3389
Sök

Vad är det för gummisladdar som ligger på vägen?

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
16 augusti 2006
#21
Men dom kan ju ändå aldrig veta vilket fordon eller vem som passerar iaf.. möjligen om det är hög snitthastighet så kanske snuten blir tipsad att ha fartkontroll på den vägen...


Volvoskadad
6 017 Inlägg
17 augusti 2006
#22
GT90 skrev:
Men dom kan ju ändå aldrig veta vilket fordon eller vem som passerar iaf.. möjligen om det är hög snitthastighet så kanske snuten blir tipsad att ha fartkontroll på den vägen...

så måste det va, tyvärr hmm

Jonas

4 571 Inlägg
17 augusti 2006
#23
Har helt missat denna diskussion tongue

För att sammanfatta detta så det slipper bli oklarheter och vidare utsvävningar



ghost_boy83 skrev:
En polare om de som jobbar på vägverket och i bland sätter ut sånna kablar det brukar alltid ligga en låda i diket som kablarna går in i och det är alldeles riktigt den mäter en snitthastighet och hur många fordon som passerar

GT90 skrev:
Om det är hög snitthastighet så kanske snuten blir tipsad att ha fartkontroll på den vägen.


Administratör
11 911 Inlägg
17 augusti 2006
#24
camaro67 skrev:
chrizz skrev:
lundwall skrev:
Enkel logik säger att det är omöjligt att göra så, eftersom man måste ha fordonets hjulbas för att få fram en hastighet. Det är två stycken för att då ett bättre värde, om jag inte missminner mig.

Det är helt enkelt räknare som ofta sitter efter större T-korsningar m.m. för att kolla trafikflödet och -belastningen på olika vägar.

Nu är du ologisk wink

Framhjulen kör över första. En klocka startar. Framhjulen kör över andra kabeln. Klockan stannar, och eftersom du vet avståndet mellan kablarna så har du bilens fart. Hinner bakhjulen köra över första kabeln innan andra kabeln körs över så ignoreras det naturligtvis.

Jag säger inte ATT det är så, men det är fullt möjligt att göra så... enkel logik smile

Men för att detta ska fungera måste man väll ha hjulbasen?? eller så missförstod jag dej? för en bil som har en hjulbas på 2 meter å 3 meter kommer ju få olika fart enligt dessa kablar även om de går lika fort? själv så tror jag att dom räknar hur många de är som åker på vägen

Nej, du behöver inte veta hjulbasen. Tänk att du åker enhjuling över kablarna. När du kör över första startas en klocka, och när du åker över andra stoppas klockan.

Säg att det är 2 meter mellan kablarna och det tog dig 2.5 sekunder att köra från kabel 1 till kabel två.

Din medelfart under dessa två meter blir då = meter / tid = 2 / 2.5, dvs 0.8m/s eller 2.88km/h om du så vill smile

Samma gäller bilen isåfall. Ta endast hänsyn till främre hjulpar. De kör över första kabeln, klockan startar, de kör över andra, klockan stannar. Du vet avstånd och tid, och du räknar som ovan och får farten.

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

136 Inlägg
17 augusti 2006
#25
Är mängden bilar.
Varför mäta hastigheten? kan ju inte gör nåt endå.

/Köszönöm

4 571 Inlägg
17 augusti 2006
#26
kna_awskahr skrev:
Är mängden bilar.
Varför mäta hastigheten? kan ju inte gör nåt endå.

Om man läser inläggen så står det följande på 2 ställen.

GT90 skrev:
Om det är hög snitthastighet så kanske snuten blir tipsad att ha fartkontroll på den vägen.

Och denna information stämmer.


460 Inlägg
17 augusti 2006
#27
kna_awskahr skrev:
Är mängden bilar.
Varför mäta hastigheten? kan ju inte gör nåt endå.

vägverket är statligt så då måste det handla om statistik med staplar och diagram

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
17 augusti 2006
#28
dom brukar ju använda sånna kablar till å kolla trafik på en viss väg å se ifall de är värt pengar å lägga ny beläggning på vägen.

Hade en sån kabel på en väg som låg en bit ifrån en gammal klasskompis, den vägen var fruktansvärd.

3 bilar, kör över, backatillbaka, kör över ett par gånger varje dag  = 3 veckor senare ny beläggning.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

95 Inlägg
17 augusti 2006
#29
Dom gjorde samma här på våran väg när det låg såna kablar över vägen, körde fram och tillbaka flera ggr om dagen. Det har att göra med snöröjning också, de vägar som är mest trafik på prioriteras i första hand.


Meister
6 763 Inlägg
17 augusti 2006
#30
chrizz skrev:
camaro67 skrev:
chrizz skrev:

Nu är du ologisk wink

Framhjulen kör över första. En klocka startar. Framhjulen kör över andra kabeln. Klockan stannar, och eftersom du vet avståndet mellan kablarna så har du bilens fart. Hinner bakhjulen köra över första kabeln innan andra kabeln körs över så ignoreras det naturligtvis.

Jag säger inte ATT det är så, men det är fullt möjligt att göra så... enkel logik smile

Men för att detta ska fungera måste man väll ha hjulbasen?? eller så missförstod jag dej? för en bil som har en hjulbas på 2 meter å 3 meter kommer ju få olika fart enligt dessa kablar även om de går lika fort? själv så tror jag att dom räknar hur många de är som åker på vägen

Nej, du behöver inte veta hjulbasen. Tänk att du åker enhjuling över kablarna. När du kör över första startas en klocka, och när du åker över andra stoppas klockan.

Säg att det är 2 meter mellan kablarna och det tog dig 2.5 sekunder att köra från kabel 1 till kabel två.

