3201
Sök

Nissan 200 sx - FIXA LJUD?

17 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
Hejsan! Nu är det så att jag ska försöka fixa lite ljud till min nya Nissan 200 sx (1989).

Jag har ett dilemma dock - jag kan ingenting om varken bilar eller billjud. Men däremot älskar och gör jag musik själv så det är nästan det viktigaste i min sportbil.

Bilen har 2 dörrar och där fram ser det ut som om det ska sitta ovala högtalare i dörrarna och där bak är det utsågad för 2 st 6.9or i hatthyllan. Ingen av högtalarna funkar men sladdarna vet jag ingenting om.

Jag vill alltså ha:
2 st högtalare i varje dörr där fram.
2 st 6.9or i hatthyllan
1 st slutsteg
1 st Basslåda (suubwoofer)
KABLAR?
NYARE CDSPELARE?

Sen vet jag inte hur det är med min cd-spelare. Jag tror att den är liksom bilen från 89 (alltså original) och då kanske det inte fungerar att koppla in subwoofer, slutsteg och allt vad det är till den. Det är en Pioneer Tuner CD-player DEH-55. High power system 20w+20w

.. Vad nu det betyder

Men min fråga är alltså; Hur ska jag gå till väga, koppla allting, måste jag hålla på även i motorhuven med batteriet på något vänster och vad är det som är viktigt att köpa imorgon. Jag vill inte åka till garaget kl 6 och börja mecka sedan upptäcka att jag köpt för lite av kablar eller något så att jag måste vänta tills I-övermorgon.

Alltså vill gärna ha en snabbkurs på hur man kopplar allt det här och hur man gör..

TACK SNÄLLA på förhand!!!

schtek
478 Inlägg
28 februari 2008
Finns säkert 900 likadana frågor..

Från batteriet ska du dra en pluskabel till slutsteget ca 20-30cm (hellst) ska du skarva in en säkring.
Antar att org stereon är skit.
Du behöver dra från stereon: remote till steget (signal till steget som sätts på/stängs av när stereon gör detsamma) den kabeln brukar (från stereon vara blå eller blå/vit)
Lågnivå till steget
kablar till högtalarna i dörrarna.
jag brukar låta stereon driva framsystemet.

Där bak behöver du kablar från baslådan till steget, en jordkabel från steget till lämplig jord..hmm det var väll kablarna..

Vet inte om du fått någon bättre insikt i hur det fungerar..bäst är nog att fråga där du ska köpa grejjorna vad för kablar och äskring m.m. du behöver!

använd sökfunktionen här på forumet och ögna igenom 5-10 trådar så lovarjag att du kmr få en helt ok syn på det hela! Som sagt, fråga där du köper prylarna.

329 Inlägg
28 februari 2008
här kan du ju läs det mesta..
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=28428

eller lämna bilet till någon som kan brukar bli bättre när man inget kan själv.
och brukar bara bli dyrare om man inte klarar ut det på halva vägen och någon ska försöka fixa till allt efte dina fel...

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

Sök