Stoppa Fra-lagen!

joonte_ got stance?
18 juni 2008 · 546 Inlägg

och jag som blev glad när högern tog över..... nej, nu år det vara nog går detta igenom så tar vi ett steg närmare kommunismen(hoppas ingen i regering läste detta för då blir det väl ungdomsanstalt)

夢の力
Honda Civic "EK3" (1998)
Phaetoon
18 juni 2008 · 8 156 Inlägg

En sak som skrämmer mig är att dom som rekryterats till FRA inte är några duvungar direkt.
Dessutom håller dom ju inte tyst direkt. Det har ju läckt ut en hel del till media. Om saker som
rör dom själva läcker ut, vad händer då med information som inte berör dom själva?
Dom lär ju sälja information till högstbjudande (med rabatt till USA förstås...)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
M103
18 juni 2008 · 1 570 Inlägg

Orka. Vilka tror vi att vi är? Centrum av universum? De kommer naturligtvis inte läsa dina kärleksbrev och sitta och garva i fikarummet. Spionera mera.

Phaetoon
18 juni 2008 · 8 156 Inlägg

I Europakonventionen om mänskliga rättigheter står detta skrivet:

Artikel 10 Yttrandefrihet
1. Var och en har rätt till yttrandefrihet. Denna rätt innefattar åsiktsfrihet
samt frihet att ta emot och sprida uppgifter och tankar utan offentlig
myndighets inblandning
och oberoende av territoriella gränser. Denna
artikel hindrar inte en stat att kräva tillstånd för radio-, televisions- eller
biografföretag.

2. Eftersom utövandet av de nämnda friheterna medför ansvar och
skyldigheter, får det underkastas sådana formföreskrifter, villkor,
inskränkningar eller straffpåföljder som är föreskrivna i lag och som i ett
demokratiskt samhälle är nödvändiga med hänsyn till den nationella
säkerheten
, den territoriella integriteten eller den allmänna säkerheten,
till förebyggande av oordning eller brott, till skydd för hälsa eller moral,
till skydd för annans goda namn och rykte eller rättigheter, för att
förhindra att förtroliga underrättelser sprids eller för att upprätthålla
domstolarnas auktoritet och opartiskhet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
azid Det som inte dödar gör ont
18 juni 2008 · 2 668 Inlägg

förstår inte vad det är för hot dom är rädda för vad är det dom måste kolla? finns ingen hotbild imot sverige då vi flinar åt alla och inte säger imot nått land

2slow
Phaetoon
18 juni 2008 · 8 156 Inlägg

henrikh skrev:
Orka. Vilka tror vi att vi är? Centrum av universum? De kommer naturligtvis inte läsa dina kärleksbrev och sitta och garva i fikarummet. Spionera mera.

Det har hänt att känslig information som blivit inhämtad via spioneri har läckt till media och fått personer sparkade från sina jobb.
Senaste skandalen hände väl i Tyskland där Deutsche Telekom gjorde sökningar på telefonnummer tillhörande journalister för att avgöra vilka anställda som dessa journalister kontaktat.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
18 juni 2008 · 8 156 Inlägg

azid skrev:
förstår inte vad det är för hot dom är rädda för vad är det dom måste kolla? finns ingen hotbild imot sverige då vi flinar åt alla och inte säger imot nått land

Jag kan bara hålla med. Det finns något som nämnts ett antal gånger i debatten:
Proportionalitetsprincipen

Proportionalitetsprincipen, inom juridiken den princip som säger att åtgärder inte skall gå utöver det som är nödvändigt med hänsyn till ändamålet. Enligt denna princip vägs olika intressen mot varandra (till exempel samhällets krav på säkerhet mot individens rätt till integritet).

Proportionalitetsprincipen är en rättssäkerhetsprincip, som innebär att det skall råda balans mellan mål och medel. I EG-rätten gäller ett proportionalitetstest som består av tre kriterier som alla skall vara uppfyllda för att åtgärden skall anses proportionell. Dessa är: Är åtgärden ägnad att tillgodose ändamålet? Är åtgärden nödvändig för att uppnå ändamålet eller finns det mindre inskränkande alternativ? Står den fördel åtgärden tillgodoser i rimlig proportion till den skada som åtgärden kan orsaka för de berörda?

Inom folkrätten hänvisas ibland till proportionalitetsprincipen som i detta sammanhang betyder att risken för civilbefolkning ska vägas mot nyttan av ett angrepp på ett militärt mål. Övervägandet kan leda till att angriparen väljer en annan stridsmetod eller avstår från anfall.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
azid Det som inte dödar gör ont
18 juni 2008 · 2 668 Inlägg

ja sånna här metoder behövs inte i ett modernt sammhälle utan hotbild... annat var det med soviet då tex
stalin hade ihjäl typ alla högre generaler i sin krigsmakt för att ingen skulle döda honom och ta han plats. då kunde dom inte lita på nån. så funkar det inte här makthungern och paranoian lever inte kvar...

farligt steg det här i mina ögon

och om nån nu anfaller vad fan ska vi göra? skicka hemvärnet och lumpen pojkarna... äähh ge upp och låt dom ta över vårt land och ge dom våran stadsskuld

Senast redigerat av azid (18 juni 2008)

2slow
Kanelbullen
18 juni 2008 · 1 722 Inlägg

?!?! vad är Fra-??

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Volvo XC70 (2015)
Phaetoon
18 juni 2008 · 8 156 Inlägg

FRA = Försvarets radioanstalt
Sveriges signalspaningsorganisation.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
camaro67 Meister
18 juni 2008 · 6 763 Inlägg

Jag har inte heller något att dälja så varför inte?

Sen om de sitter och skrattar åt mina mejl eller sms i fikarummet skiter väll jag i, för de lider inte jag av.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
FireTraXX DFFL
18 juni 2008 · 9 020 Inlägg

camaro67 skrev:
Jag har inte heller något att dälja så varför inte?

Sen om de sitter och skrattar åt mina mejl eller sms i fikarummet skiter väll jag i, för de lider inte jag av.

Ok, men då kommer jag hem till dig imorgon och installerar kameror som övervakar varenda en millimeter av ditt hus.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Mackanol
18 juni 2008 · 2 079 Inlägg

FireTraXX skrev:

camaro67 skrev:
Jag har inte heller något att dälja så varför inte?

Sen om de sitter och skrattar åt mina mejl eller sms i fikarummet skiter väll jag i, för de lider inte jag av.

Ok, men då kommer jag hem till dig imorgon och installerar kameror som övervakar varenda en millimeter av ditt hus.

kom till mig istället

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.
camaro67 Meister
18 juni 2008 · 6 763 Inlägg

FireTraXX skrev:

camaro67 skrev:
Jag har inte heller något att dälja så varför inte?

Sen om de sitter och skrattar åt mina mejl eller sms i fikarummet skiter väll jag i, för de lider inte jag av.

Ok, men då kommer jag hem till dig imorgon och installerar kameror som övervakar varenda en millimeter av ditt hus.

Du är så välkommen..

Men det är ändå inte samma sak. Grejen är att man kan ta kriminella istället för att låta dom gå fria. Men jag förstår ju att du är emot de...

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
azid Det som inte dödar gör ont
18 juni 2008 · 2 668 Inlägg

men fatta sånt här missbrukas.. fånga kriminella och jaga terrorister lägg ner det är redan fullt och polisen har fullt upp att leka med nya speed pickan

2slow
FireTraXX DFFL
18 juni 2008 · 9 020 Inlägg

camaro67 skrev:

FireTraXX skrev:

camaro67 skrev:
Jag har inte heller något att dälja så varför inte?

Sen om de sitter och skrattar åt mina mejl eller sms i fikarummet skiter väll jag i, för de lider inte jag av.

Ok, men då kommer jag hem till dig imorgon och installerar kameror som övervakar varenda en millimeter av ditt hus.

Du är så välkommen..

Men det är ändå inte samma sak. Grejen är att man kan ta kriminella istället för att låta dom gå fria. Men jag förstår ju att du är emot de...

Vad jag sysslar med privat är egentligen oviktigt.
Jag vill inte att Farmor anka och hennes lakejer ska läsa min mail.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Phaetoon
18 juni 2008 · 8 156 Inlägg

camaro67 skrev:

FireTraXX skrev:

camaro67 skrev:
Jag har inte heller något att dälja så varför inte?

Sen om de sitter och skrattar åt mina mejl eller sms i fikarummet skiter väll jag i, för de lider inte jag av.

Ok, men då kommer jag hem till dig imorgon och installerar kameror som övervakar varenda en millimeter av ditt hus.

Du är så välkommen..

Men det är ändå inte samma sak. Grejen är att man kan ta kriminella istället för att låta dom gå fria. Men jag förstår ju att du är emot de...

Men den här lagen handlar inte om att kolla kriminella?
För polisen har ju rätt till att avlyssna personer efter att fått tillåtelse av domstol. Här snackar vi militär övervakning...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
camaro67 Meister
18 juni 2008 · 6 763 Inlägg

FireTraXX skrev:

camaro67 skrev:

FireTraXX skrev:

Ok, men då kommer jag hem till dig imorgon och installerar kameror som övervakar varenda en millimeter av ditt hus.

Du är så välkommen..

Men det är ändå inte samma sak. Grejen är att man kan ta kriminella istället för att låta dom gå fria. Men jag förstår ju att du är emot de...

Vad jag sysslar med privat är egentligen oviktigt.
Jag vill inte att Farmor anka och hennes lakejer ska läsa min mail.

Och varför är du emot de? Är de så hemliga så att inte en främande människa som aldrig kommer få veta vem du är får läsa dom?

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
camaro67 Meister
18 juni 2008 · 6 763 Inlägg

Phaetoon skrev:

camaro67 skrev:

FireTraXX skrev:

Ok, men då kommer jag hem till dig imorgon och installerar kameror som övervakar varenda en millimeter av ditt hus.

Du är så välkommen..

Men det är ändå inte samma sak. Grejen är att man kan ta kriminella istället för att låta dom gå fria. Men jag förstår ju att du är emot de...

Men den här lagen handlar inte om att kolla kriminella?
För polisen har ju rätt till att avlyssna personer efter att fått tillåtelse av domstol. Här snackar vi militär övervakning...

Och vad vill militären komma åt då? Terrorister? Spioner? Avlyssna och läs för fan

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
FireTraXX DFFL
18 juni 2008 · 9 020 Inlägg

camaro67 skrev:

FireTraXX skrev:

camaro67 skrev:

Du är så välkommen..

Men det är ändå inte samma sak. Grejen är att man kan ta kriminella istället för att låta dom gå fria. Men jag förstår ju att du är emot de...

Vad jag sysslar med privat är egentligen oviktigt.
Jag vill inte att Farmor anka och hennes lakejer ska läsa min mail.

Och varför är du emot de? Är de så hemliga så att inte en främande människa som aldrig kommer få veta vem du är får läsa dom?

Aldrig veta vem jag är?
De vet vem jag är när de läser mina mail.

Den personliga integriteten är allvarligt hotad.
Denna lagen strider fulllständigt mot grundlagen.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang