Tänkte att jag skulle lära mig svetsa .. har aldrig svetsat i hela mitt liv och känner att det är på tiden att man börjar utforska denna okända mark!
Som förstaprojekt så har jag mitt """"fina"""" släp som är knäckt på både det ena och andra stället och behöver a fair share of love så att säga.
Det mesta är galvat och där har jag förstått att galvfrossa inte är någonting man vill ha, så den biten är jag med på. I övrigt är det ju inte direkt tunnplåt i den bemärkelsen som bilplåt utan tjockare gods. I fortsättningen för min övning blir det nog mer husgrejer som svetsas, såsom lite armering och liknande.
Frågan är då, vilken sorts svetsteknik lämpar sig bäst? Är det MMA eller MIG?
Tanken är att köpa en billig svets att börja med, så kan man alltid avancera i framtiden.
Hej! Skulle rekommendera en MIG-svets med skyddsgas! TIG-svets ger visserligen bättre och snyggare svetsar men MIG är "smidigare" och "lättare" att använda.
Har kikat lite på esabs c141 nu. Jag är lite av den naturen att jag hellre bekostar det lite mer utan att nödvändigtvis köpa det absolut värsta. Det brukar löna sig att göra så I det långa loppet
Hur mycket brukar kringutrustningen kosta? En vettig nogas/gas mig vad jag kan se ligger på ca 4000 loppor.
Gällande tunnplåt så lär det dröja.. Har fått tillåtelse att köpa en sommarbil när jag har 30års kris om 2 år så då tidigast blir det tunnplåtssvetsning. Hoppas iaf slippa utföra något sådant ingrepp på min passat b8
Har själv en Esab Caddy 160i och är väldigt nöjd med den, har svetsat som tjockast i 5mm stål och det går utmärkt med god genombränning när man ställer upp den på max. Lätt att ställa in då det bara finns två vred, materialtjocklek och sen finjustering av "värmen" med andra vredet.
Haft svetsen i 5år utan att ha haft några som helst bekymmer med den. Var faktiskt farsan min som köpte svetsen men om jag inte minns fel kostade svetsen 9000kr och man fick då köpa till 10kg gastub, svetstråd, svetsmask, några svetstänger och magneter så slutkostnaden hamnade på ca 15k.
Rekommenderar även att du köper en automatiskt avbländande svetsmask, väldigt smidigt, speciellt som nybörjare, då glaset inte blir riktigt mörkt förrän man börjar svetsa.
Ska du svetsa vanlig bilplåt/stål/bonnjärn är det MAG du vill svetsa med. MIG används för aluminium och kopparlegeringar. MMA (ofta kallat pinnsvets) används i regel till grövre konstruktionsstål liknande ramar eller balkärror och snöplogar.
Vad är skillnaden på MIG och MAG? Är det bara gasen? Är det möjligt att köra en MIG som en MAG genom att bara köra med en annan gas eller är det inte så simpelt?
Det som jag huvudsakligen kommer svetsa är: Släpet (som är galvat) Armeringsjärn Fyrkantsprofiler.
I framtiden kanske det blir bilplåt också.. det beror lite på vad det blir för en sorts sommarbil om 2 år, blir det en nyare så blir det inget svetsande utav det heller, men det kan ju samtidigt vara bra att ha grejer för det ändå.
Vad är skillnaden på MIG och MAG? Är det bara gasen? Är det möjligt att köra en MIG som en MAG genom att bara köra med en annan gas eller är det inte så simpelt?
Det som jag huvudsakligen kommer svetsa är: Släpet (som är galvat) Armeringsjärn Fyrkantsprofiler.
I framtiden kanske det blir bilplåt också.. det beror lite på vad det blir för en sorts sommarbil om 2 år, blir det en nyare så blir det inget svetsande utav det heller, men det kan ju samtidigt vara bra att ha grejer för det ändå.
Ja en MIG-svets är även en MAG-svets. Det är gaserna och trådvalet som skiljer. Lekmän har fått något om bakfoten och kallar MAG för MIG av ngn jvl märklig anledning. Ungefär som att inte förstå skillnaden på kvarg och yoghurt eller diesel och bensin.
Hej! Phu! Håklyverier igen! I de flesta kataloger och tidningar står det MIG när man menar en svets som är avsedd för att svetsa stål/järn. Tror de flesta av oss som svetsar och renoverar bilar kommer att kalla svetsen för MIG även i framtiden.
Hej! Phu! Håklyverier igen! I de flesta kataloger och tidningar står det MIG när man menar en svets som är avsedd för att svetsa stål/järn. Tror de flesta av oss som svetsar och renoverar bilar kommer att kalla svetsen för MIG även i framtiden.
Det är du givetvis fri att tycka och tro men faktum kvarstår att det heter något annat trots att en del lekmän inte vet eller förstår bättre.
Köp ingen "pinnsvets" - hellre i så fall en X11. Köp i stället begagnad "MIG" av fabrikat Esab eller Kemppi. Men ingen 1-fas utan en 400 volt. Tycker jag.
Det är bara svetsvisir & gastub utöver som behövs för att kunna börja svetsa, gastub får man ge omkring 3000kr för, visiret ca 1000kr för en vettig.
Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Köp ingen "pinnsvets" - hellre i så fall en X11. Köp i stället begagnad "MIG" av fabrikat Esab eller Kemppi. Men ingen 1-fas utan en 400 volt. Tycker jag.
Anledningen till enfas är för att jag kort och gott inte har något 3 fas uttag. Om jag ska börja sätta in sådant också så sticker kostnaden iväg ännu mer