Städning och förberedlser..Inte lyckats köpa nån bromsvätska än så luftningen av kopplingen får vänta ett tag till.
Gick vidare med att installera lite prylar som saknats, som jag vart på skroten och hämtat.
Började med denna magnet för att hålla armstödet nere.
Före
Efter
Efter togs stolarna ut för koll och uppsmörjning. De var väldigt tröga att dra fram och tillbaks som de brukar bli på dessa bilar.
Lite 5-56 gjorde susen.
Jag ville även kolla varför stolsvärmen inte fungerar, och där fick jag tråkigt besked. Ohm-mätte på kablarna i stolen och de visade sig att kretsen var bruten/skadad tyvärr. Antagligen har någon satt knät i stolen och tagit sönder värmeslingan.
Det positiva i det hela är, att passagerarstolen har ingen framdragen kabel inuti bilen så det var inte så konstigt att den inte funka
Men den kretsen var hel! Och som jag förstått är stolsvärmedynorna lika på båda sätena, vilket öppnar för möjligheten att skifta! Volvo ville ha 2000kr för värmedynor till en stol... Vi får se om det blir av i framtiden!
Hade nog varit ett kul och lärorikt projekt.
När stolen var borta råkade jag se under mattan att det var plaskblött i botten. Min första tanke var värmepaketet så jag blev livrädd(bytt en gång = inte kul). Men det var bara vatten, så det läcker uppenbarligen in någonstans. Jag lyckades inte lokalisera var, men kastade ur den blöta mattan i botten och torkade upp, och la tillbaks allt igen, så får jag kika på det nån annan gång! Ska se till att hålla koll
Denna bruna matta var alldeles plaskblöt! Den fick åka i soptunnan.
Nästa steg blev att förbereda för fjäderbyte. Det satt kapade fjädrar och det klarar jag inte av, så sänkfjädrar 60/40mm är beställda.
Jag gjorde såklart en blunder som jag egentligen visste kunde undvikas. ABS-sensorn.
I haynes-boken står det " plocka ur ABS-sensorn ". Men för er som gjort detta så vet ni att det är fullkomligt omöjligt att få ut den hel. Den rostar fast och när man försöker få ut den så tar man sönder plasthöljet. Tyvärr kom jag på det försent, dvs efter jag tagit sönder sensorn...
Såklart ska man ta isär andra änden, dvs kontakten inuti motorutrymmet, och sedan dra ut sladden i hjulhuset.
Förutom detta, gick isärplockandet som smort. Ingenting satt fast överdrivet och alla leder lossades fint med avdragare.
Höger sida = 40 min(25min ABS-sensor våld)
Vänster sida = 15 min
Klar förbättring!
ABS-sensorkabeln och styrled borttagen.
Bromsok borttaget.
Spindelled lossad.
Fjäderben borta!
Båda fjäderbena ute, med fjädrarna borttagna. Det är tacksamt att slippa spänna ihop fjädrarna iallafall
Ena lagret var lite slitet
Blir 2 nya.
Gamla fjädrarna.
Allt för denna gång. Trevlig helg och nationaldag!