Beställa från Ebay, Säkert?

Abbbby
16 april 2007 · 248 Inlägg

Tjenare
Har lite planer på att beställa från Ebay och tänkte titta i fall det är något att rekomendera? Det jag tänkt att beställa är bodykit till en bil och leverantören är från Tyskland. Vill höra lite om vad ni varit med om när ni beställt från ebay osv, är det ett 100% säkert system?

Ha en bra dag MvH Abbs

Magnus Betnér - "Det är blattar eller hur? Det ska lysa blått under bilen, skit i fall det går och öppna dörr jävlarna"
ScoobyBear Subarist
16 april 2007 · 131 Inlägg

Ser det inte som något problem. Så länge man handlar av folk med bra omdömen och betalar med Paypal brukar inte jag vara orolig.
Tyskarna brukar dock vara dåliga på att använda Paypal. De vill ha pengarna insatta på sitt konto och det tycker iaf jag känns mindre kul.

MG TF "Britt-Cabben" (2003)
vaughn
16 april 2007 · 674 Inlägg

jag har bara bra erfarenheter därifrån iaf

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.
Mazda RX-7 "DLS" (1993)
Abbbby
16 april 2007 · 248 Inlägg

vaughn skrev:
jag har bara bra erfarenheter därifrån iaf

Hur betalade du och från vilket land kom företaget ifrån?

Magnus Betnér - "Det är blattar eller hur? Det ska lysa blått under bilen, skit i fall det går och öppna dörr jävlarna"
Kristian_L
16 april 2007 · 1 893 Inlägg

Håller med föregående talare, accepterar de PayPal, är det förhållandevis säkert. Se till att allt går via eBay, så du inte köper de dyra grejerna vid sidan av. För allt du ropar in via eBay och betalar med PP, är skyddat av eBay's "Byer protection".

Jag höll på att bli lurad av en Kines på svenska eBay, det är vatten under broarna nu, men han hade ingett "reputation", det är ett instrument som du har nytta av på eBay, både som köpare och säljare är man nästan tvingad att lämna ett omdömme om sin motpart. Dvs, när du köpt varan, och fått den, så går du in på eBay och ger säljaren "+", "neutral" eller "-" i omdömme. Säljaren är skyldig att göra likadant om dig. Vilket innebär att du höjer ditt anseende om du gör rätt för dig.

Att registrera ett PP konto kostar inget, vill du kunna betala snabt (I regel skickas ingen vara förän du betalat.) så bör du ange ett kort nummer för PP och få det verifierat. Dvs. PP drar 1.5€ (Knapt 14kr) från ditt kort bara för att se att den finns på riktigt och fungerar. Pengarna hamnar på ditt PP-konto, så det är fortfarande dina pengar.

Idag handlar jag mycket via eBay, sparar massor mot att handla på annat håll. En Keihin förgasare kostar runt 5000:- här hemma, på eBay kan jag ropa hem en för 1200:- med frakt landar den på ca 1600-1700:- (Beror lite på om svenska tullen suger paketet. Försök alltid få säljaren, även om det är ett företag att skicka paketet som om det vore från en privat person. Innom EU spelar det ingen roll, men man hittar lätt saker i USA och asien som får det att vatnas i munnen.)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
grenna_man FD IT-tönt...
16 april 2007 · 28 Inlägg

Inga problem här heller. Betalat med Paypal en gång och resten med check eller satt in på konto. Har funkat perfekt. Kolla bara upp deras omdömen från andra först. Finns det inga eller få så kan man nog börja fundera lite.....

THEBADGUY Gorgilus addictus
16 april 2007 · 4 740 Inlägg

Jag har lite erfarenhet av EBAY, och ett tips är att använda paypal som Scoobybear sa, hur bra som helst! Jag har sj beställt mycket från USA och Japan.(mest filmer och sånt dock, så det går väl inte riktigt att jämföra med bodykits tongue)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Erick
16 april 2007 · 4 767 Inlägg

Jag har köpt grejer för 100 till 2500 kr över ebay och det har alltid fungerat.

Handla av säljare med minst 97-98% possitive feedback och med minst ett gäng omdömen så funkar det bra..

Har även köpt ett kjolpaket från england för 13.000 som jag betalade med paypal.

Jag hade _aldrig_ betalat för nåt på ebay, med nåt annat sätt än med paypal!

Beställer du från icke EU-land, så be att säljaren skickar varan som gift, samt ev. skriver ner värdet för att kringgå tull och moms i sverige.

Inom EU är det fri handel så mycket du orkar wink

Var också nog att kolla upp fraktkostnad. Maila säljaren innan du köper/bjuder ifall det inte klart framgår vad frakten till sverige är.

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Kristian_L
16 april 2007 · 1 893 Inlägg

Jepp, se till att du vet vad du bjuder på, du kan inte komma efteråt och tycka nått.

Jag handlade växellådan till Pontiacen (Ny 6-vxl.) från Kanada och betalade via PP, trode att det täcks av "byer protection" men det gör det alltså bara om säljaren har lagt upp vara på eBay och du ropar hem varan. Nu gick det bra ändå. Men det kan vara bra att veta.

Att säljaren (Utanför EU) skriver gåva, fungerar bara om densamma skriver ett värde på max 500SEK, allt över det får man betala tull o moms på i alla fall. Paket från privat personer har tullen svårt och ofta inte rätt att kolla. Står det tydligt på kartongen att det är från en firma, så blir det halt och betala.

Tänk också på att trots att du "betalat frakten" så kan det tillkomma massor med "avgifter" i sverige.
När jag fick hem lådan, så åkte jag på 1600:- i tull o moms, sedan tillkom det 2000:- i "expeditions avgift", "Terminal avgift"... osv. Alla skall ha en bit av kakan. sad
Det lönade sig ändå, jag fick en ny låda som hGM-sverige tar drygt 40k för 13k. smile
Man skall bara vara medveten om att det inte stannar på den summa som prislappen säger för varan.

Fick hem delar till min scooter från Taiwan förra veckan, delar för 1300:- kostade 198kr att lösa ut.
Väntar just nu på en ladning som kostade 1600:-, får se vad de skall ha denna gång.
La en offert till en säljare som har massor med delar jag vill ha, väntar på svar i natt.
Blir det affär, så blir det delar och frakt för 1000kr till imorgon... Plus okänd summa när man hämtar ut det.

Som sagt, se bara till att de har hög procent på "rep" och gärna tre sifrigt på antal omdömmen.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Abbbby
16 april 2007 · 248 Inlägg

Okej, men ni som beställt bodykites vad har eran frakt gått på? Tror ni man kan snacka med företaget och ta det som ett privatpaket? Eller funkar inte det med Ebay och PP betalning?

Magnus Betnér - "Det är blattar eller hur? Det ska lysa blått under bilen, skit i fall det går och öppna dörr jävlarna"
Kristian_L
17 april 2007 · 1 893 Inlägg

Använd "Ask seller a question" och fråga säljaren om frakten. Det är säljaren som ordnar frakten, står det inte i klarspråk  i texten vad frakt till sverie kostar, eller möjligen "Flatrate worldwide shipping" så är det din skyldighet att fråga INNAN du bjuder. Som sagt, du måste veta vad du bjuder på innan. Om du bara lägger på det vinnande budet, utan att bry dig om frakten, så kan säljaren lura dig hur mycket som helst på frakten och tjäna en halv förmögenhet.

När du vet exakt vad du bjuder på och vet vad frakt kommer att kosta, först då bör du lägga bud!
Vad andras frakt har gått på är helt ointressant!
Till och med samma säljare, kan ange två olika frakter för samma vara med bara någon månads mellanrum.

I Jauari fick jag ett frakt pris på us  $700 på en motor.
I Mars fick jag frakt pris us $900 på en exakt likadan motor från samma säljare.

Senast redigerat av Kristian_V (17 april 2007)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
RIGO-ROD
17 april 2007 · 684 Inlägg

jag har köpt typ 80% av mina grejer från ebay, har ej haft några problem,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang