kan dö rätt fort av att inte ha något att ladda.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 juni 2011
#19
te_wik skrev:
DJ_Philip skrev:
generatorn händer de inget?

de blir ju som du skulle köra med ett dött batteri

Precis, en generator kan dö rätt fort av att inte ha något att ladda.




Mvh Tommy

Den driver ju bilen :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 juni 2011
#20
torpis skrev:
te_wik skrev:
DJ_Philip skrev:
generatorn händer de inget?

de blir ju som du skulle köra med ett dött batteri

Precis, en generator kan dö rätt fort av att inte ha något att ladda.




Mvh Tommy

Den driver ju bilen :-)

Låt bli att byta med motorn igång, extra tråkigt om man råkar kortsluta eller elda upp generatorn. Gör som det är sagt, ta en gammal vanlig batteriladdare, låna en av grannen. Då kan du inte råka starta en brand, sabba generatorn eller likande idioti. Har du en bil med bra utrymme i motorrumet så kan du ju koppla på strömmen någon annanstan istället för att ha dem på batterikablarna. Generatorns + anslutning eller på startmotorn brukar vara perfekt, - ansluter du ju bara till valfri, färgfri metallbit.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök