JonR skrev:
Det är svårt att sälja bil den här årstiden...
Håller inte med dig där, marknaden påverkas inte alls så mycket av årstiden som många på Garaget vill få det till. Följer man dessa personer på Garaget under ett år så ser det ut:
Vintern: Dåligt säljläge, folk letar inte bil och pengarna går åt till högtider.
Vår: Dåligt säljläge, folk sparar inför semestern.
Sommar: Dåligt säljläge, folk spenderar sina pengar under semestern.
Höst: Dåligt säljläge, folk har spenderat pengarna under sommaren och sparar till vintern.
I somras sålde jag två bilar; En bil med "väldigt smal marknad", trasig AC och märke som ses på med skepsis i Sverige (Fiat Coupé). Den andra överrepresenterad på marknaden, utan AC och med såväl lacksläpp som skrikande motor (Volvo 945). Båda dessa såldes inom två veckor med uppriktiga, heltäckande annonser som inkluderade alla fel och till pris som gynnade både köpare och säljare, dvs inga skampriser.
Att jag brukar säga "Det finns alltid en köpare" handlar inte om någon ogrundad optimism med sensmoral att "aldrig ge upp". Det handlar om att det varje dag finns flera hundra tusen potentiella köpare - Miljoner om man räknar alla körkortsinnehavare.
Min förra bil anses av många vara en väldigt svårsåld bil eftersom det är en hyfsat törstig Fiat med udda utseende som därtill är ovanlig (= högre pris på delar), svårmeckad och skulle ha ett högt miltal vid försäljning. Anledningen till att jag trots detta köpte bilen var för att just
jag var ute efter en sådan, vilket för mig motbevisade argumentet "Den går inte att sälja vidare". Jag är inte unik och vill jag ha en bil så finns det garanterat ett hundratal andra som också vill ha den. Det gäller bara att sälja in den ordentligt genom att besvara det folk vill veta och ge ett seriöst intryck.
Bilen tråden syftar på har ett märke med starkt rykte i Sverige, gott skick (särskilt exteriört) och med en någorlunda eftertraktad eller neutral färg. Det är en perfekt vinterbil vilket mycket väl kan användas som argument i annonsen; "En Volvo går aldrig sönder" verkar ju vara ett elfte budord för medelsvensson. För att upprepa mig själv och många andra så är det bara att justera pris eller rätta till annonsen för att sälja, priset kommer inte gå upp eller ned speciellt mycket beroende på årstid (skulle det vara så skulle hösten ändå vara bästa läget för en vinterbil).