3255
Sök

Extraljus: Vilka ljus lyser bäst/har bästa ljusbilden?

15 Inlägg
31 oktober 2007
Trådstartare
Vilka ljus lyser bäst/har bästa ljusbilden?
Halogen, Xenon eller Xenon konverterade, vill höra era åsikter om alla.
Pris jämfört med Ljusbild.

Entreprenör
1 286 Inlägg
31 oktober 2007
Tjena!
Mest ljus för pengarna får du av:
Bosch Big Knick 225or med xenonkonverteringssats.

Då kostar extraljusen dig 449:- plus "en halv" xenonsats per extraljus... Och handlar du xenonsats av mig 55w så betalar du 1198.- per helkit, alltså 600 per extraljus om man säger så. Du slutar alltså på 1050:- per extraljus med 55w xenon i dom.

Annars kostar Bosch Navigator extraljus "bara" 6250:- STYCK på mekonomen om man vill ha färdig-xenonkonverterade.
tongue

// Niklas Johansson

332 Inlägg
1 november 2007
8 i topp lista i ljusstyrka.                 Pris    Kvalite    Prisvärde

1 - Lightforce 240 HID                     sad      big_smile           hmm
2 - Hella Luminator Xenon                sad      big_smile           smile
3 - Lightforce 240 Blitz                     smile      big_smile           big_smile
4 - Bosch Big Knick                          big_smile     sad            smile
5 - Hella Ralley 3000 räfflat glas        big_smile     big_smile           big_smile
6 - Hella Ralley 3003 klart glas          big_smile     big_smile           smile
7 - Hella jumbo 320                         big_smile      big_smile           smile
8 - Hella 3000 compact                    big_smile      big_smile           smile

1 - ca 7000 kr
2 - ca 5500 kr
3 - ca 1500 kr
4 - ca 600 kr
5 - ca 500 kr
6 - ca 600 kr
7 - ca 500 kr
8 - ca 500 kr

Entreprenör
1 286 Inlägg
1 november 2007
foborg: Källa???

// Niklas Johansson

332 Inlägg
1 november 2007
Lightforce extraljus priser har ja fått från www.strands.se
Hella Luminator Xenon är från Autoexperten o Mekonomen
Övriga hella och Bosch är från Swedol

15 Inlägg
1 november 2007
Trådstartare
foborg skrev:
8 i topp lista i ljusstyrka.                 Pris    Kvalite    Prisvärde

1 - Lightforce 240 HID                     sad      big_smile           hmm
2 - Hella Luminator Xenon                sad      big_smile           smile
3 - Lightforce 240 Blitz                     smile      big_smile           big_smile
4 - Bosch Big Knick                          big_smile     sad            smile
5 - Hella Ralley 3000 räfflat glas        big_smile     big_smile           big_smile
6 - Hella Ralley 3003 klart glas          big_smile     big_smile           smile
7 - Hella jumbo 320                         big_smile      big_smile           smile
8 - Hella 3000 compact                    big_smile      big_smile           smile

1 - ca 7000 kr
2 - ca 5500 kr
3 - ca 1500 kr
4 - ca 600 kr
5 - ca 500 kr
6 - ca 600 kr
7 - ca 500 kr
8 - ca 500 kr

Personligen tycker jag att Lightforce 240 lyser j*vla dåligt, Bosch Big Knick lyser klart mycke bättre. Lightforce xenon har jag ingen personlig erfarenhet av men kan inte tänka mej att dom, men så dålig reflektor, lyser bättre än Hella Luminator Xenon. Vilka är det värsta i extraljus väg jag har varit med om. Förövrigt så har du väl glömt bort NBB Xeonon som sägs lysa nästan lika bra som Lminatorn.

15 Inlägg
1 november 2007
Trådstartare
Vad tror ni om att konvertera ipf:are?

21 761 Inlägg
1 november 2007
Jo, skulle vara intressant att få höra hur det blir. Undrar om det blir speciellt stor skillnad med tanke på att originallampan är på 170/100W. Deras flodljus lyser ordentligt brett och jämnt iaf, det tycker jag åtminstone. Pencilmodellen lyser smalt, behövs minst två stycken för att lysa upp vägbredden långt fram.

Entreprenör
1 286 Inlägg
2 november 2007
foborg skrev:
Lightforce extraljus priser har ja fått från www.strands.se
Hella Luminator Xenon är från Autoexperten o Mekonomen
Övriga hella och Bosch är från Swedol

Det var inte priset jag menade utan snarare "kvalite"... Det är inte många som säger att Bosch BigKnick är av dålig kvalitet....!
Dessutom så kostar 240 Blitz 1500 PLUS MOMS på den sidan du refererar till... Medans priset på bland annat BigKnicks är med moms? Knepigt.....

