2892
Sök

Få motorn varm -motorvärmare

327 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
Ämnet blev lite fail, vene hur jag skulle formelera mig.

Som sagt, dags för provstart av Golfen idag! är en golf 3, 2,0motorn.

fått höra att de ä lättare att få den starta med varmmotor, så satte i motorvärmarn, hur länge tror ni det tar innan motorn e varm?

463 Inlägg
13 februari 2013
Beror på vilken temperatur du börjar på och vilken typ av värmare du har och vilken temperatur du definierar som 'varm'

327 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
habomaster skrev:
Beror på vilken temperatur du börjar på och vilken typ av värmare du har och vilken temperatur du definierar som 'varm'

ahaa! va -2 här när jag satte i värmarn, det är en vanlig volkswagen värmare, tänkte ungefär som max temperatur på en bil

1 171 Inlägg
13 februari 2013
Det kommer stanna vid en viss temperatur som beror på utetemperatur och hur mycket effekt man värmer med kontra hur väl motorn kyls av i luften. Ju längre över omgivningstemperaturen man vill desto mer effekt går det åt för att kompensera för avkylningen.

Så kör några timmar så att den blir maximalt varm.

463 Inlägg
13 februari 2013
Blockvärmare eller slangvärmare gör viss skillnad. Blockvärmare är lite effektivare. 3h brukar man säga är max vad som är ekonomiskt att köra motorvärmaren om det är riktigt kallt. Som idag skulle det nog räcka med 1-1.5h. Du kommer dock inte kunna få upp bilen i arbetstemperatur. Snarare typ halvvägs dit. Den stora skillnaden är att oljan inte är jättekall. Den blir nämligen seg när det är kallt vilket sätter mer press på startmotorn. (Beroende på oljetyp så klart. Jag använder 10w40 halvsyntet i min bil och det märks att det blir trögare att starta ner mot -10°C)

Sök