Hur tar jag bort fjädrarna bak på S70?

S70-T5R
7 februari 2010 · 29 Inlägg

Tjena hur plockar ja bort fjädrana bak på min s70 t5 smidigast ska byta till nya ??? grubblade innan men kom fan inte på de . de e säkert skit lätt TACK I FÖRHAND

Marlboroman
7 februari 2010 · 8 234 Inlägg

Lossar stötdämparna och sen sitter det en "puck" i botten som sitter med en mutter på undersidan. Lossa på muttern och på med fjäderspännare, men man får labba lite med hur man sätter spännarna, dem kan inte sitta mitt emot varann och sen är det bara att spänna ihop och plocka ur.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
S70-T5R
7 februari 2010 · 29 Inlägg

Okay hur sätter ja dit nya sen då ? trycker sen vrider till ett visst läge eller ?? TacK i förhand

Christian S
7 februari 2010 · 4 816 Inlägg

Marlboroman skrev:
Lossar stötdämparna och sen sitter det en "puck" i botten som sitter med en mutter på undersidan. Lossa på muttern och på med fjäderspännare, men man får labba lite med hur man sätter spännarna, dem kan inte sitta mitt emot varann och sen är det bara att spänna ihop och plocka ur.

jag har aldrig använt fjäderspännare när jag har bytt fjädrar bak på nån 850/X70 utan den har bara varit att bända lite med en skruvmejsel så har den glidit ur skålen.

S70-T5R skrev:
Okay hur sätter ja dit nya sen då ? trycker sen vrider till ett visst läge eller ?? TacK i förhand

att få dit dom nya är inget problem då man oftast byter till sänkfjädrar och dom är kortare än orginalfjädrarna och är hur enkla som hellst att få dit.
ja, du ser hur den ska ligga om du tittar hur det ser ut där fjädern ska vara.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
S70-T5R
7 februari 2010 · 29 Inlägg

Tack så jätte mkt för hjälpen har ja lite att greja med efter jobbet imorgon smilecool

FLindgren
7 februari 2010 · 5 089 Inlägg

Japp. bort med dämparna i underkant å böjj ner hela bakvagnen. bara att sätta en domkraft under och lyfta upp bakvagnen igen för att sätta dit dämparen på rätt plats.
typ 10 minuters arbete:P

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang