3607
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 169 401 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
10 163 Inlägg
1 juli 2012
#881
läst igenom hela tråden ikväll här nu och det ser riktigt fint ut det här fränt med en såpass udda bil med så pass lite mil på mätaren med big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Allansson
1 juli 2012
#882
Har också kollat genom tråden. Iaf de inlägg med bilder. tongue Imponerande arbete du lägger ner.

101 Inlägg
1 juli 2012
#883
JohnWayne skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-858fa372d3faadae71dbe6ee8fe7f47b.jpg

Dags att börja spackla tröskeln


Framtill på samma tröskeln hade ett mindre parti svetsas in någon gång. Eftersom tröskelbiten är rak och frisk nöjer jag mig med att snygga till svetsen lite.

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-fbfc3e51bf6d360f44455e2685cdc4a6.jpg

Det eviga spacklandet, kan vara det värsta av allt wink

5 071 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
#884
Djo skrev:
läst igenom hela tråden ikväll här nu och det ser riktigt fint ut det här fränt med en såpass udda bil med så pass lite mil på mätaren med big_smile

Tackar tackar smile När man börjar tänka efter, ÄR det värt att sätta ner så här mycket energi på en fyrdörrars stolpe????
Senast redigerat av JohnWayne (2 juli 2012)


5 071 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
#885
Allansson skrev:
Har också kollat genom tråden. Iaf de inlägg med bilder. tongue Imponerande arbete du lägger ner.

Tackar och bockar big_smile


5 071 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
#886
ToughLuck skrev:
JohnWayne skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-858fa372d3faadae71dbe6ee8fe7f47b.jpg

Dags att börja spackla tröskeln


Framtill på samma tröskeln hade ett mindre parti svetsas in någon gång. Eftersom tröskelbiten är rak och frisk nöjer jag mig med att snygga till svetsen lite.

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-fbfc3e51bf6d360f44455e2685cdc4a6.jpg

Det eviga spacklandet, kan vara det värsta av allt wink

Att svets rost är ju en sak, den syns ju att man gör nåt fastän det går långsamt. Men man kan spackla i veckor och det syns ingenstans mad


5 071 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
#887
Sista större karossjobb är att fixa till höger framskärm. Även där en gammal lagning. Dörren skrapar i framskärmen när man öppnar den så detta måste fixas

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-53d9db1d398311ed3c25f25ce3390bde.jpg


Heads, you live. Tails, you die. 50/50 chance.
44 Inlägg
2 juli 2012
#888
Det närmar sig smile snart är väl allt svetsjobb klart på den? wink

There is only one conclusion for every story.......We all fall down.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
2 juli 2012
#889
JohnWayne skrev:
När man börjar tänka efter, ÄR det värt att sätta ner så här mycket energi på en fyrdörrars stolpe????

I ditt fall när du dels gör arbetet själv och har rätt trevligt under vägen är det givetvis värt all energi - särskilt som bilen du renoverar är såpass udda och ovanlig smile !

I annat fall, om du lämnar bort till firmor som ska renovera åt dig ... tveksamt ... hmm

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

88 Inlägg
2 juli 2012
#890
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
När man börjar tänka efter, ÄR det värt att sätta ner så här mycket energi på en fyrdörrars stolpe????

I ditt fall när du dels gör arbetet själv och har rätt trevligt under vägen är det givetvis värt all energi - särskilt som bilen du renoverar är såpass udda och ovanlig smile !

I annat fall, om du lämnar bort till firmor som ska renovera åt dig ... tveksamt ... hmm

Pengarna får du ju aldrig igen det är ett som är säkert. Men alla större renoveringar är ju likadana så det kvittar ju bara man har roligt och lär sig nåt smile

Owner of 1960 Cadillac Convertible
http://www.garaget.org/?car=264439
Rogge

2 126 Inlägg
2 juli 2012
#891
JohnWayne skrev:
När man börjar tänka efter, ÄR det värt att sätta ner så här mycket energi på en fyrdörrars stolpe????

Tänk så här!
Eftersom alla bara vill ha två dörrars HT så kommer det bli sällsynt med fyrdörrars och därför kommer dom bli värda mer...eller kanske inte? men vem vet? tongue
Finns ju många slit o släng bilar som är riktigt sällsynta nu!


10 163 Inlägg
3 juli 2012
#892
JohnWayne skrev:
Djo skrev:
läst igenom hela tråden ikväll här nu och det ser riktigt fint ut det här fränt med en såpass udda bil med så pass lite mil på mätaren med big_smile

Tackar tackar smile När man börjar tänka efter, ÄR det värt att sätta ner så här mycket energi på en fyrdörrars stolpe????

