En bekant tillverkade en "dummydrivaxel" till mig för att jag skulle kunna kontrollera att jag har mätt rätt längd innan jag beställer riktiga axlar. Det blir lite väl dyrt annars om jag beställer axlar och det visar sig att de är i fel längd iomed att de kostar drygt 3000:- styck. Ännu dyrare om man beställer ifrån ett svenskt företag.
I vilket fall som helst så verkar det som jag har mätt rätt, för det funkade perfekt - 528mm total längd med drivknutarna på om man säger att båda knutarna är helt centrerade.
Nu bilder:
En styck dummydrivaxel, 517mm lång.
Samma axel med drivknutar på, nu 528mm total längd.
Dummydrivaxel provmonterad, länkarmen gick att röra inom hela dess arbetsområde utan problem.
Som synes på bilden så finns det ett par millimeters spelutrymme för drivaxeln (jämför med förra bilden).
Jag har även fått adaptrarna ditmonterade på hjulnavsaxlarna.
Här borras hålen för styrstiften.
Och såhär blev det, adapterflänsen på plats på drivflänsen/medbringaren. Det blev 12st 5mm stift, det plus 6 st 10.9 M8 insexskruvar borde väl hålla för kraften?
Och från sidan, självklart så satte jag den ena av de två på plats för att kunna testa min dummydrivaxel. Dock så var jag tvungen att skruva isär betydligt mer för att få den nya "stub axle" (som den heter på engelska) än för att få dän den gamla som är betydligt mindre i diameter.
Tillslut så måste jag ju visa de bilder som jag egentligen borde ha visat redan i mitt förra inlägg.
Subarumotor + Renaultväxellåda i VW-buss. Fortfarnande saknas förvisso en hel del vitala delar för att allt ska kunna fungera.
Nu ska jag beställa drivaxlar (från Finland) och försöka fixa linkage mellan växelspak och låda.