3882
Sök

Ni med låga bilar... ?

Masterworks
6 november 2012
#161
Jag kan oxå höja o sänka om jag vill!  cool

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
6 november 2012
#162
TouchOfRed skrev:
Alex-s skrev:
TouchOfRed skrev:

hahaha tongue
Nu lär väl jag dumförklara mig själv. Men har inte alla bilar Coilovers i så fall? tongue
Är alla sänkningssatser ställbara, eller finns det dom som bara sänker med t.ex 40mm osv?

jag har ställbara coilovers och kan höja/sänka som jag vill.
sänksats med lösa fjädrar + ev sportstötdämpare sänker till en viss höjd och går inte att justera utan modifieringar

Okej. Så det går att sänka genom att bara byta Fjädrar?
Stötdämpare dämpar bara stötarna och har inget med höjden på bilen att göra?
Är väldigt grön på det här med sänkning, men vill lära mig mer om det.
Så ursäkta dessa ganska självklara frågor..

ja det stämmer.
ibland byter man samtidigt till sportstötdämpare som är anpassade för den kortare fjädringsvägen och på så vis tillsammans med sänkfjädrar ger ännu bättre väghållning


Meldem
4 137 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
#163
rickylicious skrev:
TouchOfRed skrev:
rickylicious skrev:

Vill man vara helt korrekt så är coilover när fjädern är runt stötdämparen, så min Golf t.ex. har coilovers original. Men det man idag kallar coilovers är ställbara coilovers. Samma fel som att Volvo-snubbar säger att sina söndersvetsade bakaxlar "diffar", för diffa är ju när diffen fungerar och inte när den spinner på båda hjulen smile

hahaha tongue
Nu lär väl jag dumförklara mig själv. Men har inte alla bilar Coilovers i så fall? tongue
Är alla sänkningssatser ställbara, eller finns det dom som bara sänker med t.ex 40mm osv?

Volvo 740 t.ex. har ju inte coilovers i bak, där sitter fjädrarna separat från stötdämparna smile Även många Passat har så (min gamla t.ex.)

Såhär?
http://www.vlvworld.com/photo_pieces/shockrear.jpg

Hmm har aldrig sett det där förut haha. Detta förekommer på äldre bilar bara eller?
Bora har Coilovers?


Meldem
4 137 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
#164
Alex-s skrev:
TouchOfRed skrev:
Alex-s skrev:

jag har ställbara coilovers och kan höja/sänka som jag vill.
sänksats med lösa fjädrar + ev sportstötdämpare sänker till en viss höjd och går inte att justera utan modifieringar

Okej. Så det går att sänka genom att bara byta Fjädrar?
Stötdämpare dämpar bara stötarna och har inget med höjden på bilen att göra?
Är väldigt grön på det här med sänkning, men vill lära mig mer om det.
Så ursäkta dessa ganska självklara frågor..

ja det stämmer.
ibland byter man samtidigt till sportstötdämpare som är anpassade för den kortare fjädringsvägen och på så vis tillsammans med sänkfjädrar ger ännu bättre väghållning

Okej, förstår smile


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
6 november 2012
#165
TouchOfRed skrev:
rickylicious skrev:
TouchOfRed skrev:

Är det coils man kan höja och sänka? eller är det om dom är Höj och Sänkbara?
Haha smile

Vill man vara helt korrekt så är coilover när fjädern är runt stötdämparen, så min Golf t.ex. har coilovers original. Men det man idag kallar coilovers är ställbara coilovers. Samma fel som att Volvo-snubbar säger att sina söndersvetsade bakaxlar "diffar", för diffa är ju när diffen fungerar och inte när den spinner på båda hjulen smile

hahaha tongue
Nu lär väl jag dumförklara mig själv. Men har inte alla bilar Coilovers i så fall? tongue
Är alla sänkningssatser ställbara, eller finns det dom som bara sänker med t.ex 40mm osv?

Våran bil har då inte "coilovers" original bak då dämparna sitter på en plats & fjädern sitter brevid tongue

på tal om det tidigare så kör vi oxå sommar/vinter med samma höjd smile har höjt den va 2 cm första året men det behövdes inte andra smile dock blir det inge åka i vinter igen tongue


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
6 november 2012
#166
Bak original på våran bil innan vi böt till ställbara coils smile https://www1.garaget.org/gallery/archive/73108/974398_fukkfa.jpg


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
6 november 2012
#167
här är en bild på ställbar coilover som sitter på min bil
https://www1.garaget.org/archive/97/96158/296548/large_296548-2887115.jpg
Senast redigerat av Alex-s (6 november 2012)


Meldem
4 137 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
#168
Piratstikin skrev:
Bak original på våran bil innan vi böt till ställbara coils smile http://www1.garaget.org/gallery/archive/73108/974398_fukkfa.jpg

Ahh, nu förstår jag big_smile


Meldem
4 137 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
#169
Alex-s skrev:
här är en bild på ställbar coilover som sitter på min bil
http://www1.garaget.org/archive/97/9615 … 887115.jpg

Satan så fint !
Hur vet man att alla dämpare är på exakt samma höjd?
Får man dra alla t.ex 10 varv, eller mäter man på nåt sätt?


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
6 november 2012
#170
TouchOfRed skrev:
Alex-s skrev:
här är en bild på ställbar coilover som sitter på min bil
http://www1.garaget.org/archive/97/9615 … 887115.jpg

Satan så fint !
Hur vet man att alla dämpare är på exakt samma höjd?
Får man dra alla t.ex 10 varv, eller mäter man på nåt sätt?

Mäta är lättast, lika många cm runtom brukar bara lika, annars får man ställa dom lika & om den är högra tex fram som är rätt vanligt så får man mäta i julhusen till kanske däcket/fälgen så det blir lika smile


ohshit
1 285 Inlägg
6 november 2012
#171
TouchOfRed skrev:
Alex-s skrev:
här är en bild på ställbar coilover som sitter på min bil
http://www1.garaget.org/archive/97/9615 … 887115.jpg

Satan så fint !
Hur vet man att alla dämpare är på exakt samma höjd?
Får man dra alla t.ex 10 varv, eller mäter man på nåt sätt?

man får helt enkelt mäta sig fram, jag brukar mäta från typ justerskruven ner till sista gängan & sedan dubbelkolla mellan skärmkanten & däcket/marken smile

The löwer class.

Meldem
4 137 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
#172
Piratstikin skrev:
TouchOfRed skrev:
Alex-s skrev:
här är en bild på ställbar coilover som sitter på min bil
http://www1.garaget.org/archive/97/9615 … 887115.jpg

Satan så fint !
Hur vet man att alla dämpare är på exakt samma höjd?
Får man dra alla t.ex 10 varv, eller mäter man på nåt sätt?

Mäta är lättast, lika många cm runtom brukar bara lika, annars får man ställa dom lika & om den är högra tex fram som är rätt vanligt så får man mäta i julhusen till kanske däcket/fälgen så det blir lika smile

Jaha på så vis smile


Meldem
4 137 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
#173
Cgee skrev:
TouchOfRed skrev:
Alex-s skrev:
här är en bild på ställbar coilover som sitter på min bil
http://www1.garaget.org/archive/97/9615 … 887115.jpg

Satan så fint !
Hur vet man att alla dämpare är på exakt samma höjd?
Får man dra alla t.ex 10 varv, eller mäter man på nåt sätt?

man får helt enkelt mäta sig fram, jag brukar mäta från typ justerskruven ner till sista gängan & sedan dubbelkolla mellan skärmkanten & däcket/marken smile

Ja då förstår jag. smile
Sorry om jag tröttar ut er med alla dessa frågor..


Volkswagen <3
1 133 Inlägg
7 november 2012
#174
As gött och köra lågt ju! big_smile När jag körde som lägst med jettan så tog det ca 40min och köra 2mil (dålig landsväg) big_smile

Allmänt körd i huvudet

Voodoo
1 444 Inlägg
7 november 2012
#175
FjonkeeN93 skrev:
As gött och köra lågt ju! big_smile När jag körde som lägst med jettan så tog det ca 40min och köra 2mil (dålig landsväg) big_smile

här uppe  efter  e4an går  de  att köra bra fort men  neråt   våga jag inte ligga mer än 80-100  small så  mkt

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Meldem
4 137 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
#176
FjonkeeN93 skrev:
As gött och köra lågt ju! big_smile När jag körde som lägst med jettan så tog det ca 40min och köra 2mil (dålig landsväg) big_smile

Hahah big_smile


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
7 november 2012
#177
Piratstikin skrev:
Bak original på våran bil innan vi böt till ställbara coils smile http://www1.garaget.org/gallery/archive/73108/974398_fukkfa.jpg

Hur såg det ut efteråt då? smile Troligtvis har du satt dit en ny stötdämpare och fjädern bredvid igen? Och då är det inte coils, då är det bara ställbart ;D Om man ska vara finkänslig..

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Meldem
4 137 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
#178
Hur mycket pengar har ni lagt för att få det stuk ni vill ha. Med stuk menar jag självklart markfrigången smile


Pim_Pim
7 november 2012
#179
13:90 kronor.
Kapskiva wink

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
7 november 2012
#180
Fälgar och däck är ju en stor del av stuket, med originalfälgar och däck hade bilen varit högre men ändå troligtvis okörbar pga profilen. Så medräknat fälgar, däck, coils, camberbultar m.m. är det väl strax över 20 000 kr. Känns bra med en bil som kostade 16... Sjuk hobby man har.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087


Sök