Köra med en blåljus ramp?

XorcessX
29 juni 2012 · 709 Inlägg

jasså, fick en 2a på det ja...

1. Ombyggnad hö till vä-styrd intyg tillv/genag erf
2. intyg ombyggnad enl tillverkares anvis. erf

BMW 540iA (1993)
BMW 530i (2001)
KHRacing
29 juni 2012 ·

XorcessX skrev:
jasså, fick en 2a på det ja...

1. Ombyggnad hö till vä-styrd intyg tillv/genag erf
2. intyg ombyggnad enl tillverkares anvis. erf

alternativ 1: regga som ombyggt fordon med några få detaljer bytta till.

alternativ 2: finns inte - då ingen tillverkare någonsinkommer ut ett intyg
på en bil som de själva inte såld, för dessa sakens skull tyvärr (FORD)
Eftersom bilen redan har flyttad ratt så krävs det exmeplvis bara andra fambromsar eller lite småsaker man behöver byta för at regga som ombyggt fordon - som tur e :-)

Jsut, pga att fordonet har flyttat ratt :-)

Tuccia
3 augusti 2012 · 26 Inlägg

hej jag fick ett mail av rikspolisstyresen och skrev så här. Hej

Du skickade bilder som visar hur du tänker dig att din bil ska se ut.. Det är rätt att du får ha bilen som din första bild visar. Det är dock viktigt att tänka på att med en "polisbilsmålad" bil så kan man hamna i situationer som är polisiära och ibland t.o.m. farliga. Det händer till och från att polisbilar blir vandaliserade. Men som sagt det är helt lagligt att ha en bil som din första bild beskriver.

Med vänlig hälsning

Rikspolisstyrelsen
Sektionen för ärendehantering/FB

Fiat 500 1,4 sport 100hk "La piccolina" (2008)
Tuccia
3 augusti 2012 · 26 Inlägg

Hej Andreas!

Du får inte ha polisemblemet målat på din bil eller på något sätt utge dig för att vara polis. (Hur polisemblemet ser ut syns t.ex. högst upp till vänster på Polisens hemsida, www.polisen.se.)

De polisdekaler du vill sätta på din bil får alltså inte vara försedda med polisemblemet. Däremot får du måla din bil i polisfärger och skriva ordet Polis, så länge du tydligt inte utger dig för att vara polisman.

Med vänlig hälsning
Rikspolisstyrelsens registratorskontor /CB

Rikspolisstyrelsens e-postbrevlåda, Rikspolisstyrelsen@polisen.se, öppnas vardagar under kontorstid.
Med vänlig hälsning
Registratorskontoret

Fiat 500 1,4 sport 100hk "La piccolina" (2008)
SafetyCar
4 augusti 2012 · 403 Inlägg

volvotuccia skrev:
Hej Andreas!

Du får inte ha polisemblemet målat på din bil eller på något sätt utge dig för att vara polis. (Hur polisemblemet ser ut syns t.ex. högst upp till vänster på Polisens hemsida, www.polisen.se.)

De polisdekaler du vill sätta på din bil får alltså inte vara försedda med polisemblemet. Däremot får du måla din bil i polisfärger och skriva ordet Polis, så länge du tydligt inte utger dig för att vara polisman.

Med vänlig hälsning
Rikspolisstyrelsens registratorskontor /CB

Rikspolisstyrelsens e-postbrevlåda, Rikspolisstyrelsen@polisen.se, öppnas vardagar under kontorstid.
Med vänlig hälsning
Registratorskontoret

Du får lägga upp bilderna som du skicka in till polisen. Nyfiken.

Tuccia
4 augusti 2012 · 26 Inlägg

gå in på min foto album det en bild som stå nr 1 https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182492/182492-bd2b956aa61294abf3c8396e2a594356.jpg

Fiat 500 1,4 sport 100hk "La piccolina" (2008)
Tuccia
4 augusti 2012 · 26 Inlägg

japp

Fiat 500 1,4 sport 100hk "La piccolina" (2008)
Tuccia
4 augusti 2012 · 26 Inlägg

dekaler är beställt det bara att hitta en volvo v70 fd polis nu

Fiat 500 1,4 sport 100hk "La piccolina" (2008)
fredriq Olika
4 augusti 2012 · 907 Inlägg

Kan nån förklara hysterin och "statusen" med att ha en fd polisbil/civilbil?
Att bygga en veteranpolisbil kan jag förstå, men vad är det roliga med en modern bil?

Räckte inte betygen för att söka till polishögskolan?
I nån annan tråd sen spyr ni galla över hur polisen sköter sitt jobb, ändå vill ni ha en bil som liknar deras?

Det kanske är någon form av bekräftelse man uppnår om man har något som liknar polisen och skrämmer upp allmänheten med det?

Är det lika "häftigt" att ha en ambulans eller brandbil?

Mvh
Fredrik
SafetyCar
4 augusti 2012 · 403 Inlägg

fredriq skrev:
Kan nån förklara hysterin och "statusen" med att ha en fd polisbil/civilbil?
Att bygga en veteranpolisbil kan jag förstå, men vad är det roliga med en modern bil?

Räckte inte betygen för att söka till polishögskolan?
I nån annan tråd sen spyr ni galla över hur polisen sköter sitt jobb, ändå vill ni ha en bil som liknar deras?

Det kanske är någon form av bekräftelse man uppnår om man har något som liknar polisen och skrämmer upp allmänheten med det?

Är det lika "häftigt" att ha en ambulans eller brandbil?

Att göra sin egna bil till polisbil är som att sätta kjolpaket, bredda, lacka om, sänka, kapa mm. Att man gnäller på polisen ibland är att vi alla gör fel även polisen. Vi svenskar är duktiga på att gnälla.
Förstår inte varför folk ogillar andras idéer?! Äga en polisbil är som att äga frimärken eller samla på saker.

Tror att folket är rätt informenade vad som gäller med lagar och annat.
Om jag skulle sätta TULL på min svarta Volvo så hade ni säkert inte gnällt eftersom TULLEN inte har samma skrämsel effekt som en målad polisbil.

Mvh Joel

Funkiee Saab älskare!
4 augusti 2012 · 4 597 Inlägg

Bra skrivet både volvotuccia och SafetyCar!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
SafetyCar
4 augusti 2012 · 403 Inlägg

Funkiee skrev:
Bra skrivet både volvotuccia och SafetyCar!

TACK

fredriq Olika
5 augusti 2012 · 907 Inlägg

SafetyCar skrev:

fredriq skrev:
Kan nån förklara hysterin och "statusen" med att ha en fd polisbil/civilbil?
Att bygga en veteranpolisbil kan jag förstå, men vad är det roliga med en modern bil?

Räckte inte betygen för att söka till polishögskolan?
I nån annan tråd sen spyr ni galla över hur polisen sköter sitt jobb, ändå vill ni ha en bil som liknar deras?

Det kanske är någon form av bekräftelse man uppnår om man har något som liknar polisen och skrämmer upp allmänheten med det?

Är det lika "häftigt" att ha en ambulans eller brandbil?

Att göra sin egna bil till polisbil är som att sätta kjolpaket, bredda, lacka om, sänka, kapa mm. Att man gnäller på polisen ibland är att vi alla gör fel även polisen. Vi svenskar är duktiga på att gnälla.
Förstår inte varför folk ogillar andras idéer?! Äga en polisbil är som att äga frimärken eller samla på saker.

Tror att folket är rätt informenade vad som gäller med lagar och annat.
Om jag skulle sätta TULL på min svarta Volvo så hade ni säkert inte gnällt eftersom TULLEN inte har samma skrämsel effekt som en målad polisbil.

Mvh Joel

Tolkar de sista raderna att ni gör era bilar till polisbilar för att skrämma folk?
Hoppas ni skrämmer fel folk en dag då...

Mvh
Fredrik
Funkiee Saab älskare!
5 augusti 2012 · 4 597 Inlägg

då tolkar jag det som att folk trimmar o stylar bilar för o jävlas med polisen? vi bygger bilarna för att det är svårt o hitta delar, o samla osv, det är lite som en sport, vi bygger dom inte för o jävlas med folk o åka runt o blinka o jaga moppar som många tror, utan vi följer lagarna

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Tuccia
5 augusti 2012 · 26 Inlägg

Funkiee
jag håller med dej

Fiat 500 1,4 sport 100hk "La piccolina" (2008)
Tuccia
5 augusti 2012 · 26 Inlägg

Funkiee skrev:
Bra skrivet både volvotuccia och SafetyCar!

tack tack Funkiee

Fiat 500 1,4 sport 100hk "La piccolina" (2008)
Hermansson
5 augusti 2012 · 235 Inlägg

menar ni på fullaste allvar att man får åka runt i en blåvit v70 med icke fungerande blåljus ramp? Lol isåfall ska ja köpa en vit xc70 och börja pimpa. Fränt

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
granadadr
7 augusti 2012 · 7 326 Inlägg

fredriq skrev:
Kan nån förklara hysterin och "statusen" med att ha en fd polisbil/civilbil?
Att bygga en veteranpolisbil kan jag förstå, men vad är det roliga med en modern bil?

jag håller med wink jag ska EV bygga en Granada polisbil,, men som sagt en gammal 30 årig bil  :smile

Funkiee Saab älskare!
7 augusti 2012 · 4 597 Inlägg

granadadr skrev:

fredriq skrev:
Kan nån förklara hysterin och "statusen" med att ha en fd polisbil/civilbil?
Att bygga en veteranpolisbil kan jag förstå, men vad är det roliga med en modern bil?

jag håller med wink jag ska EV bygga en Granada polisbil,, men som sagt en gammal 30 årig bil  :smile

vadåra, nån gång kommer även dom att bli en veteranbil, o somsagt, det är ju roligare o bygga på en saab än en volvo, då de gamla polis saabarna inte är speciellt vanliga längre som alla vet skälet till.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang