Trim till 740 16v 5000-15000kr?

Volvo_Mannen Volvoskadad
18 december 2010 · 6 017 Inlägg

steifan skrev:

BOBert skrev:

beetelracing skrev:
Jag tog bort insugs dämpande skumgummi i insugs kanalerna

Vad är detta jag aldrig hört talas om förut?tongue

Njaa sitter skumgummi-isolering runt röret från luftmassemätaren som man kan ta ur.
Men tveksamt om det gör något speciellt. Om det var det beetelracing syftade på dvs.

Beror ju lite på. Min gamla vinterbil hade en B234F, och på den hade den dära hålade plasten som håller skumgummit på plats i insugsröret vikt ihop sig och begränsade luftintaget, så det kan ju iaf hjälpa till att återställa lite av effekten.

Jonas
steifan DR!FTT3KN!K3R
18 december 2010 · 10 427 Inlägg

Volvo_Mannen, jo det känner jag nog igen från nån forumsdiskussion. Har för mig att
det var därför jag kollade mitt luftrör till insuget och det såg ok ut.

**

Hittade en bild i mobilen (efter att jag svurit och sökt igenom "hela" datorn) på skumgummigrejen:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/1030503_s3iiym.jpg

Inget märkvärdigt dvs.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Marlboroman
18 december 2010 · 8 234 Inlägg

steifan skrev:

BOBert skrev:

beetelracing skrev:
Jag tog bort insugs dämpande skumgummi i insugs kanalerna

Vad är detta jag aldrig hört talas om förut?tongue

Njaa sitter skumgummi-isolering runt röret från luftmassemätaren som man kan ta ur.
Men tveksamt om det gör något speciellt. Om det var det beetelracing syftade på dvs.

PÅ mina gråa 16V gjorde det en jäkla skillnad på responsen, men det såg ut som o någon knölat ihop plasten och skumgummit på den..? Men det ska i vilket fall bort och den svarade bra mycket bättre. Togs bort på min vita också.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
steifan DR!FTT3KN!K3R
18 december 2010 · 10 427 Inlägg

Marlboroman skrev:

steifan skrev:

BOBert skrev:

Vad är detta jag aldrig hört talas om förut?tongue

Njaa sitter skumgummi-isolering runt röret från luftmassemätaren som man kan ta ur.
Men tveksamt om det gör något speciellt. Om det var det beetelracing syftade på dvs.

PÅ mina gråa 16V gjorde det en jäkla skillnad på responsen, men det såg ut som o någon knölat ihop plasten och skumgummit på den..? Men det ska i vilket fall bort och den svarade bra mycket bättre. Togs bort på min vita också.

Åh fan. Plasten i min var hel, men jag tog ur skumgummit. Låter väl mer om inte annat tongue

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
n_andersson
18 december 2010 · 689 Inlägg

och vart faaan satt den då????

det hela låter som värsta skämtet

BOBert this shit's got to go
18 december 2010 · 183 Inlägg

n_andersson skrev:
och vart faaan satt den då????

det hela låter som värsta skämtet

????

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
Marlboroman
19 december 2010 · 8 234 Inlägg

n_andersson skrev:
och vart faaan satt den då????

det hela låter som värsta skämtet

Sitter mitt i röret mellan lmm och spjäll. Det är delat på mitten och drar man isär det så ser man skumgummit och den hålade den av plaströret

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
schnauz
19 december 2010 · 1 758 Inlägg

beetelracing skrev:
jag har kört mycket 16v och jag tog bort balansaxelremen, Jag tog bort insugs dämpande skumgummi i insugs kanalerna hadde orginal luftfilter och service detaljer och nytt frächt kylarsystem. 2,5 tum och 2 st simons turbo dämpare svetsat direkt in på katalysatorn så man slipper avsmalade effekten effter att avgaserna passerat katalysator huset. sen även pressat samman sopparegulatorn lite gran och kört ca 75% v-power och 25% E-85. Ursotad motor vid toplockspacknings bytet med orginaldelar. Fick en effekt av ca 195hp och 270Nm efter att ha mätt på rullande landsväg.   AGA diffad och ny koppling sen gick det undan både rakt fram och på bredden kan jag lova:) så igentligen tog jag bara ur effekten som redan finns i motorn. Sen kan man ju kosta på kammar och andra saker men det här är nog bland det billigaste "tillbörjamed trimmet"

Förlåt mig, men de där siffrorna går bara inte ihop!
280-290 Nm nånstans är vad de främsta motorbyggarna kramar ur 2,3-liters rödblock. Då snackar vi om tävlingsmotorer som mäts i 100.000-lappar.
Så 270 Nm ur en motor där det största ingreppet är ett 2,5" avgassystem? Nej, nej, nej...

opela VD Hammar
19 december 2010 · 613 Inlägg

schnauz skrev:

beetelracing skrev:
jag har kört mycket 16v och jag tog bort balansaxelremen, Jag tog bort insugs dämpande skumgummi i insugs kanalerna hadde orginal luftfilter och service detaljer och nytt frächt kylarsystem. 2,5 tum och 2 st simons turbo dämpare svetsat direkt in på katalysatorn så man slipper avsmalade effekten effter att avgaserna passerat katalysator huset. sen även pressat samman sopparegulatorn lite gran och kört ca 75% v-power och 25% E-85. Ursotad motor vid toplockspacknings bytet med orginaldelar. Fick en effekt av ca 195hp och 270Nm efter att ha mätt på rullande landsväg.   AGA diffad och ny koppling sen gick det undan både rakt fram och på bredden kan jag lova:) så igentligen tog jag bara ur effekten som redan finns i motorn. Sen kan man ju kosta på kammar och andra saker men det här är nog bland det billigaste "tillbörjamed trimmet"

Förlåt mig, men de där siffrorna går bara inte ihop!
280-290 Nm nånstans är vad de främsta motorbyggarna kramar ur 2,3-liters rödblock. Då snackar vi om tävlingsmotorer som mäts i 100.000-lappar.
Så 270 Nm ur en motor där det största ingreppet är ett 2,5" avgassystem? Nej, nej, nej...

280-290 är jävligt mycket, vet en gammal gubbe med 2650cc rödblock med 16v topp på 365hk/320nm
säkert laggt 500 000kr på den motorn är byggd av kennet´s Motor i Motala http://www.olajohanssonmotorsport.se/attachments/Image/MG4.jpg


bilen är tillövrigt tillsalu http://www.olajohanssonmotorsport.se/

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
mats757
19 december 2010 · 921 Inlägg

opela skrev:

schnauz skrev:

beetelracing skrev:
jag har kört mycket 16v och jag tog bort balansaxelremen, Jag tog bort insugs dämpande skumgummi i insugs kanalerna hadde orginal luftfilter och service detaljer och nytt frächt kylarsystem. 2,5 tum och 2 st simons turbo dämpare svetsat direkt in på katalysatorn så man slipper avsmalade effekten effter att avgaserna passerat katalysator huset. sen även pressat samman sopparegulatorn lite gran och kört ca 75% v-power och 25% E-85. Ursotad motor vid toplockspacknings bytet med orginaldelar. Fick en effekt av ca 195hp och 270Nm efter att ha mätt på rullande landsväg.   AGA diffad och ny koppling sen gick det undan både rakt fram och på bredden kan jag lova:) så igentligen tog jag bara ur effekten som redan finns i motorn. Sen kan man ju kosta på kammar och andra saker men det här är nog bland det billigaste "tillbörjamed trimmet"

Förlåt mig, men de där siffrorna går bara inte ihop!
280-290 Nm nånstans är vad de främsta motorbyggarna kramar ur 2,3-liters rödblock. Då snackar vi om tävlingsmotorer som mäts i 100.000-lappar.
Så 270 Nm ur en motor där det största ingreppet är ett 2,5" avgassystem? Nej, nej, nej...

280-290 är jävligt mycket, vet en gammal gubbe med 2650cc rödblock med 16v topp på 365hk/320nm
säkert laggt 500 000kr på den motorn är byggd av kennet´s Motor i Motala http://www.olajohanssonmotorsport.se/at … ge/MG4.jpg


bilen är tillövrigt tillsalu http://www.olajohanssonmotorsport.se/

Över 110Nm/liter är inte omöjligt, MEN jävligt dyrt.
100Nm/liter, det är respekt, och helt OK.
117-120...Ja om man peakar vridet och betalar för sig, men inte i en gammal gatbil

Mats

Senast redigerat av mats757 (19 december 2010)

opela VD Hammar
19 december 2010 · 613 Inlägg

mats757 skrev:

opela skrev:

schnauz skrev:
Förlåt mig, men de där siffrorna går bara inte ihop!
280-290 Nm nånstans är vad de främsta motorbyggarna kramar ur 2,3-liters rödblock. Då snackar vi om tävlingsmotorer som mäts i 100.000-lappar.
Så 270 Nm ur en motor där det största ingreppet är ett 2,5" avgassystem? Nej, nej, nej...

280-290 är jävligt mycket, vet en gammal gubbe med 2650cc rödblock med 16v topp på 365hk/320nm
säkert laggt 500 000kr på den motorn är byggd av kennet´s Motor i Motala http://www.olajohanssonmotorsport.se/at … ge/MG4.jpg


bilen är tillövrigt tillsalu http://www.olajohanssonmotorsport.se/

Över 110Nm/liter är inte omöjligt, MEN jävligt dyrt.
100Nm/liter, det är respekt, och helt OK.
117-120...Ja om man peakar vridet och betalar för sig, men inte i en gammal gatbil

Mats

nej jag sa inte att de va omöjligt, menade mest att det va mycket för en 2,3l och så klart dyrt att bygga, men rallymotorerna ligger ju där någonstans

Senast redigerat av opela (19 december 2010)

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
mats757
19 december 2010 · 921 Inlägg

opela skrev:

mats757 skrev:

opela skrev:

280-290 är jävligt mycket, vet en gammal gubbe med 2650cc rödblock med 16v topp på 365hk/320nm
säkert laggt 500 000kr på den motorn är byggd av kennet´s Motor i Motala http://www.olajohanssonmotorsport.se/at … ge/MG4.jpg


bilen är tillövrigt tillsalu http://www.olajohanssonmotorsport.se/

Över 110Nm/liter är inte omöjligt, MEN jävligt dyrt.
100Nm/liter, det är respekt, och helt OK.
117-120...Ja om man peakar vridet och betalar för sig, men inte i en gammal gatbil

Mats

nej jag sa inte att de va omöjligt, menade mest att det va mycket för en 2,3l och så klart dyrt att bygga, men rallymotorerna ligger ju där någonstans

Lugn och fin nu. Jag håller ju med dig!
Precis som du säger så krävs det en rejäl påse pengar för att prestera dom siffror du nämner.
120Nm/liter är inget man snyter ut näsan.

Mats

beetleracing Håga locals
19 december 2010 · 45 Inlägg

ursäkta om vridet verkar högt men jag var säker på att det låg så högt på pappret från dynotestet:/ men finns ju flera av mina bekanta som säkert kan styrka att dem vet att den gick bra den bilen. men måste nog vara 4 år sen jag sålde den:P

Volkswagen 1303S "DTM edition" (1973)
opela VD Hammar
19 december 2010 · 613 Inlägg

mats757 skrev:

opela skrev:

mats757 skrev:

Över 110Nm/liter är inte omöjligt, MEN jävligt dyrt.
100Nm/liter, det är respekt, och helt OK.
117-120...Ja om man peakar vridet och betalar för sig, men inte i en gammal gatbil

Mats

nej jag sa inte att de va omöjligt, menade mest att det va mycket för en 2,3l och så klart dyrt att bygga, men rallymotorerna ligger ju där någonstans

Lugn och fin nu. Jag håller ju med dig!
Precis som du säger så krävs det en rejäl påse pengar för att prestera dom siffror du nämner.
120Nm/liter är inget man snyter ut näsan.

Mats

oj, det är lungt ville varken på peka av ilska eller något annat utan helt och hållet hålla med smile

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
beetleracing Håga locals
19 december 2010 · 45 Inlägg

hmm undra om jag kan ha mints fel och det isf skulle ha varit runt 180Nm istället för 280!?

Volkswagen 1303S "DTM edition" (1973)
steifan DR!FTT3KN!K3R
20 december 2010 · 10 427 Inlägg

Original har de 210Nm vid 4450rpm ungefär, så lägre borde ju inte vara någon "hit" wink

BOBert this shit's got to go
20 december 2010 · 183 Inlägg

Jag tror vi alla börjar tappa vad LittleBear är ute efter.

Jag hade nog satsat på ett 2,5l kit ifrån http://marty.nu/nyronen/index5.php.htm

5000 bagis + std b23 axel i inbyte. Detta är ju rätt bra valuta för pengarna

Lägg ihop det med avskärmat öppet luftfilter, ta bort insugsdämpning som det talades om tidigare, extraktor och ett chipp som "ger" 18hk 18nm http://www.hi-tuning.com/item_list.php? … mp;lang=se

Finns säker mer att göra. men det är det jag har att komma med

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
BOBert this shit's got to go
20 december 2010 · 183 Inlägg

BOBert skrev:
Jag tror vi alla börjar tappa vad LittleBear är ute efter.

Jag hade nog satsat på ett 2,5l kit ifrån http://marty.nu/nyronen/index5.php.htm

5000 bagis + std b23 axel i inbyte. Detta är ju rätt bra valuta för pengarna

Lägg ihop det med avskärmat öppet luftfilter, ta bort insugsdämpning som det talades om tidigare, extraktor och ett chipp som "ger" 18hk 18nm http://www.hi-tuning.com/item_list.php? … mp;lang=se

Finns säker mer att göra. men det är det jag har att komma med

Såg att 2,5 kittet har planade std kolvar för 8v, så där får du klura lite så det passar 16v

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
Ibanezman Skåning
20 december 2010 · 739 Inlägg

Snurrbo lol

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
steifan DR!FTT3KN!K3R
20 december 2010 · 10 427 Inlägg

BOBert skrev:
Jag tror vi alla börjar tappa vad LittleBear är ute efter.

Jag hade nog satsat på ett 2,5l kit ifrån http://marty.nu/nyronen/index5.php.htm

5000 bagis + std b23 axel i inbyte. Detta är ju rätt bra valuta för pengarna

Lägg ihop det med avskärmat öppet luftfilter, ta bort insugsdämpning som det talades om tidigare, extraktor och ett chipp som "ger" 18hk 18nm http://www.hi-tuning.com/item_list.php? … mp;lang=se

Finns säker mer att göra. men det är det jag har att komma med

Chip ger inte så mycket alls så det är mest att kasta pengarna i sjön, lika med extraktorgrenrör.

Skulle nog lägga alla pengarna på "riktig" hårdvara som vevaxel/kolvar du länkade och en topprenovering
(kanske med lite förbättringar).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang