2895
Sök

Bmw e36 320i mjölkigt oljelock

15 Inlägg
10 februari 2021
Trådstartare
#1
Tjenare, kollade lite under oljelocket och såg att där var lite mjölkig olja.
Kondens eller toppackning?
Kallt ute ca -5
20min till jobbet annars bara 5min resor.
Oljan ser för övrigt ut att vara i fint skick.
Körde ca 45 minuter här om dagen och då tyckte jag att en hel del utav det försvann.
Nått att oroa sig för?
Mvh

6 129 Inlägg
10 februari 2021
#2
Förmodligen inga problem.

53 Inlägg
10 februari 2021
#3
Lite gojs kommer det alltid, det är helt normalt, men var uppmärksam på om det kommer mer den närmaste tiden. Håll även ett öga på om det går åt kylarvätska, och om motortemperaturen visar tendenser att sticka iväg; då kan det vara topplockspackningen.

15 Inlägg
10 februari 2021
Trådstartare
#4
ricebridge skrev:
Lite gojs kommer det alltid, det är helt normalt, men var uppmärksam på om det kommer mer den närmaste tiden. Håll även ett öga på om det går åt kylarvätska, och om motortemperaturen visar tendenser att sticka iväg; då kan det vara topplockspackningen.

Bara ägt bilen 2 veckor cirka och tempen är inga problem med, ligger stadigt på lite över hälften vilket e normalt för e36. Bytte nyligen olja med den såg svart och fin ut. Säkert bara kondens men första gången jag sett de smile

Forummoderator
18 132 Inlägg
10 februari 2021
#5
Troligen inga bekymmer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 336 Inlägg
11 februari 2021
#6
Högst sannolikt orsakat av körmönstret som sagt.
För mycket korta sträckor.
Ingen fara.

Sådant körmönster kräver också olje-service oftare. Longlife-intervaller är alltså förkastligt i de fallen.

7 486 Inlägg
11 februari 2021
#7
Son andra har skrivit har motorn fått fel körmönster = för många kallstarter utan att motorn hunnit värmas upp så att kondens uppstått.
Rent generellt kan du göra som man gjorde förr = skärma av luftintaget.
Till en del bilar följer avskärmningar med att montera vid under +10 grader.
Helt naturligt att "goja" bildas när motorn aldrig får värmas upp så att kondensen avdunstar.
Problem kan uppstå om det blir för mycket "goja" så att vevhusventilationen täpps till av frusen "goja".
"Gojan" består av kallslam som liknar majonäs till färg och konsistens.


Sök