Självklart med tanke på den stora populariteten emd 2dörars så kommer ju en riktigt fin 4dörars bli desto mer speciel i framtiden och sen äre ju så att man ska rwenovera en bil för att man tycker om den bilen sen om den bilen är värd i rena pengar det man läger ner i tid och pengar är en annan sak men man ska renovera för att man tycker det är roligt om du frågar mig och denna bilen är så pass speciel så absolut i ditt fall.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

slappt&fint
376 Inlägg
3 juli 2012
#893
JohnWayne skrev:
Djo skrev:
läst igenom hela tråden ikväll här nu och det ser riktigt fint ut det här fränt med en såpass udda bil med så pass lite mil på mätaren med big_smile

Tackar tackar smile När man börjar tänka efter, ÄR det värt att sätta ner så här mycket energi på en fyrdörrars stolpe????

jag skulle ju aldrig köpa en stolpe, men tänk positivt du slipper de visslande ljudet som du har i en ht big_smile


5 071 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
#894
Kim93 skrev:
Det närmar sig smile snart är väl allt svetsjobb klart på den? wink

Jååå, det är den här framskärmen och lite småplock så får man förhoppningsvis ställa undan svetsen big_smile


5 071 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
#895
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
När man börjar tänka efter, ÄR det värt att sätta ner så här mycket energi på en fyrdörrars stolpe????

I ditt fall när du dels gör arbetet själv och har rätt trevligt under vägen är det givetvis värt all energi - särskilt som bilen du renoverar är såpass udda och ovanlig smile !

I annat fall, om du lämnar bort till firmor som ska renovera åt dig ... tveksamt ... hmm

Du har så rätt. Det är inte att bli klar som är poängen, utan att ha en trevlig fritidssysselsättning. Somliga samlar frimärken, andra spelar fotboll och några tillbringar sin tid i (på smile ) Garaget.


5 071 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
#896
Backstriker skrev:
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
När man börjar tänka efter, ÄR det värt att sätta ner så här mycket energi på en fyrdörrars stolpe????

I ditt fall när du dels gör arbetet själv och har rätt trevligt under vägen är det givetvis värt all energi - särskilt som bilen du renoverar är såpass udda och ovanlig smile !

I annat fall, om du lämnar bort till firmor som ska renovera åt dig ... tveksamt ... hmm

Pengarna får du ju aldrig igen det är ett som är säkert. Men alla större renoveringar är ju likadana så det kvittar ju bara man har roligt och lär sig nåt smile

Det pengar man plöjer ner i delar plus vad bilen kostat i inköp ska den ju behöva vara värt. Men att få nåt för jobbet ska man inte hoppas på. Gamla amerikanare håller ju ett ganska bra värde i alla fall. Cabbar och ht:ar åtminstone.


5 071 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
#897
Big_JN skrev:
JohnWayne skrev:
När man börjar tänka efter, ÄR det värt att sätta ner så här mycket energi på en fyrdörrars stolpe????

Tänk så här!
Eftersom alla bara vill ha två dörrars HT så kommer det bli sällsynt med fyrdörrars och därför kommer dom bli värda mer...eller kanske inte? men vem vet? tongue
Finns ju många slit o släng bilar som är riktigt sällsynta nu!

Ja vem vet smile


5 071 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
#898
Djo skrev:
JohnWayne skrev:
Djo skrev:
läst igenom hela tråden ikväll här nu och det ser riktigt fint ut det här fränt med en såpass udda bil med så pass lite mil på mätaren med big_smile

Tackar tackar smile När man börjar tänka efter, ÄR det värt att sätta ner så här mycket energi på en fyrdörrars stolpe????

Självklart med tanke på den stora populariteten emd 2dörars så kommer ju en riktigt fin 4dörars bli desto mer speciel i framtiden och sen äre ju så att man ska rwenovera en bil för att man tycker om den bilen sen om den bilen är värd i rena pengar det man läger ner i tid och pengar är en annan sak men man ska renovera för att man tycker det är roligt om du frågar mig och denna bilen är så pass speciel så absolut i ditt fall.

Kunde inte ha sagt det bättre själv big_smile


5 071 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
#899
below_ skrev:
JohnWayne skrev:
Djo skrev:
läst igenom hela tråden ikväll här nu och det ser riktigt fint ut det här fränt med en såpass udda bil med så pass lite mil på mätaren med big_smile

Tackar tackar smile När man börjar tänka efter, ÄR det värt att sätta ner så här mycket energi på en fyrdörrars stolpe????

jag skulle ju aldrig köpa en stolpe, men tänk positivt du slipper de visslande ljudet som du har i en ht big_smile

Egentligen är jag ganska nöjd fast det är en stolpe därför att ht:n har samma tak som stolpen. Jämför man däremot med GM eller Mopar så är det ju väldigt stora skillnader på taklinjerna mellan stolparna och hard topparna. Och även mellan 4 dörrars och 2 dörrars ht.


5 071 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
#900
Men oavsett vilken bil man är intresserad, från en Saab 99 till en Ferrari, så kostar plåt och lack samma.
För någon tid sedan fanns en Volvo 144 till salu på en lokal bilaffär. Nylackad, ny inredning, nytt krom. Den såg precis splitterny ut, Begärt pris var 3800 euro eller cirka 40.000 kr. Det måste ju ha varit ett kap. Den bilen hade säkert kostat det tredubbla att få i ett sånt skick.



Sök