Toyota Corolla, troligtvis årsmodell 2006. Gått ca 12000 mil.
För ett tag sedan byttes bromsskivor och bromsar på vår Toyota av en privat mekaniker som jobbat 30 år i yrket. Originaldelar beställdes.
Nyligen har det börjat komma ett ihållande gnisslande ljud från bakdelen av bilen, vilket släpper när jag ”stöter till” bromsen och rullar. Så fort jag börjar gasa igen fortsätter ljudet.
Detta har skett två gånger, efter att jag har kört ca 30 minuter.
1. Vad kan detta bero på? Läst om dåligt smorda och rengjorda bromsar. Alternativt två, sten mellan bromsskivor.
2. Är detta farligt att köra med? Har bilen i Sthlm och killen som gjort det bor 4h norrut. Den ska hem i november och tänker att jag kan be honom göra om jobbet då.
Är amatör så funderar mest på om jag kan använda bilen fram till dess då och då, samt om det finns något jag kan göra själv alternativet är att jag lämnar in den här nere så den tar sig hem.
Hmm, du kan ha en lätt anliggande broms HB. Vilket kan tyda på kärvande bromsok. Inget som ryker eller luktar- så e´det kanonlugnt att åka med. Ta några stopp så grejerna får kallna. Att åka sakta o va i vägen för folk kommer inte hjälpa. Undvik att använda handbromsen innan nån Mek. får kolla på saken. Lycka till mvh/husse
Nu är det kanske överspelat vid det här laget, men mitt tips blir annars att åka ut på en torr och fin raksträcka utan trafik, få upp lite fart, tvärbromsa stenhårt, repetera några gånger. Brukar få kärvande bromsok att röra på sig. Problemet med vår goda ekonomiska körning med mycket motorbromsning är att bromsarna aldrig får röra på sig särskilt mycket, speciellt bak. Då rostar och kärvar de ihop efter några säsonger med regn och vägsalt och slask och lera och allmänt urrrk. Bromsar är som muskler — de behöver motion.