2439
Sök

lättat svänghjul & borttagen katalysator ? Ford Sierra

297 Inlägg
17 januari 2009
#61
kolvas skrev:
loop skrev:
Har du överhuvudtaget läst på sidan?

"Motor: 2 liter 16v DOHC, botten del från en 8v och toppen från en RS2000. Insug modifierat med flyttat spjällhus och termostat hus monterat på sidan."

Hm, jag säger att den är trimmad är man bytt till en 16v topp? Vad kallar du det? Standard var det kja, du har en felaktig bild av vad som är standard

ifall du kallar det att byta motor i en Volvo 740 ifrån en B230F till en B234F att trimma så okej, men den motorn är det inte gjort några större grejor som ger effekt iaf.

Sierran fanns aldrig med den motorn och de har prestanda höjt en motor, så ja, jag anser att det är att trimma. Vad har du för lustig definition då?


297 Inlägg
17 januari 2009
#62
AnderssonE30 skrev:
Kosstar pengar det oxå, för ja tänker köra ärligt. Vill inte fiffla inför varje bes m.m. Kammarna å allt e visserligen dyrt, men man slipper problem vid bes pluss att det blir en helt annan karaktär på motorn än bara ihop med en 16v topp. Någon som tycker att jag tänker fel?

Ja, eftersom man inte får ändra på motorn i en bil efter 75, så blir det ju lika olagligt om du trimmar en 8v(klart man kan åka in och hoppas att de inte märker trimmet, men det blir ju inte mer lagligt för det). Däremot så blir det ju lagligt om du reggar bilen med en standard 16v.

Om nu nån inte tror mig angående ändrande av motorer efter 75 så skicka ett mejl till SFRO. Man får enbart E85 konvertera, inget annat. Att folk sen kör med trimmade bilar, är en annan femma och jag tänker inte bry mig om det.


4 001 Inlägg
17 januari 2009
#63
loop skrev:
kolvas skrev:
loop skrev:
Har du överhuvudtaget läst på sidan?

"Motor: 2 liter 16v DOHC, botten del från en 8v och toppen från en RS2000. Insug modifierat med flyttat spjällhus och termostat hus monterat på sidan."

Hm, jag säger att den är trimmad är man bytt till en 16v topp? Vad kallar du det? Standard var det kja, du har en felaktig bild av vad som är standard

ifall du kallar det att byta motor i en Volvo 740 ifrån en B230F till en B234F att trimma så okej, men den motorn är det inte gjort några större grejor som ger effekt iaf.

Sierran fanns aldrig med den motorn och de har prestanda höjt en motor, så ja, jag anser att det är att trimma. Vad har du för lustig definition då?

min definition av att trimma är iaf. mer än att byta avgassystem. Trimma en motor så byter man till en eftermarknadskam med andra värden & tider än originalet, man gör eventuellt även ingrepp i topp/block/vev/kolvar etc. Förbättrar insug/avgas (byter alltihop om det behövs) för mera effekt.

Att byta till en motor som sitter standard i en annan bil är INTE att trimma utan att byta motor.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

297 Inlägg
17 januari 2009
#64
kolvas skrev:
loop skrev:
kolvas skrev:

ifall du kallar det att byta motor i en Volvo 740 ifrån en B230F till en B234F att trimma så okej, men den motorn är det inte gjort några större grejor som ger effekt iaf.

Sierran fanns aldrig med den motorn och de har prestanda höjt en motor, så ja, jag anser att det är att trimma. Vad har du för lustig definition då?

min definition av att trimma är iaf. mer än att byta avgassystem. Trimma en motor så byter man till en eftermarknadskam med andra värden & tider än originalet, man gör eventuellt även ingrepp i topp/block/vev/kolvar etc. Förbättrar insug/avgas (byter alltihop om det behövs) för mera effekt.

Att byta till en motor som sitter standard i en annan bil är INTE att trimma utan att byta motor.

Avgassystemet är vi överens om. Om man byter till en topp som inte fanns standard i den bilen så anser jag att det är trim.
Ok, så då är inte en Volvo Amazon B20 med K-kam trimmad för den kammen satt standard i vissa 140 och P1800. Du är nog helt ensam om din definition.


979 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#65
loop skrev:
kolvas skrev:
loop skrev:

Sierran fanns aldrig med den motorn och de har prestanda höjt en motor, så ja, jag anser att det är att trimma. Vad har du för lustig definition då?

min definition av att trimma är iaf. mer än att byta avgassystem. Trimma en motor så byter man till en eftermarknadskam med andra värden & tider än originalet, man gör eventuellt även ingrepp i topp/block/vev/kolvar etc. Förbättrar insug/avgas (byter alltihop om det behövs) för mera effekt.

Att byta till en motor som sitter standard i en annan bil är INTE att trimma utan att byta motor.

Avgassystemet är vi överens om. Om man byter till en topp som inte fanns standard i den bilen så anser jag att det är trim.
Ok, så då är inte en Volvo Amazon B20 med K-kam trimmad för den kammen satt standard i vissa 140 och P1800. Du är nog helt ensam om din definition.

men att byta topp från 8v till 16v är ju att byta motor helt klart? Blocket är desamma i rs2000,scorpio 2,9 & 2,3 & sierra. Då blir det till att ha bytt "motor" inte att trimma.

Hpc

297 Inlägg
17 januari 2009
#66
Scorpio 2,9 har en v6.

Det är ju skillnad på att byta motor och att trimma. Och att byta till en motor som aldrig suttit standard i en bil anser jag att är att trimma.
Men jag är ju gammal mopedtrimmare och där var ju trim även drevning och liknande dvs transmissionsprylar.


4 001 Inlägg
17 januari 2009
#67
loop skrev:
Avgassystemet är vi överens om. Om man byter till en topp som inte fanns standard i den bilen så anser jag att det är trim.
Ok, så då är inte en Volvo Amazon B20 med K-kam trimmad för den kammen satt standard i vissa 140 och P1800. Du är nog helt ensam om din definition.

jag är nog inte ensam om min definition, man trimmar motorn, inte bilen. Sätter man i en standard V8 i en annan bil än vad den var tänkt så är motorn fortfarande original men inte för just den bil

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
17 januari 2009
#68
kolvas skrev:
loop skrev:
Avgassystemet är vi överens om. Om man byter till en topp som inte fanns standard i den bilen så anser jag att det är trim.
Ok, så då är inte en Volvo Amazon B20 med K-kam trimmad för den kammen satt standard i vissa 140 och P1800. Du är nog helt ensam om din definition.

jag är nog inte ensam om min definition, man trimmar motorn, inte bilen. Sätter man i en standard V8 i en annan bil än vad den var tänkt så är motorn fortfarande original men inte för just den bil

Jag tror faktiskt att det är den definierade definitionen smile

12 086 Inlägg
17 januari 2009
#69
kolvas skrev:
loop skrev:
Avgassystemet är vi överens om. Om man byter till en topp som inte fanns standard i den bilen så anser jag att det är trim.
Ok, så då är inte en Volvo Amazon B20 med K-kam trimmad för den kammen satt standard i vissa 140 och P1800. Du är nog helt ensam om din definition.

jag är nog inte ensam om min definition, man trimmar motorn, inte bilen. Sätter man i en standard V8 i en annan bil än vad den var tänkt så är motorn fortfarande original men inte för just den bil

Jag anser fan att man trimmar bilen.

Så en 240 med en hemi V8 på 500hk är inte trimmad? smile "Äh, orginal fan va tråkigt" haha

12 086 Inlägg
17 januari 2009
#70
AnderssonE30 skrev:
Men Sierra Dohc ventil kåpa, passar den på 16v toppen då?hmm isåfall tar jag & byter direkt!!! men ja har fattat att den kåpan inte passar? därför har ja aldrig tänkt så långt. Kamaxlarna hittar på du min sida. Står hemsida där. Pipercams. Får ringa/mejla dit å prata only english u know:D scorpio? 2,3? sierra toppen passar på de blocket:D 2,3 sierra dohc turbo? hade vart nått:D

Möjligt, jag gissade bara där tongue
Ja, 2.3 16v i en Sierra vore nice som fan! smile

4 001 Inlägg
18 januari 2009
#71
JapMax skrev:
Jag anser fan att man trimmar bilen.

Så en 240 med en hemi V8 på 500hk är inte trimmad? smile "Äh, orginal fan va tråkigt" haha

bilen är inte original men motorn är det OM den har 500hk original (iofs. så är väl inte Hemi original utan ett trim-märke)

kallar du pys-trim av en turbo trim oxå?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Mr.
253 Inlägg
18 januari 2009
#72
kolvas skrev:
JapMax skrev:
Jag anser fan att man trimmar bilen.

Så en 240 med en hemi V8 på 500hk är inte trimmad? smile "Äh, orginal fan va tråkigt" haha

bilen är inte original men motorn är det OM den har 500hk original (iofs. så är väl inte Hemi original utan ett trim-märke)

kallar du pys-trim av en turbo trim oxå?

Definitionen av trimning är väl alla sätt man modifierar en motor på för att få ut mer effekt... Hur spelar ju ingen roll.

Köpes:
18T Turbo

12 086 Inlägg
18 januari 2009
#73
kolvas skrev:
kallar du pys-trim av en turbo trim oxå?

Jaa

297 Inlägg
18 januari 2009
#74
kolvas skrev:
JapMax skrev:
Jag anser fan att man trimmar bilen.

Så en 240 med en hemi V8 på 500hk är inte trimmad? smile "Äh, orginal fan va tråkigt" haha

bilen är inte original men motorn är det OM den har 500hk original (iofs. så är väl inte Hemi original utan ett trim-märke)

kallar du pys-trim av en turbo trim oxå?

Hemi är en förkortning för hemisfäriska förbränningsrum, men det man oftast syftar på är Chrysler 426 Hemi som var en standardmotor på  typ 425 hk eller i andra hand en Ford Mustang Boss 429 Hemi med typ 390hk.

Jag anser också att man trimmar bilen.


3 354 Inlägg
18 januari 2009
#75
Smäll på 8v ventilkåpan och ingen jävel ser skillnad smile
Jag har kollat runt själv nu en massa efter diverse motorer.. Finns en krockskadad Scorpio 97a med 2.3 16v i norrköping för 1000kr, vettigt som skitsugen på o köpa big_smile

Vart hittar du dom där kammarna? Hur mkt jag än letar hittar jag dom fan inte hmm Extratorn hitta jag, vore fräsht. Nu ska jag ju ha turbo iofs.

blir lite moddning av ventilkåpan då 8v har tändstiftena på sidan.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 741 Inlägg
18 januari 2009
#76
kolvas skrev:
JapMax skrev:
Jag anser fan att man trimmar bilen.

Så en 240 med en hemi V8 på 500hk är inte trimmad? smile "Äh, orginal fan va tråkigt" haha

bilen är inte original men motorn är det OM den har 500hk original (iofs. så är väl inte Hemi original utan ett trim-märke)

kallar du pys-trim av en turbo trim oxå?

Hmm... förstår absolut inte ditt resonemang där...
För "pys-trimmar" man får motorn man kör med fler hk (om den inte rasar då...)
om man stoppar in ny motor i gamla bilen så är den inte trimmad förän man sätter sig och börjar mappa?

Var går gränsen för trim för dig? Om man tänker min motor t.ex... Har bytt det mesta förutom block och topp... Men jag kan ju köra med original hk bara jag mappar den så. Så alltså är själva trimmet programmvaran.. Aha då fattar jag. För byta delar mot delar som inte hör hemma i den modellen och ökar antalat hk/nm verkar inte vara trim.

Men back to topic.
Tror du inte att bes klagar på ditt extraktor och avgassystem då? Är ju lika ogiltigt som att byta motor och du måste ju göra ändringar inför varje år ändå.
Tycker det är kul att folk vågar testa köra med något som inte alla andra kör med. Kul att visa folk att dom har fel. big_smile
Lättat svänghjul tycker jag gör bra mycket på motorkaraktären. Endel gillar det endel inte. Bara testa köp ett nytt om du inte gillar det. Lättningen kostar väl allt ifrån 500 till 3000 beroende på hur snälla dom är och om något med ska göras t.ex byta bultmönster för en annan tryckplatta.
Att ta bort katten vet jag inte hur mycket det gör men är den från dess att bilen byggdes så tror jag helt klart att du märker skillnad när du tar bort den. samma sak där. Ta bort den sätt dit ett rakt rör med likadana flänsar som du har på katten och prova. Bara att skruva dit den igen om det inte gav något förutom ljud.
Senast redigerat av tecman (18 januari 2009)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

1 062 Inlägg
18 januari 2009
#77
Alla förändringar på en motor/kringutrustning som är för att öka effekten/vridmomentet är trimmning.
Spelar ju ingen roll om det är pystrimm, öppet filter(som i de flesta fall antagligen sänker effekten), ett chip eller om man går hela vägen med mekaniska operationer.
Man kan ju inte påstå att bilen är otrimmad om man tex pyst upp laddet från 0,8-1,2bar.

M.V.H.


196 Inlägg
18 januari 2009
#78
Tror inte dom bryr sig överdrivet om trim.
Europan har alltiv varit besiktigad utan anmärkningar och har en annan motor än std samt extraktor , iprincip rakt rör (öronproppar när man kör) Dubbla dellorto samt man hör att den är rätt vass med tanke på tomgången.
Besiktningen bryr sig inte

Kojan har väll 70 hk mer än original och 500cc större motor , vem bryr sig ?

Mgn kommer rulla in med förhoppningsvis dubbla effekten av en orignalspis , vem bryr sig ?

Trimma hur mycket du vill , jävlas det så får man ta de problemet då


297 Inlägg
18 januari 2009
#79
Tysken|GBG skrev:
Tror inte dom bryr sig överdrivet om trim.
Europan har alltiv varit besiktigad utan anmärkningar och har en annan motor än std samt extraktor , iprincip rakt rör (öronproppar när man kör) Dubbla dellorto samt man hör att den är rätt vass med tanke på tomgången.
Besiktningen bryr sig inte

Kojan har väll 70 hk mer än original och 500cc större motor , vem bryr sig ?

Mgn kommer rulla in med förhoppningsvis dubbla effekten av en orignalspis , vem bryr sig ?

Trimma hur mycket du vill , jävlas det så får man ta de problemet då

Och ingen av dem är tillverkad efter 75 och berörs av avgasregler. Men det är helt rätt, jag trimmar också bara bilar innan 75. Upplever det också som att de bryr sig väldigt lite när det gäller äldre bilar. Har besiktigat en med 5 växlat och 30hk mer än standard.



Sök