3407
Sök

T-5 motor.. Piggyback system hur bygger jag för mera NM?

OSR CREW
146 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
#1
Tja! som tråden indekerar så kör jag en t-5 motor, med spec:

SPM kolvar
SPM stakar
Match potrad in och ut
Större ventiler
3" Lmm
IRX 550 turbo ( liknar kkk27 fast billetsvarvade hjul) byggd för ca 500hk (bör klara 600 på ethanol)
630cc spridare ---------------------------------------------------------------- funderar på 795cc
Orginal bränsle ledningar-----------------------------------------------------funderar på AN 8 ledningar
Walbro pump 255L/h --------------------------------------------------------- funderar på Bosch 044 in tank.
2,5" tryckrör
stoooor intercooler (skyline IC med sidmonterade  tryckrör.)
2,5" orginal spjällhus-----------------------------------------------------------funderar på 3"
---------------------------------------------------kommer även fräsa vevhusventen och köra den "öpen"


Nu till min fråga: Hur gör jag för att få ut mera NM ur bilen och hur får jag HK? vilka faktorer är det som påverkar respektive "typ utav effekt"??

Mvh: Victor

Livet är det som passerar när du håller på med annat.

1 758 Inlägg
4 oktober 2011
#2
Högt vridmoment får du av hög effekt vid låga varv.
Effekt är enkelt att få med en turbomotor - det är bara att mata in mer luft och soppa. Vridmoment är betydligt svårare, eftersom det kräver en väl genomtänkt och fungerande (effektiv) motor.

1 062 Inlägg
4 oktober 2011
#3
schnauz skrev:
Högt vridmoment får du av hög effekt vid låga varv.
Effekt är enkelt att få med en turbomotor - det är bara att mata in mer luft och soppa. Vridmoment är betydligt svårare, eftersom det kräver en väl genomtänkt och fungerande (effektiv) motor.

Öhhh? Varför är det inte bara att ladda på med laddtryck för att få högt vridmoment?
Jag vill inte riktigt hålla med dig där...  turbomotorer brukar ju svara omedelbart på laddtryck på lite lägre varv och prestera mera Nm.

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (4 oktober 2011)


OSR CREW
146 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
#4
Får väll tillägga att en turbo av denna storlek inte har fullt(1,3bar just nu) laddtryck förens 3800rpm. Så effekt på "låga" varv blir lite knivigt:/

Livet är det som passerar när du håller på med annat.

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 oktober 2011
#5
Vad skall du med vridmoment till? Det är en slaggprodukt som inte säger någonting alls.  Varför inte bara växla ner när du skall köra om?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Med lem
475 Inlägg
4 oktober 2011
#6
jag hade sagt välanpassad turbo efter vad du skall ha för effekt, då får du ut mest vridmoment.. jag har inte bänkat bilen, men enligt spec sägs det i alla fall runt 395nm (i motor) och jag får full ladd (0,7bar dock) vid 2300rpm


Pedal To The Metal
750 Inlägg
4 oktober 2011
#7
OckeroVictor skrev:
Får väll tillägga att en turbo av denna storlek inte har fullt(1,3bar just nu) laddtryck förens 3800rpm. Så effekt på "låga" varv blir lite knivigt:/

Ska du ha vrid köp diesel tongue

Nä men kanske skulle satsat på lite mindre turbo om du vill ha ut max vrid. Eller dubbelturbo !

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 oktober 2011
#8
Hm... eller om vi säger såhär... varför måste vridmomentet infinna sig vid låga varvtal?   Du kan ju veva igång din turbo vid 4000rpm men ändå ha 600Nm.

Frågan som ställs är liksom bara halv :-P

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Pedal To The Metal
750 Inlägg
4 oktober 2011
#9
torpis skrev:
Hm... eller om vi säger såhär... varför måste vridmomentet infinna sig vid låga varvtal?   Du kan ju veva igång din turbo vid 4000rpm men ändå ha 600Nm.

Frågan som ställs är liksom bara halv :-P

Ja exakt.. Vridet går ju om effektkurvan vid drygt 10 000 varv (oftast runt 10k rpm)

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

OSR CREW
146 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
#10
Jag måste inte ha vrid på låga varv. Jag vill ha mera vrid o motorn för att jag bara vill ha en starkare motor hmm har just nu 322hk och 402 nm på hjulen, men de räcker ej. smile

Livet är det som passerar när du håller på med annat.

8 253 Inlägg
4 oktober 2011
#11
3" spjäll och ett bra rör mellan turbo och lmm är 2 bra saker att börja med. Beroende på vad du har för grenrör kan det finas en del att hämta i att byta ut det. Bättre tändspole är en billig och enkel grej också. Sen såskulel ju toppen kunna ha gjorts i ordning riktigt. En bra portning av hela kanalerna )speciellt på avgassidan) istället för bara matchportning ger en hel del. Att gå upp i ventilstorlek är dock rätt bortkastat.


Forummoderator
10 576 Inlägg
4 oktober 2011
#12
Revotech skrev:
torpis skrev:
Hm... eller om vi säger såhär... varför måste vridmomentet infinna sig vid låga varvtal?   Du kan ju veva igång din turbo vid 4000rpm men ändå ha 600Nm.

Frågan som ställs är liksom bara halv :-P

Ja exakt.. Vridet går ju om effektkurvan vid drygt 10 000 varv (oftast runt 10k rpm)

alltid 7024rpm ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 oktober 2011
#13
OckeroVictor skrev:
Jag måste inte ha vrid på låga varv. Jag vill ha mera vrid o motorn för att jag bara vill ha en starkare motor hmm har just nu 322hk och 402 nm på hjulen, men de räcker ej. smile

322hk med en turbo god för 600hk låter ju som om någonting är fel.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

OSR CREW
146 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
#14
den är safe mappad med 1,3 i ladd för att sakerna skulle få gå lite innan ja laddar på fullt, såg nu när ja va i garaget att den börjat putta olja ur oljefällan... så fräsningen av vevhusen kommer nog göra mig lite tryggare... men sedan är det ju så att turbon behöver så andas ut mera (mera varv) och att jag ska köra med lite mera ladd i den ca:2bar. när den mappades så strulade även några tryckrör som inte ville sluta tätt... själva frågan är igentligen vad jag behöver mer än det jag har för att kunna få ut mina 500hk på Vpower bränsle/ ca 600 på Ethanol?

Håller det med de saker jag har, eller behöver jag 795cc spridare och grövre ledningar? eller räcker det med GLT kammar och 3" spjället?

Livet är det som passerar när du håller på med annat.

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 oktober 2011
#15
Smidda kolvar och högt vevhustryck tyder på kass block med ovala cylindrar.  Vi åker upp till 1150hk(3.6bar laddtryck vid 10000rpm) i Volvo S40 bilar utan problem med vevhustryck, men då är cylindrarna borrade. (visst 4cyl vs 5cyl, men det skall inte trycka speciellt mycket på en frisk motor)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Pedal To The Metal
750 Inlägg
5 oktober 2011
#16
torpis skrev:
Revotech skrev:
torpis skrev:
Hm... eller om vi säger såhär... varför måste vridmomentet infinna sig vid låga varvtal?   Du kan ju veva igång din turbo vid 4000rpm men ändå ha 600Nm.

Frågan som ställs är liksom bara halv :-P

Ja exakt.. Vridet går ju om effektkurvan vid drygt 10 000 varv (oftast runt 10k rpm)

alltid 7024rpm ;-)

Nähäddu tack... Varierar.. Alltid 7024 i en famma kanske. Men annan sång i en V12 tex tongue wink
Senast redigerat av Revotech (5 oktober 2011)

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

1 758 Inlägg
5 oktober 2011
#17
Revotech skrev:
Nähäddu tack... Varierar.. Alltid 7024 i en famma kanske. Men annan sång i en V12 tex tongue wink

Annan sång, ja. Men inte andra fysiska lagar!
Vid 7024 rpm har man alltid lika hög effekt i hk, som vridmoment i Nm.
Senast redigerat av schnauz (5 oktober 2011)

Pedal To The Metal
750 Inlägg
5 oktober 2011
#18
schnauz skrev:
Revotech skrev:
Nähäddu tack... Varierar.. Alltid 7024 i en famma kanske. Men annan sång i en V12 tex tongue wink

Annan sång, ja. Men inte andra fysiska lagar!
Vid 7024 rpm har man alltid lika hög effekt i hk, som vridmoment i Nm.

det varierar väl med volym och antal cyl??

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 oktober 2011
#19
Revotech skrev:
schnauz skrev:
Revotech skrev:
Nähäddu tack... Varierar.. Alltid 7024 i en famma kanske. Men annan sång i en V12 tex tongue wink

Annan sång, ja. Men inte andra fysiska lagar!
Vid 7024 rpm har man alltid lika hög effekt i hk, som vridmoment i Nm.

det varierar väl med volym och antal cyl??

Nope

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 oktober 2011
#20
M3 V8 exempelvis

http://www.boost242.se/Limmet_081019_0001%20(Medium).jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök