Lexus IS200 TTE Supercharged - My Pursuit of Perfection

PLindblom
10 januari 2009 · 1 200 Inlägg

sengstr skrev:
Nu börjar det hända saker må jag säga big_smile nu kankse du snart kan komma upp i min klass och du som alltid längtat efter lite mer HK i din bil smile sen får vi jämföra då? wink

Haha! Ja, jag har alltid sett upp till dig, min hästkraftsgud big_smile

Jag kommer ihåg när jag precis fått upp ögonen för IS200 och läste runt i en massa tester. Jag läste bland annat att Mattias Ekström och Fredrik Ekblom testade en bunt med olika bilar på Knutstorp. Trots att IS200 var den svagaste(?) och sämst accelererande bilen i testet gjorde den bra ifrån sig när det svängde, då den bland annat var snabbare än Saab 9-3 Viggen.

http://www.automotorsport.se/biltester/ … anklassare
http://www.automotorsport.se/biltester/1999/9907/990709/varvtid.jpg

"Så här välbalanserad försöker jag få min racerbil på helgerna – men det brukar jag sällan lyckas med", säger Fredrik uppriktigt.

Det ska bli kul att testa den på bana nästa säsong. Jag har alltid tyckt att den varit rolig att svänga med, även om jag suktat efter mer effekt smile

Senast redigerat av Minister (10 januari 2009)

Nafets86
10 januari 2009 · 821 Inlägg

haha.. hästkraftsgud.. har man hört på maken wink har ju bara 100 mer än vad du har smile
Men ska bli väldigt kul att se resultatet om du fixar hem en kompressor!!

Så ser verkligen fram emot framtiden.

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Edge EVOLUTION GARAGE
11 januari 2009 · 1 837 Inlägg

Tyckte inte den gick så dåligt när jag provkörde en IS200 för några år sedan då jag själv suktade efter en big_smile
210hk känns ju helt ok ändå. Har ca det i min Golf nu och det kommer man en bit på, även om man alltid vill ha mer.. haha big_smile

//Edge
PLindblom
14 januari 2009 · 1 200 Inlägg

Uppdatering:

Igår lämnade jag in min TRD-bakkjol för lack I två färger. Den ska lackas så att den matchar min blivande front och huv.

I kompletterar jag med högsta sannolikhet mitt ljudsystem med en 12” baslåda och ett T4002-slutsteg, båda från Rockford Fosgate.

I morse skickades lite prylar iväg från England. Jag köpte bland annat en ny antenn från TRD, som är tänkt att ge lite bättre radiomottagning. Det blev även ny interiörbelysning (LED vit) av märket PIAA samt alla nödvändiga komponenter för att sätta ihop en festlig funktion i bilen.

Jag väntar just nu på en offert på nya, snäppet vassare bromsskivor och bromsklossar. Förhoppningsvis kan de skeppas iväg i morgon.

Mina sänkfjädrar (Cobra) från Realcar är till salu, om någon vill ha dem. Jag tänkte montera dem till våren, men jag har nu bestämt mig för att montera coilovers istället.

På front-fronten, så att säga, har jag börjat med en ny approach. Igår morse gick jag upp i ottan och spenderade två timmar på att leta upp och kontakta bilhandlare som just nu har Legana-altezzor till salu. Min förhoppning är att kunna övertyga någon att sälja endast kofångaren till mig. Jag kontaktade fyra stycken bilhandlare i Japan, varav tre stycken svarade. Två av dem kunde inte göra det jag önskade och den tredje berättade att de faktiskt säljer dessa kofångare, men de är endast replikor.

Jag fick ett pris på motsvarande 2700 kr och alldeles nyss fick jag även pris på fraktkostnaderna… ¥160.000 (ca. 15.000 kr) tongue Nej tack. De tyckte själv att det var alldeles för dyrt och lovade därför att undersöka fler fraktsätt.

I min jakt på altezzor till salu snubblade jag även över två stycken på Irland. Självklart kontaktade jag båda och den ena säljaren berättade att han faktiskt funderar på att byta ut kofångaren mot originalvarianten innan han säljer bilen. Här finns både fördelar och nackdelar; Säljaren berättade för mig att någon i Altezza-klubben påpekat att hans kofångare är en replika. Jag har dock en känsla av den faktiskt kan vara the real deal, då flertalet faktorer talar för det. En annan nackdel är att den saknar dimljusen. Dessa finns att köpa till, men de kostar en skaplig slant.

Fördelarna är att kofångaren faktiskt är monterad på en bil och den passar onekligen alldeles utmärkt, dessutom är den redan lackad i färgen platinum ice, dvs. samma som min bil. Fraktkostnaderna blir dessutom mycket lägre än om jag skulle plocka hem en likadan från Japan. Till sist vill säljaren ersätta den med en original-kofångare med TRD-läpp monterad. Detta är precis vad jag har. Ett byte kan vara på gång, men där finns ett problem. I kväll kommer en potentiell köpare och tittar på bilen hans.

Jag ska hålla alla tummar för att det inte blir någon affär i kväll smile

Edge EVOLUTION GARAGE
14 januari 2009 · 1 837 Inlägg

Oj oj, hoppas på ett byte där då helt enkelt! wink
För det var ju sjuka fraktkostnader från Ching chong! tongue

//Edge
Darkie dARKiE
14 januari 2009 · 5 031 Inlägg

Hoppas på att han inte säljer bilen ikväll då hehehe! big_smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
14 januari 2009 · 1 659 Inlägg

Vänta tills du hittar en med dimljus smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
PLindblom
14 januari 2009 · 1 200 Inlägg

Edge skrev:
Oj oj, hoppas på ett byte där då helt enkelt! wink
För det var ju sjuka fraktkostnader från Ching chong! tongue

Darkie skrev:
Hoppas på att han inte säljer bilen ikväll då hehehe! big_smile

Absolut! Jag har fortfarande inte hört något från honom, men annonsen är kvar. Jag hoppas verkligen att han inte sålde bilen. I morgon bör jag få reda på det.

Robban_89 skrev:
Vänta tills du hittar en med dimljus smile

Det känns som att jag måste ta den här chansen nu, annars vet man aldrig när nästa dyker upp. Dimljusen får jag beställa separat från Japan. Det blir i alla fall billigare än att ta hem hela rubbet därifrån smile

"They are as rare as a rocking horse shit", för att citera vännerna i England.
_________________________________________________________

Uppdatering igen:

Bromsskivor och Mintex-belägg på väg! Jag lyckades förhandla mig till gratis frakt, vilket är en lättnad. Skivorna väger nämligen en smula.
http://www.potn.com/premier/3g/im3ggr10.jpghttp://www.fixxtuning.com/store/catalog/images/mintex_brake_pads.jpg

I kväll köpte jag en baslåda och ett slutsteg, för att komplettera ljudsystemet. Tackar för det samt pratstunden, sengstr. Jag kommer att ha träningsvärk i armarna i morgon tongue
http://img102.imageshack.us/img102/3633/dsc2718hy5.jpg

Supra_robin
15 januari 2009 · 4 663 Inlägg

nice big_smile är det en en p2 bas ?
mvh robin

Darkie dARKiE
15 januari 2009 · 5 031 Inlägg

Du får gärna berätta hur basen funkar sedan, har tittat länge på den. Löste dock att köpa en för 200kr av en polare så länge. Men den tar för mycket plats sad

Så jag vill gärna veta hur den fungerar sedan! smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Edge EVOLUTION GARAGE
15 januari 2009 · 1 837 Inlägg

Tycker också att du skall ta chansen med fronten nu när du har den. Dimljusen går ju att ordna i efterhand.
Och de tusingar de kostar är ju en "struntsumma" med tanke på vilka andra priser du fått på fronten från andra håll. tongue

//Edge
PLindblom
15 januari 2009 · 1 200 Inlägg

Saab_Robin skrev:
nice big_smile är det en en p2 bas ?
mvh robin

Näpp, en 12" P3 shallow. De ska tydligen låta riktigt bra för sin storlek. Jag provlyssnade den i sengstrs bil och jag tror inte att jag blir besviken smile

Darkie skrev:
Du får gärna berätta hur basen funkar sedan, har tittat länge på den. Löste dock att köpa en för 200kr av en polare så länge. Men den tar för mycket plats sad

Så jag vill gärna veta hur den fungerar sedan! smile

Det lovar jag att göra. Jag kopplar förhoppningsvis in den i helgen smile

Edge skrev:
Tycker också att du skall ta chansen med fronten nu när du har den. Dimljusen går ju att ordna i efterhand.
Och de tusingar de kostar är ju en "struntsumma" med tanke på vilka andra priser du fått på fronten från andra håll. tongue

Ja, precis smile Om några timmar vet jag förmodligen hur det blir.

Nafets86
15 januari 2009 · 821 Inlägg

Hoppas du blir nöjd över basen.! Och som sagt. Den låter sanslöst bra för den storleken och med tanke på hur smal basen är.. Helt sanslöst! Jag som ägt den innan kan verkligen rekommendera den.
Den är väl värd pengarna enligt mig!

Och tack själv för pratstunden.. hoppas du får träningsvärk wink

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
PLindblom
17 januari 2009 · 1 200 Inlägg

sengstr skrev:
Hoppas du blir nöjd över basen.! Och som sagt. Den låter sanslöst bra för den storleken och med tanke på hur smal basen är..

Det tror jag allt att jag blir. Förhoppningsvis hinner jag koppla in den på söndag smile

Nu över till något som jag stört mig på mycket länge... mina baklysen. Ju mer jag tittar på dem desto fulare tycker jag att de är tongue
https://www1.garaget.org/archive/40/39955/56311/56311-944913.jpg

Samtidigt beundrar jag tekniken bakom dem. Lysdioder har alltid fascinerat mig mer eller mindre. Nu har jag hittat en annan variant som jag funderar på. Eftersom "Lexus-lysen" finns till i stort sett alla bilar nu är det väl dags för bilen som startade trenden att gå vidare.

Här är bakljusen jag sneglat på de senaste veckorna:
http://img243.imageshack.us/img243/8905/november200838ef0.jpghttp://img530.imageshack.us/img530/8338/dscf0024ir6.jpg

Vad tycker ni? Ska jag byta igen? hmm

terazzi
17 januari 2009 ·

Ja jag tycker du ska byta big_smile
enda på din bil jag mindre gillar wink
Den e sjukt grym din lexus,den fronten du letar efter e toksnygg med smile

Rodban
17 januari 2009 · 8 Inlägg

byt!som sagt dom du har nu är ju rätt coola så sätt med dioder.
men dom gör sig inte bra på bilen,så tycker du ska byta då dom gör de mer "cleant" stuk.
men endå diod stuket

zshoe Kokar ris
17 januari 2009 · 923 Inlägg

Altezza rear lights - so played out, Lexus don't even have them.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
CarCass CarCass
17 januari 2009 · 627 Inlägg

Byt, dom där baklysena är riktigt gräsliga faktiskt smile

Join the Evolution
Banck
17 januari 2009 · 51 Inlägg

Jag har tänkt samma tanke som dig! så jag har redan bytt!

Edge EVOLUTION GARAGE
17 januari 2009 · 1 837 Inlägg

Ja, byt lampor, dom var ju grymt snygga! big_smile

//Edge
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang