3931
Sök

Tempgivare flugit ur! Skoda Fabia 1,4 -00

3 Inlägg
14 januari 2016
Trådstartare
Hej!

Idag bytte jag termostat på tjejens Skoda Fabia 1,4 -00. Noterade då att tempgivaren satt lite snett men tänkte inte mer på saken. Efter bytet körde jag i ca 40min och allt var frid och fröjd. Stannade och handlade i ca 20-30 min. När jag var på väg hem från affären hördes en liten smäll från motorrummet efter ca 5 min körning. När jag en liten stund senare stannade hemma på parkeringen såg jag att det kom ånga från motorhuven. Öppnade huven och såg till min förvåning att tempgivaren flugit ur sitt hål och hängde i kontakten vid sidan av.

Då är frågan:
Är det tempgivaren som på något sätt är dålig? Eller är det något annat som gör att det blir för högt tryck i kylsystemet?

Tacksam för svar MVH Apachecat

358 Inlägg
14 januari 2016
För det första så verkar tempgivaren inte varit ordentligt på plats då den satt aningen snett, satt plastclipset på plats i spåret?
Och för det andra, luftade du kylsystemet efter termostatbytet?

3 Inlägg
14 januari 2016
Trådstartare
Ja, plastclipset satt på plats. Jag lossade givaren och satte dit den ordentligt igen, med clipset på.

Jag misstänker att jag misslyckades med luftningen efter bytet. Värmen i kupen gick nämligen lite upp och ner, ett problem som kan bero på luft i systemet om jag förstått rätt? Kan det varit det som gjorde att trycket blev för högt?

358 Inlägg
14 januari 2016
Såvida termostaten monterats korrekt så är luft i systemet troligen boven i dramat, och ja det kan orsaka växlande temp i kupén.

Lufta gör du genom att låta motorn gå med locket till kylarvätskebehållaren avskruvat och full värme på i kupén.
Håll kylarvätskenivån på max och låt den gå tills arbetstemperatur uppnåtts och termostaten öppnat, vilket du känner på den övre kylarslangen. Håll lite varvtal på motorn för att påskynda processen.

3 Inlägg
14 januari 2016
Trådstartare
Okej, ska ta mig an detta imorgon.
Tack så mycket för hjälpen Timol!

Sök