Jaha då var det väl dax att göra slag i saken igen...alltså dra igång ett nytt projekt.
Jag tröttnade på Garaget.org ordentligt för något år sedan och drog mig härifrån..nu är jag tillbaka med ett nytt nickname och ny vagnpark.
Objekt: Volvo 945 LTT Classic
Årsmodell:1998
Fin och väldokumenterad bil som rullat 27500mil idagsläget.
2 ägare inkl mig.
Vad vill jag få ut av projektet:
Idag har jag en körvänlig bil som tar mig och familjen från A till B utan krångel men saknar den där lilla extra knuffen i bilen samt att jag och min son (inte min fru) gillar att åka på tvären och att bränna däck...
Så tanken är att hålla bilen till en "familjebil med extra knuff samt stabilare chassi"
Idagsläget åker jag med vikingchip i bränsle och tändning samt 0,9 i ladd,712 tryckplatta med sachs lamell,BSR avskärmat filter.
Det som står först på listan motormässigt är 3" lmm,spridare och en 16T turbo.Efter detta blir det ett nytt system med 3" främre och sportkatt samt 2,5 efter katt.
Chassimässigt är det chassisats som gäller då ombyggnad till coilovers verkar bli dyrt men som hade kunnat göra stor nytta.
Utsidan kommer bli en blandning av gammalt och nytt...jag hatar kjolpaket och eftersom bilen ska fungera nästan överallt så vil jag inte ha dyr plast som rammlar i bitar..möjligt att jag gör något i plåt dock.
Fälgar ska det ju sitta på en bil också....själv tycker jag 19" vore perfekt att ha på men då tankarna går till att sladda runt och leva rövare då o då så är det mer ekonomiskt att tänka 16".
När jag var ung och glodde på hottade bilar så var ju 16" stort och 17" var drömmen.....nu är jag ju 39 och nu skall man ha minst 20" på en vanlig 740:-)
Så det ni kommer få se här är INTE en 18åring som slänger på stora hjul,slänger bort fjädrarna,monterar systemt rätt upp genom huven och skriver "böttsänkt" på bakluckan...utan en gammal "gubbe" i era ögon som gör sin familjetraktor till en roligare bil helt enkelt.
Så här såg den ut när jag precis köpt den och rekondat den.
Sedan blev det version 1 av den.
Inspiration till denna bil kommer från min förra som såg ut såhär