Montera dekaler i kyla?

pekka_ www.x40nordic.com
23 februari 2008 · 59 Inlägg

Läste på dekaltrim.nu att det ska vara minst 18 grader ute
när man sätter fast dekaler på bilen. Någon som har ett tips om hur man kan
göra om man vill göra det idag? smile.

BMW 120i M (2008)
dj_padde
23 februari 2008 · 1 813 Inlägg

in i ett garage sätt igång en fläkt..!!  värm annars plåten där den ska sitta och sen på med den och sen värm igen.. !! sätter sig då med..

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
pekka_ www.x40nordic.com
23 februari 2008 · 59 Inlägg

dj_padde skrev:
in i ett garage sätt igång en fläkt..!!  värm annars plåten där den ska sitta och sen på med den och sen värm igen.. !! sätter sig då med..

Okej, ska sitta på rutan, så man skulle kunna ta en hårfön och värma rutan, sen på med dekalen, och värma igen, hur länge?

BMW 120i M (2008)
Jonve Livsnjutare
23 februari 2008 · 342 Inlägg

Hur stor är den?

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!
pekka_ www.x40nordic.com
23 februari 2008 · 59 Inlägg

Jonve skrev:
Hur stor är den?

2 st 30 cm, och en framrute streamer, men jag tror jag väntar med streamern

BMW 120i M (2008)
Tribbe SAAB♥SUBARU
14 augusti 2008 · 1 636 Inlägg

Lyfter den här då jag inte hittar någon bättre.
Jag funderar på att montera en dekal nu i helgen men är helt nollad på hur man gör. Kanske någon som kan göra en liten guide?

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
frosth__ Team Kränghäng
14 augusti 2008 · 657 Inlägg

fukta gärna lite innan, de underlättar för korrigering och trycka ut ev bubblor som blir,

Stryk med nåt hårt och jämnt, snöskrapa funkar ganska bra om inte annat, värm gärna lite efter för att få de att fästa bättre..

Team Frosth
Car Custom & Tuning | carcustomtuning.se
peegee Forummoderator
14 augusti 2008 · 2 924 Inlägg

Tänk på att det inte bara ska vara värmt medans du monterar dekalen, det behövs även "torka" i ett dygn i värme efteråt för att det ska sitta fast bra, speciellt en framrutestreamer som få utstå hårt tryck och mkt fukt.

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Baxtr Leg. nöt
14 augusti 2008 · 460 Inlägg

Går det inte att göra som när man tonar rutorna? fukta, på me dekalen fukta lite på dekalen och sen "skrapa" på..? fast de e klart ska den sitta på karossen så kanskke de inte e så bra.. men funkar iaf om man ska sätta dit en streamer i fram/bakrutan..

SAAB
Tribbe SAAB♥SUBARU
14 augusti 2008 · 1 636 Inlägg

Dekalen i fråga kommer att sitta mitt på bakrutan... när ni säger fukta.. menar ni kranvatten då eller?
Och sen värma pratar ni också om. Jag har ingen möjlighet till att ställa bilen under tak ens en gång.. kommer det inte fästa då?

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
peegee Forummoderator
14 augusti 2008 · 2 924 Inlägg

Tribbe skrev:
Dekalen i fråga kommer att sitta mitt på bakrutan... när ni säger fukta.. menar ni kranvatten då eller?
Och sen värma pratar ni också om. Jag har ingen möjlighet till att ställa bilen under tak ens en gång.. kommer det inte fästa då?

Bilen bör stå torrt i 15-20 graders värme under montering och 12 timmar efteråt annars blir det skit med stor sannolikhet och det sitter inte kvar

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Tribbe SAAB♥SUBARU
14 augusti 2008 · 1 636 Inlägg

Så då måste jag alltså vänta tills nästa sommar?..... roll

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Gizmojohan
14 augusti 2008 · 3 295 Inlägg

det är bara att montera.. monterade en stor "JBL!" dekal i min bakruta på min gamla mazda som jag hade, då var det +4 grader ute, den satt kvar på sommaren när jag sålde bilen iaf.. big_smile

båge montör och hobby mekaniker
14 augusti 2008 · 2 672 Inlägg

satte en framrute streamer på en kompis bil för ett tag sen, den sitter som fan! så det är bara att sätta dit! gör bara rent och var noga så sitter det!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
BOMBO
14 augusti 2008 · 17 Inlägg

ställ bilen i solen eller i ett garage så att den är varm. blanda lite såpa med vatten och fukta där dekalen skall sitta så att du kan flytta den lite under monteringen om du skulle vilja, ta något hårt finspeciella skrapor men du kan använda en is skrapa men akta dekalen. Pressa ut vattnet som du sprejade på och eventuella bubblor värm gärna tex med en hårblås så att den torkar. lycka till

Life Is Simple Make A Choise And Never Look Back
Volvo V70R (1998)
Mr_EmCom Med.lem
14 augusti 2008 · 3 759 Inlägg

Jag lärde mig den hårda vägen.
Skulle sätta upp en på baksidan av bakrutan på min gamla 16v mitt i vintern.

Jävlar att det inte gick!. Men sen drog jag på cupéfläckten som as + en till värmefläckt från garaget, å gick in å fika, när jag kom tillbaka gick det jättelätt.

Jag gjorde inte eftervärming å den satt dom 3 dyngnen till jag sålde den iaf smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/49646/236319_34k8in.jpg
Så blev det smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Tribbe SAAB♥SUBARU
15 augusti 2008 · 1 636 Inlägg

Jag läste på dekaltrim att dom rekomenderar torrmontering. är det svårare eller eftersom att alla rekomenderar våtmontering här hmm

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
16 augusti 2008 · 1 636 Inlägg

Blackscorpion skrev:
Kör torrmontering, det går alldeles utmärk nu!!!

1. Rengör ytan ordentligt.
2.Tejpa upp mät logan.
3.Sätt fast logan på mitten.
4.Ta bort  bakpappret på halva logan och klipp bort.Montera från mitten och ut med en skrapa.
5. Ta bort tejp och resten av bakpappret och montera från mitten och ut.
6. Ta bort appliceringspappret.

Skrapan ska gärna vara av hårdplast!!

Lycka till...

Okej, jag kanske ska göra ett försök på något liknande. Hur lång tid tar det innnan det torkar?.. så man vet när man vågar använda vindrutetorkaren.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang