För och nackdelar någon kan säga ang Nissan 300zx samt Mitsubishi 3000gt?

RobertKocian
24 april 2012 · 69 Inlägg

Hade tänkt mig att skaffa mig en projekt bil för ban körning men även väg. Tänkte därför kolla ang för och nackdelar (Framför allt nackdelar) så man är lite medveten ifall bakvagnen, växellåda, motor, kaross eller något liknade är specifikt känsliga? Hoppas ni förstår bättre än jag kan förklara. Är inte intresserad av svar som säger att den bilen är snyggare eller mera hästar, just ifall drivliva, växellåda o.s.v är en nackdel och isånna fall kanske vad jag skulle tänka på eller ett bättre förslag på bil? Ingen bil utan turbo i alla fall eller några bilar som varannan kotte har.

Tackar i förhand Robert. (:

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
24 april 2012 · 1 948 Inlägg

Ska du köra bana så bör du redan nu veta att det är 2 TUNGA AS du tittar på, likaså 2 stycken avancerade bilar med v6 och dubbelturbo.

Av dem 2 hade jag valt 300zx pga. 3000gt är för jävla avancerad. Den har v6, med dubbla kammar(dvs 4 kammar) med mivec(variabla ventiltider) dubbelturbo! och allt detta på en TVÄRSTÄLLD motor, utöver detta så har 4 hjulsdrift + 4 hjulsstyrning! samt på vissa modeller både bakvinge samt en framspoiler som fälls ner över en viss hastighet. Sen tror jag även det var något skumt elektroniskt med fjädringen på någon generation också.

sen har den dem vanliga komforterna som ac och elhissar osv.

Detta blir MYCKET vikt och MYCKET saker som kan gå sönder! och en DYR bil att hålla efter med service och underhåll. Framförallt måste den tväsrställda dubbelturbo v6an vara minst sagt bökig att skruva med.

300zx har också v6 twinturbo fast inte tvärställd. RWD, 4 hjulssstyrning och de vanliga prylarna som ac elhissar osv.

men för att svänga hade jag inte valt någon av dem.

Vet att du inte vill ha sugis men för att svänga så hade jag köpt en s2000 och bara modifierat lite milt och sen haft både mindre problem och bättre väghållning.

eller om pengarna tillåter skaffat en lotus elise(ja även den gamla hade dugit) och med små moddar som r-däck och kanske lite bättre stötdämpare sen kört som fan.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
vr4
5 juni 2012 · 61 Inlägg

3000GT har inte variabla ventiltider. inget skumt med fjädringen heller. Delarna är inte dyrare än till vilken annan bil som helst. Att den är "svår mekad" får väll gälla för dem som aldrig skruvat tidigare. På den tiden (1990) klassades som ett teknik moster som idag är standard utrustning i de flesta bilar.

Däremot är den original inte någon banracer och andra sidan är det inte många andra original bilar som är det heller.

Sysmo
5 juni 2012 · 14 Inlägg

3000GT har et kjent problem med växel lådarna sina! Dom ryker i eningen.

300zx har ingen store kjente problemer etter det jeg vet, men vær obs for rust under skumgummi spoileren på bakluka!

vr4
9 juni 2012 · 61 Inlägg

Sysmo skrev:
3000GT har et kjent problem med växel lådarna sina! Dom ryker i eningen.

Vad baserar du detta på?!?

Med över 100st trimmade 3000GT på mitt samvete så vet jag att lådorna pallar för väldigt mycket effekt. Det är andra orsakar som knäcker TC´n (gen 1) och som är både billigt och lätt åtgärdat. Vill man köra med effekter över 800hp så rekommenderas det att svetsa i en förstärkning i sprängkåpan.

Den vanligaste trim nivån, 500-600hp så är det inga problem med lådan alls.   

I början an 90talet gick det ut ett sk. återkallesebrev om att vid varje service kontrollera packboxen mellan fördelarlådan och kardanaxeln. Om den läcker fins det en risk för låsning i TC´n

Mvh/Fredric

Sysmo
9 juni 2012 · 14 Inlägg

Før 94 va det vel, så har dom et problem med växellådan at det bliver ulyd eller at synkroniseringsringene blir dårlige. Jeg har to polare som har 3000gt själv, och den ene har skiftet girkasse på sin 2 gånger och den andra har problemer med sin!

Det er et kjent problem at girkassene på de første 3000gt var svak i forhold til motoren og effekten!

Det er mulig vi mener samme sak her altså.. Om det er fordelarlådan eller växelådan så sitte ju dom i hop.

xXSammy
9 juni 2012 · 6 595 Inlägg

Kamrem på 3000GT.. Bättre än kedja men kolla så det är bytt.

Lär bli chuchkebab av motorn annars.

De/Dem
kenny_crx
9 juni 2012 · 836 Inlägg

Båda bilarna e väl ett heeelvete att meka med vid motorn då det e trångt som bara fan rent smile sen som nån skrivit så e båda sjukt tunga och det känns även när man kör dom

Honda CRX "Sparkles" (1988)
henriks85
1 juli 2012 · 1 Inlägg

Tänkte att jag lånar tråden i min jakt på svar:

Kommer att köpa en 3000gt i veckan.
Har läst lite på nätet, många rek. byte av alla oljor direkt.

Många pratar om TC.  Vad står tc för?

wannabe1
2 juli 2012 · 102 Inlägg

Tc transfer case eller fördelningslåda på svenska

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang