Varför får jag inte bilen såld?!!

christofer_k Vorsprung durch Technik
8 oktober 2011 · 2 432 Inlägg

Mängd bil  bara sänka ner priset om du vill få sålt  5k

Johnsen
8 oktober 2011 · 426 Inlägg

Håller med föregående talare, sänk priset lite så får du bort den smile
OT: alltid bästa däcken bak, t.o.m däcktillverkarna säger det och om inte dom vet vilka gör det då??

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
Xoff Volvo tönt... =)
8 oktober 2011 · 2 344 Inlägg

Tycker också priset är högt, 850 är en gammal bil som det finns massor av billiga utav... har en polare som nyligen köpte en 855 -97 med mindre mil än din för 7k...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
JonR
8 oktober 2011 · 3 259 Inlägg

tkd_rille skrev:
Största anledningen att du inte säljer är för att folk inte köper bil just nu. De går dåligt för alla som försöker sälja sina bilar i denna klass. Stå du på dig men du får nog vara med på att gå ner lite i pris.
Förövrigt så funkar bilen vettigt så är de skitsamma med däcken.

Första vettiga inlägget! Det är svårt att sälja bil den här årstiden... Bilar som var ett klipp för tex 50.000kr i våras ligger ute länge för 35-40.000kr utan att dom försvinner.... Inget konstigt med det! Bara att dumpa priset lagom till löningen eller vänta en eller två månader.

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Nello
8 oktober 2011 · 75 Inlägg

Jag har sålt några bilar på blocket faktiskt och det bästa är att inte skriva något alls då får man flest som ringer sen kan man smörja dom på telefonen.

Brukar skriva typ

Volvo 850 1995

Går bra i motor och låda
Besiktad till 2012 08 01
Sommar och vinterdäck

Ring endast svarar inte på mail!

Den texten ger flest samtal och snabbast försäljning enligt min erfarenhet.

JonR
8 oktober 2011 · 3 259 Inlägg

Nello skrev:
Jag har sålt några bilar på blocket faktiskt och det bästa är att inte skriva något alls då får man flest som ringer sen kan man smörja dom på telefonen.

Brukar skriva typ

Volvo 850 1995

Går bra i motor och låda
Besiktad till 2012 08 01
Sommar och vinterdäck

Ring endast svarar inte på mail!

Den texten ger flest samtal och snabbast försäljning enligt min erfarenhet.

Jag gör helt tvärsom! smile Skriver ner ALLT! Mest bara för att jag inte orkar med folk som ringer o frågar om samma saker om och om igen och sen ska tokpruta efter att man sagt att den är jättefin men att det finns en liten repa på en kofångare... Men så är jag ju inte så bra på att smörja folk på telefon heller! smile Så man sållar bort många telefonsamtal genom att skriva ner mycket men man kan också nästan vara säker på att den som ringer är seriöst intresserad och att den kommer och tittar. Men det kan ligga nåt i det du säger, har man väl pratat med nån på telefon så är väl chansen större att dom kommer o tittar, speciellt eftersom många är impulsiva. Och för att få fler att ringa så får man ju göra som du!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Muttley
8 oktober 2011 ·

När jag lägger ut med lite info så ringer de konstigaste människorna man kan tänka sig. Tyvärr tror jag blocket inte godkänner att man skriver vilka man inte vill ska ringa. Men de som sålt billiga bilar vet vad de är för något

Hool
8 oktober 2011 · 1 067 Inlägg

Fixa några asbilliga vanliga hjul på blocket..  Sälj 17" separat och sänk priset..

Fugnerande AC på en 95a för 10 000?  big_smile  Ni är roliga.. 

När bilarna blir i den åldern fungerar de inte.. Vill man ha en som funkar så lagar man upp ACn och kör tills man byter bil ellr den rasar igen..

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Nello
8 oktober 2011 · 75 Inlägg

JonR skrev:

Nello skrev:
Jag har sålt några bilar på blocket faktiskt och det bästa är att inte skriva något alls då får man flest som ringer sen kan man smörja dom på telefonen.

Brukar skriva typ

Volvo 850 1995

Går bra i motor och låda
Besiktad till 2012 08 01
Sommar och vinterdäck

Ring endast svarar inte på mail!

Den texten ger flest samtal och snabbast försäljning enligt min erfarenhet.

Jag gör helt tvärsom! smile Skriver ner ALLT! Mest bara för att jag inte orkar med folk som ringer o frågar om samma saker om och om igen och sen ska tokpruta efter att man sagt att den är jättefin men att det finns en liten repa på en kofångare... Men så är jag ju inte så bra på att smörja folk på telefon heller! smile Så man sållar bort många telefonsamtal genom att skriva ner mycket men man kan också nästan vara säker på att den som ringer är seriöst intresserad och att den kommer och tittar. Men det kan ligga nåt i det du säger, har man väl pratat med nån på telefon så är väl chansen större att dom kommer o tittar, speciellt eftersom många är impulsiva. Och för att få fler att ringa så får man ju göra som du!

Mvh/Jon

Skulle aldrig få för mig att säga något om en repa på kofångaren över telefonen den får dom hitta själva.

JonR
8 oktober 2011 · 3 259 Inlägg

Nello skrev:

JonR skrev:

Nello skrev:
Jag har sålt några bilar på blocket faktiskt och det bästa är att inte skriva något alls då får man flest som ringer sen kan man smörja dom på telefonen.

Brukar skriva typ

Volvo 850 1995

Går bra i motor och låda
Besiktad till 2012 08 01
Sommar och vinterdäck

Ring endast svarar inte på mail!

Den texten ger flest samtal och snabbast försäljning enligt min erfarenhet.

Mvh/Jon

Skulle aldrig få för mig att säga något om en repa på kofångaren över telefonen den får dom hitta själva.

Jo så resonerar en del säljare... Brukar sluta med att man åker därifrån utan bil och är rejält irriterad över att man inte blivit upplyst om uppenbara brister...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
JonR
8 oktober 2011 · 3 259 Inlägg

tkd_rille skrev:
När jag lägger ut med lite info så ringer de konstigaste människorna man kan tänka sig. Tyvärr tror jag blocket inte godkänner att man skriver vilka man inte vill ska ringa. Men de som sålt billiga bilar vet vad de är för något

Du behöver inte säga mer! big_smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
MrPontus
9 oktober 2011 · 69 Inlägg

JonR skrev:

Nello skrev:
Skulle aldrig få för mig att säga något om en repa på kofångaren över telefonen den får dom hitta själva.

Jo så resonerar en del säljare... Brukar sluta med att man åker därifrån utan bil och är rejält irriterad över att man inte blivit upplyst om uppenbara brister...

det beror lite på vad det är för skada, att undanhålla saker innan man tittar på bilen har väl både för och nackdelar, jag har tittat på många bilar som enligt annons ska vara riktigt fina men som på plats är riktiga pundarbilar med alla möjliga fel, blir att man åker därifrån irriterad.
samtidigt så hade man ju inte åkt dit om dom skrivit sanningen.
sen om bilen har fel som inte står se mer eller mindre berättigar det en prutning på priset då varan(bilen) är i sämre skick än vad som angetts i anonsen.

han som jag köpte min bil av hade inte angett att vindrutan var spräckt, jag hade INTE åkt och tittat på den om han hade skrivit det, nu köpte jag den i alla fall efter en prutning pga just vindrutan.

men shit vad priserna har gått ner på ett år, känns som att bilar som gick för 20-25'000 förra året är svårsålda för 10'000 i år, många % på ett år....

om du inte har alt för bråttom så ha is i magen, en köpare kommer tillslut, det är inte mycket pengar trots allt, men som någon sa så ser kanske 9500kr mer attraktivt ut

skriv om texten lite bättre enligt tidigare tips i tråden, nackdelarna längst ner, skriv om kamrem besiktning och det där.
eventuellt kanske fixa en finare bild som första bild, kanske testa med den tredje som första bild?

lycka till

(angående var bästa däcken ska sitta så beror det väl på vad det är för bil och nivån på den som kör, nybörjare bör nog ha bästa bak, men har man bakhjulsdrift och kan köra och vill drifta så vill jag nog ha bästa fram, min 745a som jag kraschade gjorde detta pga förlorad kontroll/styrning FRAM.
men allt har väl för och nackdelar, är ju najs att kunna bromsa kraftigt också
)

Germax
9 oktober 2011 · 12 086 Inlägg

Hool skrev:
Fugnerande AC på en 95a för 10 000?  big_smile  Ni är roliga..

Det tänker jag oxå tongue

Mangisen
9 oktober 2011 · 1 035 Inlägg

Hool skrev:
Fixa några asbilliga vanliga hjul på blocket..  Sälj 17" separat och sänk priset..

Fugnerande AC på en 95a för 10 000?  big_smile  Ni är roliga.. 

När bilarna blir i den åldern fungerar de inte.. Vill man ha en som funkar så lagar man upp ACn och kör tills man byter bil ellr den rasar igen..

jag fick en fungerande ac på köpet, wink

Cupra_
9 oktober 2011 ·

Mangisen skrev:

Hool skrev:
Fixa några asbilliga vanliga hjul på blocket..  Sälj 17" separat och sänk priset..

Fugnerande AC på en 95a för 10 000?  big_smile  Ni är roliga.. 

När bilarna blir i den åldern fungerar de inte.. Vill man ha en som funkar så lagar man upp ACn och kör tills man byter bil ellr den rasar igen..

jag fick en fungerande ac på köpet, wink

Precis, både på min 95:a sedan som gått 28000mil och min 97:a kombi med 22000 mil funkar ac:n.. Visst har man fått fylla den men vad kostar det liksom.. Handlar nog mest om hur tidigare ägaren tagit hand om bilen.

Ang. Ursprungsfrågan så tror jag som JonR säger, att det är fel tid. Det är inte allt för länge sen det var semestrar och annat så folk kanske inte har så mkt pengar. Iaf inte den typen av folk som köper så billig bil. Inget ont om dem nu såklart, men "rika" köper sällan bilar för 5-10k.. Sen som någon annan sa så är det en riktigt vanlig bil som det finns mängder av. Jag var och kollade på och provkörde 3-4 stycken innan jag köpte min så det finns ju att välja på.

Ang vad man ska och inte ska skriva i en annons så brukar jag skriva med alla "större" fel. Det kan vara t.ex. spricka i rutan, grova repor och liknande. Då vet aktuell köpare vad som väntar och blir inte besviken vid besöket. Då köparen redan känner till de större felen vid ankomst kan man också förklara att prut inte är att tala så mkt om eftersom bilens skick inte var någon överraskning.

Däremot skriver jag inte ut mindre saker så som stenskott, dörruppslag där lacken klarat sig och liknande.

Masquerade Aldrig nöjd
9 oktober 2011 · 804 Inlägg

JonR skrev:
Det är svårt att sälja bil den här årstiden...

Håller inte med dig där, marknaden påverkas inte alls så mycket av årstiden som många på Garaget vill få det till. Följer man dessa personer på Garaget under ett år så ser det ut:

Vintern: Dåligt säljläge, folk letar inte bil och pengarna går åt till högtider.
Vår: Dåligt säljläge, folk sparar inför semestern.
Sommar: Dåligt säljläge, folk spenderar sina pengar under semestern.
Höst: Dåligt säljläge, folk har spenderat pengarna under sommaren och sparar till vintern.

I somras sålde jag två bilar; En bil med "väldigt smal marknad", trasig AC och märke som ses på med skepsis i Sverige (Fiat Coupé). Den andra överrepresenterad på marknaden, utan AC och med såväl lacksläpp som skrikande motor (Volvo 945). Båda dessa såldes inom två veckor med uppriktiga, heltäckande annonser som inkluderade alla fel och till pris som gynnade både köpare och säljare, dvs inga skampriser.

Att jag brukar säga "Det finns alltid en köpare" handlar inte om någon ogrundad optimism med sensmoral att "aldrig ge upp". Det handlar om att det varje dag finns flera hundra tusen potentiella köpare - Miljoner om man räknar alla körkortsinnehavare.

Min förra bil anses av många vara en väldigt svårsåld bil eftersom det är en hyfsat törstig Fiat med udda utseende som därtill är ovanlig (= högre pris på delar), svårmeckad och skulle ha ett högt miltal vid försäljning. Anledningen till att jag trots detta köpte bilen var för att just jag var ute efter en sådan, vilket för mig motbevisade argumentet "Den går inte att sälja vidare". Jag är inte unik och vill jag ha en bil så finns det garanterat ett hundratal andra som också vill ha den. Det gäller bara att sälja in den ordentligt genom att besvara det folk vill veta och ge ett seriöst intryck.

Bilen tråden syftar på har ett märke med starkt rykte i Sverige, gott skick (särskilt exteriört) och med en någorlunda eftertraktad eller neutral färg. Det är en perfekt vinterbil vilket mycket väl kan användas som argument i annonsen; "En Volvo går aldrig sönder" verkar ju vara ett elfte budord för medelsvensson. För att upprepa mig själv och många andra så är det bara att justera pris eller rätta till annonsen för att sälja, priset kommer inte gå upp eller ned speciellt mycket beroende på årstid (skulle det vara så skulle hösten ändå vara bästa läget för en vinterbil).

Livet är för kort för att äga Volvo.
Cupra_
9 oktober 2011 ·

Hur får du det till att det är en vinterbil? För att den är trygg och säker då eller? Gammal och slit och släng? Vi yngre brukar ju annars vilja ha RWD på vintern. Personligen tror jag att våren är den absolut bästa tiden att sälja bil, men det är för att jag alltid har köpt bil på våren eller sommaren, och även sålt bil på våren eller sommaren.

Masquerade Aldrig nöjd
9 oktober 2011 · 804 Inlägg

Deception skrev:
Hur får du det till att det är en vinterbil? För att den är trygg och säker då eller? Gammal och slit och släng? Vi yngre brukar ju annars vilja ha RWD på vintern. Personligen tror jag att våren är den absolut bästa tiden att sälja bil, men det är för att jag alltid har köpt bil på våren eller sommaren, och även sålt bil på våren eller sommaren.

En billig Volvo som duger till att ta sig från A till B passar perfekt som vinterbil när cabben står i Garaget. Jag hade aldrig köpt en Volvo, men det handlar om preferenser, faktum är att Volvo har ett gott rykte i Sverige och man vill ha så lite krångel som möjligt - hence så är en Volvo för 10k med viss prutmån betydligt mer lockande än en rostig Opel för samma pris när Svensson letar billig bil. Jag skrev aldrig "ungdomsbil" även om långt ifrån alla unga prioriterar bakhjulsdrift.

"Trygg och säker" går ju för övrigt att debattera men det är en stämpel som bilen får så fort det stor "Volvo" på bakluckan.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Cupra_
9 oktober 2011 ·

Jag är med på samtliga punkter utom billig. En 850 kostar ca 2000/år i skatt och drar runt litern/mil..

RD_87 Skrotsamlare
9 oktober 2011 · 4 031 Inlägg

10K Är egentligen ett bra pris, då syns den både när man söker upp till 10 & från 10. Felet är väl att alla med halvtom plånbok som behöver vinterbil vill ha RWD? Jag skulle aldrig köpa en 850 själv, antingen är den för törstig eller så är den för tråkig, förbrukningen kan jag ju ta om bilen är rolig.
Så jag få helt enkelt för mig att det är fel säsong för att köpa halvbilliga FWD bilar...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang