Tjena!
Tänkte att jag drar upp en tråd här för skojs skull. Köpte min bil i september förra året 2012. Har slarvat bort lite bilder under byggets gång men ska leta vidare. Dock har jag några att bjuda på.
Detta är mitt första projekt inom bilbyggandet, intresset fångades genom att jag har polare som hållit på ett par år. Jag har alltid velat bygga ett ordentligt projekt/motor, och grundtanken när jag ger mig på något oftast är att jag hatar att göra saker halvdant. Så bygger hyfsat rejält från början så slipper man uppgradera! Jag turbokonverterar en 7A motor i korthet, alla Audi 5or är så pass lika så att det är ganska lönt, det mesta passar mellan dem.
Motorn i korthet:
Underdel:
7A-block. Uppborrat till 83mm.
3B tråg.
Balanserat vevparti på Primoto. Stakar, kolvar, vevaxel, svänghjul, tryckplatta, svängningsdämpare. Alles.
FCP-engineering stakar, H-profil
Wössnerkolvar, 83mm.
ACL-racing lager till vevstakar.
Kolbenschmidt vevlager.
Custom 83mm - toppackning från Elring.
VAG 60-2 trigger.
Oljefilteradapter från AAN.
Allt är deckat.
Alla packningar runtom är givetvis nya.
Toppen:
Skickades in till Cp-service för mirafräsning, byte av styrningar, deckning, fräsning av vattenkanaler och hallgivarfäste. Cp-service var schyssta och göra en "race sätesfräsning" med! Gött att slippa fördelaren och köra med hallgivare istället. Lånade polarens svarv och svarvade till en bussning till hålet för fördelaren. Gött!
7A- topp.
Supertech ventiler.
Supertech Retainers
Supertech ventilfjädrar
INA- lyftare.
7A- kammar givetvis
Tommi´s Billet kamdrev
Hallgivare från Bosch i framkant.
Vattenpump, kamrem och styrrulle är nytt.
Turbo: Schwitzer s300. In/ut 60/72. A/R: 0,82.
Övrigt:
VAG 115r spolar med härva
828 Engineering fuelrail.
Det är i korta drag motorn för stunden. Ska lägga på ett täcke med färg på ventilkåpan sen står motorn komplett för att lyftas i mer eller mindre! Men en sak i taget! Ska dock plocka bort tråget en gång till för att lägga i lite skvalpplåtar, vilket är ett måste i dessa motorer vad jag har förstått. Har redan lagt i lite plåtar men tror inte det räcker efter lite forskning i ämnet. Vill få i en plåt till i sidled och även i fram på tråget.
Drivlinan då?
Den har tyvärr fått vänta på sig, har bara köpt på mig ordentliga frambromsar och spindlar för att få 5- bultat. Men då jag har bytt jobb nyss till industri så ska övertid köras ordentligt, så kulorna rullar in!
Sen är tanken:
01e låda från urs4.
"Sviktstålsaxlar". Har sett att användaren RallyQuattro tillverkar drivaxlar, men ska kolla till i en lokal firma här i stan som ska vara grymma på att göra splines. Alltid roligt att göra så mycket som möjligt själv! Material borde väl kanske gå att få tag på?
Men det får tas lite efter hand. Målet är att få ut bilen på gatan i sommar, rullandes på e85 och Vems som styrsystem. Var sugen på Maxxecu men kände att det skiljer så mycket i pengar att dessa pengar gör sig väldigt väl på andra delar av bygget. Målet är 700+. Vilket jag hoppas att jag ska kunna lösa med e85 och lite vilja.
För stunden har bygget stannat av någon månad på grund av jag inte kan göra några inköp, håller på att flytta hem igen och ska byta garage och skit. Men om en 3-4 veckor är det full fart. Ska enbart fixa en dörrport hos kompisen i deras garage så har jag plats för bilen. Rätt omgående ska en sats med lager/bussningar köpas för att renovera upp fram och bakvagn.
Karossen ser ju så jäkla tråkig ut nu då jag har koncentrerat mig på motor enbart mer eller mindre. Har även kvar den gamla motorn i bilen för att måtta ut grenrör, insug osv. Gött att slippa det med sin byggmotor. Men nu under vintern och våren kommer karossen tas tag i och göras fint. Åtminstone i motorutrymmet till att börja med, är pedantiskt lagd så hoppas på ordning och reda där.
Det var allt för mig, har säkert glömt en massa, men kom gärna med frågor så jag kommer igång!
Kan ju ge er några bilder till att börja med
Höres!
Tänkte att jag drar upp en tråd här för skojs skull. Köpte min bil i september förra året 2012. Har slarvat bort lite bilder under byggets gång men ska leta vidare. Dock har jag några att bjuda på.
Detta är mitt första projekt inom bilbyggandet, intresset fångades genom att jag har polare som hållit på ett par år. Jag har alltid velat bygga ett ordentligt projekt/motor, och grundtanken när jag ger mig på något oftast är att jag hatar att göra saker halvdant. Så bygger hyfsat rejält från början så slipper man uppgradera! Jag turbokonverterar en 7A motor i korthet, alla Audi 5or är så pass lika så att det är ganska lönt, det mesta passar mellan dem.
Motorn i korthet:
Underdel:
7A-block. Uppborrat till 83mm.
3B tråg.
Balanserat vevparti på Primoto. Stakar, kolvar, vevaxel, svänghjul, tryckplatta, svängningsdämpare. Alles.
FCP-engineering stakar, H-profil
Wössnerkolvar, 83mm.
ACL-racing lager till vevstakar.
Kolbenschmidt vevlager.
Custom 83mm - toppackning från Elring.
VAG 60-2 trigger.
Oljefilteradapter från AAN.
Allt är deckat.
Alla packningar runtom är givetvis nya.
Toppen:
Skickades in till Cp-service för mirafräsning, byte av styrningar, deckning, fräsning av vattenkanaler och hallgivarfäste. Cp-service var schyssta och göra en "race sätesfräsning" med! Gött att slippa fördelaren och köra med hallgivare istället. Lånade polarens svarv och svarvade till en bussning till hålet för fördelaren. Gött!
7A- topp.
Supertech ventiler.
Supertech Retainers
Supertech ventilfjädrar
INA- lyftare.
7A- kammar givetvis
Tommi´s Billet kamdrev
Hallgivare från Bosch i framkant.
Vattenpump, kamrem och styrrulle är nytt.
Turbo: Schwitzer s300. In/ut 60/72. A/R: 0,82.
Övrigt:
VAG 115r spolar med härva
828 Engineering fuelrail.
Det är i korta drag motorn för stunden. Ska lägga på ett täcke med färg på ventilkåpan sen står motorn komplett för att lyftas i mer eller mindre! Men en sak i taget! Ska dock plocka bort tråget en gång till för att lägga i lite skvalpplåtar, vilket är ett måste i dessa motorer vad jag har förstått. Har redan lagt i lite plåtar men tror inte det räcker efter lite forskning i ämnet. Vill få i en plåt till i sidled och även i fram på tråget.
Drivlinan då?
Den har tyvärr fått vänta på sig, har bara köpt på mig ordentliga frambromsar och spindlar för att få 5- bultat. Men då jag har bytt jobb nyss till industri så ska övertid köras ordentligt, så kulorna rullar in!
Sen är tanken:
01e låda från urs4.
"Sviktstålsaxlar". Har sett att användaren RallyQuattro tillverkar drivaxlar, men ska kolla till i en lokal firma här i stan som ska vara grymma på att göra splines. Alltid roligt att göra så mycket som möjligt själv! Material borde väl kanske gå att få tag på?
Men det får tas lite efter hand. Målet är att få ut bilen på gatan i sommar, rullandes på e85 och Vems som styrsystem. Var sugen på Maxxecu men kände att det skiljer så mycket i pengar att dessa pengar gör sig väldigt väl på andra delar av bygget. Målet är 700+. Vilket jag hoppas att jag ska kunna lösa med e85 och lite vilja.
För stunden har bygget stannat av någon månad på grund av jag inte kan göra några inköp, håller på att flytta hem igen och ska byta garage och skit. Men om en 3-4 veckor är det full fart. Ska enbart fixa en dörrport hos kompisen i deras garage så har jag plats för bilen. Rätt omgående ska en sats med lager/bussningar köpas för att renovera upp fram och bakvagn.
Karossen ser ju så jäkla tråkig ut nu då jag har koncentrerat mig på motor enbart mer eller mindre. Har även kvar den gamla motorn i bilen för att måtta ut grenrör, insug osv. Gött att slippa det med sin byggmotor. Men nu under vintern och våren kommer karossen tas tag i och göras fint. Åtminstone i motorutrymmet till att börja med, är pedantiskt lagd så hoppas på ordning och reda där.
Det var allt för mig, har säkert glömt en massa, men kom gärna med frågor så jag kommer igång!
Kan ju ge er några bilder till att börja med
Höres!
Senast redigerat av Rndersson (27 december 2015)
0
0
0
0