3618
Sök

Avgasvärden, SAAB 9000 CDE -93

115 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
#1
Fick nedslag på besiktningen idag. Notera att det var hos Carspect, inte hos Svensk bilprovningen.

Tomgång:
CO-halt 0,2 (0,5)
HC-halt 47 (100)
Lambda mättes ej i tomgång, men däremot 2000 rpm +

Över 2000 rpm:
CO-halt 0,2 (0,3)
HC-halt mättes ej heller, tror det är samma som tomgång.
Lambda värde 1,05 (0,97-1,03)

Har bytt olja för halv år sen, kanske dax att göra det igen? Har inte bytt stift än, men såg bra ut senast
jag bytte DI-kassetten i somras.

6 630 Inlägg
28 oktober 2011
#2
Varför skulle man inte mäta lambdan på tomgång? Jag litar inte på Carspect vilket som.. men byt stift + lambdan. I värsta fall katalysatorn också..

Om du har möjlighet att mäta avgasvärdera..prova dra ut luftmassmätaren. Av någon rolig anledning blev värdena bättre på en Mitsubishi Spacestar på jobbet en gång

De/Dem

1 019 Inlägg
28 oktober 2011
#3
DragonII skrev:
Fick nedslag på besiktningen idag. Notera att det var hos Carspect, inte hos Svensk bilprovningen.

Tomgång:
CO-halt 0,2 (0,5)
HC-halt 47 (100)
Lambda mättes ej i tomgång, men däremot 2000 rpm +

Över 2000 rpm:
CO-halt 0,2 (0,3)
HC-halt mättes ej heller, tror det är samma som tomgång.
Lambda värde 1,05 (0,97-1,03)

Har bytt olja för halv år sen, kanske dax att göra det igen? Har inte bytt stift än, men såg bra ut senast
jag bytte DI-kassetten i somras.

Mest troligt avgasläckage. Är det tätt?


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
28 oktober 2011
#4
Säger samma som talaren ovan.

Lite högt lambda men annars ok brukar vara ett avgasläckage

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

115 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
#5
Ok, tack för tips. Ska kika hur hela avgassystemet ser ut. Passar nog även på o byter stift med.

1 062 Inlägg
29 oktober 2011
#6
För högt CO och HC ihop med en motor som går aningens aning för magert tror jag beror på en dålig katalysator.

M.V.H.


...has left the building...
4 474 Inlägg
29 oktober 2011
#7
HC mäts på tomgång, Lambda vid "förhöjd tomgång" dvs nomalt mellan 2-3000 varv, det är inte så noga om det är 2300 varv/min eller 3000 varv/min för motorn är gott väl inom det lambdareglerade området. På tomgång har man normalt ingen lambdareglering, inte heller om man ger fullgas, det brukar finnas en givare på gasspjället som registrerar dessa två ytterligheter o "stänger av" lambda-styrningen.
Dina värden är helt OK, kan räcka med en ordentlig varmkörning för att fixa lambda, det kan tänkas att du har ett liiiitet avgasläck nånstans som inte hörs/märks, kör du motorn riktigt varm så expanderar metallen ännu mer o otätheten kan således bli tät. Min gissning är att ditt förmodade avgasläck sitter efter lambdasonden.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 062 Inlägg
29 oktober 2011
#8
Ingen Lambdareglering på tomgång? Skojjar du? Jag har aldrig sett en bil med katt och sond som inte reglerar på tomgång.

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (30 oktober 2011)


...has left the building...
4 474 Inlägg
29 oktober 2011
#9
Andreas Plars: Skojjar inte. Varför tror du att gaslägesspjällsgivaren har TRE positioner, tomgång, dellast (lambdareglerieng!) och fullgas?
http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola

Edit: Naturligtvis ger lambdan signal även vid tomgång resp fullgas men det vet ju "alla" att man har inte högst effekt vid lambda 1 utan något under 1 (nånstans kring 0.9 har jag för mig), sen om man löst detta genom att när man ger fullgas så styr lambdan mot detta nya lägre lambda värde må vara hänt, o likadant vid tomgång då man gissningsvis styr mot ett magrare lambda (1.05?), men det är ju en modifierad lambdastyrning isf då när man pratar om lambda så menar man normalt lambda 1.

Edit2: En annan sak är ju att i en "vanlig" bil från -93 så sitter det i regel en "smalbandslambda" (0-1V), dvs en lambda som är väldigt känslig/exakt just kring lambda 1 (säg 0.95-1.05), däremot är den långt ifrån lika känslig (och exakt!) ju längre ifrån lambda 1 man kommer, så där är ytterligare en anledning till att bilen går på fasta värden på tomgång resp fullgas (eller för att vara mer korrekt, mappade värden där man bla går efter motorns varvtal för att veta hur mycket soppa som skall sprutas in). Sitter det däremot en "bredbandslambda" original i bilen (dvs en lambda med röd och gul kabel i regel, ger signal på mellan 0-5V) så är det en annan femma, då kan man mycket väl ha lambda styrning på alla varvtal, samt säkert även ändra vilket lambdavärde den skall eftersträva beroende på vilket läge gaspedalen är i.
Senast redigerat av dawwe (29 oktober 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 062 Inlägg
30 oktober 2011
#10
Kan tala om att i princip ALLA bilar -89 till idag går 100% lambdareglerade (med smalbandare) även på tomgång och på alla varvtal utom just på fullast!
Smalbandslambdasond har även de flesta bilar även idag.
Och tex min 9000 från -93 (och även min förra från -91) har inga tre steg du pratar om utan en potentiometer som ger 0-5v utspänning till styrdonet.
Spjällkontakter i den "svarta burken" är väl mest -80tals bilar som har.

M.V.H.


...has left the building...
4 474 Inlägg
30 oktober 2011
#11
Andreas Plars: Källa tack.

Edit: Visst "lambdareglering" på tomgång, men INTE mot lambda 1 utan snarare över 1.05 isf
Edit 2: Högst effekt vid lambda 0.9, lägst förbrukning kring lambda 1.2 (tomgång??), hur fixar man det med samlband?
Senast redigerat av dawwe (30 oktober 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 oktober 2011
#12
AndreasP:Har googlat o det verkar som att man har viss lambdastyrning på tomgång, men inte mot lambda 1. Sen hur man grejjat detta rent tekniskt med en smalbandslambda vette katten, eller så behöver inte regleringen vara speciellt exakt, samma sak för att få maxeffekt. Det är ju inte för inte "trimmare" monterar bredbandslambda så att säg...
Sen finns det ju rikitgt moderna bilar där lambda skall vara bra högt (över 2 enligt den besiktningstekniker jag pratade med!!!).
Jag vet bara att ALLA min ena M (äldsta från 94, nyaste från 99), har samma artnr på "throttle valve switch", o dessa HAR tre lägen, punkt.

Edit: Till o med Z4M (till o med tillverkningsår 2008!) har samma artnr på denna switch...80-tals bil???
Senast redigerat av dawwe (30 oktober 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 062 Inlägg
30 oktober 2011
#13
Att bilen visar Lambda 1,05 på tomgång betyder inte att motorn är inställd för att prestera Lambda 1,05. Om du skulle sluta Googla fram dina gissningar och inse att motorn "alltid" reglerar mot Lambda 1,00 så skulle det skapa mindre förvirring i denna tråden.
Lambda 1,05 är ju inte ens lagligt, gränsen ligger på 0,97-1,03 så även där ligger denna bil fel.
Alla bilar med smalbandare reglerar mot 1,0 och ingen annat. Sen att en motor är som snålast vid magrare blandningar är ju ingen som helst nyhet men det är extremt ovanligt att man klarar av att uppfylla avgaskraven med ett sådant lambdavärde som ju fordrar väldigt speciell avgasreningsutrustning. Det är bara på fullgas man tillåts gå ifrån gällande avgaskrav (och i princip då lambda 1).

