3404
Sök

Nissan 200 xs s13 -89's hälsa ?

17 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
Hejsan!

Jag har köpt en nissan 200 sx för några dagar sen. 
(bilen har gått 15 000 mil)

Tyvärr så kan jag ingenting om varken bilar eller min bil. Jag vet typ bara hur man kollar oljan. Vad är det mer jag behöver kolla med jämna mellanrum?

Nånting med turbon? eller någon slags servo vätska? Är det bara att köra tills det blir något fel på bilen eller ska jag försöka förebygga felen innan de inträffar?

Ge gärna tips på vad jag kan kontrollera och så för att bilen inte ska säcka ihop.

Tack så mycket på förhand!

1 703 Inlägg
2 mars 2008
Om du inte vet när olja, oljefilter, tändstift samt bränslefilter är bytt senast, så är ju det en god start för ett problemfritt ägande smile

Sen brukar ju, If its not broken, dont fix it, gälla, Där har vi ett problem om en bil haft ett flertal yngre ägare.
wink

Alla vätskor och oljor kan du kolla nivån på i motorummet. Minst en tvätt i veckan så håller du karossen fin smile

Om turbon börjar bli dålig i sina lager, brukar det komma rök av förbränd olja ur avgassystemet när du stått en stund på tomgång (blå rök).

Om du inte har monterat ett extra oljekyl, rekomenderar jag dig inte att ligga och pressa överdrivet långa sträckor på motorväg, då ca18det (motorn) lider av en kombination av liten oljemängd och dålig kylning. Skaffa en oljetempsmätare om du vill vara på den säkra sidan.

Lycka till med din 200sx smile Det är förbaskat roliga bilar!

bonntrimmare
655 Inlägg
2 mars 2008
håller me föregående talare smile

17 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
Henkebenke jag vet hur man kollar oljesticka, men hur kollar man tändstift / bränslefilter / oljefilter då?

Alla vätskor och oljor kan du kolla nivån på i motorummet.  med det menar du oljesticka å grejer eller på instrumentbrädan?

Tack så mycket vill verkligen inte att den ska säcka ihop:P

Herr
1 722 Inlägg
3 mars 2008
Han menar nog att du ska hålla koll på så att du har tillräckligt me kylarvatten och kolla nivån på diverse andra behållare. annars summera nog benke det där rätt bra=)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

kevlar_soul
3 mars 2008
Lämna in bilen på service på någon verkstad och be om att få ovanstående saker bytta.. Det är som någon sade, en mycket god start..

1 703 Inlägg
3 mars 2008
Jowler skrev:
men hur kollar man tändstift / bränslefilter / oljefilter då?

Alla vätskor och oljor kan du kolla nivån på i motorummet.  med det menar du oljesticka å grejer eller på instrumentbrädan?

Tändstiften kan du kolla skicket på om du skruvar ur dom och mäter elektrodavståndet samt inspekterar färgen på elektroden. Då kan du få en uppfattning om hur skicket på stiften är, samt hurpass snålt/korrekt/rikt motorn går.... men det bästa i ditt fall är nog att lämna in bilen på en shysst service.

Bränslefilter och oljefilter "kollar" man inte, det byter man smile

Men som sagt, lämna in bilen på en riktigt shysst service.

4 670 Inlägg
3 mars 2008
Som tidigare skrivigt lämna in bilen o låt dom kolla allt..

Mycket smidigare kostar kanske lite mer men värt det om man är osäker m.m

olje o bränslefilter byter man samt olja om du inte vet när den är bytt.. oljan ska bytas ofta

montera även oljekylare!

17 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
Hur ofta ska oljan bytas den byttes för 3 månader sen? Och hur mycket kostar oljekylare / var ser jag om jag har det / vad kostar det?

Jag tror inte jag har råd att lämna in den på service just nu.

Tack snälla på förhand!

4 670 Inlägg
3 mars 2008
Jowler skrev:
Hur ofta ska oljan bytas den byttes för 3 månader sen? Och hur mycket kostar oljekylare / var ser jag om jag har det / vad kostar det?

Jag tror inte jag har råd att lämna in den på service just nu.

Tack snälla på förhand!

ja du ja byter var 500 mil för o vara på säkra sidan!

oljekyl kostar runt 2500 men alla slangar m.m!

Sök