Byta bilförsäkring

Vansterfilen
19 juni · 105 Inlägg

Tjena,

Går i tankarna om att byta bilförsäkring. Efter flytt är min nuvarande försäkring inte billigaste längre, utan kan tjäna rätt märkbara summor på att byta.
Tanken är att jag ska sälja min bil till min polare, som sedan säljer tillbaka den till mig. Hur länge måste jag vänta innan jag kan teckna ny försäkring så att den första försäkringen rivs?

Vill inte låta bilen stå oförsäkrad för länge. Räcker det med att sälja och sälja tillbaka, kan man lösa det på någon timme?

trubbelturbo
19 juni · 1 475 Inlägg

Varför ska du byta ägare emellan? Det är väl bara att byta försäkringsbolag? Hursomhelst, om du ska låta bilen stå oförsäkrad en period så se till att du ställer av bilen först, annars ryker eventuell förtjänst av att byta försäkring för flera år framöver.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Vansterfilen
19 juni · 105 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Varför ska du byta ägare emellan? Det är väl bara att byta försäkringsbolag? Hursomhelst, om du ska låta bilen stå oförsäkrad en period så se till att du ställer av bilen först, annars ryker eventuell förtjänst av att byta försäkring för flera år framöver.

Försäkringen är bunden till en ett-års period. Då kan jag ej byta förrän ett halvår tidigast.
Tanken är att bilen byter ägare bara några timmar, för att sedan försäkra om den när den är skriven på mig igen.

candyweiss
19 juni · 913 Inlägg

Man kan bara byta försäkringsbolag på huvudförfallodagen. Går att komma undan med att man ställer av bilen, sen tecknar man ny försäkring.

VAG har världens bästa bilar.
Vansterfilen
19 juni · 105 Inlägg

candyweiss skrev:
Man kan bara byta försäkringsbolag på huvudförfallodagen. Går att komma undan med att man ställer av bilen, sen tecknar man ny försäkring.

Enligt försäkringsbolaget återgår försäkringen så fort bilen ställs på igen om man ej byter ägare.

candyweiss
19 juni · 913 Inlägg

Vansterfilen skrev:

candyweiss skrev:
Man kan bara byta försäkringsbolag på huvudförfallodagen. Går att komma undan med att man ställer av bilen, sen tecknar man ny försäkring.

Enligt försäkringsbolaget återgår försäkringen så fort bilen ställs på igen om man ej byter ägare.

Okej, mindes inte att det var så. Det var kanske så "förr" big_smile
Då är det som du själv skriver, enda lösningen är ett "snabbt" ägarbyte.

Senast redigerat av candyweiss (19 juni )

VAG har världens bästa bilar.
zleepy Trucker
19 juni · 1 395 Inlägg

svårt med snabbt ägarbyte då man behöver scanna QR koden på baksidan av regbeviset och då måste man vänta på nya regbeviset när bilen bytt ägare så blir ett par dagar /vecka innan det är "snabbt" ägarbyte smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
candyweiss
19 juni · 913 Inlägg

zleepy skrev:
svårt med snabbt ägarbyte då man behöver scanna QR koden på baksidan av regbeviset och då måste man vänta på nya regbeviset när bilen bytt ägare så blir ett par dagar /vecka innan det är "snabbt" ägarbyte smile

Därför jag skrev citationstecken vid snabbt smile

VAG har världens bästa bilar.
zleepy Trucker
19 juni · 1 395 Inlägg

candyweiss skrev:

zleepy skrev:
svårt med snabbt ägarbyte då man behöver scanna QR koden på baksidan av regbeviset och då måste man vänta på nya regbeviset när bilen bytt ägare så blir ett par dagar /vecka innan det är "snabbt" ägarbyte smile

Därför jag skrev citationstecken vid snabbt smile

Jag förstod det, syftade dock inte på det du skrev, utan det trådskaparen skrev
"Tanken är att bilen byter ägare bara några timmar, för att sedan försäkra om den när den är skriven på mig igen"

Det är ett jäkla bök att bli av med ett försäkringsbolag som vill ha onödigt dyra pengar när annat bolag är billigare smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Lucif3r
19 juni · 2 270 Inlägg

candyweiss skrev:

Vansterfilen skrev:
Enligt försäkringsbolaget återgår försäkringen så fort bilen ställs på igen om man ej byter ägare.

Okej, mindes inte att det var så. Det var kanske så "förr" big_smile
Då är det som du själv skriver, enda lösningen är ett "snabbt" ägarbyte.

Kan bekräfta att det är så som Vanster säger. Försäkringen försvinner inte för att man ställer av bilen - den blir vilandes, och kickar igång igen samma sekund man ställer på bilen igen(plus temporärt om man åker till/från bes. med avställd bil).

Har man halv-/helförsäkring brukar det dessutom ingå en garage-/avställningsförsäkring(olika bolag kallar det olika), så då blir inte försäkringen vilandes öht - dock *rejält* mycket billigare. Har för mig jag betalar typ 20kr/mån för 945an i dess avställda status, istället för normala ~225kr/mån "påställd". Och då har man ju all försäkring man normalt har, förutom just trafik-delen. Skadegörelse, stöld, brand, glas osv... Har för mig att t om maskinskade-delen ingår, men 945an är ju "lite" för gammal för att den ska gälla öht så... Kan mycket väl minnas fel där smile

edit: så ja, enda sättet att "ta sig ur" försäkringen i förtid är att "göra sig av" med bilen - antingen sälja eller skrota. IBLAND kan det gå att bryta avtalet i förtid, men det är helt och hållet upp till försäkringsbolaget om dom vill vara "schyssta" eller ej.

Senast redigerat av Lucif3r (19 juni )

Brådhis * Voff voff *
19 juni · 10 336 Inlägg

Jag har ställt av och sedan begärt att dom tar bort avställningsförsäkringen, funkade iaf när jag gjorde det. Iofs ett antal år sedan nu.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Muskelbil
19 juni · 599 Inlägg

Ställ av bilen
Kontakta försäkrings bolaget och säg att du inte vill ha en garage försäkring eller avställnings försäkring
Kontakta det försäkrings bolag du vill byta till och täckna försäkring
Ställ på bilen
Klart

Det finns inget krav att bilen ska vara försäkrad när den är avställd och säger du upp garage försäkring måste försäkrings bolaget släppa  bilen fri

Vansterfilen
tisdag 20:34 · 105 Inlägg

Brådhis skrev:
Jag har ställt av och sedan begärt att dom tar bort avställningsförsäkringen, funkade iaf när jag gjorde det. Iofs ett antal år sedan nu.

Muskelbil skrev:
Ställ av bilen
Kontakta försäkrings bolaget och säg att du inte vill ha en garage försäkring eller avställnings försäkring
Kontakta det försäkrings bolag du vill byta till och täckna försäkring
Ställ på bilen
Klart

Det finns inget krav att bilen ska vara försäkrad när den är avställd och säger du upp garage försäkring måste försäkrings bolaget släppa  bilen fri

Om detta fungerar låter det ju toppen! Tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang