2872
Sök

Köra obes+oskatt, vems ansvar?

327 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
Jaa.. Ska köpa mig en bil . Åker dit å tittar och skulle göra affär. Fick jag det? nej jag va tvungen å ta på kärra sa han:S för den va obes+oskattad å oförsäkrad. Sa att det är mitt ansvar och val. (så vitt jag vet är det mitt ansvar) Är det ändrat utan att jag läst det? yikes

2 849 Inlägg
18 juni 2013
Vad jag vet så är säljaren skyldig att kolla om köparena har körkort (hur många gör det eg, nej, inte jag heller)

Har säljaren släppt iväg en bil som är obes, avst så kan nog han åka på det om nåt skulle hända, + att du som förare även åker på det ( men det visste du redan)

Fast för mig har de fått åka iallafall.

675 Inlägg
18 juni 2013
Varför skulle säljaren åka på något? Allt ansvar är förarens.

327 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
uhlin skrev:
Vad jag vet så är säljaren skyldig att kolla om köparena har körkort (hur många gör det eg, nej, inte jag heller)

Har säljaren släppt iväg en bil som är obes, avst så kan nog han åka på det om nåt skulle hända, + att du som förare även åker på det ( men det visste du redan)

Fast för mig har de fått åka iallafall.

Så vitt jag vet är det den som kör som åker på all skit. För den ska kolla så bilen är bes,skatt osv osv osv.
Linkan_740 skrev:
Varför skulle säljaren åka på något? Allt ansvar är förarens.

Ah. Det är förarens jag också läst och hört. Blev så häpen när han sa att han inte låter mig köra iväg....

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
18 juni 2013
Förarens ansvar att se till att bilen är i ordning. Men bilen är hans egendom, han bestämmer.

Du skulle låsas ringt en kompis efter vagn och sen betalt skrivit på pappren och kvitto= bilen är din, gör vad du vill.

2slow

327 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
azid skrev:
Förarens ansvar att se till att bilen är i ordning. Men bilen är hans egendom, han bestämmer.

Du skulle låsas ringt en kompis efter vagn och sen betalt skrivit på pappren och kvitto= bilen är din, gör vad du vill.

Jo sant. Men det att det är andra gången bilen är ute på annons. Alltså luggit ute 3månader samanlagt. och han skriver i annonsen "måste bort pga platsbrist" så tycker jag han borde släppa den när jag är beredd att köpa.. Menmen. finns ju folk till allt roll

Jo det var ju smart. Men han skulle säkert väntat tes kompisen kommit med att skriva på. Ska ringa imorgon, och säga att vi gör ägarbytet över min telefon alt din om du har transportstyrelsens app. Så blir bilen i min ägo på 1sek...  se vad han säger. :p

6 649 Inlägg
19 juni 2013
Eller så..ringer du bara och försäkrar bilen sen skriver på ägarbeviset att den ska ställas på och tar en kopia av det. Funkar som kvitto också då.

De/Dem

327 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
Malheus skrev:
Eller så..ringer du bara och försäkrar bilen sen skriver på ägarbeviset att den ska ställas på och tar en kopia av det. Funkar som kvitto också då.

Sant.. De kan jag ju göra:p

2 024 Inlägg
19 juni 2013
Inte för att verka surgubbe nu men det är väl för fan allas ansvar att det inte rullar obesiktigade och och oförsäkrade bilar i trafiken! Jag hade heller inte släppt iväg någon på det sättet. Ska du köpa bilen och inte vill ta den på kärra så boka besiktningstid som stämmer med upphämtningstiden, ställ på och försäkra bilen och kör den rakt till bilprovningen.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Sök