3047
Sök

Ska turbotrycket verkligen vandra såhär ?

377 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
#1
Tjenare har en Saab 900Se -95 (fulltrycksturbon 2.0)
det är så att laddtrycket vandrar tar ett exempel; som det blir när jag trycker fullgas på 2an vid 2000rpm så stiger laddtrycket fort till 0.8bar sen om jag fortsätter att hålla fullgas så går laddet ner till 0.55-0.6bar och fortsätter så ända tills jag får bilen över 5500rpm då sticker laddet iväg till 0.8 igen.

ska det verkligen vara så? :S

Tacksam för alla svar jag får.

Mvh // Jokk3


741 Inlägg
8 juli 2008
#2
Det låter faktiskt inte normalt nej, men det är normalt att laddet sjunker ju mer man varvar speciellt om du kör på högre växlar.. Men att det gör så på 2an var lite konstigt :S

Överladdad!
530 Inlägg
8 juli 2008
#3
vad jag har hört och när man satt i skolbänken och fick höra mycket om saab så fick man det där förklarat, gäller säkert fler än bara saab.  databoxen justerar laddtrycket för att ge optimal förbränning. typ.. ( somnade sen i skolbänken) cool    eller så är det nåt som är trasigt

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

10 Inlägg
9 juli 2008
#4
-Sjekk vacuumslanger for lekasje (slanger mellom turbo wastegate, innugsmanifold og magnetventil).
-Feilsøk av magnetventil (lukking//åpning ved tenningsbryter av/på og puls-signal/spenning fra APC).
-Justering av grunnladetrykk.

Søk litt på diverse forum ang. disse tema, og du får nok orden på bilen din smile

Ng900t

355 Inlägg
9 juli 2008
#5
Att den peakar och sen sjunker gör väl nästan alla turbobilar men borde inte stiga igen så mycket. Så något är nog inte som det ska..


Forummoderator
10 576 Inlägg
9 juli 2008
#6
Vilken utetemperatur gäller det?  inte helt otänkbart att det är värmen som gör att bilen får backa laddtrycket?

Många sådana saker att utesluta innan du vet säkert att det är fel

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
9 juli 2008
#7
har du provat nya stift?

Tänk på att ditt öppna filter kan börja suga in varmluft, det sitter bäst nere innanför dimljuset.

Låna en magnetventil och se om det blir någon skillnad, inte allt för ovanligt att den ger dina symtom.

kontrollera alla vakumslangar i motorutrymmet.
Senast redigerat av kwansa (9 juli 2008)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Allt i allo
358 Inlägg
9 juli 2008
#8
om laddet pendlar på alla växlar så har du ett turbo ras att vänta. skulle tro att det inte är något fel då laddet sjunker lite en sväng om bilen inte är chippad. t5orna gör så vet inte riktigt varför.

De é nice !

2 164 Inlägg
9 juli 2008
#9
Inte säkert de är turbon.
Kolla upp först så du har stabilt GLT genom att ta ur säkringen i handsfacket (nr:5)
Har du inte de så koppla ihop slangarna W och C.
Har du fortfarande svajande laddtryck är de 2 saker de kan vara.
WG klockan/membrandosan som är dålig eller nån vakumslan som läcker lite.

MVH

F


377 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#10
Nej jag har inte provat att byta stift här som någon sa, och luftfiltret sitter med en avskärmning men det kanske inte spelar så stor roll?
Tack för de andra svaren ska kolla lite till på dessa saker.


Har även en till notering ang. laddet.

när jag växlat från 2an till 3an och drar på full på 3an så drar laddet upp till 1.1bar ungefär och sen efter någon sekund så går laddet ner till 0.8 och sen pendlar det emellan 1.1 och 0.8.
ska filma imorgon på laddtrycksmätaren så får ni se vad jag menar.


Diktator
433 Inlägg
11 juli 2008
#11
Skulle chansa på att membranet i din wg klocka är dåligt.. Annars magnetventilen som styr laddet..

Varför köra sakta när man kan köra fort?

377 Inlägg
11 juli 2008
Trådstartare
#12
http://www.garaget.org/video/kzi315k4i5fw där är filmen, ta er en titt


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
11 juli 2008
#13
Helt normalt för en bil som är orginal smile

Lägg upp en film där du trycker fullt från 1500rpm till 5000rpm på tex 3 eller 4:an smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

377 Inlägg
11 juli 2008
Trådstartare
#14
kwansa skrev:
Helt normalt för en bil som är orginal smile

Lägg upp en film där du trycker fullt från 1500rpm till 5000rpm på tex 3 eller 4:an smile

det kan jag göra, men inte just nu då vädret inte vill vara bra :p



Sök