3370
Sök

Ford durashift/powershift

Of World
3 361 Inlägg
5 september
Trådstartare
#1
är sugen på en Ford S-max eller Galaxy

Skall vara diesel och automat men läst en del om lådorna som skrämmer mig..

Vilken av dessa två är att "föredra" eller är båda same shit?

I vilka motoralternativ hittar mig resp lådor?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
17 926 Inlägg
5 september
#2
Powershift har väl inte direkt setts som en trevligt låda... (för plånboken)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Of World
3 361 Inlägg
5 september
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
Powershift har väl inte direkt setts som en trevligt låda... (för plånboken)

Ja är rädd för det.

Är även sugen på en c4 Grand Picasso 2014-2016 men är och en del typfel..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

6 623 Inlägg
5 september
#4
Durashift är Aisin AWTF-80 låda och används med 2.2 Tdci, fanns även till 2.0 tdci Euro4 men det var runt 2008-2010
Powershift är Getrag 6DCT450 och används med 2.0 Tdci
Senast redigerat av xXSammy (5 september )

De/Dem

Of World
3 361 Inlägg
5 september
Trådstartare
#5
xXSammy skrev:
Durashift är Aisin AWTF-80 låda och används med 2.2 Tdci, fanns även till 2.0 tdci Euro4 men det var runt 2008-2010
Powershift är Getrag 6DCT450 och används med 2.0 Tdci

Är durashift problem låda?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
17 926 Inlägg
5 september
#6
Mig veterligen funkar den bra. Men givetvis kan man gräva upp skit om den med. Jag hade dock vågat köpa en bil med den lådan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 623 Inlägg
5 september
#7
Presidento skrev:
xXSammy skrev:
Durashift är Aisin AWTF-80 låda och används med 2.2 Tdci, fanns även till 2.0 tdci Euro4 men det var runt 2008-2010
Powershift är Getrag 6DCT450 och används med 2.0 Tdci

Är durashift problem låda?

Inte i närheten av en Powershift

Bytt en Aisin låda och säkert 10 Powershift, renoverat 1 och bytt kanske 10 kopplingsenheter
Powershift lådan är trevlig men de krävs att oljebytena görs 6000 mil/3år och rätt mängd olja, ynka halvliter fel kan bli förödande

De/Dem

6 623 Inlägg
5 september
#8
Enkla sättet att skilja på Getrag och Aisin lådorna är att Getrag har ett plast oljetråg och insexplugg för påfyllning olja medan Aisin kör ståltråg och Torx

Sitter under luftburken, behöver inte ta bort den för att se skillnaden

De/Dem

Forummoderator
17 926 Inlägg
5 september
#9
EGS-lådan i C4 är ju rätt pålitlig. Sen att just min far haft problem med denna i en 508 e-Hdi kan nog vara förarrelaterat. Han förstår inte att det är en manuell låda som man inte kan köra som en gammal turbinautomat. Bilen hade rullat ca 17-18k mil när lameller fick bytas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Of World
3 361 Inlägg
5 september
Trådstartare
#10
xXSammy skrev:
Enkla sättet att skilja på Getrag och Aisin lådorna är att Getrag har ett plast oljetråg och insexplugg för påfyllning olja medan Aisin kör ståltråg och Torx

Sitter under luftburken, behöver inte ta bort den för att se skillnaden

Får nog provköra en med durashift är grymt sugen på en då den ser bra ut jämfört med ex sharan.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Of World
3 361 Inlägg
5 september
Trådstartare
#11
Hybrid_ skrev:
EGS-lådan i C4 är ju rätt pålitlig. Sen att just min far haft problem med denna i en 508 e-Hdi kan nog vara förarrelaterat. Han förstår inte att det är en manuell låda som man inte kan köra som en gammal turbinautomat. Bilen hade rullat ca 17-18k mil när lameller fick bytas.

EGS har jag haft i min Berlingo multispace den är ok om man förstår den... Inga problem under tiden jag hade den ..

Tittar dock på 2.0 HDI med riktig 6 steg automat (aisin) den är riktigt trevlig.

Största problemet med bilen är dock alla andra typfel som är "dyra" att laga som jag inte riktigt orkar med men man kanske får svälja det tillslut
Senast redigerat av Presidento (5 september )

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
17 926 Inlägg
5 september
#12
Aha! Tja, varför inte?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 474 Inlägg
6 september
#13
xXSammy skrev:
Durashift är Aisin AWTF-80 låda och används med 2.2 Tdci, fanns även till 2.0 tdci Euro4 men det var runt 2008-2010
Powershift är Getrag 6DCT450 och används med 2.0 Tdci

TF-80 är ju samma låda som i V70 från 2006 och framåt när den sexstegade kom. Sitter säkert i en hel hög andra bilar också. Aisin Warner är ju ingen liten tillverkare direkt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Of World
3 361 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#14
Provkörde idag en S-max på 15k mil med renoverad låda och "förstärkta" armar och något mer vid renovering (vet ej om man kan eller om man förstärkar sån) i övrigt servad på Hedin och olja i lådan var bytt enligt intervall men rasade ändå.

Det jag reagerade på var att den slängde i växlarna lite lätt vid kall motor men blev avsevärt bättre efter 2km (bilen stått hos handlare någon månad)

Är det ett varningstecken? Bilen är 2015 2.0 tdci

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

6 623 Inlägg
för 2 timmar sedan
#15
Presidento skrev:
Provkörde idag en S-max på 15k mil med renoverad låda och "förstärkta" armar och något mer vid renovering (vet ej om man kan eller om man förstärkar sån) i övrigt servad på Hedin och olja i lådan var bytt enligt intervall men rasade ändå.

Det jag reagerade på var att den slängde i växlarna lite lätt vid kall motor men blev avsevärt bättre efter 2km (bilen stått hos handlare någon månad)

Är det ett varningstecken? Bilen är 2015 2.0 tdci

Aldrig hört innan

De/Dem

Forummoderator
17 926 Inlägg
för 1 timme sedan
#16
Att den växlar lite dassigt de första 40-50 metrarna är en sak. Men 2 km? ajajaj!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Of World
3 361 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#17
xXSammy skrev:
Presidento skrev:
Provkörde idag en S-max på 15k mil med renoverad låda och "förstärkta" armar och något mer vid renovering (vet ej om man kan eller om man förstärkar sån) i övrigt servad på Hedin och olja i lådan var bytt enligt intervall men rasade ändå.

Det jag reagerade på var att den slängde i växlarna lite lätt vid kall motor men blev avsevärt bättre efter 2km (bilen stått hos handlare någon månad)

Är det ett varningstecken? Bilen är 2015 2.0 tdci

Aldrig hört innan

Nej det var som jag trodde. Jag har sett att man renoverar dessa men inte mer än så .

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Of World
3 361 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#18
Hybrid_ skrev:
Att den växlar lite dassigt de första 40-50 metrarna är en sak. Men 2 km? ajajaj!

Nu kanske jag tog i lite men säg mig 1km iallafall innan den växlade omärkbart men det känns fortfarande fel.

Kunde inte provocera fram slirande i lådan iallafall men jag tror ändå att jag får hoppa denna iallafall

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13


Sök