9-3 Aero SS pyser vid tomgång

VWRaffe
5 december 2012 · 55 Inlägg

Som rubriken säger så får jag ett pysljud som verkar komma omkring servopumpen. Det är endast när bilen står på tomgång som det låter. Jag har googlat överallt om det problemet men hittar ingen säker lösning.

En orsak som jag kan tänka mig är som en poster från STC skrivit:

"Det finns en nippel på insuget som kan släppa i limningen och "dra tjuvluft" och ge dessa symptom. Hör med en SAAB-verkstad och se om dom kan kolla nippeln åt dig, om du inte hittar den själv."

Varför jag tror det är för att jag har samma problem med att tomgången åker upp och ner vid tomgång, (1000-800v/m~)

Någon annan som har förslag över vad som kan va fel eller känner igen sig?

Mvh VWRaffe

Saab 9-3 Aero SS "BSR" (2005)
VWRaffe
5 december 2012 · 55 Inlägg

lite update:

Gick in alldelles nyss o felsökte lite och detta fick jag fram...

AC:n på

1: servopåfyllningslocket går inte att dra loss(!), la örat mot locket o det lät som att det kom därifrån
2: tomgången gungar lite och det är när det varvar upp som det pyser till...
3: känner luft mellan slangen till insuget och servobehållaren(?)

AC:n av

1: Pyset försvinner
2: tomgången stabiliserar sig en längre period innan den sjunger i varv för att sedan öka

Så det jag misstänker är antingen slangen till insuget pga luften som jag kände däremellan eller servobehållaren (någon slang som går till/från behållaren). Hittade inga övriga läckor från vätska eller dylikt.

Nu är jag inte direkt någon mekaniker eller så, så har ni några synpunkter eller exempel på vad man kan kolla på så är det tacksamt.

Mvh VWRaffe

Saab 9-3 Aero SS "BSR" (2005)
VWRaffe
29 december 2012 · 55 Inlägg

Bump~

Saab 9-3 Aero SS "BSR" (2005)
Hamilton
29 december 2012 · 8 873 Inlägg

6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang