3260
Sök

Volvo S60 knakande drivaxel?

12 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
#1
Hej, har en S60 som rullat precis 12000 mil. Nu har det börjat knaka vänster fram när jag kör iväg på 1an samt backar. Antar att det är drivaxeln?

Frågorna lyder:

1. Är detta något man lagar eller byter man bara hela drivaxeln?

2. Bör jag köpa en ny eller kan man kolla på bildelsbasen, isåfall vad söker jag på?

3. Aldrig pillat med detta förr, men är inte helt tekniskt invalid, är de något jag klarar o byta själv?

4. Vad är skillnaden på drivknut/drivaxel?

5. Kan man köra ett tag med det eller bör det fixas omgående? Vad kan hända ifall man åker med det ett tag?


Tack på förhand /Alexander

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
11 april 2013
#2
Knakar det eller slår det?

"Knakar" det bara när du kör iväg? Inte när du svänger i rondeller eller liknande?

Skulle ju kunna vara t.ex en bussning, en fjäderbenslagring eller krängningsstaget.


Om det är en drivknut som är kass så byter du den enkelt själv, om du inte är helt tekniskt invalid smile

Vet att det finns guider med bilder om detta på nätet.

Är säkert ingen fara att köra med det ett tag. Men du behöver ju inte åka på bilsemester eller ligga och pressa bilen i 140km/h och tro att inget ska hända.


Om du kan så palla upp framvagnen och lossa hjulet. Försök att känna efter om något glappar eller ser misstänkt ut. Ha bägge hjulen i luften (obelastade) när du gör detta.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

342 Inlägg
11 april 2013
#3
Jag hade också ett knakande ljud när jag körde iväg från stillastående på min gamla S40.

Var bombsäker på att det var från drivaxlarna från början, men efter mycket felsökning visade det sig vara en motorkudde.

Prova rucka motorn, bänd med ett koben vid motorfästena och se om ljudet uppkommer.

Tjatja bloggen!
150 Inlägg
11 april 2013
#4
inte för att låta helt dum men alltså om man inte vet skillnaden på drivknut och drivaxel så är det nog ingen idé att börja felsöka själv. Hitta nån kunnig vän eller nått som kan vara med att titta på bilen, altenativt verkstad.

tjena grabbar !!

* Voff voff *
10 705 Inlägg
11 april 2013
#5
Om den bara knakar är detta ett välkänt fenomen på dessa bilar och löses genom att limma eller fetta in axeln där den går in i navet.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

12 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
#6
F4S4N skrev:
Knakar det eller slår det?

"Knakar" det bara när du kör iväg? Inte när du svänger i rondeller eller liknande?

Skulle ju kunna vara t.ex en bussning, en fjäderbenslagring eller krängningsstaget.


Om det är en drivknut som är kass så byter du den enkelt själv, om du inte är helt tekniskt invalid smile

Vet att det finns guider med bilder om detta på nätet.

Är säkert ingen fara att köra med det ett tag. Men du behöver ju inte åka på bilsemester eller ligga och pressa bilen i 140km/h och tro att inget ska hända.


Om du kan så palla upp framvagnen och lossa hjulet. Försök att känna efter om något glappar eller ser misstänkt ut. Ha bägge hjulen i lufte n (obelastade) när du gör detta.

Jo det knakar endast när jag kör iväg, ej när jag svänger! Har hört att det "kluckar" vänster fram när jag kör över små hålor osv. Okej tackar, är väl bara o hissa upp på två domkrafter? Skall  jag känna efter glapp genom att försöka röra bromsskivan o det?

Kan inte citera fler i mobilen, men "motorkudden bör de väl inte vara eftersom det endast låter ifrån v fram?
Efter lite googlande så vet jag nu skillnaden på knut/axel wink

Hade det varit drivknuten så hade det även låtit när jag svänger antar jag?

12 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
#7
Brådhis skrev:
Om den bara knakar är detta ett välkänt fenomen på dessa bilar och löses genom att limma eller fetta in axeln där den går in i navet.

//Brådhis

Okej, o för att komma dit så tar jag bort skivan/oket (vad mer?) antar jag? Hur är de med Abs givaren? Har hört att de kan kuka ur om man pillar med detta själv

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
11 april 2013
#8
Det kan mycket väl vara som Brådhis skriver.

Att det kluckar kan vara ett krängningsstag som är dåligt.

Är du inom besiktningsperioden så kör dit och se vad dom säger. Ett billigt sätt att få bilen undersökt, som ändå måste betalas i vilket fall.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

12 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
#9
F4S4N skrev:
Det kan mycket väl vara som Brådhis skriver.

Att det kluckar kan vara ett krängningsstag som är dåligt.

Är du inom besiktningsperioden så kör dit och se vad dom säger. Ett billigt sätt att få bilen undersökt, som ändå måste betalas i vilket fall.

Vart sitter krängningsstaget? Mjo de hade ju varit ett alternativ ifall de inte vore så att jag besiktiga den för 3 veckor sedan!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
11 april 2013
#10
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134390/134390-ebfbffa0a531001cb173b887073f8447.jpg

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

12 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
#11

Okej, antar att det är den "tvärgående pinnen"? Byter man hela den då? Men den hänger endast ihop med kluckandet väl, knakandet är något annat?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
11 april 2013
#12
Det är det staget som är lossat på bilden.

http://www.vparts.se/se/s60/volvo-s60-2 … 0-v70.html

Knakandet kan vara något helt annat.

Är du osäker så är det bättre att du lämnar in bilen eller låter någon annan kika på det. smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!


Sök