3197
Sök

Bilen beter sig konstigt! (Volvo 740)

141 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har börjat att få ett konstigt problem med min volvo 740.
den får dålig tomgång (dör ibland om man inte gasar) och några lampor börjar lysa svagt i instrument panelen, alla ljus på bilen lyser dåligt å torkarna orkar knappt röra sig, tutan funkar inte och inte ens ett klickande från startmotorn när man vrider på nykeln, men stereon funkar som vanligt iaf. måste rullas igång. men låter man den stå ett tag så blir den bra igen. började för två veckor sedan å har hänt två gånger nu.

men nu den senaste gången så försökte vi dra igång den men de gick inte så bra.. den starta men man fick ha full gas för att den skulle orka hålla sig igång.

klart att detta ska hända mej och nu också. ska in å besikta om ett par veckor sad

nån som har haft nåt liknande elle vet va de kan vara för fel. e ju helt beroende av bil fan me.

tackar på förhand.

Ändrade rubriken till något lite mer upplysande.
Tänk på det tills nästa gång.
/Moderator




.::EDIT::.

Tror nog att de va nåt fel på jorden till blocket bakom balken men har putsat å så men har hittat ännu ett fel som gör att den drar ännu mer ström nu än tidigare.
ja tror att de kan vara kablarna till dimm ljuset bak som kan vara skadad för de lyser inte längre nu. nån som vet vart dom går så ja inte letar i onödan någonstans?

finns annat fel på bilen också men ja tänker fixa detta först så att den inte laddar ur batteriet.
Senast redigerat av kane5100 (27 november 2007)

Saab 900 -95 260hk T5, Saab 9-3 -00 185hk T7
Saab 9-3 -99 200hk T5 --Krockad & Inlöst--
Saab 9-3 -00 185hk T7 --Krockad & Inlöst--
Volvo 740 -90 116hk --såld--

141 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
#2
inget svar än...

Har kollat lite mer på bilen men inte så klokare efter de.
kollade felkoder på A2 å fick 1-3-1 ingen varvtalssignal, och ingen impulsgivarsignal.
kollade impulsgivaren å den e de inget fel på. för på A6 så funkar de inte ens att kolla. lyser bara et svagt sken från lampan då.

provade att sätta dit en batteriladdare som gjorde susen när man ska starta den. men stänger man av laddaren så stoppar den igen. laddaren måste vara på "Startläget" för att de fungerade.
jordfel på minus kablen e de nog inte då ja satte dit en kabel från minus på batteriet till en bra jord på motorn "öglan man lyfter motorn i" men de va ingen skillnad, bilen dör ändå om ja stänger av laddaren.
man hör att bilen går sämre me laddaren på å sätter igång ljuset, fläckten m.m...

nån som vet nu då va de kan vara.

Saab 900 -95 260hk T5, Saab 9-3 -00 185hk T7
Saab 9-3 -99 200hk T5 --Krockad & Inlöst--
Saab 9-3 -00 185hk T7 --Krockad & Inlöst--
Volvo 740 -90 116hk --såld--

560 Inlägg
3 oktober 2007
#3
Låter som du har en taskig generator?. Skaffa en ny på skroten eller byt kolen i den du har om det är en bosch. Laddningsrelät kan vara bra att kolla över också.
Senast redigerat av 744tic (3 oktober 2007)


1 785 Inlägg
4 oktober 2007
#4
kane5100 skrev:
inget svar än...

Har kollat lite mer på bilen men inte så klokare efter de.
kollade felkoder på A2 å fick 1-3-1 ingen varvtalssignal, och ingen impulsgivarsignal.
kollade impulsgivaren å den e de inget fel på. för på A6 så funkar de inte ens att kolla. lyser bara et svagt sken från lampan då.

provade att sätta dit en batteriladdare som gjorde susen när man ska starta den. men stänger man av laddaren så stoppar den igen. laddaren måste vara på "Startläget" för att de fungerade.
jordfel på minus kablen e de nog inte då ja satte dit en kabel från minus på batteriet till en bra jord på motorn "öglan man lyfter motorn i" men de va ingen skillnad, bilen dör ändå om ja stänger av laddaren.
man hör att bilen går sämre me laddaren på å sätter igång ljuset, fläckten m.m...

nån som vet nu då va de kan vara.

Har motorn också bra jordning mot chassit? Resten av bilens system är ju jordat i chassit.

Skriv igen när du kollat den jordningen

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

141 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
#5
vart sitter jorden på motorn då som e fäst i chassit??

Saab 900 -95 260hk T5, Saab 9-3 -00 185hk T7
Saab 9-3 -99 200hk T5 --Krockad & Inlöst--
Saab 9-3 -00 185hk T7 --Krockad & Inlöst--
Volvo 740 -90 116hk --såld--

1 785 Inlägg
4 oktober 2007
#6
kane5100 skrev:
vart sitter jorden på motorn då som e fäst i chassit??

Kommer inte ihåg exakt var den finns, men om du letar lite så lär du hitta den eller den kanske saknas. Någon annan 740 ägare som kan svara på den frågan?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

2 182 Inlägg
4 oktober 2007
#7
744tic skrev:
Låter som du har en taskig generator?. Skaffa en ny på skroten eller byt kolen i den du har om det är en bosch. Laddningsrelät kan vara bra att kolla över också.

Men det kan även vara taskiga släpringar i generatorn, då hjälper det inte att byta kol

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

141 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#8
Har kollat lite mer nu.. hittat en massa jord kablar men igen som såg konstig ut iaf. men de verkar som om att batteriet laddas ur, laddar gör den (ca 14,20 volt) men så e batteriet tomt när man går ut efter ett tag. ska kolla om de e själva batteriet som laddar ur av sig själv men de tvivlar ja på.
vilken bil man har. bara krånglar. :@

Saab 900 -95 260hk T5, Saab 9-3 -00 185hk T7
Saab 9-3 -99 200hk T5 --Krockad & Inlöst--
Saab 9-3 -00 185hk T7 --Krockad & Inlöst--
Volvo 740 -90 116hk --såld--

187 Inlägg
10 oktober 2007
#9
Ganska säker på att du har kasst batteri/generator, eller så e jordningen till motorn kass, vanliga fel allihop, hade batteri/generator felet på min 940 med samma symptom som dig:)

141 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#10
ok men generatorn e de nog inget fel på så den utesluter ja iaf.. men hur kan man kolla med en multimeter om de e gålig jord från motorn??

Saab 900 -95 260hk T5, Saab 9-3 -00 185hk T7
Saab 9-3 -99 200hk T5 --Krockad & Inlöst--
Saab 9-3 -00 185hk T7 --Krockad & Inlöst--
Volvo 740 -90 116hk --såld--

21 761 Inlägg
11 oktober 2007
#11
På 240 så går det två jordkablar från batteriet, dels ner till karossen och dels till motorblocket. Vet inte hur det är på 740 om det sitter någon jordfläta istället, har inte ägt en 740.

Om det nu är två jordkablar på din bil så kan du ta loss dem från kaross och motorblock, gör rent kabelskorna från oxid och smuts. Innan du sätter tillbaka kabelskorna så putsar du plåtrent på karossen och rengör ytan på motorblocket där kabelskorna ska sitta fast. Ta även loss batteripolskon och rengör om det är ärgat där.

För att kolla om motorn har dålig jord så kan du mäta spänningen på batteripolerna när du startar motorn, om startmotorn klickar och batterispänningen bara sjunker ner till tex 12V så betyder det mest troligt att antingen pluskabeln ner till startmotorn eller jordkabeln till motorn har dålig kontakt.

41 Inlägg
11 oktober 2007
#12
Kolla jorden från batteriet till karossen eftersom om den är dålig får du ju ingen jord
och det spelar mingen roll om du har jord från motorn till chassi.. Testa med dubbla start-
kablar. En från batteri- till chassi och en från typ lyftögglan på motorn till chassi.. Ladda batteri och testa starta sen.. Dåligt med ström kan ge massa felkoder så bry dig inte om dom..
Mvh Mange911

Det hände en grej...

257 Inlägg
4 november 2007
#13
jag har precis bytt varenda jordkabel på min 740 då dom började brinna. på min satt det en kabelsko på batteriet med 2 kablar ifrån. ena gick till ena balken i motorrummet och den andra gick till generatorn. från generatorn gick det sedan en ca 2 dm lång kabel till blocket precis innanför generatorn.

men har du provat med ett annat batteri bara. ett enkelt sätt att utesluta batteriet.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.


Sök