2692
Sök

Öjämn kop på Mazda 626?

17 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Mazda 626 2.0 -00

Komptest visade från vänster till höger= 10  8,5  8,5  10
Betyder detta att det är dags att börja meka?

Symtom= Bilen går jäkligt ojämt, stannar så snabt jag trycker in kopplingen. Men med gas kan jag köra hur långt som helst.

Ska idag kolla vaakumslangarna för att se om det kan ligga någon hund begraven där.

Tändstiften var vita på elektroden och "bryggan" (platinastift) är det normalt? Har försökt kolla på
http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark … log.html#1 men jag hittar ingen som liknar mina stift.

17 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Alla slangar ser fina ut...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 maj 2011
Med så stor skillnad i komp så lär det vara därför den går knackigt. För lågt komp brukar var relaterat till topplock & kolvar. Det trolig är väl helt enkelt att det är dags att riva toppen och se över den & ringarna. Hur långt har bilen gått? Nu har inte jag någon vidare koll på just Mazda men prova att slå ner en skvätt olja i de två cylindrarna i mitten, kan hjälpa och gör knappast saken sämre.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

17 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
21000mil och jag tror dig, har mina misstankar, behöver få det bekräftad.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 maj 2011
Prova att göra en vakummätning, fladdrande vakum brukar betyda läckande ventiler.

17 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Hur gör man en vaakummätning?

Mazda Über Alles
121 Inlägg
30 maj 2011
låter som om din insugspackning är kass, vanligt fel på dessa bilar.

snart på en väg nära dig

17 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Gör det att kompet är lågt på dessa cylindrar då? Kollade på mekonomen men hittade inte insugspackningen, är det en packning eller flera? Fattar inte varför insuget sitter på baksidan av motorn...

3 235 Inlägg
30 maj 2011
Låg komp mellan två intilliggande cylindrar betyder ofta sprucken packning...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 maj 2011
Kompet blir inte lågt av tjuvluft, det troliga är att engolf har rätt, kass toppackning. Men som sagt en vakummätning är aldrig fel, för att göra det behöver du en http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … yckmatare/ smile

923 Inlägg
30 maj 2011
engolf skrev:
Låg komp mellan två intilliggande cylindrar betyder ofta sprucken packning...

Håller med!

Ett sätt att ta reda på var felet är att trycka tryckluft i en och varje cylinder. Kolven i topp och lås vevaxeln så att motorn inte snurrar runt. Nu kan man höra vart luften läcker ut. I granncylindern, kylaren, avgasröret eller insuget. Efter det är det slut på gissningar!

Mats

17 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
Jag lägger ner, säljer den på blocket för knappt något. Ska köpa en Outback istället!
Lägg bud om ni vill ;-) 10000:-just nu.
//Tack för all input!

Sök