Tjena. Har en Saab 900 från 96 med ECC/AC och allt vad det heter.
Fläkten har slutat fungera.
Har testat med annan AC-panel, hjälpte inte. Även kollat kablar och kontakter bakom paneler och sådär, allt ser bra ut och inget hjälper där heller.
"Fläktmotståndet" som det så fint kallas kan det kanske vara, men går gärna inte och köper ett nytt i onödan.
Det går 7st kablar till/från fläktmotståndet. 3st svarta jordkablar, och 4st pluskablar av något slag. I en av dem har jag strax under 11V, i de nästkommande två så går det 11.4V, och i den sista så varierar spänningen från 0.7V-5V beroende på vilken hastighet jag ställer i AC-panelen.
Börjar man med fläkthastigheten på lägsta/av så går det 0.7V där. Det gör det även i hastighet 1, och hastighet två. Därefter ökar spänningen med ungefär 0.2-0.5V per steg, för att vid sista steget öka med över 2V upp till 5V.
Borde inte spänningen vid maxläge vara runt 12V?
Någon som vet hur detta system fungerar? Vore ju mindre kul om fläktmotståndet fungerar och det är fläkten som gett upp...
HÄR ÄR EN FILM PÅ EN DEL AV FELSÖKNINGEN: http://www.garaget.org/video/lr2ijqu8e2n5EDIT: Kan tillägga att jag har tryckt Auto+OFF för att "kalibrera" systemet. Det hjälpte inget, och displayen visade en nolla, vilket skall betyda att det inte finns några fel.
EDIT 2: Har givetvis kollat säkringen. Har även uteslutit kabelbrott, då det är ganska omöjligt att få kabelbrott i kablar som aldrig överhuvudtaget rör på sig.