3101
Sök

Bmw 320 D 2007 bytt batteri men bilen tänder inte

1 Inlägg
14 mars 2014
Trådstartare
Hej!

Min lilla pärla till bil har körts lite och korta sträckor i vinter har märkt att batteriet varit lite trögt.
Idag startade jag bilen flyttade den och av ren vana stängde jag den när jag stannade utanför lägenheten för att lasta lite prylar, smart, not!
Provade att kabla igång den, trög och tog lång tid innan den fått så pass med ström att den drog startmotorn.
Däremot startade den inte, laddade batteriet testade med mätare vid belastning och batteriet var kass.
Har nu monterat ett nytt batteri, bilen låter nu pigg och glad men startar inte sad
Enda skillnaden är att när det nya batteriet kopplades så började startknappens belysning att lysa.
Låste bilen och efter ett kort tag slocknade den, men när jag låste upp bilen lyser den igen.
Nu lyser även motorfelslampan när man försöker starta den.
Några förslag?
Har hört att en del bilar har en kodning mellan "nyckeln" och bilen, är det så på Bmw?
Har fått tips om att ta lös batteripol och låta den stå över natten och på så sätt nollställa den
Jag behöver bilen, helst redan i morse.

Tar tacksamt emot alla tips!
Senast redigerat av mimmipigg (14 mars 2014)

och Dupont
581 Inlägg
15 mars 2014
Låter som nån startspärr blockerar insprutningen ?
Kan du kolla felkoder ? Borde vara nån då lampan lyser.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Allfixare
1 475 Inlägg
15 mars 2014
Det jag tror är att du behöver få bilen till en verkstad, där dom kan koppla in datorn och tala om för bilen att den har fått ett nytt batteri. Helt sjukt, men tyvärr sant. Så fick vi göra med en kompis 330d -07 iaf.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 mars 2014
fish skrev:
Det jag tror är att du behöver få bilen till en verkstad, där dom kan koppla in datorn och tala om för bilen att den har fått ett nytt batteri. Helt sjukt, men tyvärr sant. Så fick vi göra med en kompis 330d -07 iaf.

Seriöst? Jag ska fan gifta mig med Dodgen... Någon som vet varför? Bara för att tjäna mer?
Senast redigerat av RD_87 (15 mars 2014)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Allfixare
1 475 Inlägg
15 mars 2014
Japp. Seriöst... Helt sjukt.

90 Inlägg
15 mars 2014
japp stämmer bra.. måste in på bmw..
men kan funka.. om du har satt dit samma batteri..
ex om den är på 100Ah ?
är den inte på samma spänning då funkar de ej.. utom bmw verksad

716 Inlägg
16 mars 2014
Måste å måste. Det är så att det räcker med att byta till samma ampere. Det bmw gör är att berätta för bilen att nytt batteri har monterats så att bilen (generatorn) anpassar sig efter det.

Brorsans 530i 05a bytte vi batteri på för 1år sedan utan att koda in något och det funkar utan problem. Om han skulle fått problem skulle jag programmera in det (har all nödvändig programvara).

Att ta lös batteripoolen "nollar" ingenting förutom typ radions förinställda kanaler, klockan och stolsminnet. iDriven är så intelligent, den glömmer inte felen.

Lycka till!

Sök