2919
Sök

Bil Utanför StandardSpecifikationen (VW T3)

Ett sedan länge urspårat projekt. Från början skulle jag bara ha en VW-buss för att få plats med många modellflygplan i och som jag tänkte snygga till lite grann innan jag började använda den. Sen fick jag se ett riktigt snyggt... Visa mer

Kärnkraftstomte
259 276 Visningar
Uppdaterades senast 16 december 2019
2 164 Inlägg
23 februari 2012
#161
Bugrun 2012 borde du väl hinna till? wink Följer!

"Life´s too short to drive a boring car"

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
#162
Så här lång tid tar det att sätta i en Subarumotor i en VW-buss

[video]http://www.garaget.org/video/117840[/video]

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Yawn...
3 151 Inlägg
26 februari 2012
#163
Dem där killarna har koll på det där smile... Fast det verkar du också ha.

Sjukt häftigt projekt, har följt sedan start men jag har varit lite dålig på att kommentera. Hur går det för dig?

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
#164
För att få den att funka är det inte så mycket kvar faktiskt.

Sätta dit drivaxlarna när de kommer hem, koppla in elen, slangar, gasvajer etc.
Skaffa vajrar i rätt längd till växellinkaget, men det måste byggas om lite grann upptäckte jag.
Funderar även på att "brygga" vänster och höger avgasrörshalva.

Sen är det väl att få i ordning på inredning och sånt samt att lackera om den så att den ser bra ut på både nära och långt håll.

Och sen fylla på vätskor och avlufta då.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Yawn...
3 151 Inlägg
26 februari 2012
#165
Härligt! Kom ihåg att fota ordentligt nu bara. Byggbilder är skoj! smile

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
#166
En bekant tillverkade en "dummydrivaxel" till mig för att jag skulle kunna kontrollera att jag har mätt rätt längd innan jag beställer riktiga axlar. Det blir lite väl dyrt annars om jag beställer axlar och det visar sig att de är i fel längd iomed att de kostar drygt 3000:- styck. Ännu dyrare om man beställer ifrån ett svenskt företag.
I vilket fall som helst så verkar det som jag har mätt rätt, för det funkade perfekt - 528mm total längd med drivknutarna på om man säger att båda knutarna är helt centrerade.

Nu bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-f14a30fc779df5f51081a2938faededb.jpg
En styck dummydrivaxel, 517mm lång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-745745e5aa93b6aa666614730800c9b4.jpg
Samma axel med drivknutar på, nu 528mm total längd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-382eea70a863c5353cc8a3f1689967ea.jpg
Dummydrivaxel provmonterad, länkarmen gick att röra inom hela dess arbetsområde utan problem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-565e64bdaf344ab8c2334f46b9ec200d.jpg
Som synes på bilden så finns det ett par millimeters spelutrymme för drivaxeln (jämför med förra bilden).

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-88ea0d54058f9d9e4bcc74cd7d5f8e47.jpg
Jag har även fått adaptrarna ditmonterade på hjulnavsaxlarna.
Här borras hålen för styrstiften.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-40961404f391106d78c2347cdfaf1d85.jpg
Och såhär blev det, adapterflänsen på plats på drivflänsen/medbringaren. Det blev 12st 5mm stift, det plus 6 st 10.9 M8 insexskruvar borde väl hålla för kraften?

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-d24370c9ed9905ebffdc60e3a1cc6566.jpg
Och från sidan, självklart så satte jag den ena av de två på plats för att kunna testa min dummydrivaxel. Dock så var jag tvungen att skruva isär betydligt mer för att få den nya "stub axle" (som den heter på engelska) än för att få dän den gamla som är betydligt mindre i diameter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-82af763f4673fb23bd8029595854b0c5.jpg
Tillslut så måste jag ju visa de bilder som jag egentligen borde ha visat redan i mitt förra inlägg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-bd239016f56b17606e44a9107a6b81b3.jpg
Subarumotor + Renaultväxellåda i VW-buss. Fortfarnande saknas förvisso en hel del vitala delar för att allt ska kunna fungera.

Nu ska jag beställa drivaxlar (från Finland) och försöka fixa linkage mellan växelspak och låda.
Senast redigerat av MagnumR (26 mars 2012)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Forummoderator
26 389 Inlägg
26 mars 2012
#167
MagnumR skrev:
En bekant tillverkade en "dummydrivaxel" till mig för att jag skulle kunna kontrollera att jag har mätt rätt längd innan jag beställer riktiga axlar. Det blir lite väl dyrt annars om jag beställer axlar och det visar sig att de är i fel längd iomed att de kostar drygt 3000:- styck. Ännu dyrare om man beställer ifrån ett svenskt företag.
I vilket fall som helst så verkar det som jag har mätt rätt, för det funkade perfekt - 528mm total längd med drivknutarna på om man säger att båda knutarna är helt centrerade.

Nu bilder:
http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-f14a30fc779df5f51081a2938faededb.jpg
En styck dummydrivaxel, 517mm lång.

http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-745745e5aa93b6aa666614730800c9b4.jpg
Samma axel med drivknutar på, nu 528mm total längd.

http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-382eea70a863c5353cc8a3f1689967ea.jpg
Dummydrivaxel provmonterad, länkarmen gick att röra inom hela dess arbetsområde utan problem.

http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-565e64bdaf344ab8c2334f46b9ec200d.jpg
Som synes på bilden så finns det ett par millimeters spelutrymme för drivaxeln (jämför med förra bilden).

http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-88ea0d54058f9d9e4bcc74cd7d5f8e47.jpg
Jag har även fått adaptrarna ditmonterade på hjulnavsaxlarna.
Här borras hålen för styrstiften.

http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-40961404f391106d78c2347cdfaf1d85.jpg
Och såhär blev det, adapterflänsen på plats på drivflänsen/medbringaren. Det blev 12st 5mm stift, det plus 6 st 10.9 M8 insexskruvar borde väl hålla för kraften?

http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-d24370c9ed9905ebffdc60e3a1cc6566.jpg
Och från sidan, självklart så satte jag den ena av de två på plats för att kunna testa min dummydrivaxel. Dock så var jag tvungen att skruva isär betydligt mer för att få den nya "stub axle" (som den heter på engelska) än för att få dän den gamla som är betydligt mindre i diameter.

http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-82af763f4673fb23bd8029595854b0c5.jpg
Tillslut så måste jag ju visa de bilder som jag egentligen borde ha visat redan i mitt förra inlägg.

http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-bd239016f56b17606e44a9107a6b81b3.jpg
Subarumotor + Renaultväxellåda i VW-buss. Fortfarnande saknas förvisso en hel del vitala delar för att allt ska kunna fungera.

Nu ska jag beställa drivaxlar (från Finland) och försöka fixa linkage mellan växelspak och låda.

Snacka om ett roligt gifte mellan olika märken.
Blir roligt att se hur detta blir.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

KHRacing
23 juni 2012
#168
Galet coolt. fortsätt så tack :-)

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
#169
Jag har börjat att bygga ihop bussen igen.
Jag har monterat dit kopparrör för bromsarna bak och kopplingen igen och sen har jag börjat att koppla in lite kontakter och även slanganslutningar för bränsle, styrservo kylvatten med mera.

Sen har jag även fått hem lite grejer som numera sitter på plats:

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-3e2f51e7530c65d6043743c6d73e838d.jpg
De nya drivaxlarna är på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-379323d46dee2c1d3593be4f98db8cd9.jpg
Linkaget till växlingen är på plats i ena änden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-04156bb24784b294be83dcf3b8ff37fd.jpg
Och en bild till på linkaget.

En liten detalj för växellinkaget i den änden som själva växelspaken sitter måste tillverkas så att saker och ting kan röra sig lite och så att det inte kärvar.
Jag var nämligen tvungen att ändra om min konstruktion lite grann eftersom att värmepaketet tog i frammåt. Därför kunde jag inte ha några vajrar där utan att vinkeln hade blivit sån att det skulle kärva om jag försökte växla.
Bilder på detta kommer inom kort (har semester).
Senast redigerat av MagnumR (1 juli 2012)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Forummoderator
26 389 Inlägg
1 juli 2012
#170
Ser onekligen komplicerat ut, men det blir nog bra!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#171
Nu är det mesta på undersidan av bilen klart och dessutom så har jag fått till så att man kan växla. Det som är lite synd är att linkaget är lite för långt nu när jag var tvungen att göra på ett annat sätt än vad jag först hade tänkt och det gör ju att jag är tvungen att dra vajrarna lite fram och tillbaka för att göra av slacket någonstans och ju fler krökar man har så ju trögare går det ju att växla. Jag får se om det eventuellt går att skicka tillbaka linkaget till Italien så de får korta av det, lär ju kosta men som det är nu så gäller det att vara rejält bestämd när växel ska i. Mycket pill var det dessutom för att få hela slaget att räcka till så att man får i både backen (längst ner till vänster) och femman (högst upp till höger). Dessutom är nästan all el färdigkopplad, det som fattas är till backspärren och lite framme i instrumentpanelen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-f383ff02ca3829d294bf9a1cecdba6ae.jpg
Avgassystemet på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-6a7d53fbf68e1055f3c486e870bbe845.jpg
Får ta och polera upp rören (och svetsskarvarna) någon gång sen, viktigast just nu är att få skiten att fungera.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-0a62cdc2c3cd2788e4ccedbd15293722.jpg
Har "bryggat" höger och vänster sida av avgassystemet, får se om det ger någon effekt, om inte annat så hoppas jag att det påverkar ljudeffekten på ett positivt sätt. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-474fb5ce589c61c8629c0e566a277f62.jpg
Det är lite spänningar i avgassystemet så man fick tvinga ihop det lite grann. Hoppas det inte spricker det första det gör bara.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-443bdc6ce085c90cc63ff9ed413ebf93.jpg
Spakstället på plats igen, inkopplat och klart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-a814d3204b3368d8220a433ec8d0d6fd.jpg
Detaljstudie på hur kraften när man växlar förs över i 90° vinkel.

Det som ligger i röret just nu är att få dit en SPAL-fläkt framme bakom radiatorn eftersom att motorn på den gamla tog för stor plats för växellinkaget. Sen ska jag även försöka att få dit en del av inredningen och elen i instrumentpanelen.

Jag ser att antalet följare på tråden ökar succesivt hela tiden men är det inte lite väl ont om kommentarer?
Senast redigerat av MagnumR (2 augusti 2012)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

55 Inlägg
2 augusti 2012
#172
Intressant bygge som är skoj att följa!
Hoppa sdet löser sig med växlingslänkaget på ett smidigt sätt.

//Konrad S.


78 Inlägg
2 augusti 2012
#173
Helt galet bygge, men jag gillar de som faen!
prem lag dirr big_smile

Allansson
2 augusti 2012
#175
Är också inne och tittar så fort det uppdateras. Ser riktigt fint ut under! big_smile

Yawn...
3 151 Inlägg
2 augusti 2012
#176
Det är lite ont om kommentarer faktiskt, så jag ska försöka bättra mig. Detta är ju ändå en av dem bästa trådarna, tycker jag!

En helhetsbild vore kanske på sin plats nu, men på närbilderna ser det ju jäkligt bra ut. smile Keep it coming!

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#177
Putteliten skrev:
Jag tittar å kommenterar ibland. Kommer det bli provkörning snart eller?

Jag behöver få ett insugningsrör (mellan luftmassemätaren och spjällhuset typ) tillverkat först. När detta är klart så borde man kunna köra igång maskineriet igen.

Mervolic skrev:
Det är lite ont om kommentarer faktiskt, så jag ska försöka bättra mig. Detta är ju ändå en av dem bästa trådarna, tycker jag!

En helhetsbild vore kanske på sin plats nu, men på närbilderna ser det ju jäkligt bra ut. smile Keep it coming!

Helhetsbilder kommer när bilen är omlackerad igen, det är inte så mycket som jag vill visa upp ännu nämligen. De som har erbjudit sig att slipa och spackla upp bilen åt mig ville att den skulle vara körbar innan de kunde ta sig an jobbet.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#178
Allansson skrev:
Är också inne och tittar så fort det uppdateras. Ser riktigt fint ut under! big_smile

Tackar! Lite synd att undersidan är den sidan man inte ser sen bara.

keks skrev:
Helt galet bygge, men jag gillar de som faen!
prem lag dirr big_smile

Thanx! smile

Konrad skrev:
Intressant bygge som är skoj att följa!
Hoppa sdet löser sig med växlingslänkaget på ett smidigt sätt.

Kommer nog att köra som det är så länge, det funkar ju det är bara det att femman är lite trög att få i. Sen får jag väl se till att fixa kortare linkage i framtiden, just nu är det annat som har högre prioritet.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

0498 till 08: do you get it;)
17 Inlägg
2 augusti 2012
#179
Sjukt bygge,
Prem lagd

0498 till 08 ;) Do you get it:P

Trucker
1 220 Inlägg
2 augusti 2012
#180
En av dom grymaste byggerna, ha följt den sen starten!

Vissa är bara bättre än andra!


Sök