S70 GLT sportluftfilter

Rake
24 juli 2010 · 164 Inlägg

Hej, jag har en S70 GLT '98 och har instalerat ett sportluftfilter men jag är osäker på om jag har satt det korrekt. Från början satte jag dit det utan LMM och alla slangar och då fick jag ett jävligt sjyst ljud men när jag lämnade in bilen på service (vilket var dagen efter som tur var?) så sa dem att jag inte kunde ha ett sportluftfilter så som jag hade satt det. Varför sa dom inte men jag antar att något skulle kunna gå i sönder?
Nu har jag satt filtret efter LMM:en men får inte alls lika gött ljud.

Så jag undrar: Har jag satt filtret korrekt? Får man ut något annat än goare ljud med sportluftfilter? Spelar kvalite stor roll? Detta filter är från Biltema och kostade 200 kr.



http://a.imageshack.us/img717/3219/sportfilter.jpg

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
TurbOla Reservdansk
24 juli 2010 · 6 271 Inlägg

Alltså, din LMM är faktiskt en del av bilens styrsystem.

Utan LMMen är bilen blind, den vet inte hur mycket soppa den ska ha, lambda-mätningen kommer inte heller att funka för bilen vet ju inte luftmängden, så den kan ju inte justera några värden på bränslet...

Att börja plugga vacuumslangar och sådant är ingen bra idé, alla har de en funktion.

Mitt tips är att skaffa ett sport-insatsfilter istället för att börja kladda med öppet filter.

Det fungerar till turbobilarna, för de är byggda utan de extra vacuumslangarna och det är inga problem att montera filter där.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rake
24 juli 2010 · 164 Inlägg

Jag har ingen turbobil och varför jag täppte igen vakumslangen var för att jag läste att man skulle göra det någonstans... Men detta filter är vad jag har nu och jag vill se till så det sitter korrekt för nu, jag kommer att köpa ett vettigare filter i framtiden, tänkte mig: http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvod … 5-glt.html


Ändring: Läste vad du skrev igen, du menar att öppet filter funkar bättre till turbobilar? Öppetfilter ska ju funka fint för sugmotorer också eller? Men det är öppet filter jag vill ha för att det ger mer ljud.

Senast redigerat av Rake (24 juli 2010)

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
Marlboroman
24 juli 2010 · 8 234 Inlägg

Rake skrev:
Ändring: Läste vad du skrev igen, du menar att öppet filter funkar bättre till turbobilar? Öppetfilter ska ju funka fint för sugmotorer också eller? Men det är öppet filter jag vill ha för att det ger mer ljud.

Öppet filter funkar, oavsettom det är turbo eller sugmotor. Och slangen som du pluggade har inte så stor betydelse.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Frosted
24 juli 2010 · 1 878 Inlägg

Marlboroman skrev:

Rake skrev:
Ändring: Läste vad du skrev igen, du menar att öppet filter funkar bättre till turbobilar? Öppetfilter ska ju funka fint för sugmotorer också eller? Men det är öppet filter jag vill ha för att det ger mer ljud.

Öppet filter funkar, oavsettom det är turbo eller sugmotor. Och slangen som du pluggade har inte så stor betydelse.

Instämmer, men det är masigt att få till alla vakuum slangar. Dem sitter juh där av en anledning.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
TurbOla Reservdansk
24 juli 2010 · 6 271 Inlägg

Rake skrev:
Ändring: Läste vad du skrev igen, du menar att öppet filter funkar bättre till turbobilar? Öppetfilter ska ju funka fint för sugmotorer också eller? Men det är öppet filter jag vill ha för att det ger mer ljud.

Jag skulle vilja påstå att det märks mycket mer skillnad på en turbobil, då den drar i sig mycket mer luft än en sugmotor, det blir större skillnad i ljudet, om det är det du jagar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
opela VD Hammar
24 juli 2010 · 613 Inlägg

skaffa en vakeum station smile

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
M103
24 juli 2010 · 1 570 Inlägg

Nu finns det ju inget lock till filterboxen som möjligen kan skydda lite mot varmluft så någon särskild effektökning tror inte jag på. Jag kör med ett K&N insatsfilter direkt i boxen istället. Men visst, ljudet blir väldigt bra med öppet smile

Rake
24 juli 2010 · 164 Inlägg

Tack för all info men jag har fortfarande inte fått svar på den viktigaste frågan: Har jag instalerat filtret korrekt?  Mer specifikt vad gör den medium stora slangen som tidigare gick in i luftburken?
Med instalerat korrekt menar jag, har jag instalerat det på så vis att det kommer att funka korrekt och att ingenting kan ta skada?

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
Saaaand
10 augusti 2010 · 141 Inlägg

undrar exakt samma sak till min s70 glt så skulle också vara tacksam för ett svar om dom frågorna med vakumslangen och det.

maattias
10 augusti 2010 · 354 Inlägg

Rake skrev:
Tack för all info men jag har fortfarande inte fått svar på den viktigaste frågan: Har jag instalerat filtret korrekt?  Mer specifikt vad gör den medium stora slangen som tidigare gick in i luftburken?
Med instalerat korrekt menar jag, har jag instalerat det på så vis att det kommer att funka korrekt och att ingenting kan ta skada?

Japp, det är korrekt monterat! Plugga vakumslangarna som gick till gamla luftburken och lägg ett litet filter på den där som du kallar "medium stora slangen" också så är det riktigt finemang! smile Kommer från vevhusventilation, och int bra att ha öppen bara.. Biltema har små "vevhusfilter"! smile



MVH. Mattias!

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!
Saaaand
15 augusti 2010 · 141 Inlägg

maattias skrev:

Rake skrev:
Tack för all info men jag har fortfarande inte fått svar på den viktigaste frågan: Har jag instalerat filtret korrekt?  Mer specifikt vad gör den medium stora slangen som tidigare gick in i luftburken?
Med instalerat korrekt menar jag, har jag instalerat det på så vis att det kommer att funka korrekt och att ingenting kan ta skada?

Japp, det är korrekt monterat! Plugga vakumslangarna som gick till gamla luftburken och lägg ett litet filter på den där som du kallar "medium stora slangen" också så är det riktigt finemang! smile Kommer från vevhusventilation, och int bra att ha öppen bara.. Biltema har små "vevhusfilter"! smile



MVH. Mattias!

Känns väldigt konstigt att man ska plugga vakumslangen när den i vanliga fall sitter i luftburken och har en funktion? Eller vad har den slangen för funktion? läste att till 855 så gick den till tomgången eller vad det stod.

Senast redigerat av Saaaand (15 augusti 2010)

S70-T5R
15 augusti 2010 · 29 Inlägg

ja hade aldrig satt i ett biltema filter :S köp ett riktigt filter då mår motorn mkt bättre mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang