Blev blåst på handpenning på en skruvad bil

grenna_man FD IT-tönt...
3 juni 2009 · 28 Inlägg

"köpte" en Jaguar via telefon i söndags på Blocket. Jag la 3000 i handpenning. Idag skulle jag hämta bilen och den var rena skämtet. Enligt säljaren och mätaren hade den rullar 11000 mil. Min gissning är snarare 31000.... Frånsett en massa fel som säljaren inte hade uppgivit så var dessutom bilen någon gång ordentligt smälld på högersidan vid A-stolpen. Passformen på dörrar, tröskel, skärm var ett skämt och halva golvet var uppsvetsat. Tydligt veck i A-stolpen också. Bilen var i princip bara skit och knappt värd skrotpengarna ens. Säljaren vägrar nu betala tillbaka handpenningen. Vad göra?

Kan jag via Tyskland få fram vilken mätarställning den hade när den lämnade landet? Jag har hållt på med bilar hela mitt liv (47 år gammal) och kan sätta min högra arm på att denna bil är duktigt skruvad.

Bör jag polisanmäla honom för bedrägeri?

Jag hatar denna typ av säljare som spelar dumma och låtsas som inget. "Jag har aldrig tänkt på att bilen har dålig passning och att den skulle varit krockad" påstod säljaren! På vissa ställen kunde man få in fingrarna mellan springorna och framskärmen hade ett överhäng på nästan 1 cm över tröskeln.....

Killen måste ju ha synsvårigheter som inte sett detta.

Råd mottages med tacksamhet!

Senast redigerat av grenna_man (3 juni 2009)

Rojpen
3 juni 2009 · 2 230 Inlägg

såg du inte bilen innan du la pengar på den?
råd är väll annars att kolla med konsument folket dom kan säkert göra nått.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
KHRacing
3 juni 2009 ·

hade ni ingen öve3renskommelse om att fe handpenningen återbetald så brukar det alltid vara så att den tillfaller säljaren.

Tyvärr.


(ursäkta stavningen, är ej van vid detta tangentbordet)

Cambrant
3 juni 2009 ·

Den handpenningen lär du kunna rättsligt få tillbaka. Vilken väg du ska gå vet jag dock ej. Börja hos länsman.

Andreas 940 -utan 940
3 juni 2009 · 1 728 Inlägg

Säg åt honom att du polisanmäler honom om du inte får tillbaka pengarna.

9Femma
3 juni 2009 · 342 Inlägg

Någon bedrägeri-situation lär du få svårt att bevisa, då du förskottsbetalat in pengar av egen fri vilja och faktiskt haft full möjlighet att fullfölja affären.
I en sådan situation spelar det tyvärr ingen roll att säljaren lämnat en grovt felaktig bild av varan. Det väger inte tillräckligt tungt för att det ska röra sig om något bedrägeri.

Du kan mycket väl ha rätt till att få tillbaka din handpenning, men då den enda möjligheten till det (som jag ser det, eftersom säljaren tydligen frivilligt vägrar betala tillbaka) går genom en lång segdragen civilrättslig process så hade jag personligen inte brytt mig.
Det tar energi och kostar dig mycket tid, för en utdelning av att få tillbaka 3.000 kronor.

Tyvärr ...
Inte värt det (enligt mig).
Se det som sura läropengar.

Men visst, om du ser det som en principsak och är beredd att offra tiden, så kör hårt.
För om löftena och verkligheten skiljer sig så grovt åt bör du kunna få tillbaka dina pengar.
Då handlar det bara om en bevisfråga, att styrka vad som lovats, skrivits och sagts ...

Senast redigerat av 9Femma (3 juni 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
handydan
3 juni 2009 · 201 Inlägg

Om du kan skicka mig ett PM, så kan jag kanske hjälpa dig.
Mvh

Be A Part Of The Driving Force
Cambrant
3 juni 2009 ·

handydan skrev:
Om du kan skicka mig ett PM, så kan jag kanske hjälpa dig.
Mvh

Ska du lacka om basebollträ't till rött nu igen? wink

sir_daniel www.kudoz.se
3 juni 2009 · 3 802 Inlägg

dock inte för 3000:- som inte är så mycket pengar.

hedley Saaboholic
3 juni 2009 · 3 129 Inlägg

Bodde säljaren långt ifrån dig?

Anmäl annonsen på blocket, skriv en "rapport" av hela situationen osv om vad som sagts vad som var övverens kommet osv och lämna sedan över det till polisen.

Sen ser du till att "någon" går på handgripligt vis till denna säljare och driver in pengarna^^

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
kolvas
3 juni 2009 · 4 001 Inlägg

Om jag inte har helt fel så säger lagen att om säljaren på ett bedrägligt vis inte informerat dig om fel/brister så har du rätt att få tillbaka din handpenning.
Men sen ska det ju bevisas att det är just på ett bedrägligt vis och det är det som är det svåra men en anmälan till polisen skulle jag ha gjort iaf.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
zebbmachine Mr X
3 juni 2009 · 122 Inlägg

No offence asså, men är man dum nog att lägga handpenning på en bil man inte sett så får man skylla sig själv. Det är nästan rätt åt dig. Släpp blåögonen!

Www.Team222.se
JiDeÄMPoWAH
bmx
3 juni 2009 · 7 100 Inlägg

bara att anmäla han!

men så går det innan man kollar på en bil!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Helvete
3 juni 2009 · 32 Inlägg

Skänk skulden till en av ovan nämnda "klubbar", med enda krav att dom ser till att han betalar. Det är i vilket fall som helst en bra timpeng för dom.

Så gjorde jag. Blev blåst och gav bort skulden när det blivit till en principsak, mot att dom såg till att han betalade. Det funkade bra.

Du ligger nära det som kallas för uppmaning till brott. En hel del av dessa "klubbar" använder sig av icke-legala metoder för att driva in skulder.

§8 Uppmaning till brott
• Du får inte uppmana till brott eller sprida någon annan persons uppmaning till brott.
/Moderator

Gud som haver bilen kär,se till mej som gasglad är , vart jag mej än i världen vänder ska jag skapa svart ränder..AMEN.!!!
BMW 328i (1996)
Jockessaab
3 juni 2009 · 248 Inlägg

Jag skulle aldrig beblanda mig med sådant folk som driver in pengar. De kan ju vända sig emot dig istället och kräva dig på pengar på vilka "grunder" som helst.

Fredrik_Rangert Egenföretagare
3 juni 2009 · 999 Inlägg

Klart du inte ska ge upp som andra skriver!

Stäm personen. Först kan du ju hota med att stämma, och se om det hjälper.

http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____4788.aspx skrev:
Hur gör man för att stämma någon beträffande t ex en obetald skuld?

Käranden = den som ansöker om stämning.

Svaranden = kärandens motpart i rättegången.

    * En ansökan om stämning görs skriftligen hos en tingsrätt. Till Göteborgs tingsrätt lämnas en ansökan om stämning in när den riktar sig mot en privatperson som är bosatt i Göteborgs kommun eller i Öckerö kommun. Om stämningsansökningen riktar sig mot ett aktiebolag eller någon annan organisation (s.k. juridisk person), är Göteborgs tingsrätt rätt domstol om organisationen har sitt säte eller sin förvaltning inom någon av de båda kommunerna.
    * Om någon av parterna är en organisation kontaktar du Patent- och registreringsverket och ber att få ett registreringsbevis för  bolaget.

      OBS! Registreringsbevis skall alltid sändas med när någon av parterna är organisation, bolag eller förening.
    * Om tvisten rör betalningsskyldighet och det yrkade beloppet inklusive ränta inte överstiger ett halvt basbelopp = 20 150kr för år 2007, fyller du i blanketten Ansökan om stämning
    * Om det yrkade beloppet överstiger 20 150kr eller tvisten rör annat än betalningsskyldighet gäller följande:

         1. Ett bestämt yrkande (t.ex. en begäran att svaranden skall betala ett visst belopp).
         2. En utförlig redogörelse för de omständigheter som åberopas till grund för yrkandet (t.ex. varför svaranden skall betala det yrkade beloppet).
         3. Uppgift om den bevisning som åberopas och vad som skall bevisas. (t.ex. ett skuldebrev eller en faktura, eventuella vittnen)

      Stämningsansökningen skall vara egenhändigt undertecknad av käranden eller dennes ombud. De skriftliga bevis som åberopas bör ges in tillsammans med ansökningen. Allt skall ges in i två exemplar. Om du behöver hjälp kan du vända dig till en advokatbyrå eller juridisk byrå.

      OBS! Tingsrätten kan inte hjälpa dig med hur du skall skriva.
    * Betala in ansökningsavgiften 450:- till Göteborgs tingsrätt på plusgiro 81 40 72-5. Glöm inte att ange parternas namn och personnummer eller organisationsnummer på talongen.
    * Skicka eller lämna in stämningsansökan tillsammans med registreringsbevis i de fall ett sådant behövs. OBS! Glöm inte att ange på vilket sätt ansökningsavgiften är betald.

gamlingen
4 juni 2009 · 5 198 Inlägg

Vari ligger bedrägeriet ? skruvningen ? finns det inga bevis på att den är skruvad så..resterande skick så står ord mot ord,,chansen är nog liten att få tillbaka hp skulle jag tro. Stämma? nja.. troligen har säljaren inga pengar att lämna ut iaf. så då får kronkalle ta över,, och då hamnar du längst ner i listan av fodringsägare.

caromania Forummoderator
4 juni 2009 · 9 296 Inlägg

zebbmachine skrev:
No offence asså, men är man dum nog att lägga handpenning på en bil man inte sett så får man skylla sig själv. Det är nästan rätt åt dig. Släpp blåögonen!

I princip har du rätt, men å andra sidan kan det handla om att få tag på en väldigt ovanlig bil som kanske dyker upp i annons någon gång per år. Då har man valet att "riskera" sin handpenning men säkra köpet. Jag har själv gjort precis så när det varit mer än 50mil mellan mig och bilen. Men jag har haft turen att bilen varit som säljaren påstått. Som sagt, det är en risk man tar. Jag skulle aldrig göra det med "en vanlig bil." Jag har full förståelse att man chansar och köper Jaguar på det viset.

Sedan om du nu blir blåst och det är kört så kan du jävlas redigt med säljaren utan att göra något olagligt. Du har ju namn och adress som han frivilligt gett dig tillgång till iom köpet och det är ju vettigt att du varnar hela världen för honom på forum överallt.

Alla bilder du själv tar har du rätt att publicera om de är fotade på allmän plats, dvs du kan fotografera säljaren när han är i centrum och handlar bananer och sedan sätta upp wanted-posters i hans närområde på allmänna affischeringsplatser. Frågan är om HAN tycker det är värt 3000? Det är i skugglandet men helt lagligt.

Att däremot beställa hem varor från Haléns och beställa prenumerationer på en massa tidningar via nätet i hans namn är inte lagligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
halvorsen
5 juni 2009 · 511 Inlägg

Döljer man fel/ eller liknande saker tex som krockskador som MAN verkligen kan se sånt som ÄGAREN vet, inte svårt att bevisa ifall det skiljer 1 cm lite här och vad,

det är ett bedrägeri, hade jag varit du hade jag ringt åt honom och pratat honom till rätta, ifall han vägrar att lyssna så hade jag faktiskt ringt polisen och rådfrågat, och såsmåningom anmällt honom för bedrägeri och försökt att få det bevisat att han visste om skadorna på bilen, eftersom han sa att bilen var i fint skick,
och det visar sej att den är krafitgt skadad, och skruvat i som han påstod att den inte var, så vinner du nog denna lätt,

ursäkta texten är lite trött. kan finnas mycket gosaker(stavfel)

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX
BMW 525iM "White meet Black" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang