4497
Sök

Rundad bultskalle..

537 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#1
Tjoo.

Har fått problem med att lossa en bult som håller ihop min sidospegel. Bulten har inte varit lossad på 25år..
Skallen var rostig så att den blev rundad på en gång.

Bulten är M5x10mm och har 8mm skalle. Provat med en 6-kantig 8mm hylsa (den jag började med), även provat 6-kantig 7mm (fick inte på) och 12-kantig 8mm hylsa som är för stor. Några tips? Tror inte att gängorna är rostade (redan lossat 3st på en annan spegel och två på denna, och ingen rost i gängorna på dem) utan att det bara är skallen som är skit. Rostlösnings medel är givetvis pålagd ett bra tag och i flera omgångar.

Observera att verktyget inte får vara större än ca 12mm eftersom plåten som håller fast glaset är i vägen.

Tackar!

1 893 Inlägg
5 mars 2011
#2
Vinkelslip?
Fil?
Fila muttern såpas platt på två sidor att du får på ett verktyg.
Eller kör av skiten helt.

Lycka till! wink


330 Inlägg
5 mars 2011
#3
svesta på ett annat mutter?
om det finns plats förstås


Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 mars 2011
#4
Eller banka på en för liten hylsa. Om man har så funkar det ibland med verktyg i tumdimension då dom är något olika mot mm-verktygen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

537 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#5
Kristian_V skrev:
Vinkelslip?
Fil?
Fila muttern såpas platt på två sidor att du får på ett verktyg.
Eller kör av skiten helt.
Lycka till! wink
Nitro skrev:
svesta på ett annat mutter?
om det finns plats förstås
henke_99 skrev:
Eller banka på en för liten hylsa. Om man har så funkar det ibland med verktyg i tumdimension då dom är något olika mot mm-verktygen.
Det går varken att svetsa eller värma (mer plast än metall + el-motor).
Inte heller slipa eller fila (dåligt med utrymme).
Inget våld funkar för då går skiten sönder.

Vart kan man hitta 12-kantig 7mm hylsa med 1/4" fäste? Hittade inget på Biltemas hemsida.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 mars 2011
#6
Tigersåg kanske ??göra spår i bulten för att dra runt med något platt verktyg som tex en skruvmejsel ifrån sidan ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 Inlägg
5 mars 2011
#7
slå på en torx hylsa som passar fattaru väl

Bättre å ångra de man gjorde än å inte gjort de alls

Licens Svetsare
219 Inlägg
12 086 Inlägg
6 mars 2011
#9
Slå och banka läser jag, vi snackar om en M5 gänga jag tror inte det finns mothåll kraftigt nog för att slå och banka på för små hylsor.

Mitt tips är att såga ett spår och testa med spårmejsel, alt som någon skrev att slipa kanterna tvärtom och greppa med en tång.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
6 mars 2011
#10
Är skruven så rostig som det verkar så går det att slå på en för liten hylsa (eller knacka är kanske mer rätt ord) Jag tycker det borde gå att få dit även en 6-kantig 7mm hylsa. Eller som sagt nåt i tum, kan inte dom där storlekerna i huvudet så jag kan inte säga vilken som är lämplig. Jag har nån sats från biltema och tumhylsorna är 12-kantiga i den. Eller kanske en torxhylsa som nån sa.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Fri fart för ett fritt folk!
13 851 Inlägg
6 mars 2011
#11
svetstång och nypåt av bara helvete

eller en avbitartång stånde

nu är jag lite störd som väldigt ofta använder avbitartång och släpper skruvar
polarna brukar idiotförklara mig när jag kommer med en avbitartång men små torxskruvar använder jag alltid en avbitartång och skruvar loss skruven med

Kör fort så hinner inget hända...

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 mars 2011
#12
Rörtång funkar säkert oxå smile
Jag skulle provat knacka på en mindra hylsa, det är lättare med hylsor än nycklar

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Fri fart för ett fritt folk!
13 851 Inlägg
6 mars 2011
#13
LeafBox skrev:
Rörtång funkar säkert oxå smile
Jag skulle provat knacka på en mindra hylsa, det är lättare med hylsor än nycklar
rörtång på en 8mm skalle njäe det blir nog riktig tight dom brukar glappa så förbenat
en svetstång brukar vara stabila med bra tänder på gapet
självklart ska man klappa till några gånger på oavansidan av bulten ifall det blivit rost som låser fast bulten

största problemet är att dom går av väldigt lätt=/
det är nackdeln med fjönsbult

fast jag drog av en m14 engång smile så allt går att dra av om viljan finns
Senast redigerat av Growe (6 mars 2011)

Kör fort så hinner inget hända...

Försöker iaf
12 813 Inlägg
6 mars 2011
#14
Growe skrev:
svetstång och nypåt av bara helvete

eller en avbitartång stånde

nu är jag lite störd som väldigt ofta använder avbitartång och släpper skruvar
polarna brukar idiotförklara mig när jag kommer med en avbitartång men små torxskruvar använder jag alltid en avbitartång och skruvar loss skruven med
Har man bara en bra avbitartång och lite vett i skallen så är det inga problem att använda avbitare, gör det ofta jag med! smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

537 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#15
Avbitare + "muttertång" aka Biltema löste det efter ca 1,5timma. Bulten kom ut hel, förutom skallen.. Blir nog en ny.

Fri fart för ett fritt folk!
13 851 Inlägg
6 mars 2011
#16
te_wik skrev:
Growe skrev:
svetstång och nypåt av bara helvete

eller en avbitartång stånde

nu är jag lite störd som väldigt ofta använder avbitartång och släpper skruvar
polarna brukar idiotförklara mig när jag kommer med en avbitartång men små torxskruvar använder jag alltid en avbitartång och skruvar loss skruven med
Har man bara en bra avbitartång och lite vett i skallen så är det inga problem att använda avbitare, gör det ofta jag med! smile



Mvh Tommy
mm trist när man slinter bara haha jävlar va ont det gör att nypa sig smile

Kör fort så hinner inget hända...

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
7 mars 2011
#17
borra ett hål i den slå fast en liten torx bits sen är de bar att gänga lös skiten

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 mars 2011
#18
christofer_k skrev:
borra ett hål i den slå fast en liten torx bits sen är de bar att gänga lös skiten
Bara för att förtydliga, 3,3 popnintsborr & T20 bits är den perfekta kombinationen till M5-M6 smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
7 mars 2011
#19
RD_87 skrev:
christofer_k skrev:
borra ett hål i den slå fast en liten torx bits sen är de bar att gänga lös skiten
Bara för att förtydliga, 3,3 popnintsborr & T20 bits är den perfekta kombinationen till M5-M6 smile
yes smile  funkar alltid fast oftast får man ha reservbits då dom man knacka fast bruka sitta rätt bra:P

Fri fart för ett fritt folk!
13 851 Inlägg
7 mars 2011
#20
nackdeln är att man försvagar bulten mer när man borrar hål i den så risken är större att den går av än om man tar en tång och vrider loss den smile

har bara dåliga erfarenheter av sånna bortagningar av bultar
då bitsar går av och det blir skit av allt så står man där med en bult som är permanent monterad där för att man klantat sig smile

jag har tur som känner den bästa när det gäller avdragna bultar
en polare som är helt otrolig på att få ur avdragna bultar

Kör fort så hinner inget hända...


Sök