Sen förstår jag inte varför du blandar in TPS i detta?

M.V.H.


537 Inlägg
30 oktober 2011
#14
lite högt lambda värde beror vanligast på 2 saker: avgassystemet läcker någonstans, eller så är lambdasonden kass.


...has left the building...
4 474 Inlägg
31 oktober 2011
#15
Men snälla...Det jag skriver/svarar har jag fått förklarat av en som jobbat som "chefsmek" i ca 20 år hos BMW men driver eget numera, så visst kan det vara annorlunda hos andra märken. TPS skall självklart blandas in. På tomgång vill man väl att bilen skall dra så lite bränsle som möjligt o ha låga emissioner eller hur? Vid acc (fullgas) så vill man ha bästa (??) möjliga effekt, då måste man ju veta i vilket läge pedalen är, alltså behövs TPS (tänk att jag visste va det stod för, Throttle Position Sensor)...
Jag har väl inte sagt nåt om Lambda värdet på tomgång? Men som sagt om du googlar lite så ser du att lambdan kan reglera mot OLIKA värden beroende på läget på pedalen. Och ja alla bilar med smalband reglerar mot 1 i dellast området under jämn belastning det håller jag med om, sen om de reglerar mot ett annat värde under partiell acceleration må vara hänt, och ännu ett annat vid fullgas eller ingen reglering alls (som det är på samtliga min M enligt uppgift).
Uppenbarligen så vet du inte mer än jag om HUR ett original styrsytem fungerar, men har du källor som styrker dina påstående så fram med de.
Vad jag vill understryka är att lambda 1 är inte alltid optimalt, eller rättare sagt lambda 1 är den stochiometriska punkten, men inte alltid den bästa punkten ur körbarhetssynpunkt bla.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 062 Inlägg
31 oktober 2011
#16
Tro mig, jag vet hur ett originalsystem fungerar map lambdareglering.
Dina BMW (eller vad du nu har) går på lambda ett på tomgång av den enkla anledningen att den aldrig skulle klara avgascertifieringarna annars. Än mindre SBP:s krav. Jag tror att du har missuppfattat din chefsmekpolare elller så vet han inte bättre. En vanlig bil med katlysator och lambdasond går under ALLA lastfall utom just fullast eller i vissa fall jättehöga varvtal på lambda ett. Och då bortser jag från vissa ovanligare nyare bilar med direktinsprutning som även fixar, att framför allt hålla NOx i schack även vid mager blandning.
TPS:en styr ju bara vad för lasfall du "ger" motorns ECU, tomgång, dellast samt fullast och det sker på olika sätt. Med variabel utspänning eller som i äldre system med brytare. Samt att den i system utan LMM och med mapsensor + trottel är med som variabel vid beräkning av luftmassan.

M.V.H.


...has left the building...
4 474 Inlägg
31 oktober 2011
#17
AndreasPlars: OK. Har som sagt fått motsägelsefull info av BMW-meken, o varje gång vi har haft olika synpunkter (tex hur AC-systemet eller EDC'n borde fungera) så har han haft rätt, i detalj, specifikt BMW iofs men jag har svårt att tänka mig att BMW's styrsytem skiljer sig från andra tillverkares, det är väl Bosch eller Siemens i grunden alltihop (iaf när det gäller BMW)? Men ingen är ofelbar. Jag är dock fortfarande tveksam till lambda-styrningen på tomgång, i en av mina länkar så skriver de ju att man kan styra mot olika värden vid olika betingelser. Nästa gång jag besiktigar mina bilar skall ja kolla vad lambda (beräknad jag vet!) är vid tomgång, gissar på att den är närmare 1.1 än 1, o det är ju lustigt om den då styr mot 1, det betyder väl nåt i still med att lambdan kan inte "kompensera" tillräckligt? En annan fråga jag har är, om man nu styr mot 1 under alla betingelser utom fullast varför mäter bilprovningen inte lambda på tomgång?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök