3132
Sök

Ni som har garage eller ej ?

28 Inlägg
1 november 2015
Trådstartare
Tjena Tjena satt och funderade lite över ni som är skruvintresserad och inte har nån direkt tillgång till garage eftersom jag inte har något själv. Vart håller ni till? hyr ni garageplats? skruvar ute i snö och regn? skulle vara lite kul att veta! smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
1 november 2015
wfs skrev:
Tjena Tjena satt och funderade lite över ni som är skruvintresserad och inte har nån direkt tillgång till garage eftersom jag inte har något själv. Vart håller ni till? hyr ni garageplats? skruvar ute i snö och regn? skulle vara lite kul att veta! smile

Det där med att skruva i snö och regn är ju inte optimalt. Själv så har jag flera garage hemma att tillgå, ett för en bil samt ett för två bilar. Har även ett carportliknade ställe där man kan ställa Vanen. Jag kan förstå vissa skruvintresserade att de blir frustrerade när man måste jaga garage varje gång man ska göra nåt samt dilemmat att man måste vara ute ur garaget nästan innan man skruvat klart. Men det är nog inte billigt att hyra garage med bra skruvpotential för man vill ju ha el, värme, vatten och gärna ett skithus också. Tryckluft kan ju vara ett plus.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 november 2015
Jag tippar på att du är typ 20 bast...Iaf i den åldern skruvade jag utomhus, värst var det typ när det var vinter o kallt. MEN jag skruvade pga att bilfan (Ascona B -79) strulade, inte för att "det är kul". Skall man skruva i syfte att förädla sin bil så bör man ha nån form av garage, det är ju inte alltid projekten kan avslutas samma dag de påbörjas så att säg...Tryckluft, billyft o sånt är bra att ha, men man kan komma långt med en garagedomkraft och 4 pallbockar med...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Muttley
1 november 2015
Innan jag fick tillgång till en verkstad som jag har gratis.
Ja då skruvade jag på gatan, en kudde under knäna och rejält med kläder.  Lämna in till en verkstad som tar ockerpriser för simpla saker är inte tänkbart wink

28 Inlägg
1 november 2015
Trådstartare
Kul med alla svar smile Jag har ju typ ett "garage sunkigt gammalt trähus men visst kan man ha verktyg och grejjer där går möjligtvis in en bil men då får man väl sparka ut rutan för att komma ut! och att skruva tänkte jag som mest i utbildningsyfte att kunna lära sig lite mer än vad jag redan kan smile Den som vill får även gärna skicka bild på hur era garage ser ut.

Muttley
1 november 2015
wfs skrev:
Kul med alla svar smile Jag har ju typ ett "garage sunkigt gammalt trähus men visst kan man ha verktyg och grejjer där går möjligtvis in en bil men då får man väl sparka ut rutan för att komma ut! och att skruva tänkte jag som mest i utbildningsyfte att kunna lära sig lite mer än vad jag redan kan smile Den som vill får även gärna skicka bild på hur era garage ser ut.

De duger väl gott ?  Man får ta de man har till man har råd med dyrare=)

De jag använder ser ut som en 30 meter lång lada. Men är helt inredd som smidesverkstad.  Tyvärr ingen lyft ännu men kommer när jag känner jag har råd.
Fördelen är att de hänger travers i taket med.

28 Inlägg
1 november 2015
Trådstartare
Jo helt klart duger det till en början visst kan man lägga en slant på att rusta upp lite och ha halva bilen inne om man behöver absolut göra det då det är skitväder smile

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
1 november 2015
Har nästan alltid skruvat på parkeringen antingen utanför lägenheten eller hemma hos mina föräldrar (lite mer plats på uppfart vid villa, än delad parkering utanför lägenhet). I min nuvarande lägenhet har jag lyxen med två carportar, så blir man inte blöt i alla fall wink Brukar inte skruva på vintern om ingenting är akut. På sommaren tycker jag det kan vara skönt att vara utomhus när det är fint väder smile Det enda som är jobbigt är att behöva plocka ihop allting varje kväll, går ju inte ha verktyg och delar liggandes ute...

https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32632/32632-dbe8b90c9b31ca34e408c4d7535f40dd.jpg

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
1 november 2015
Så här ser stora garaget ut, det finns till och med nog med höjd när vi ställde Vanen på pallbackar när vi tog ner växellådan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-10ff55d2c10a0f41128915261acc0559.jpg

På vintern står grabbens bagge längst in till vänster annars ser det ut så här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-0722e8e8ee8071e2fe29c0bba9135dc7.jpg

På sommaren så står Vetten i lilla enbilsgaraget och på vintern står bruksbilen där.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (1 november 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
26 389 Inlägg
1 november 2015
Vettemannen skrev:
Så här ser stora garaget ut, det finns till och med nog med höjd när vi ställde Vanen på pallbackar när vi tog ner växellådan:
http://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-10ff55d2c10a0f41128915261acc0559.jpg

På vintern står grabbens bagge längst in till vänster annars ser det ut så här:
http://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-0722e8e8ee8071e2fe29c0bba9135dc7.jpg

På sommaren så står Vetten i lilla enbilsgaraget och på vintern står bruksbilen där.

/Benny

För man blir inte alls avundsjuk eller så..

Så här ser det ju som bekant ut i mitt hyrda garage:
https://www1.garaget.org/archive/20/19631/304381/304381-3297567.jpg

Kort sagt, inte mycket att tala om. Kallt och trångt, men man har i alla fall ett tak.
Får dock inte göra så mycket där så det blir ju att man står utomhus och skruvar hemma hos farsan.
Letar dock ett riktigt garage att hålla till i.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Cupra_
1 november 2015
Jag har carport hemma där man kan greja om vädret tillåter.. Annars har jag tillgång till verkstad med lyft ibland.

Så mindre saker görs hemma, resten när jag kan låna verkstaden..

226 Inlägg
2 november 2015
Köpte hus med litet dubbelgarage för några år sen, hittade inget vettigt att hyra i närheten (huset kostar mig ungefär lika mycket i månaden som lägenheten gjorde, -ombyggnad/renovering).
De första 10 åren var jag utomhus.. (Svetsa i snöstorm är ingen hit, men är det hål i golvet så är de!)

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
2 november 2015
När vi letade hus för 6 år sen var mitt krav garage, helst dubbelgarage. Det sket sig totalt och vi köpte ett hus utan garage eller ens carport.
Men, det går ju att lösa. Bygglov och ritning fixades och efter ett tag hittade jag rätt byggare som slog upp "skalet" (ytterväggar och tak, samt en annan som fixade plattan). Sen körde jag resten själv (har lite kvar dock, men inget akut).

6,5x10m (med 5m bred automatisk takskjutport) som såhär ett par år senare ändå blev "för litet" sad
https://www1.garaget.org/archive/6/5475/231150/231150-2797377.jpg
Men en Scirocco går in på tvären smile

/Mattias

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
2 november 2015
Köpte hus för tre år sedan, det ingick ett ganska smalt dubbelgarage med hyfsad längd som jag gjorde om till ett stort enkelgarage. Öppnade upp en port på huset också där ena bilen får stå, lånar även garage av morsan till ännu en bil.

https://www1.garaget.org/archive/2/1341/382113/382113-3635108.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-9c43e7a1f0c97a13c643f48f40aaa5be.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

28 Inlägg
2 november 2015
Trådstartare
Kan säga att jag blir lite lagomt avis hehe smile visst kan jag ordna garage skulle kunna vara i ett stort garage problemet att då ligger det inte utan för dörren som jag vill ju sad

122 Inlägg
2 november 2015
Många väldigt fina garage, även de små är bättre än inget smile
Letar febrilt efter en lämplig vinterförvaring till entusiastbil. Var nyss på garagevisning i lägenhetshus, visade sig inte finnas el samt att man delar ytan med 3 grannar. Dock varsina portar, men ändå åtkomst och risk för dörruppslag hmm
Senast redigerat av Shaf (2 november 2015)

847 Inlägg
2 november 2015
dawwe skrev:
Jag tippar på att du är typ 20 bast...Iaf i den åldern skruvade jag utomhus, värst var det typ när det var vinter o kallt. MEN jag skruvade pga att bilfan (Ascona B -79) strulade, inte för att "det är kul". Skall man skruva i syfte att förädla sin bil så bör man ha nån form av garage, det är ju inte alltid projekten kan avslutas samma dag de påbörjas så att säg...Tryckluft, billyft o sånt är bra att ha, men man kan komma långt med en garagedomkraft och 4 pallbockar med...

Detdär känner jag igen. Haha min bil står just nu på fyra pallbockar. Har byggt om den till rwd. Och turbokonventerat den. Allt blir ju enklare med lyft såklart. Men man tar ju de man har tillgång till hehe

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

Cupra_
2 november 2015
Crxkoffe skrev:
dawwe skrev:

Detdär känner jag igen. Haha min bil står just nu på fyra pallbockar. Har byggt om den till rwd. Och turbokonventerat den. Allt blir ju enklare med lyft såklart. Men man tar ju de man har tillgång till hehe

Man blir lätt bekväm också när man vant sig vid lyft..
Lyfte av fronten i carporten idag och LED... Trots att man alltid gjorde så när man var yngre smile

847 Inlägg
2 november 2015
Deception skrev:
Crxkoffe skrev:
dawwe skrev:

Man blir lätt bekväm också när man vant sig vid lyft..
Lyfte av fronten i carporten idag och LED... Trots att man alltid gjorde så när man var yngre smile

Hehe jo det är väl så. Har aldrig kört på lyft. Har ju tillgång till det på jobbet ioförsej smile Men så långt har jag inte tänkt ännu. Tror inte heller att dom vill ha en bil ståendes där på lyften tongue

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

28 Inlägg
2 november 2015
Trådstartare
Jo dom som har lyft är ju det guld ju. Slippa krypa och böja och ha sig på ryggen.

Sök