Din medelfart under dessa två meter blir då = meter / tid = 2 / 2.5, dvs 0.8m/s eller 2.88km/h om du så vill smile

Samma gäller bilen isåfall. Ta endast hänsyn till främre hjulpar. De kör över första kabeln, klockan startar, de kör över andra, klockan stannar. Du vet avstånd och tid, och du räknar som ovan och får farten.

Mvh

jaa nu är jag med! man mäter alltså på ett par av hjulen.. då e jag med.. jag hade inte en tanke åt att dom man klunde göra de.. tack


7 Inlägg
18 augusti 2006
#31
Tjo!
Kan lova att dom mäter hastighet också!!!


353 Inlägg
18 augusti 2006
#32
undrar vad som händer med räknaren om en mc stegrar över kablarna:D

Enjoy....

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
18 augusti 2006
#33
Mafghan skrev:
undrar vad som händer med räknaren om en mc stegrar över kablarna:D

Den räknar som ett hjul / en axel passerar.


Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
18 augusti 2006
#34
chrizz skrev:
lundwall skrev:
Enkel logik säger att det är omöjligt att göra så, eftersom man måste ha fordonets hjulbas för att få fram en hastighet. Det är två stycken för att då ett bättre värde, om jag inte missminner mig.

Det är helt enkelt räknare som ofta sitter efter större T-korsningar m.m. för att kolla trafikflödet och -belastningen på olika vägar.

Nu är du ologisk wink

Framhjulen kör över första. En klocka startar. Framhjulen kör över andra kabeln. Klockan stannar, och eftersom du vet avståndet mellan kablarna så har du bilens fart. Hinner bakhjulen köra över första kabeln innan andra kabeln körs över så ignoreras det naturligtvis.

Jag säger inte ATT det är så, men det är fullt möjligt att göra så... enkel logik smile

Ni får gärna kalla mig idiot nu...men om te x en lastbil med 3 axlar och kanske släp skull köra över? Hur skulle de mäta då?

Allt för den där jävla hatten!

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
18 augusti 2006
#35
den registrerar varje hjulaxel som passerar, och vid ev. hastighetsmätning så beräknar den tiden det tar för EN (lämpligen / troligtvis 1a) axel mellan 1a och 2e kabeln > beräknar sedan hastighet. (sträckan mellan kablarna / tiden).


Administratör
11 911 Inlägg
18 augusti 2006
#36
THEBADGUY skrev:
chrizz skrev:
lundwall skrev:
Enkel logik säger att det är omöjligt att göra så, eftersom man måste ha fordonets hjulbas för att få fram en hastighet. Det är två stycken för att då ett bättre värde, om jag inte missminner mig.

Det är helt enkelt räknare som ofta sitter efter större T-korsningar m.m. för att kolla trafikflödet och -belastningen på olika vägar.

Nu är du ologisk wink

Framhjulen kör över första. En klocka startar. Framhjulen kör över andra kabeln. Klockan stannar, och eftersom du vet avståndet mellan kablarna så har du bilens fart. Hinner bakhjulen köra över första kabeln innan andra kabeln körs över så ignoreras det naturligtvis.

Jag säger inte ATT det är så, men det är fullt möjligt att göra så... enkel logik smile

Ni får gärna kalla mig idiot nu...men om te x en lastbil med 3 axlar och kanske släp skull köra över? Hur skulle de mäta då?

Nån axel åker alltid först, inte sant? Då kan du ha 10 axlar om du så vill, det blir ingen skillnad...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

914 Inlägg
18 augusti 2006
#37
blir ju det att lastbilen reggas som ett,2 eller kanske till och med 3 fordon beroende på hur många axlar du har. Ju fler fordon på vägen=tät trafik = där behövs snöröjning,se över trafiksäkerhetenn mm


Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
18 augusti 2006
#38
chrizz skrev:
THEBADGUY skrev:
chrizz skrev:

Nu är du ologisk wink

Framhjulen kör över första. En klocka startar. Framhjulen kör över andra kabeln. Klockan stannar, och eftersom du vet avståndet mellan kablarna så har du bilens fart. Hinner bakhjulen köra över första kabeln innan andra kabeln körs över så ignoreras det naturligtvis.

Jag säger inte ATT det är så, men det är fullt möjligt att göra så... enkel logik smile

Ni får gärna kalla mig idiot nu...men om te x en lastbil med 3 axlar och kanske släp skull köra över? Hur skulle de mäta då?

Nån axel åker alltid först, inte sant? Då kan du ha 10 axlar om du så vill, det blir ingen skillnad...

Hm jo...nu fattar jag...smile

Allt för den där jävla hatten!

Beemer driver
26 Inlägg
18 augusti 2006
#39
Men svara någon på det här då, angående hastighetsmätning: Om kablarna ligger på 2 filer, tex E18 där dom faktist gör på en 70km/h sträcka. Hur kan de veta hastigheten då när två bilar ligger nästan jämt med varann. Säg att den ena bara ligger 1m bakom den andras hjulaxel. Då blir det registrerat som dubbla hastigheten om bilen vanligtvis har 2m mellan axlarna. Likadant med lastbil med 3 axlar på släp, där brukar de vara så breda att när det första hjulparet träffar den andra kabel har det tredjehjulparet knappt kört över första kabeln. Där fick jag allt till det va?
Senast redigerat av NiKKo (18 augusti 2006)

OO=00=OO E30 ist das Auto
"Holy Crap! I was born on my birthday!"

8 156 Inlägg
18 augusti 2006
#40
För det mesta så ligger dom ju över hela vägen, dvs även mötande körfält. Så jag antar att dom även mäter vilket håll bilen kommer ifrån? Vilket borde innebära att datorn även kan läsa av var på kablaget som bilen kör över? Rena spekulationen från min sida, men ändå...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök