Tackar för alla kommentarerna, de behövs ikväll...
Var hem en sväng och sov, för att sedan åka in och handla lite soppaslang och klammer som saknades innan allt stänger. Gubben tittade förbi och hjälpte till ikväll.
Efter en hel del övertalning satt alla slangar där de skulle, vi fick modifiera vattenpumpens impellrar så de gick fritt när den monterades.
Vid 23 tiden så var det äntligen dags att börja veva runt motorn och bygga oljetryck.
Upptäckte till min fasa att det blivit en oljepöl på golvet, undertecknad hade skruvat banjon till oljan (turbon) i fel hål...
Borde inte ha skrivit det men den bjuder jag på.
Åtgärdar tabben och drar runt motorn en sväng till innan strömmen till tändspolarna samt soppapumpen kopplas in.
Motorn hostar igång och vi ställer tändningen, har ingen riktig tomgång så vi börjar skruva lite på AAC ventilen.
Efter ca 1-2minuters hostande på ca 500rpm så låter det metalliskt och motorn dör.
Jag och gubben kollar på varandra och undrar, drar runt motorn lite snabbt igen och konstaterar att ett ram/vevlager har skurit..
Har bara använt nya delar till bottendelen samt hela botten har varit inlämnad på motorrenovering för översyn. Det är för tidigt för att säga exakt vad som har orsakat felet men en sak är säker.'
Besiktningstiden 11.20 idag är avbokad.
Bilen kommer stå ett tag innan jag river ur motorn för att se vad som ställt till allt.
Ska försöka bli lite mänsklig igen..
Ingen idé att hänga läpp, bara att bita ihop och åtgärda felet. Måste åka lite 200a i sommar.
Matz-the-man: Det är M10x1 på banjoskruven, samma som på turbon.