Och sedan på "prisvärde" så skriver du efter 240 BLitz en big_smile gubbe. Liksom va? Lyser verkligen BLitzen 3-4 gånger bättre än BigKnickarna? Med tanke på att kostar just 3-4 gånger mer.......
Senast redigerat av NiKeMaN (2 november 2007)

// Niklas Johansson

332 Inlägg
2 november 2007
Har snackat med en del lastbils cahufförer som kör me lightforce .. dom säger att en 240 blitz är som två bosck big knick ...
men jag menar på att rostskyddet på big knick inte är så fantastiskt.
dessa hus rostar betydligt snabbare än tex hella, nbb o lightforce.
så det är en nackdel med att ha bosch, annars är dom bra i reflektor oså

Konsult
1 247 Inlägg
2 november 2007
Jag kör 3 st Sim extraljus (Hella 3000 kopior) med 100w lampor i. De lyser riktigt bra och kostar ca 250:- st .. Det är verkligen ett prisvärt extra ljus kan jag säga smile

Mr White
1 072 Inlägg
2 november 2007
Kör me 4st Bosch Big Knick å hundra watt i dom..Är helnöjd smile

BilstereoNörd
576 Inlägg
2 november 2007
Kör med 3st X-enon konverterade Hella Rally 2000 flod (går att läsa tidning i ljusskenet på 3km avstånd)..

Bignickarna har en ganska kraftig "beam" i mitten med dålig bredd framför bilen, men vill man ha en punktformad kraftig beam så är de bra..

Hella har lite smalare beam men en mycket bra bredd närma bilen så att de lyser upp vägkanter och åkrar m.m....

I min smak så har HELLA alltid tänkt på en komplett ljusbild med bredd och längd, de lyser upp vägkanterna bra utan att man behöver vinkla ut dem m.m..

Så HELLA is the shit!
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

LillNaisarn
2 november 2007
MercaBenz skrev:
Vad tror ni om att konvertera ipf:are?

Om du menar IPF Rally 2000 är dom minst sagt svårslagna, dom enda x-tra ljusen jag skulle snöra på bilen smile

NoFuckNoRide
474 Inlägg
2 november 2007
jag har 3 st hella 3000 Blue med räfflat glas lyser riktigt bra, mkt nöjd

Sug Performance Club

15 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
vad ska man ha för kelvin tal?
vill se bra i snörök,dimma osv

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
5 november 2007
Har beställt 3 lightforce 240 blitz.

Är jag inte nöjd med ljusbilden så får det bli något filter. Finns för olika ljusbild och färg.
Med andra ord, byt helt karaktär på dina ljus på några minuter. Skulle filtret bli slitet så byter man och ljusen blir som nya igen...
Finns detta på hella, bosch ipf? De flesta filter till den netta summan av 150 kr enligt min gode vän...

http://www.lightforce.se/filter_1381.html
Senast redigerat av bumpe (5 november 2007)

´76
82 Inlägg
5 november 2007
Tagg3N skrev:
Jag kör 3 st Sim extraljus (Hella 3000 kopior) med 100w lampor i. De lyser riktigt bra och kostar ca 250:- st .. Det är verkligen ett prisvärt extra ljus kan jag säga smile

Japp dom är helt klart ruggigt prisvärda! Finns även andra prisvärda x-ljus, har monterat 3st x-ljus som heter NS-2100B (säljs av PeBe) på tjejens bil, där vi inte ville ha så stora som 3000/Big Knick ljus utan lite mindre "diskreta" dom lyser också riktigt bra för den pengen!

Personligen gillar jag inte Bosch lysen då husen på dom rostar ruggigt fort, sen måste väl Lightforce vara bra grejer tycker dom vinner varje x-ljus test...

På Boran ska jag nu testa att montera H4 Bi-Xenon kit, vill helst inte ha någe x-ljus på den då det förstör "looken", hoppas det kommer duga med Xenonkonverteringen...

Jussi
71 Inlägg
23 november 2007
Hej. ville bara lägga till att jag har köpt 4st bosch navigator för 575kr i en butik i luleå. billigt kan jag säga. sen har jag xenon konverterat dom med 6000k. det lyser för j'vla mycket. är väldigt nöjd med dom. big_smile

Kolla in min Volvo V70N projekt tråd

Sök