Något skumt med kopplingen av huvudenheten

givduL
14 januari 2009 · 24 Inlägg

Okej då får jag väl se till och mäta det imorgon. Men Mätningen på generatorn, kan man inte göra det direkt på batteriet när motorn är igång eller blir de inte samma värde?

te_wik Forummoderator
14 januari 2009 · 12 813 Inlägg

givduL skrev:
Okej då får jag väl se till och mäta det imorgon. Men Mätningen på generatorn, kan man inte göra det direkt på batteriet när motorn är igång eller blir de inte samma värde?

Lika bra att mäta båda ställen.

Om du mäter på generatorn, får tex ett värde på 14.8V där, sen mäter du batteriet och får ett värde på 13V så kan du utesluta att generatorn är trasig. Då återstår batteri eller kablage som kan orsaka spänningsförlusten.

Mitt tips är att söka lite, sök tex på "mäta generator" under bilelektronik avdelningen här på forumet.
Där hittar du mycket matnyttig info av mästare som Drönirettab, Evilaudio och startmotorpunkse som alla är medlemmar här på Gagaget.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Tott
14 januari 2009 · 130 Inlägg

Du kan alltid dra ut säkringarna och använda en multimeter som du kollar battieriet med och sen sätter du tillbaka säkring efter säkring och ser om det försvinner nån ström då. just in case du inte hittar nått fel på batteriet eller generatorn.

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.
Hasselstrom
14 januari 2009 · 796 Inlägg

givduL skrev:
Nej jag menar inte klimatanläggning, ACC= tillbehörsläge(innan startläge på tädningen).

Hasselström:
Batteriet ser rätt nytt ut och borde det inte lysa svart då om det är så dåligt så att det laddar ur sig
själv på så kort tid? Hur ska jag kolla om det är batteriet då? genom att köpa ett nytt? mad

Att det ser nytt ut spelar ingen roll och man ska inte lita blint på dom där konditionsvisarna.

Som många redan skrivit så är multimetern ett mycket potent verktyg att kolla batterikräm med.

Lycka till!

Senast redigerat av Hasselstrom (14 januari 2009)

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Horsyhorse
14 januari 2009 · 1 727 Inlägg

givduL skrev:
Det tror jag ju knappast du:) Blanda inte ihop tillbehörsläge med tändningesläge. Moderna bilar har 4 steg:
av, tillbehörsläge, tändnig, start.  Gamla bilar har bara av, tändning, start smile  Men det kan ju kvitta...

Egentligen kan det kvitta, men vill bara rätta o säga att ACC finns på min gamla 65a, så nog finns det på äldre bilar ochså.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang