2 februari 2019
Trådstartare
Kollade runt länge efter universalbälgar, men kom fram till att det är svårt på denna bil utrymmesmässigt.
Ville samtidigt ha inställningsmöjligheter och bra dämpare så började leta modellanpassade fjäderben med bälgar.
Redan där var nästan budgeten spräckt,
Men jag hittade två alternativ som var lite billigare.
Efter att ha pratat med båda företagen, så var en av dem villiga att göra ett sammarbete och samtidigt lämna lite rabatt.
Så nu föll valet på K-sports modellanpassade fjäderben från Raidopower. Sparar mig mycket jobb, men tar upp största delen av min budget.
Som lufttank hade jag tänkt mig en lustgasliknande flaska. Dels för att det är snyggt och dels för att jag kunde komma över en gammal kolsyresläckare för några hundralappar. Passar väldigt bra in i stuket på bilen om man lackar upp den.
Som kompressor hade jag tänkt att använda bilens AC-pump.
Enkelt beskrivet sätter jag in en dimsmörjare och en brytare till magnetkopplingen. Sen blir det en tryckvakt för att koppla ur den igen.
Borde bara kosta några hundra.
Till styrningen har jag funderat på att använda industri komponenterq för att bygga ett fyrvägsblock. Borde kunna göra detta för runt 1500kr istället för 8000 som ett färdigt kan kosta. Detta ska jag sedan styra med en raspberry pi.
Osäker på om jag bara ska bygga styrningen baserat på tryckgivare, eller om man ska försöka sig på höjdgivare.
Som slang blir det industrikomponenter där också. Ska nog köra 8mm slang.
Ang tryckmätare är jag lite osäker på lm man kan hitta elektriska till rätt pris. Tipsa gärna!
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.