Få ur skruv utan skalle (se bild)?

q1w2e3r4t5y6
12 mars 2011 · 3 Inlägg

Hej!

Jag måste få ur en skruv för att montera glaset på nummerplåtsbelysningen men vet inte hur jag ska göra då skallen saknas. Det som finns kvar av skruven verkar dessutom ha rostat fast. Hur ska jag göra för att få ut skruven? några tips? Är det någon ide att ens försöka eller ska jag köpa en ny insats?

http://www.geting.se/image.php/292995-skruv.jpg

te_wik Forummoderator
12 mars 2011 · 12 813 Inlägg

Slå ett spår med en könare i mitten av den och sedan borrar du ut den. Har du tur så kan du få ut den utan att skada gängorna allt för mycket. Ta inte alltså en alltför stor borr utan testa med en liten först, sen kan du försöka knacka dit en liten torx eller något.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
RD_87 Skrotsamlare
12 mars 2011 · 4 031 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2654732
Innehåller mycket nyttig information.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
12 mars 2011 · 1 899 Inlägg

Har du tillgång till svets och materialet tillåter så pröva svetsa på en mutter och försök dra lös då. Alternativt gör du som te_wik säger och monterar helicoil gäng efteråt.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
G-sson
12 mars 2011 · 612 Inlägg

Limma glaset. Skjuter upp problemet till nästa lampbyte åtminstone, och det kan dröja många år.

q1w2e3r4t5y6
12 mars 2011 · 3 Inlägg

Tack för tipsen. ska försöka se om jag kan borra och knacka in en torxbit, annars får jag byta lampa och sen limma och sen köpa ny insats när det behöver bytas nästa gång.

Senast redigerat av q1w2e3r4t5y6 (12 mars 2011)

loudness
12 mars 2011 · 4 554 Inlägg

er ut som den sitter i plast, isåfall kanske du kan prova att värma upp plasten runtom å sen pressa ur skruven, gängerna lär ryka men de går ju säkert att ta en större skruv:D

BOLUND bonntrimmare
12 mars 2011 · 655 Inlägg

loudness skrev:
er ut som den sitter i plast, isåfall kanske du kan prova att värma upp plasten runtom å sen pressa ur skruven, gängerna lär ryka men de går ju säkert att ta en större skruv:D

tror det är en gänginsats i mässing , brukar det vara iaf smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang